Gå til innhold
Bilforumet.no

Coltaine

Bruker
  • Innholdsteller

    10
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    2
  1. Coltaine

    Takpropper løse i dårlige gjengehull

    VVS tetning og Loctite 577 limer til en viss grad, vil nok bli vanskelig å skru ut proppen i ettertid tipper jeg, skjønt jeg har aldri prøvd de på plast før, så kan jo hende de ikke fester så godt til plast. "Gaffa" er gaffateip ja. Et annet alternativ kan vel kanskje være å bytte ut plastproppene med noen rustfrie bolter i rette dimensjonen med en o-ring el.l for å holde vannet ute.
  2. Coltaine

    Få løs oljefilter XL-7

    https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/oljeverktoy/oljefilterverktoy/oljefilteravtrekker-2000017005 Den funker bra, selv når filteret sitter skikkelig. Kjettingen kan slite når man har løsnet en del filter i samme size som sitter litt dog.
  3. Coltaine

    Takpropper løse i dårlige gjengehull

    https://www.biltema.no/bygg/vvs/kjemikalier/vvs-tetning-2000031881 Prøv en skvett sånn du, eller Loctite 577 om det er lettere å få tak i. Eventuelt så kan du bruke noe klissete som f.eks tretjære, men da bør du ha litt tørketid i tankene. Helt vanlig superlim, eller kontaktlim bør funke bra, eventuelt pakningsilikon. Siste løsning som er eneste jeg har sett brukt er en bit med gaffa over hullet/"skruen" Pakningsilikon er ganske greit å bruke bare sånn "på egen hånd" somregel ganske lett å pirke ut igjen om det behøvs, brukte ofte sikafleks e.l i sekskanten på umbrakoskruer under vannlinjen på båter for å unngå gro, det brukte å funke fint.
  4. Coltaine

    Lysene slukker

    Er det koblet over relé? Var ikke uvanlig at all strøm gikk direkte gjennom bryteren på gamle biler. Men høres ut som du mister jord til lyskretsen når du dytter frem spaken, så ville begynt med å sjekke den. Kan være at du når kontaktplatene inni bryteren og kan rengjøre de, og med litt flaks så var det kun det som skulle til. Går det an å flytte på rattet på den? Prøvd med rattet i forskjellige stillinger?
  5. Typisk feil på Scania i alle fall er at varmeregisteret går tett. Vi bruker flushe utstyr utviklet av en eller annen traktorprodusent som skyller med varmevann og puls, dette har gitt bra resultat, vermeregisteret jordes også mot chassi da Scania mener at dette skjer pga katodisk tæring eller noe. Jeg ville helle mot at det rett og slett er dårlig kapasitet fra varmeregister. Vi flusher da _kun_ varmeregisteret. Vil tippe at registeret ser omtrent ut som på en Audi, var iallefall latterlig lite for å være til en lastebil, mener det stod VAG på det også. (Scania er eid av VAG :P) Mener der er en Scania forhandler i Harstad, kan jo høre med en av gutta der. Tar sånn typ 1 time å flushe på en Scania, kan ikke skjønne at det skal være så mye mer krevende å nå tak i slangene til varmeregisteret på en helt vanlig personbil. Ellers så er det jo ikke så uvanlig at vannventilen slutter å virke helt skikkelig, altså den som åpner og stenger for vann inn på registeret, regner med du har elektronisk klimastyring. Men ja, er veldig typisk som du beskriver det at det blir varme på ene siden men ikke andre at det er varmeregisteret.
  6. Coltaine

    Biltemasparkel

    Er ikke noen lakkerer av rang, men jeg har ikke hatt noen problemer med Biltema sin sparkel kontra f.eks Würth sin eller andre "proff" merker. Kjennes egentlig veldig likt ut for meg.
  7. Lenge siden du har sjekka/byttet reimer på register og dieselpumpe? Multireim? Vet iallefall at min S80 med 2.5TDI blir vond å starte når dieselreima begynner å bli slakk/moden for bytte. Men ja, må nesten feilsøke, men siden turtall er borte så kan det ha noe med dynamo og gjøre, eller ledningsnett.
  8. Ok, så løsner bare mellomaksel fra diffen da, eller må de helt ut? Kommer vel ut en skvett olje også da sikkert? Skrur ikke så mye på personbil, men husker at det var sånn på en Fiesta jeg holdt på med for årevis siden. Egentlig litt skeptisk til å ta jobben, ser i grunn for meg at det blir mer plage enn det er verdt, gammel bil, gnien eier osv. :P
  9. Hei, skal muligens bytte kløtsj på en Audi 100 quattro 2.3l. Er det noen her som har gjort dette før? Tenker da på om man må ut med traverser, stikkaksler, helt ut med girkassa osv. Er det noen kjempesære spesialverktøy osv. Har tilgang til bilverksted, men er lastebilverksted, så har ikke løftesøyler som løfter på ramma, kun under hjulene.
×

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.