Gå til innhold
Bilforumet.no

Vinnerliste


Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng siden 09/16/2006 i alle områder

  1. 2 poeng
    Turbo manifold ferdig :). Har begynt å lage downpipe :)
  2. 2 poeng
    Har ikke skjedd så masse jeg hadde håpt på. Er nesten ferdig med turbo manifold. Begynt så vidt med intercooler. Bygger om til vag coil pluss litt andre små ting. Satse den er klar til ford treffet på Våler banen
  3. 2 poeng
    Originalt så er det egentlig ikke noen camber justering foran på disse. Du kan derimot justere veldig lite, men noe på bakre bærearmsforing og skruer til bærekule - men det gjøres ikke ved hjulstillingskontroll da det egentlig ikke er en justeringsmulighet. Skal du justere camber må du kjøpe nye fjærbenslager/fjærtopper med justeringsmulighet. Spissing er det som sliter desidert mest på dekka, da bilen vil "ploge" fremover. Hvis skjevheten er på én side av bilen, og i lite til moderat omfang vil den slite på den siden, og nevneverdig lite på andre siden. Negativ camber skal det være, men alt fra 0,0 til -1,5, avhengig av biltype og modell. Husker ikke hva denne skal ha i hodet. Hvis den er nogenlunde lik på begge sider og ikke ekstrem, så ville jeg ikke begynt å røre det. En negativ camber på -1,0 vil ikke gi deg nevneverdig dekkslitasje, det du derimot vil få er en mer presis bil når du kjører aktivt i svinger, da du får mer av dekkflaten i asfalten og dermed mindre understyring. Caster vil si vinkelen forstillingen har ift. resten av bilens vertikale plan. Denne justeres egentlig aldri, selv om det er mulig å justere på 90% av bilene på markedet. Det denne derimot kan indikere er om du har vært borti en fortauskant, kollisjon el. da det vil vise lengdreforflytning av forstilling. Hvis det er stort avvik på caster (fra side til side, ikke innenfor tolleranse) så bør det konstateres hvorfor, for deretter å finne en mulig løsning. Hvis du er usikker kan du godt laste opp et bilde av målebrevet så kan jeg tolke tallene for deg.
  4. 2 poeng
    Gjort litt mere på fangern/diffusern neste step er å få pussa ned bakfangern å få litt lakk på den.
  5. 2 poeng
    Prøve montert eksos og fanger. Eksos er nesten så å si ferdig,trenger litt justering på bakpottene siden de ikke står helt likt. Så gjennstår det å få sveisa det sammen. Venter fortsatt på deler til bakfanger,men det kommer nok ikke før på nyåret engang.
  6. 2 poeng
    Quattro73

    Sentralås problemer

    Æ blir åppgitt. D e fan itj lætt å førstå ke du snakk åm når du skriv dialækt :( SKRIV NORSK! Hvorfor ikke skrive som du lærte på skolen slik at vi kan forstå deg - og muligens hjelpe? Kan være problem med brytere i låsekasse, men blir kun gjetting når vi ikke vet det minste om hvilken bil eller årsmodell det gjelder, samt sliter med å forstå problemstillingen.
  7. 2 poeng
    Jesper1201

    Knakkende drivknuter

    Enkel jobb, men krever at du har skrudd noe før. Av med hjul, løsne senterbolt, løsne bærekule fra spindel, dra fjørben ut og få drivaksel ut av lageret. Klipp spennbånd og mansjett, hold igjen drivaksel og gi knute et skikkelig dunk fra baksiden med en hammer og den skal løsne. Rengjør splines på aksel, fjern gammel låsering og plastring, dytt ny mansjett på drivaksel, monter ny plastring og låsering. Fett opp knute med drivknutefett (skal følge med/ferdig fettet) dytt knute på aksel inn til låsering og gi knute at skikkelig klask (pass på gjenger og splines - pleier å sette inn gammel mutter/bolt og slå på denne). Sett på plass mansjett, stram spennbånd og monter aksel i lager/spindel, dra til ny senter bolt med riktig moment og skru på hjul.
  8. 2 poeng
    opelduude

    Krevende panserlokk?

    Smør opp hele mekanismen med fett. Ikke bruk wd40 eller noe som tørker ut. CRC sin multilube bruker jeg på alt sånn. Om jeg skal være pirkete så skal panseret slippes slik at det går i lås og ikke presses ned ;)
  9. 1 poeng
  10. 1 poeng
    Jesper1201

    Registerreim: Skal skiftes hvert 5 år.

    Tar det for gitt at det er 1.6D fra PSA det er snakk om. Ford og Volvo har også disse, og hvis jeg ikke husker feil har begge disse 200'000km + eller 10 år som intervall. Jeg ville fått reima kontrollert ved neste oljeskift/service og hvis den er i god stand hadde jeg kjørt til 2020 og skiftet den da.
  11. 1 poeng
    Da er fanger på plass,litt skakk skjært så må skjære litt til for å rette opp.
  12. 1 poeng
    Quattro73

    BILEN STOPPA UNDER JEVN FART.

    P0340 henviser til kamsensor G40, mens P0336 veivsensor G28. Du påstår registeret er korrekt timet, jeg tviler på det er tilfelle.
  13. 1 poeng
    Jesper1201

    Sidespipes

    Står garantert ikke i vegtrafikkloven, men derimot kjøretøyforskriften. Leser du denne så ser du at det står ingenting om plassering av eksosen, men den skal være hensiktsmessig og trygg. Dvs. at det skal henges opp på riktig måte, ikke være mulig å få avgassen inn i kjøretøyet, ikke være til fare for fotgjengere og heller ikke mulig å "brenne" seg på den. Du må ha med godkjent støymåling og avgass når du skal på visning. Verken støy eller avgass skal overstige bilfabrikantens krav.
  14. 1 poeng
    Grev1

    Golf 3 nær og fjernlys

    http://forums.vwvortex.com/#/topics/7222626
  15. 1 poeng
    Quattro73

    Fabia 1,4 høyt trykk?

    Helt klart, ventilakselerasjon / lobeprofil har nok en del å si. På bildet under har begge kammene 300 graders durasjon og 12 mm løft, men det er også den eneste likheten ;) Kjører selv med 272 graders kam med tilnærmet Schrick lobeprofiler, har justert kam 5 grader frem for bedre bensinøkonomi. Merker egentlig ikke mye til dette ved pådrag, men kan legge til at noe av det forsvinner i at det er tatt 1,2 mm av toppen.
  16. 1 poeng
    Quattro73

    Fabia 1,4 høyt trykk?

    Sjekket igjen på onlinelatalogen til MECA, ingen termobryter til din. Høres høyst unormalt ut at vifta skal gå 10 sekunder i slengen, kan da ikke kjøle ned innholdet så fort vel? Er vel hysteresen til bryteren som er svært innsnevret?
  17. 1 poeng
    Quattro73

    Fabia 1,4 høyt trykk?

    Har veldig gode rabatter på MECA så handler alt der, dog har de ikke den termobryteren i sitt sortiment så får ikke sjekket pris mot de. Oppdaget derimot at lokket til ekspansjonstank åpner på 1,5 bar.
  18. 1 poeng
    Jesper1201

    Olje drypper ut fra oljefilter

    Jeg missforsto deg litt, trodde du hadde tradisjonelt filter så endret mitt svar :)
  19. 1 poeng
    Steinar, sjekk HVA som henger, stempel i caliper ELLER glidebolter. Å brekke løs med brekkjern, for så å kjøre videre, er hverken en diagnose eller løsning på problemet ;) Om du ikke er interessert i å feilsøke, kan du gå for forslaget til opelduude, bytt caliper. Dog, har du ikke skrudd på bil før, og ikke luftet bremser før, så bør du overlate jobben til et verksted. Man tukler ikke med den viktigste anordningen på bilen - uten å vite hva man holder på med :)
  20. 1 poeng
    Jesper1201

    Vibrasjoner i motor

    Fortell han at du har automat ;)
  21. 1 poeng
    Rune77

    Bytte fjærer på xl7

    Det setter jeg stor pris på. Pm sendt
×

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.