Jump to content
Bilforumet.no

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Yesterday
  2. Det er desværre den som går forfra.. Har prøvd "alle triksene i boka" uten fremgang.. Tror jeg lar verkstedet ta jobben.. Knekker den,blir det problemer...
  3. Klarte å knekke rattet på fattern sin bil, så nå er jeg på jakt etter et nytt ratt. noen som har et slik ratt liggende
  4. Etter å ha søkt på en del nettet har jeg kommet til konklusjonen at jeg har asfæriske speilglass på venstre siden og konvekse på høyre side. Så da bestiller jeg det når jeg kjøper nye. Flate glass eksisterer visst bare på grunn av krav i USA.
  5. Skjønner - høres bra ut :-)
  6. Last week
  7. Har Xl_7. Kunne vært greit med end leser. Men hvilken til fornuftig pris ? Den største til Biltema ok ?
  8. Er det snakk om 150hk utgaven? Det er ingen racerbil, men den gjør jobben greit.
  9. yamahaman1

    Trim a4 1.8t b6

    Hei der ute! Har tenkt til høst å kjøpe meg fmrstebil, godt mulig en audi a4 b6 med 1.8t motoren. Har etterhvert lyst å hente ut litt hester (godt mulig rundt 210-240 ish). Spørsmålene mine er da følgende: Hva trengs å gjøres? jeg skal chippe den om, så montere 3"downpipe og 2.5" utover. Større intercooler må jeg nok til med og kanskje K03s turbo? Ellers muligens freeflow og større dyser? Gjerne legg til tips og forslag! :)
  10. Aha jeg forstår :-) Tusen takk igjen for kjapt svar og gode råd! Slenger på et lite spørsmål til her helt på tampen; Hvis jeg laster opp Touranen full med både unger og bagasje, tror du den 1.4l vil være litt "spinkel", eller vil jeg ikke få noe problemer med tyngre last i det hele tatt?
  11. Det blir primært småkjøring ja, så dere bør nok satse på bensinmotor. Er ikke noe fasit på hva som defineres som småkjøring eller langkjøring, men jeg mener at hvis det er hyppige (daglige eller flere ganger daglig) turer på under 10km så bør det velges bensin. Er veien til jobb på rundt 15km eller mer, så kan diesel vurderes ift. hvordan kjøremønsteret er på stekningen. Er det 15km by er fortsatt bensin foretrukket, men hvis det er 15km landevei kan diesel vurderes. Helst bør en egentlig over 20km én vei for at det skal være "sundt" for motoren. Når sant skal sies, så skader det ikke en dieselmotor å kjøre 1km til butikken og hjem ol. så lenge den regelmessige bruken tilsier at en ikke primært driver med småkjøring. Særlig vinterstid så sliter en dieselmotor å få god temperatur på kortere turer, det resulterer i mer sot og koksdannelse i forbrenningen da forbrenningstemperatur og motortemparatur aldri når optimal temperatur. Det igjen resulterer i at partikkelfilter, EGR og innsug soter igjen og problemene oppstår fort og dyre. På småturer/småkjøring så vil ikke DPF og motor oppnå temperaturer som kreves for at DPF skal utføre en regenerering (brenne opp sotpartikler), og det vil bli trøbbel i det lange løp. Komfortmessig så sliter også en dieselmotor (uten tilleggsvarmer, dog. har Touran dette som standard) å oppnå temperatur på kjølevæska med det resultat at det tar lang tid å få god temperatur i kupeen.
  12. Tusen takk for kjapt svar!! Finnes det noe "definisjon" på hva som er mye og lite? Relativt kort vei til jobb og barnehage, så starten på dagen er veldig korte strekk, men etter jobb er turen til byen 10km én vei. Så har vi ofte lengre turer i helgene på 40km én vei. Tenker vi da at det primært er småkjøring? Og hvorfor er det egentlig slik at lengre turer = diesel, og korte turer = bensin?
  13. I bunn og grunn er det én ting som avgjør hva du bør velge, resten blir personlig preferanse. Kjører du mye, og langt er diesel det selvskrevne valget, men hvis det derimot er lite/mye småkjøring bør du gå for bensin.
  14. Hei dere, Vi er på utkikk etter ny bil og ser at en Touran 2016+ ticker de fleste av boksene på vår ønskeliste, men så kommer det store spørsmålet; Bensin eller diesel? Har prøvd å lese meg opp så godt jeg kan på hva de forskjellige motorene har for egenskaper og ser at det oftest er de to motorene i tittelen som blir trukket frem. Hvilke erfaringer har dere her? Hva ville dere valgt, og hvorfor? Takk på forhånd for hjelp her :-)
  15. Var faktisk nede i 12.98,- for diesel og 13.50,- for bensin på YX Jonstenkrysset på fredag.
  16. Sjekk etter slark i styring, lekkasje fra høyt bremselys, unormal slittasje på innsiden av bakdekk, knirk i panoramatak, krakkeleringer i frontlamper, fastlåst motorisert hengerfeste, lekkasje i ac-system og turbo-havari. Dette er ting jeg måtte ordne på min før den var 5 år gammel
  17. 17,52 på Esso Grålum i går... Har skjedd litt på 11 år
  18. Fant ut av feilen. Ene ledningen satt feil i pluggen etter hengerfestemontasje...
  19. Hei! har en 2015 Passat som nekter å gi slipp å åpne bagasjerommet. Følgene skjer; trykker på nøkkel, knappen i døra, vw logoen bak hører det elektriske rykker til. Går litt tid rykker tilbake. den sitter så godt at ‘nødspaken’ er knekt bare for å gi en pekepinn. noen som vet om noe måte å løsne dette på? Håper på ett svar som er billigere enn bilverksted hehe
  20. Dette begynner å bli ett problem nå som bilene blir gamle ja. desverre. Er det bolten som går inn forfra? Ikke den bakre som går "opp" i bilen? Det pleier vanligvis å være den bakre, og da må man som regel ta ned traversen. Det som er problemet er at den sitter i foringa, ikke i "muttern" eller gjengene. Må skjære av bolten på hver side og dra den ut, for så få ut den avkappa bolten på ett vis. Det går som regel greit, da den ikke sitter der :) Uansett, så bør du bruke muttertrekker med litt styrke på og banke frem og tilbake, så kan den løsne :)
  21. Hei er det noen skjeler her inne som har greie på motorkoder? strammehjulet på registerreima røk k dag med det resultat at registerreima hoppet over noen tenner som resulterte i bøyde ventiler og knuste stempler. Dette er en Ford Tourneo Connect 2008 mod, med motor kode p9pa, dvs 1,8 l og 90 hk. Overhaling på verksted er ikke aktuelt da dette koster vel skjorta, brukt motor vet jeg ikke helt hvor jeg skal få tak i... men, Har en delebil på hånd... problemet er at den har bare 75hk versjonen, og motorkodene Bhpa/r2pa. Begge motorer er på 1753ccm altså 1,8liter. Jeg lurer da på, hva er forskjellen på motorene. Er det kun motorstyring og div. Som gjør at den ene motoren er 90 og den andre 75hk? Er det mulig å bare ta motorblokk fra 75hk maskinen å sette inn i bilen, å beholde alt av dieselutstyr/turbo/ motorstyring fra den gamle..... og vil jeg da ha en 90hk? Takknemlig for kvalifiserte svar mvh Tore Jakob Nesse
  22. Ja, det du forklarer virker logisk nok. Burde kanskje målt de ordentlig med måleur, men har dessverre ikke dette verktøyet tilgjengelig. Kun derfor det ble en litt rask sjekk på øyemål og kjenne etter, for å sjekke om det kunne være andre enkle løsninger :) Takk for innsikt og tanker, da blir utfallet at jeg ringer bilforhandler igjen og det blir en reklamasjon på skivene ettersom de er 2 måneder gamle. Får snakke meg til bedre kvalitet på skiver nå og helst ventilerte, og betale mellomlegget om det skulle være helt umulig for han selv om han ikke taper stort på dette ettersom han selv kan reklamere skivene der han kjøpte dem. Igjen, takk for svar :)
  23. Vanlig intervall på nyere dieselmotorer fra VAG er 210’000km. Skader ingen å skifte før, men da anbefaler jeg å bruke originalreim og deler, for da kan du på nytt kunne kjøre 210’000km, men hvis du derimot setter på uoriginal reim tåler ikke denne 210’000km.
  24. hei! jag har gjort lignende på min Golf hatchback fra 2014. Byttet Ryggelys,Bremselys og skiltlys. Ryggelysene ble helt sinsykt mye bedre. vært pengene. jeg kjøpte alt hos Ekstralys.no de var også veldig behjelpelig med god service når det viste seg å være feil på den ene pæren. vil ihvertfall anbefale skiltlys og ryggelys oppgradering til LED. kan ikke si at kjørelys og bremselys gjorde så veldig mye ut av seg. men Skiltlys og Ryggelys gjorde seg virkelig.
  25. @opel astra har allerede fått pris på ca 6k, dette med utstyr/jobb/garanti. hos seriøst verksted i Bergen. omegn. men da er det anbefalt å bytte den ved 120k km da tenker du?
  26. Nei, det er garantert at lufting ikke hjelper. Måling av skiver skal utføres med måleur, testing av bremser i benk vil også vise kast i skiver. Utifra symptomene, risting så fort du trår på pedal, kan jeg med nesten 100% prosent sikkerhet at det er skiver foran, det er veldig lite annet det kan være og da ville det ikke komme sakte men sikkert. Først og fremst så tar ikke bremsene bak før du trår litt hardere og når risting oppstår ved lett brems belastes hjulopphenget veldig lite. No offence til han du kjenner, men han burde vite at «øyemål» og «kjenne etter» ikke er gode metoder for å kontrollere skiver for kast.
  27. Takk for svar! Akslinger og foringer er fine, det samme med støtdempere og fjærer. Målte ikke annet enn at bilmekanikeren jeg kjenner prøvde å se og kjenne etter, og konkluderte med at det ikke var noe kast i de, i og med at de også er såpass nye. Men dersom du er ganske sikker på at det er skivene foran bør jeg kanskje prøve å få målt de. Ingen vits i å gi et forsøk med lufting heller mener du? :)
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.