Jump to content

All Activity

This stream auto-updates

  1. Past hour
  2. Hei! Jeg sliter med flatt batteri på bilen. Det er en 2001 Opel Frontera dti2.2. Jeg har satt inn nytt batteri. Jeg har kontrollert at dynamoen lader batteriet når motoren går med multimeteret. Jeg leste av en 0.19mA utlading når bilen er avslått. Jeg sjekket hver eneste sikring, ved å dra ut en og en, men ingenting hjalp. Derfor mistenker jeg dynamoen. Den sitter kinkig til, og jeg får ikke koblet den av, da alle ledningene er veldig utilgjengelige. Jeg er ingen spesielt god mekaniker heller. Finnes det en annen måte å måle om dynamoen trekker strøm når bilen er av?
  3. Today
  4. Yesterday
  5. Takk for raskt svar. Fikk høre fra verksted at spenningsregulatoren er integrert i dynamoen, og at det ikke burde være problemet siden jeg byttet til ny dynamo. Hvordan kan jeg finne ut om spenningsregulatoren er en del av dynamo eller ikke?
  6. Du trenger ikke tømme systemet for å etterfylle med dot 5.1, de kan fint blandes. Dot 5 derimot, må du ikke bruke. Skal du bytte all bremsevæske så kan dot 5.1 fint brukes.
  7. Normalt skyldes slikt defekt (spennings)regulator. Står den ikke som en integrert del på din dynamo, eller er det en separat enhet?
  8. Hei, har problemer med høy volt og flere varsellys i dashbordet som lyser. Volten er på det laveste 14.7V, og stiger helt til 16.7V. Varierer etter turtall. Varsellysene (som på bildet) lyser særlig på lavere gir med høye turtall. De flakker veldig av og på, og ofte på revers og første gir. Hva som er gjort til nå: - Byttet til original dynamo, da det var satt inn en kraftigere av forrige eier. Dette fikset ikke problemet. - Byttet ledning mellom dynamo og batteri. Dette løste problemet for en uke, men så gikk alt tilbake som før byttet. - Byttet begge batteriene, satt inn Biltema batteri Er det noen som kan ha peiling på hva som er problemet? Bare å skyte fra hoften, og komme med spørsmål. Mvh. William IMG_2764.MOV
  9. Hei. Jeg tenker om å kjøpe en lufttrykkmåler. Fra Biltema finner jeg to produkter, begge er digitale og bruker batterier: Art.nr. 15-229: https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/dekktilbehor/kompressorer/dekktrykkmaler-digital-2000034987 Art.nr. 15-219: https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/dekktilbehor/kompressorer/dekktrykkmaler-2000028530 Det er en annen som er ikke digital men er utsolgt i varehuset nær hvor jeg bor: Art.nr. 82-943: https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/dekktilbehor/kompressorer/lufttrykkmaler-2000041218 Har noen erfaring med en av disse produktene?
  10. Manualen sier bremsevæske dot4. Men kan jeg tømme/drenere bremsesystem og fylle på med dot5,1 bremsevæske. Mvh nytt medlem v70 d5 .
  11. Peugeot 106 Zenith med svært lav kilometerstand til salgs! Finn annonse EU godkjent frem til 30.11.2021. Jeg kjøpte bilen i Desember 2020 da jeg trengte en billig bil i en kortere periode. Bilen har hatt én eier før meg siden den først ble registrert. Om et par år vil bilen regnes som veteran og dermed blir det lavere årsavgift og billigere forsikring. Siden jeg har hatt bilen er følgende blitt gjort: Byttet motorolje og oljefilter. Byttet bakre vindusvisker. Byttet luftfilter motor. Byttet drivstoffilter. Kjente feil: Liten bulk over venstre hjulbue foran. Slange fra luftfilter til motor har en sprekk, midlertidig fikset. Ta gjerne kontakt på sms til 98877642.
  12. Hei, har en X4 2020 mod som har gått bare 13000 km, ved rygging og rolig sving får jeg en dunkelyd fremme, har vært på verksted men de finner ikke feilen. Noen som har erfaring med dette? IMG_3260.MOV IMG_3260.MOV
  13. Last week
  14. Kan være flere ting. Kan være feil på tenningsbryteren som sitter bak på tenningslåsen. Strøm til det meste av det som ikke virker går via denne når tenning slås på. Kan og være feil på en modul. Nå vet ikke jeg hvor avansert akkurat den bilen er i forhold til en egen styreenhet som styrer funksjonene på ting i kupeen. Kan jo og være at det er et jordingspunkt som har løsnet eller er irret opp. Uten et koblingsskjema så blir det litt vanskelig da første bud her gjerne blir å finne igjen hvor strømmen til disse stopper.
  15. Utslitt magnetkobling. Er ikke sikkert du bare får tak i koblingen løs.
  16. Skal ettermontere en aktiv sub i bagasjerommet da jeg ikke er fornøyd med den originale subwoofer fra Bose. Siden denne sitter lett tilgjengelig i gulvet på bagasjerommet så tenkte jeg da og hente signal rett fra kontakta på den og inn på en høy/lav nivå adapter. Nærmere bestemt en Connection SLI 2,2. Denne har mange forskjellige tilkoblingsmuligheter. Om jeg tenker riktig så trenger jeg kun bruke en av de. DVS at jeg kobler meg inn på for eksempel front left og right på den og kobler den til 12v pluss jording. REM out er det, det samme som styrestrøm som jeg da kan koble rett i styrestrømmen på den aktive suben jeg skal montere? '
  17. En stund her så tenkte jeg at jeg får bare leve med at AC ikke virker men pga mye kjøring nå i sommer så ble det plutselig aktuelt å se om jeg kan få den til å virke. Jeg har nå målt alle sensorer som er er involvert og de er alle innen forventet måleresultat. Så da går mistanken over til ac magnet clutchen, ved test så kjører den en stund for så å stoppe etter noen få minutter. Jeg måler ca 14 v som styresignal til magnet clutchen selv når den ikke kjører så av en eller annen grunn så velger den å ikke holde clucthen / kontakten inne. Er det bare å bytte magnet cluctchen eller kan det skyldes dårlig kontakt inne i selve magnet clutchen?
  18. Nei, det skjedde plutselig en dag når samboer var på en kort kjøretur. Hun forklarte at sentrallås hvert fall fungerte når turen startet, men når hun kom frem fungerte ikke den og hun fikk heller ikke opp bakdøren. Hun sa at hun kanskje merket at hun mistet litt motorkraft på et tidspunkt under kjøreturen, men jeg merker ingen forskjell på det nå.
  19. Har det pågått lenge? Det er vel typisk at sånt skjer om den ikkje lader godt nok, men då sluttar alt å fungera etter kvart. Berre ein tanke...
  20. Hei, I et svakt øyeblikk klarte bruktbilselgeren å dytte en ganske så fin 2006 ES, manuell over på meg.. Den har gått langt og har noe slitasje, men er ganske pen og hel alder og km tatt i betraktning. Jeg skal i gang med å gå over forstilling + bakstilling da en bærekule har flerre i mansjetten og jeg regner med å finne litt mer som skal byttes ut. (Drar noe hardt til siden ved ujevn vei og har også noe kraftig camber bak). Har noen funnet gode verktøy til salgs i Norge (evt billig frakt fra utlandet) for (de)montering av Bærekule og evt tips om andre kjekke verktøy til bytte av hjullager+foringer etc som ikke koster skjorta? Ser i verkstedsmanualen at de bruker "07mac-sl00200" og ikke C-klamme type verktøy for å separere kula, men usikker å om jeg skal gå til innkjøp av et klamme/hylse-sett eller prøve hylse+hammer for å få inn den nye. Noen råd om dette? (Har ikke luftverktøy, men latmannsarm burde vel holde til klemmeverktøy?) https://www.bildeler.no/understell-verktoy/v/77139 Ser ut til at kulene foran + hjullager er de litt vanskelige pkt for hobbymekanikere, er det noen andre pkt som kan være trøblete i understell/oppheng å disse?
  21. Eg skal prøva det! Meiner å huska at bensinmotoren startar når ein setter den i S.
  22. Hei, Gammelt tråd, men legger inn video med grei beskrivelse av dette her. Evt om dette ikke hjelper situasjonen er det å ta av rotor og sjekke skoene og funksjon bak på hjulet og kabelen. Ved sjekking av funksjon bak har jeg rengjort med bremserens og tatt litt kobberpasta på de "høye punktene" bak på platen hvor bremseskoene kommer i kontakt og brukte mobilen til å filme når jeg brukte håndbrekket for å se at ting bevegde seg frem og tilbake.
  23. Det er et triks også, men tror kun det fungerer på eldre, men verdt et forsøk. Sett bil i tiptronic, velg EV og ta girspaken kjapt fra tiptronic til S, da skal visstnok også regenerering skrus av.
  24. Takk for svar! Eg har prøvd alle programma - auto, dynamic og comfort. Køyrer som regel i EV. Kanskje eg må ta meg ein ny runde i innstillingane. Har òg prøvd D, S, og M på girkassa. Mekanikaren frå Møller meinte eg kunne køyra i M og gire opp. Då ville ikkje bilen bremsa. Eg har ikkje fått testa dette skikkeleg.
  25. Fikk problemer med at flere elektriske kurser på min Outlander 2010 sluttet å fungere samtidig. Det som ikke fungerer er følgende: Sentrallås Bilstereo regulering av sidespeil 12v uttak i bil Klimaanlegg Jeg har sjekket og skiftet sikringer på alle de aktuelle kursene. Siden alt sluttet å fungere samtidig så vil jeg tro at det enten er en foranstående sikring, eller et annet fellespunkt til disse kursene som er røket. Har erfaring med elektrisk feilsøking, men ikke mye peiling på bil. Har prøvd å finne elektrisk dokumentasjon på nettet som jeg kan bruke til videre feilsøking, men det eneste jeg har funnet er noe på russisk som jeg ikke skjønner sammenhengen av. Er det noen har som har hatt erfaring med lignende feil før og som eventuelt vet hvordan jeg kan få tak i dokumentasjon? Har tenkt å ta kontakt med verksted, men i disse ferietider er de fleste enten stengt eller har 1 måneds ventetid på å se på bilen. All tilbakemelding tas i mot med takk! :D
  26. Takk for innspill. Det er nok elektronisk beregning av fuel/luftforhold på denne bilen. Idag fikk jeg litt flere ledetråder. Gul motorlampe, og en feilmelding. "faulty anti pollution system". Google sier at dette er en vanlig feilmelding på denne bilen med kjent problem. Akkurat hvilket kjent problem min bil har er ikke nøyaktig fastslått enda. Jeg skal prøve å se etter feilkoder med instrument i kveld.
  27. opelduude

    Bremseglidere asx

    Vanskelig å si. Se hvordan det ser ut på andre siden om du ikke har demontert begge sider.
  28. Kommer jo akkurat an på hva slags modell du har. Har du en så gammel en at det er ettermontert et kjørelysrele over tenninga, så får du permanent lys så lenge lysbryteren ikke står i posisjon for parklys. Har du en nyere en med autofunksjon så styrer lysene seg selv avhengig av hvor mørkt eller lyst det er.
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies.