Får forsøke å beskrive; Fikk sist høst beskjed om at EGR var tett/sto i stengt stilling av et verksted som sjekket feilkoder fordi de syntes den var så tungstartet. Bestilte derfor ny ventil. Da denne kom viste det seg at den hadde en annen tilkobling enn min originale. Jeg fant da en "overgang" på eBay, samt et koblingsskjema som utgiver ikke kunne garantere. Ny EGR ble montert, og koblet etter skjema. Da kom det istedet opp feilkode som varslet om åpen EGR. Jeg syntes allikevel at motoren gikk noe bedre og var mer lettstartet. I frusterasjon så tok jeg kontakt med en bedrift som foretar tuning, og fikk et godt tilbud på lett tuning samt frakobling av EGR i programvaren. Jeg blendet EGR. Ved levering av bilen mener jeg den gikk normalt, men etter henting så merket jeg at den hadde null trykk. "Verkstedet" varslet også om at de syntes den gikk dårlig, og hadde da mest troen på tett partikkelfilter. Når jeg hevdet at endringen skjedde på samme tidspunkt som omprogrammeringen ville de gjerne ha bilen inn igjen for å kontrollere om de kunne ha gjort noe galt. De la derfor tilbake originalprogram for test, bilen gikk fortsatt som en "dass". De gjorde da noen enkle feilsøk, og mener det har klarlagt årsak. Og det er her dagens problem kommer inn:
Når en (tilsynelatende godt kyndig) polakk med begrenset norsk skal forsøke å forklare meg (som totalt ukyndig innenfor turbostyring) hvor feilen ligger... Han hadde vissnok sjekket sensorer, som han mente var ok. Derimot mente han at det var "jordingsfeil" mot signalkabel. Han målte spenning inn (et eller annet sted) på 11,4V der det burde ha vært 12,5 -13V. Etter mye om og men forsto jeg det sånn at han hadde tro på at koblingene til "overgangen" til ny EGR kunne være årsak. Han hadde "tvangskjørt" turbo sa han, og han var ikke i tvil om at den ytet det den skulle.
Jeg tenkte jeg nå skal sette tilbake original, nyrenset EGR, og blende denne. Da unngår jeg kabelovergangen, og bør kunne koble denne riktig igjen. Da er jo spørsmålet om dette løser problemet, eller om en evt. feilkobling kan ha drept noe i styringen?? Hva bør jeg egentlig se etter videre i prosessen?
Overgang og "koblingsskjema":