Jump to content
Bilforumet.no

Coltaine

Bruker
  • Content Count

    31
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Coltaine last won the day on March 18

Coltaine had the most liked content!

About Coltaine

  • Rank
    Korporal
  1. Slitasjevarsel er mulighet, kan være noe ledningsgnag osv. Få lest ut noen feilkoder så får du i hvertfall en pekepinn på hvor man kan begynne å lete.
  2. Har kjøpt flere biler på forbrukslån, men aldri noe særlig over 50 000. Det går fint det, nedbetalt på 1.5-2 år eller mindre. Men skal du over på biler som er såpass nye og dyre at du kan ta billån på de så er forbrukslån et ekstremt dårlig valg i mine øyne. Forbukslån bør vel helst unngås uansett. Menneh, har du ønsket deg ny bil lenge og har hatt betalingsevne like lenge så har du vel også hatt muligheten til å spare en stund også? Forbukslån har man vel nesten fått kastet etter seg uansett om man har økonomi til det eller ikke fra enkelte plasser. Har vel vært litt opprydding i det siste, men tror ikke de sjekker så veldig nøye. Uansett, min mening: Ikke kjøp dyr bil med forbrukslån, spesielt om du har bil som funker og går gjennom PKK. Spar heller opp penger og eventuelt ta opp lån på differansen, vil nok tro at banken din blir litt mer velvillig om du kan stille med en del egenandel.
  3. Du sier du har byttet en ventil på dieselpumpa, en sånn? (trykkregulator) Dette høres ut som et litt kinkig problem hvor man egentlig bør ha mulighet for å koble til et diagnosverktøy av noe slag, PC, manometre osv, vet ikke hva muligheter man har på Nissan for å se f.eks dieseltrykk før pumpe osv, men vil anta at det ikke er spesielt mye. Tenker da på eventuelt dieselsig, eller at drivstoff renner tilbake til tank. Det kan jo komme av alt fra en dårlig slangeklemme til bakkventil i filterhus eller pumpe. Ikke uvanlig at det skjer i større grad på varm motor, men da skulle den være vond å starte "dagen derpå" også. En sånn typisk ting folk kaster ut i sånne tilfeller er kam eller veivsensor, er fullstendig mulig at disse streiker kun på varm motor, usikker på om denne motoren kan gå på bare ene sensoren, noen motorer kan og noen kan ikke. Data på dette er noe man burde kunne lese med diagnosverktøy, men burde også satt feilkode og motorlampe. Har du lagt merke til om turtallsmåleren beveger seg når du kinner og du ikke får start? Om du har oscilloskop tilgjengelig kan du jo sjekke signal fra disse uten å ha diagnoseutstyr spesifikt til Nissan. Burde nok også fått tatt en internlekkasjetest for å se om det eventuelt er en injektor eller overtrykksventil som lekker så railen tømmes og du ikke klarer bygge trykk. En ting som er mer usannsynlig er at registerkjedet er i grenseland strekt/utslitte kjedeled/strammer, og når motor får stå å "trekke" når den er varm så blir kjedet akkurat for langt til at du ikke får start(innsprutningstidspunktet blir feil). Mener å ha lest en gang at de motorene har problem med kjedestrammeren. Normalt skulle du hørt en raslelyd om det er tilfelle at kjedet er slakk. Så ja, om du føler at dette er over din egen evne så kan det nok være lurt å finne et verksted som har en del greie på de bilene og har litt utstyr å hjelpe seg med og spandere på bilen en time eller to med feilsøking.
  4. Coltaine

    Motor koker

    Termostat kan i noen skjeldne tilfeller "skjære" seg eller kante eller hva nå enn, så de kiler seg i lukket stille. Skjer ikke ofte, men det kan skje. Har også sett at voksen i termostaten har lekket ut og forhindret termostat i å åpne tilstrekkelig. Om termostaten er noenlunde lett tilgjengelig så er det kanskje en ide å ta den ut og legge den i en kjel med ~85 grader varmevann og se om den åpner. Ellers så er det som Quattro73 sier.
  5. Coltaine

    Vandring i ratt

    Høres ut som intern lekkasje i hydraulikken til tannstaget. Et litt mer ekstremt eksempel:
  6. Indre bærearmsforing er foring som er nærmest senter av bilen på armen som fester spindelhuset/knokkelen til bilen, om du skjønner hvor jeg vil da. Som regel er det en bærearm nede og støtdemperen tar seg av den øvre innfestingen av spindelhuset. Skjønt er vel skjeldent MacPherson oppheng bake på biler såvidt jeg vet da.. Kan være to bærearmer også avhengig av oppheng, en øvre og en nedre. Her fra en Mazda 6, et bilde jeg stjal fra nettet, denne er vel under kategorien "ikke tilstrekkelig festet" :P Denne har to bærearmer den nedre som holder fjøra på plass og en øvre som du ser i mellom demperen og fjøra. Teksten som ofte kommer frem på PKK seddelen ved mangel er "generert" av en kommite eller noe, for den kan være vond å forstå til tider. At en foring ikke er "tilstrekkelig festet" som de så fint sier, kan rett og slett bety at det er for stor slakke i foringen på enkelte ting. Det finnes garantert et mer beskrivende punkt for akkurat den spesifikke feilen, men de som tok kontrollen gadd ikke lete. Eller det er feilvurdering rett og slett. Et annet alternativ er jo så klart å få verkstedet til å forklare nøyaktig hva feilen er, eventuelt få en "second opinion" og da eventuelt benytte deg av klagerett osv dersom det andre verkstedet er uenig i bedømmelsen. Her er kontrollinstruks for PKK om du vil se i den. https://lovdata.no/static/SF/sf-20090513-0591-01-06.pdf
  7. Om produsenten oppgir noe står det som regel i brukerhåndboka til bilen. Om det ikke gjør det er neste steg å høre med en eventuell forhandler eller et annet verksted. Finnes div lister fra dekkprodusenter som f.eks Continental der de oppgir tiltrekningsmoment og dekktrykk for "alle" biler, om de stemmer eller ikke vet jeg ikke. Disse finner du lettest med google. Men vet at M12x1,25 bolter bruker å være rundt 100 Nm, M14x1,25 er i sona 140 Nm, også litt avhengig av fasthetsklasse osv.
  8. Webasto Thermo Top V er en diesel/bensinbrenner med sirkulasjonspumpe for å varme kjølevæsken mens bilen står parkert. Kan sikkert brukes mens bilen går også for å få raskere varme i bilen. Så du har vel det som mange kaller for "parkeringsvarmer" allerede. Eller er vel mulig at den ikke har sirkulasjonspumpe, vet VW ofte har brennere som kun går når motor går.
  9. Må vel eventuelt være railtrykkgiver de snakker om? 1.9 DDiS er vel common rail motor, kan se for meg at noen har kjørt "rail" inn i google translate og fått "skinne" spyttet ut i andre enden.
  10. Coltaine

    koble batteri

    Regner med at du skal bruke det på hengere? Testverktøy til bilstøpselet finnes det flust av og koster ikke mye penger heller egentlig. Eneste du trenger er som du sier et batteri, litt ledning, en boks å ha det i er greit, en 7 og en 13 polt kontakt, og en oversikt over standardkobling for disse. Om du vil være fancy kan du koble med brytere også, ja også en sikring bruker å være lurt å ha. http://www.lrforum.com/forum/index.php?/topic/88983-testlampe-for-tilhenger/&do=findComment&comment=943898 ^ Noe sånt du mener? Personlig bruker jeg bare en booster eller et batteri og strømsetter en og en krets om jeg ikke har en bil å koble hengeren på. Vi har flere utgaver av hengerkretstestere på jobben men det er lettere å bare sette strøm på en og en krets i mine øyne. Mener de selger både 7 og 13 leder ledning på Bilrema.
  11. Har ikke sett akkurat disse nei, har noen mindre som har blitt kjøpt på jobben til bremserens. De ble kjøpt av Rodin, Berner og IDG Tools, IDG sine er absolutt best i min mening. Er noe lignende dette: https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/vedlikeholdsprodukter/sprayflaske-for-refill-2000038100 (denne er veldig lik i utseende den som IDG Tools selger) Får ikke så mye væske på de i gangen da, kanskje en halv liter eller deromkring. Har forresten ikke klart å ødelegge en eneste av de orange pumpekannene de selger på Bilrema, har hatt det meste av avfetting og vaskekjemikalier på de og tømmer de aldri. Har sikkert 5-6 stk ingen har gått i stykker/tett enda, hatt de to eldste i 4-5 år snart. Kan jo være jeg bare har hatt veldig flaks der, men kjenner flere som har god erfaring med de. Finner flere som selger de spot sprayer kannene på Amazon som sender til Norge da, det er jo et alternativ kanskje?
  12. Kan være lurt å sjekke rundt påfyllingsslangen på bensintanken også, at det ikke er noe slangeklemmer eller noe der som har gått av. Vil da normalt kun lekke om det er over halv tank.
  13. Vil tippe at den ECU bestemmer når det er nødvendig å gløde dersom den motoren har glødeplugger, ukjent med de små dieslene som Volvo bruker, mener det er en PSA motor det der. Tror det er glødeplugger i de. Uansett, så vil jeg nok tro at den gløder når den finner ut at den vil det, og da er nok det eneste du merker at det tar litt lengre tid før starteren legger inn etter du trykker på knappen, kanskje du får en beskjed i dashbordet eller en glødelampe som tenner. Normalt sett starter gløding når tenning settes på.
  14. Den lista er lang, ble fordelerlokk og pluggledninger byttet samtidig med pluggene? Eller i det minste kontrollert? Ellers så kan det jo være alt fra dårlig kompresjon til dårlig bensinpumpe til delvis tett eksosanlegg(katalysator), og sikkert vakumlekkasjer eller andre morsomme ting som ventiler som herker osv. Jeg ville nok begynt med å sjekke fordelerlokket osv først om det ikke ble gjort når pluggene ble byttet, vet at en del motorer var kresne på plugger før, usikker på hvor nøye det er nå om årene, har ikke skrudd noe særlig bensinbil på en stund, forrige jeg holdt på med var forgasser på for å si det sånn. Kanskje en tanke å sjekke tenningstidspunktet også, var ikke så uvanlig at fordeleren ble litt løs og flyttet seg over tid.
  15. På en dieselmotor med common rail så er det nesten alltid en av to ting. Turbo eller injektor. Så klart med mindre det kun er snakk om ved fullt gasspådrag, da er det heller chippen som gir litt for mye drivstoff. Kan selvfølgelig være ladeluftlekkasje osv også. Kan være tetning i turboen også, så pass på å peile oljen på motoren. Eller så kan det være noe helt annet..
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.