Gå til innhold

Coltaine

Bruker
  • Innholdsteller

    46
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    3

Coltaine vant dagen sist September 17 2019

Coltaine hadde mest likt innhold!

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Coltaine's Achievements

Korporal

Korporal (2/13)

4

Nettsamfunnsomdømme

  1. Ja tja, hvilken motor har du i denne da? 1.3 CDTI? 1.7 CDTI eller DI eller DTI? Har hørt at 1.7l har hatt noe tull med dieselfilter som forårsaker surklelyd, riktig nok på tomgang eller sakte fart, dette er snakk om luft. Kan aldri forstå at det skal gå inn noe diesel mens man gløder iallefall, det har jeg aldri hørt om. Eller, med mindre man går tilbake til skikkelig gammel motor(Typ sent 1800 tall) der man måtte "gløde" innsuget for å få start, men det er ikke så veldig relevant lenger. Ellers, så har de vel kontrollert at det faktisk kommer 12V til glødepluggene? Regner med at glødelampa tenner inne i bilen osv? Så lenge det er plussgrader så er det jo sjelden en moderne dieselmotor trenger noe gløding. Jeg ville iallefall begynt med å sjekke at strømkretsen til glødepluggene er i orden, lener da mot gløderelé som kan ha tatt kveld.
  2. Må for guds skyld IKKE ha Zalo på kjølevannsystemet til bilen, bruk heller maskinoppvaskmiddel og rent vann om du skal vaske det innvendig. Utvendig på motor osv fungerer Zalo fint, eller annen håndoppvasksåpe.
  3. Har kun prøvd sånne som man faktisk sveiser til karosseriet og bruker glidehammer på. Det fungerer jo greit nok det. Har hørt om diverse sugekopper osv også som fungerer greit, sikkert på større bulker. Men i følge folk på Amazon så funker dette kittet iallefall: https://www.amazon.com/Super-PDR-Paintless-Repair-Knockdown/dp/B01M09S3FN Men ser at en nevner at den limen som følger det spesifikke kitet ikke virker så bra på europeiske eller amerikanske biler.
  4. Så lenge innfestning, eventuelle kontakter og reimhjul m.v passer så spiller ikke ladestrømmen på "dynamoen" så stor rolle så lenge den leverer nok til å holde bilen i gang og litt ekstra. Jeg mener at jo større ladestrøm jo bedre. Om Skruvat mener den der passer til din bil så gjør den kanskje det.
  5. https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/bilens-lys Tror nok det skal en del til for at en trafikkstasjon godkjenner lykter uten E-merking. Da må du iallefall skaffe til veie en form for godkjenningspapirer på egenhånd, og tipper nok at produsenten ikke er så interessert it det. Tror nok heller jeg ville eventuelt tatt en tur innom om du har anledning og spurt de om dette er noe som kan gå an, men vil anta at du får et klart nei. Vet at "Euro" lyktene de selger over fjorden av og til er E merket, ikke alltid dog.
  6. Følger ikke. Hva trenger du for et kit? Hvorfor trenger du kit? Skal ikke være noe problem å bare "laske" sammen de lyktene som "en". Har ikke vert borti at CUV spytter ut feilkode på det noen gang. Så kan du bare bruke den originale bryteren for tåkelys til høyre for rattet. Mener bestemt det er samme støpsel på tåke og langlys i hjørnet der. Eller vil du kunne bestemme hvilken av tåkelysene som skal lyse, som i indre eller yttre? Da må du i tilfelle ha en velgebryter og legge om kretsene fra el-sentral og ned, disse går via en av de store multikontaktene på h.s. bak grillen der, C103 tror jeg det var. Du må nesten forklare hva du vil ha gjort litt nærmere her.
  7. Er festet beregnet og bygd for din bil og er godkjent for å trekke 2500 kg så får du trekke 2500 kg. Er festet av en eller annen grunn bygd for å trekke en mindre vekt får du kun trekke den vekten hengerfestet er godkjent for. Er ikke værre. Har ikke sett at hengerfester som blir bygd for en bilmodell er dimensjonert for mindre vekt enn den bilen har lov til å dra, iallefall ikke på personbil. Men spør for all del de som monterer hengerfestet hvilken modell og hva hengerfestet er godkjent for, du skal vel få med et sertifiseringsdokument og en brukerhåndbok, samt at hengerfestet skal ha en tag som oppgir hva hengerfestet tåler i Newton eller "DekaNewton"(DaN ~="1kg"). Jeg monterte mitt selv, og det jeg kjøpte var godkjent for 2 tonn, bilen min har en maks tilhengervekt på 1850 kg elns mener jeg.
  8. Om mulig ta ut matta og spyl den, om ikke mulig tørk opp det værste, spray over med vann fra en spruteflaske og bruk en støvsuger til å suge opp med, gjenta til du har fått ut alt, bør da naturligvis bruke en støvsuger som tåler litt vann.
  9. Er vel mest sannsynlig dødt batteri, men kan selvfølgelig være "museskade" med avgnagde ledninger... Eller noe helt annet, umulig å si med så lite informasjon.
  10. Eneste jeg kan tenke med utenom luft er at du har en eller flere bremseslanger som blir "ballong" når du tråkker på pedalen. Det er vel strengt tatt noe de burde anmerket på PKK, samme med lav pedal egentlig.
  11. Finnes også en fin app til mobiltlf som Vegvesenet har laget som heter Bil og Henger her kan du legge inn førerkortklassen din og få et ferdig utregnet svar, pluss du kan lagre biler og tilhengere og kombinere de fritt, funker veldig bra synes jeg. Men i utgangspunktet så kan man med førerkortklasse B tatt før en viss dato kjøre bil og henger så lenge total tillatt vogntogvekt ikke overskrider 3500 kg, det er den såkalte "campingvogn regelen". Se link under, forklarer det egentlig ganske klart. https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/Hva+har+du+lov+a+kjore/Trekking+av+mindre+henger/personbil-mv.og-trekking-av-tilhenger-med-tillatt-totalvekt-over-750-kg.
  12. Er det converter kasse i den eller powershift? Sjekket oljenivå osv på den eventuelt oljebytte?
  13. Den hadde vel stått på bilen i 16,5 år. Mener det er 10 års intervall på de gamle Volvoene også. Usikker på om den hadde gått i nærheten av km dog. (Ikke mitt bilde) Men ja, er nok best å bytte asap.
  14. Har vel "Faste" kalipere disse bilene? Normalt sett får vel disse bremsevæske tilført fra ene siden som skal tryksette alle stemplene på begge sider av kaliperen. Så dersom bremsevæsken blir tilført "fra bunn" så er det nok helt nødvendig å lufte på begge sider. Er ikke noe stort hokus pokus å dele de kaliperene, spenne opp del med knekt nippel i skrustikke og bore den forsiktig ut, får somregel god styring på hullet i senter. Skoge seg tak i en gjengetapp en plass, friske over gjenger og sett inn en ny. Linksbor kan anbefales da de ofte løsner når man får fjernet litt material, godt med varme hjelper såklart en del også. Eventuelt så kan du jo bare løsne kaliperen fra bilen og bikke den litt ene veien så andre veien mens du lufter, kan jo være du klarer å få ut lufta på det viset. BIlde er bare et eksempel på en "fixed calliper", noen har væskegjennomføring i begge "ørene", noen har et rør som går fra ene luftinga til bunnen på andre delen og kun en luftenippel. Osv osv osv, men generelt er disse kaliperene veldig enkle å ha med å gjøre.
  15. Vil anbefale at du sjekker motstandsmodulen før du eventuelt bytter vifta da den kan forårsake ikke funksjon i vifte på disse, denne finner du bak et panel til høyre for gasspedalen. Er to grønne kontakter inn på den. Vifta er rett i nærheten somregel, dog du må sikkert demontere noe mere for å få den ut. Ang belysning vil jeg tippe at du har en lyspære som er lei seg. Ref: https://www.peugeotforums.com/forums/164461-post3.html
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår