Jump to content

All Activity

This stream auto-updates

  1. Today
  2. Start med å koble fra ledninger til Webasto og se om det fortsatt skjer.
  3. Den skaden der er ikke enkel å fikse. Reparasjon av slike skader er ikke så enkelt og krever skikkelig utstyr og et spesielt 2 komponent polyuretanlim. Alternativt kan den plastsveises, uansett så er det en ganske komplisert jobb med oppbygging av skaden med fleksibel sparkel, fortrinnsvis polyuretansparkel. Og sparkelen du linker til er ikke brukbar på bil, er en snekkersparkel beregnet for innebruk.
  4. Hei, Jeg har problemer med at sikringen går til webastoen selv uten at tenninga er på og uten at jeg prøver å starte webastoen med fjernkontrollen. Er det noen som har en idé om hvor jeg bør starte å feilsøke? Jordfeil? Kortslutning på ledningsnettet til webastoen? Når jeg bytter sikring går denne umiddelbart med bilen slått av. Til info: Når jeg kjører diagnose med vcds får jeg naturlig nok bare beskjed om "Aux heat cannot be reached". Setter stor pris på om noen har en idé til hva dette kan skyldes.
  5. Tror den er hurtigtørkende, og mulig overmalbare etter få minutter. Over til noe annet: Er vedig i tvil om jeg gidder å ta tak i denne eller bare selge med skade. Men jeg tenkte å sondere litt først, tror du det er mulig å bruke "inne" sparkel (feks. linken under) for reparering av skade i støtfanger? Hvis man gjør som med stålplasten, og legger et par 3 lag med primer før baselakk? https://www.clasohlson.com/no/Sparkel-universal-400-ml,-RK-/p/41-1774?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=google surfaces&gclid=Cj0KCQjw8eOLBhC1ARIsAOzx5cF2KhUnel1sD4SqaYcAKYvWPVjhgpOFmFEYvPQLHdVI2KY6aLKNP4EaAvirEALw_wcB Skaden: https://monosnap.com/file/BI8pW7FlU3iMrQCHFE69bYE1JbZjsi
  6. Har en 2006 Volvo XC70 2.4ltr D5 med rimelig høyt oljeforbruk. Har hatt bilen på verksted tidligere uten at de har klart å finne noen synlige lekkasjer. Fyller jeg opp oljetanken kommer lampen for lavt oljenivå opp etter rundt 400km. Er det noen som har en formening om hva årsaken kan være? Tydelig at olje blir forbrent av noe slag. Har lest litt på nett og funnet forslag om at det kan være turbo, PCV breather box med mer. Takker på forhånd for svar.
  7. Takk for svar. Jeg har lest litt mere å fant denne siden. Her er det en liste over BEM-koder som kan brukes. https://carsie.net/tutorials/how-to-code-new-car-battery-vcds/ Tenkte å sette inn dette batteriet https://www.batteri24.no/products/sk1050-sonnak-agm-start-stop-bilbatteri Dette burde vell gå fint om jeg benytter BEM-kode for 105ah AGM batteri?
  8. Yesterday
  9. Litt avhengig av om basen er tynner eller vannbasert, pleier å stå på emballasjen til basen. Skal uansett være tørr (fortynningen skal være avdunstet). Et tips er å spraye litt base på en blikkboks eller noe. Da kan du kjenne med fingeren på den om basen er tørr. Klarlakken har jeg skrevet om før. Lykke til.
  10. Hva anbefales i ca. tørketid mellom baselakk-lag 1 og 2, mellom baselakk og klarlakk, og mellom klarlakk 1 og 2?
  11. Noen i Ålesund & omegn som kan VCDS programmering?
  12. Hvis lampa kom ifm. bytte så kan det tenkes det er relatert til det. Ja, personer med tilgang til f.eks VCDS kan programmere/kode denne hvis det kun er derfor lampe lyser.
  13. Stemmer, det er den elektrohydrauliske servopumpa. Lurte på om andre enn verksteder kunne sett om den bare måtte omprogrameres.
  14. Last week
  15. Hei, Ble lettere overrasket idag da jeg var hos avtalt time hos statens vegvesen for godkjenning av ombygging av min 2012 modell Toyota Hilux D-cab fra varebil til personbil. Baksetene som ble satt inn er de orignale bilsetene med 3-punkts-seler på yttersidene, og med hoftebelte i midten (som jeg forsåvidt har sett på samtlige andre hilux'er). Brukte alle boltene som fulgte med de originale setene og beltene. Overraskelsen kom da kontrolløren fra statens vegvesen sa at bilen ikke kunne godkjennes som 5 seter med hoftebelte i midten. I følge kontrolløren var det trådt i kraft nye bestemmelser som tilsier at det skal være 3-punkts-sele også i midten. Jeg syntes dette var rart og prøvde febrilsk å finne svar på mobilen ved å lese gjennom kjøretøysforskriften mens jeg var der, men uten å greie å overbevise kontrolløren noe mer om dette. Han sto på sitt, og mente at beltene på midtre sete ikke kunne godkjennes slik, men at det måtte fjernes helt (det vil si, han sa at jeg bare kunne skjære av beltene i festet nede ved bolten, siden festene deler bolt med de øvrige beltene). Bilen kunne da registreres som 4 seter! Er det noen som har bygd om sin Hilux (eller andre relevante bilmerker med hoftebelte i midtre sete bak) fra varebil til personbil nå i det siste som har opplevd dette? Kan det virkelig stemme at det kreves 3-punkts-sele i midtre sete? (har forøvrig vært i kontakt med en hos Toyota Norge idag per telefon, som bekreftet at min bil skulle kunne bygges om til 5 seter iht. norsk avgiftsregelverk. Hun hadde aldri hørt om at noen ikke hadde fått godkjent bilen som 5-seter med hoftebelte i midtre sete). Mvh Truls
  16. Hvis det er avvikende kapasitet skal det kodes inn med ny BEM kode, finnes ikke denne på batteriet kan du finne tilsvarende kapasitet hos f.eks Varta og bruke BEM koden fra det. Hvis du setter inn nytt batteri med lik kapasitet holder det å nullstille alle adapsjoner og fortelle bilen at den har nytt batteri, alt. legge inn gammel BEM på nytt.
  17. Hei, Har en Audi A6 3.0 tdi, 2007 modell som trenger nytt batteri. Er det noen som vet om nytt batteri trenger BEM-kode? Eller holder det å legge inn batteritype etc. ved bytte?
  18. Blabla bla

    Ulyd

    Heisann, jeg har en Mercedes 190 (w201) som har en dunkelyd i gir. Går fint an å gire og ikke noe lyd i girskifte men mens man kjører. Det er verst i 3.gir og har begynt i andre gir også. Lyder følger turtallet men lurer på hva det kan være. Noen som vet?
  19. Hei, skal sjekke den sikringsboksen litt bedre og prøve diagnose via obd2, kjørte og diagnose når problemet oppsto kunne ikke finne noe da. bare oppsummering begge viskere går med intervall visk uansett hvordan bryter hendelen står i, spylepumpe sluttet og virke alt dette uansett om tenning er på eller av. Viskermotorene har et styring kort i hver motor, motor førerside var det komme mye hvit irr fra gods på motor og inn og på el kort, vasket og renset begge motorer sitt kort, nå går motorene likt med intervall så lenge styrestrøm i bil er aktiv. Når bil går i hvilemodus slutter viskere og å gå.
  20. Søkte litt på nettet og dette er en gjenganger på Peugeot. Flere som opplever at viskere går med tenning av, og såvidt jeg summerer så er den platen med sikringer synderen. Finner det litt merkelig at en «passiv» modul kan skape slikt trøbbel, men sjekk den for fuktskader. Kan være dette er et blindspor siden fiskere ikke fungerer på annet enn intervall. Mulig en diagnose kan være like greit å starte med.
  21. Hei, så litt på sikringsboksen i motorrommet, BSM Mondul er det teknisk navn på denne? Kunne ikke se relee i den boksen, kan de befinne seg på underside ? Noen sikringer og masse kabler via plugger inn på topp der. Skal prøve undersøke den litt mer, har ingen Haynes bok på denne bil, tror ikke det er mulig å skade til 508.
  22. Hørt om Peugeot der vindusviskere lever sitt eget liv - også med tenning av. Såvidt jeg husker så er problemet feil på relé-/sikringsboksen i motorrommet. Også kalt BSM modul.
  23. Hei min far har en Peugeot 508 SW 2012 mod. Fikk problem med vindusvisker fremme, den går på intervall hele tiden, selv når tenning er av, hendel for visker hastighet virker ikke inn på viskere fremme, spylepumpe for fremme og bak er og død, hendel virker kun for visker bakrute. Jeg opnet begge motorer og det har komme noe irr inn på styre kort, spesielt fører side motor, men begge var godt korrigerte utv. Og mellom motor og plastikk lokk der elektronikk sitter. Noen som har en ide hva som er feil, begge motorer starter å gå på intervall så fort jeg låser opp dører på bilen, slutter etter 10-20 min etter bil går i hvilemodus. Noen som har ide hvor feil ligger?
  24. Har en Chevrolet Trax hvor jeg sliter med å finne ut hvor de forskjellige fargene på ledningsnettet til tilhengerfestet (13 pol) skal være og håper at noen kan hjelpe meg... Fargene stemmer ikke overens med de koblingsskjemaene som finnes på nett og jeg blir sprø av dette. Hittil har jeg funnet ut at blå/hvit (blink venstre) skal til nr 1, gul/grå (blink høyre) skal til nr 4, brun/gul (bremselys) skal til nr 6, brun/grå (parklys venstre) skal til nr 7, lilla/brun (tenning+) skal til nr 9. Da står jeg igjen med 4 tykke sorte ledninger som alle er jord og den ene er ikke i bruk. 3 stykk tynne ledinger som er til ryggesensoren (sort, blå og brun), samt to ledinger rød/blå og gul/hvit. Hvor skal de siste? Vet at den ene jord skal i nr 3. Aner ikke hvem som er parklys høyre. Hva skjer hvis jeg kobler de to siste ledingene feil?
  25. Finnes det andre tråder til dette temaet? Er delvis ny her men med samme problem og dynamo som ovenfor. Jeg er riktig nok i gang med å skru selv. Har løsnet begge boltene på dynamo og også luft kompressor til aircondition for å få dritten ut. Dynamoen rikker seg likevel ikke..
  26. Hei sann. Den lakken du har kjøpt er en meget bra 2-komponet klarlakk. Det vil si den har samme egenskapene som en lakk som proffene bruker. I boksen er det selve klarlakken og inne i beholderen er det igjen en liten beholder med herder. Den røde "proppen" som er i lokket skal settes på ventilen i bunnen av boksen og så trykker du hardt på boksen og da punkters beholderen med herder. Rist boksen godt i minimun 2 minutter og så er du klar til lakk. Viktig: når lakken først er tilsatt herder så kan lakken kun brukes et døgn eller noe deromkring, står på boksen. Så det er greit å ha alle underlag som skal lakkes ferdig slik at du kan legge på klarlakk samtidig på alle flater. Spray først et tynt strøk og la det herde såpass at det nesten er tørt, så kan du legge på to eller tre tykkere strøk. Til sammen får du da tre til fire strøk og du har en evigvarende klarlakk. Om du får litt sig/renning i lakken så fikser du det etter at lakken har herdet et par døgn. Da pusser du siget slett med 800 og så 1200-1500-2000 papir og til slutt polerer du. Blir lakken litt ruglete så pusser du alt med 1500- 2000 papir, bruk vann, og så polerer du til slutt. Legger ved en video om lakken du har kjøpt. Lykke til.
  27. Nei! Rist boksen et par minutter. Sett så rød kork inn i bunnen på boksen, trykkes helt inn for å aktiveres. Rist så boksen igjen ca to minutter, er da klar til bruk. Herdet etter 12 timer @ 20 grader. Boks kan stå ca to døgn etter blanding.
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy