Jump to content
Bilforumet.no

Coltaine

Bruker
  • Content Count

    43
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Coltaine last won the day on March 18

Coltaine had the most liked content!

About Coltaine

  • Rank
    Korporal
  1. Så lenge innfestning, eventuelle kontakter og reimhjul m.v passer så spiller ikke ladestrømmen på "dynamoen" så stor rolle så lenge den leverer nok til å holde bilen i gang og litt ekstra. Jeg mener at jo større ladestrøm jo bedre. Om Skruvat mener den der passer til din bil så gjør den kanskje det.
  2. https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/bilens-lys Tror nok det skal en del til for at en trafikkstasjon godkjenner lykter uten E-merking. Da må du iallefall skaffe til veie en form for godkjenningspapirer på egenhånd, og tipper nok at produsenten ikke er så interessert it det. Tror nok heller jeg ville eventuelt tatt en tur innom om du har anledning og spurt de om dette er noe som kan gå an, men vil anta at du får et klart nei. Vet at "Euro" lyktene de selger over fjorden av og til er E merket, ikke alltid dog.
  3. Coltaine

    Doble tåkelys

    Følger ikke. Hva trenger du for et kit? Hvorfor trenger du kit? Skal ikke være noe problem å bare "laske" sammen de lyktene som "en". Har ikke vert borti at CUV spytter ut feilkode på det noen gang. Så kan du bare bruke den originale bryteren for tåkelys til høyre for rattet. Mener bestemt det er samme støpsel på tåke og langlys i hjørnet der. Eller vil du kunne bestemme hvilken av tåkelysene som skal lyse, som i indre eller yttre? Da må du i tilfelle ha en velgebryter og legge om kretsene fra el-sentral og ned, disse går via en av de store multikontaktene på h.s. bak grillen der, C103 tror jeg det var. Du må nesten forklare hva du vil ha gjort litt nærmere her.
  4. Er festet beregnet og bygd for din bil og er godkjent for å trekke 2500 kg så får du trekke 2500 kg. Er festet av en eller annen grunn bygd for å trekke en mindre vekt får du kun trekke den vekten hengerfestet er godkjent for. Er ikke værre. Har ikke sett at hengerfester som blir bygd for en bilmodell er dimensjonert for mindre vekt enn den bilen har lov til å dra, iallefall ikke på personbil. Men spør for all del de som monterer hengerfestet hvilken modell og hva hengerfestet er godkjent for, du skal vel få med et sertifiseringsdokument og en brukerhåndbok, samt at hengerfestet skal ha en tag som oppgir hva hengerfestet tåler i Newton eller "DekaNewton"(DaN ~="1kg"). Jeg monterte mitt selv, og det jeg kjøpte var godkjent for 2 tonn, bilen min har en maks tilhengervekt på 1850 kg elns mener jeg.
  5. Om mulig ta ut matta og spyl den, om ikke mulig tørk opp det værste, spray over med vann fra en spruteflaske og bruk en støvsuger til å suge opp med, gjenta til du har fått ut alt, bør da naturligvis bruke en støvsuger som tåler litt vann.
  6. Coltaine

    Strøm problem

    Er vel mest sannsynlig dødt batteri, men kan selvfølgelig være "museskade" med avgnagde ledninger... Eller noe helt annet, umulig å si med så lite informasjon.
  7. Eneste jeg kan tenke med utenom luft er at du har en eller flere bremseslanger som blir "ballong" når du tråkker på pedalen. Det er vel strengt tatt noe de burde anmerket på PKK, samme med lav pedal egentlig.
  8. Finnes også en fin app til mobiltlf som Vegvesenet har laget som heter Bil og Henger her kan du legge inn førerkortklassen din og få et ferdig utregnet svar, pluss du kan lagre biler og tilhengere og kombinere de fritt, funker veldig bra synes jeg. Men i utgangspunktet så kan man med førerkortklasse B tatt før en viss dato kjøre bil og henger så lenge total tillatt vogntogvekt ikke overskrider 3500 kg, det er den såkalte "campingvogn regelen". Se link under, forklarer det egentlig ganske klart. https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/Hva+har+du+lov+a+kjore/Trekking+av+mindre+henger/personbil-mv.og-trekking-av-tilhenger-med-tillatt-totalvekt-over-750-kg.
  9. Er det converter kasse i den eller powershift? Sjekket oljenivå osv på den eventuelt oljebytte?
  10. Den hadde vel stått på bilen i 16,5 år. Mener det er 10 års intervall på de gamle Volvoene også. Usikker på om den hadde gått i nærheten av km dog. (Ikke mitt bilde) Men ja, er nok best å bytte asap.
  11. Har vel "Faste" kalipere disse bilene? Normalt sett får vel disse bremsevæske tilført fra ene siden som skal tryksette alle stemplene på begge sider av kaliperen. Så dersom bremsevæsken blir tilført "fra bunn" så er det nok helt nødvendig å lufte på begge sider. Er ikke noe stort hokus pokus å dele de kaliperene, spenne opp del med knekt nippel i skrustikke og bore den forsiktig ut, får somregel god styring på hullet i senter. Skoge seg tak i en gjengetapp en plass, friske over gjenger og sett inn en ny. Linksbor kan anbefales da de ofte løsner når man får fjernet litt material, godt med varme hjelper såklart en del også. Eventuelt så kan du jo bare løsne kaliperen fra bilen og bikke den litt ene veien så andre veien mens du lufter, kan jo være du klarer å få ut lufta på det viset. BIlde er bare et eksempel på en "fixed calliper", noen har væskegjennomføring i begge "ørene", noen har et rør som går fra ene luftinga til bunnen på andre delen og kun en luftenippel. Osv osv osv, men generelt er disse kaliperene veldig enkle å ha med å gjøre.
  12. Vil anbefale at du sjekker motstandsmodulen før du eventuelt bytter vifta da den kan forårsake ikke funksjon i vifte på disse, denne finner du bak et panel til høyre for gasspedalen. Er to grønne kontakter inn på den. Vifta er rett i nærheten somregel, dog du må sikkert demontere noe mere for å få den ut. Ang belysning vil jeg tippe at du har en lyspære som er lei seg. Ref: https://www.peugeotforums.com/forums/164461-post3.html
  13. Slitasjevarsel er mulighet, kan være noe ledningsgnag osv. Få lest ut noen feilkoder så får du i hvertfall en pekepinn på hvor man kan begynne å lete.
  14. Har kjøpt flere biler på forbrukslån, men aldri noe særlig over 50 000. Det går fint det, nedbetalt på 1.5-2 år eller mindre. Men skal du over på biler som er såpass nye og dyre at du kan ta billån på de så er forbrukslån et ekstremt dårlig valg i mine øyne. Forbukslån bør vel helst unngås uansett. Menneh, har du ønsket deg ny bil lenge og har hatt betalingsevne like lenge så har du vel også hatt muligheten til å spare en stund også? Forbukslån har man vel nesten fått kastet etter seg uansett om man har økonomi til det eller ikke fra enkelte plasser. Har vel vært litt opprydding i det siste, men tror ikke de sjekker så veldig nøye. Uansett, min mening: Ikke kjøp dyr bil med forbrukslån, spesielt om du har bil som funker og går gjennom PKK. Spar heller opp penger og eventuelt ta opp lån på differansen, vil nok tro at banken din blir litt mer velvillig om du kan stille med en del egenandel.
  15. Du sier du har byttet en ventil på dieselpumpa, en sånn? (trykkregulator) Dette høres ut som et litt kinkig problem hvor man egentlig bør ha mulighet for å koble til et diagnosverktøy av noe slag, PC, manometre osv, vet ikke hva muligheter man har på Nissan for å se f.eks dieseltrykk før pumpe osv, men vil anta at det ikke er spesielt mye. Tenker da på eventuelt dieselsig, eller at drivstoff renner tilbake til tank. Det kan jo komme av alt fra en dårlig slangeklemme til bakkventil i filterhus eller pumpe. Ikke uvanlig at det skjer i større grad på varm motor, men da skulle den være vond å starte "dagen derpå" også. En sånn typisk ting folk kaster ut i sånne tilfeller er kam eller veivsensor, er fullstendig mulig at disse streiker kun på varm motor, usikker på om denne motoren kan gå på bare ene sensoren, noen motorer kan og noen kan ikke. Data på dette er noe man burde kunne lese med diagnosverktøy, men burde også satt feilkode og motorlampe. Har du lagt merke til om turtallsmåleren beveger seg når du kinner og du ikke får start? Om du har oscilloskop tilgjengelig kan du jo sjekke signal fra disse uten å ha diagnoseutstyr spesifikt til Nissan. Burde nok også fått tatt en internlekkasjetest for å se om det eventuelt er en injektor eller overtrykksventil som lekker så railen tømmes og du ikke klarer bygge trykk. En ting som er mer usannsynlig er at registerkjedet er i grenseland strekt/utslitte kjedeled/strammer, og når motor får stå å "trekke" når den er varm så blir kjedet akkurat for langt til at du ikke får start(innsprutningstidspunktet blir feil). Mener å ha lest en gang at de motorene har problem med kjedestrammeren. Normalt skulle du hørt en raslelyd om det er tilfelle at kjedet er slakk. Så ja, om du føler at dette er over din egen evne så kan det nok være lurt å finne et verksted som har en del greie på de bilene og har litt utstyr å hjelpe seg med og spandere på bilen en time eller to med feilsøking.
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.