Jump to content
Bilforumet.no

mags

Bruker
  • Content Count

    5
  • Joined

  • Last visited

About mags

  • Rank
    Registered User

Contact Methods

  • Bosted
    Drammen
  1. Tok sjangsen og satte på plass kontakten jeg..... og da, da gikk bilen som den aldri har gjort gitt. Kan "mekanikeren" rett og slett ha glemt å sette i pluggen igjen etter seg? Det var turbotrykk nå i alle fall!
  2. Tenkte å få byttet denne EGR-ventilen i dag. Ser da at han som har hatt bilen inne har koblet fra hele kontakten (den hang løst). Er dette naturlig ved blending / av-programmering av egr-funksjon eller skal denne være tilkoblet uansett? Dersom den skal være frakoblet så har det jo lite for seg å sette tilbake originalventilen. Poenget mitt med det var jo for å forsikre meg om at alt er koblet riktig.....
  3. Takk for svar! Det ser dessverre ikke ut som om noen av mine to feilkodelesere kan lese ut sotnivå. Jeg har aldri hatt noen lamper tent med budskap rund partikkelfilter. Da forstår jeg det sånn at det er mulig at bilen ville gå, også med feilkoblet EGR. Da antar jeg at det også ligger en viss sannhet i at feil signaler i en eller flere av disse kablene kan påvirke turbostyring? Første jobb blir nok da, som nevnt over, å tilbakestille det fysiske ved å sette tilbake original, renset, EGR ventil. Denne skal jo også være den bilen er satt opp med.
  4. Jeg visste ikke at EGR måtte kodes til bilen. Så der kan det jo ligge noe, i alle fall med tanke på at jeg umiddelbart etter bytte fikk feilmeldingen om åpen EGR. Jeg merket dog ingen kraftreduksjon på det tidspunktet. Snarere tvert i mot, noe som jeg tolket at kunne skyldes urenhetene i den gamle. Koblingsskjemaet var jeg mer skeptisk til, men det bekrefter jo du nå at er riktig. Det betyr jo allikevel ikke at ikke jeg kan ha gjort noe feil ved koblingen. Hva ville jeg kunne oppleve om jeg for eksempel koblet det speilvendt? Mikset 2 kabler, eller om en eller flere av lederne ikke har fått en 100% skjøt? Ville jeg i det hele tatt få start, og ville noe av dette kunne medføre "turbotap"? Som nevnt over så tror jeg at jeg vil forsøke å sette tilbake den originale EGR-ventilen i nyrenset tilstand. Da kan jeg ved hjelp av fargene på kablene også bli helt sikker på at det er koblet riktig. Jeg har ingen lampe som indikerer feil, og jeg får heller ikke opp noen feil med min enkle feilkodeleser. Dog vet jeg at den ikke er i stand til å finne alt. I etterklokskapens lys så ser jeg at jeg ikke har gjort situasjonen enklere ved å tune bilen, men når jeg først skulle betale for programmering av stenging av EGR så kom liksom tuningen med på kjøpet.... da ble fristelsen for stor. Fikk forøvrig tilbakemelding fra min datter i går, som hadde da hadde kjørt bilen t/r Drammen-Gardermoen, at hun syntes den gikk mye mer normalt igjen. Men at den kansje ikke var "så frisk på toppen" som den har vært før. Men ikke noe problem å holde grei motorveifart i 5. gir...
  5. Får forsøke å beskrive; Fikk sist høst beskjed om at EGR var tett/sto i stengt stilling av et verksted som sjekket feilkoder fordi de syntes den var så tungstartet. Bestilte derfor ny ventil. Da denne kom viste det seg at den hadde en annen tilkobling enn min originale. Jeg fant da en "overgang" på eBay, samt et koblingsskjema som utgiver ikke kunne garantere. Ny EGR ble montert, og koblet etter skjema. Da kom det istedet opp feilkode som varslet om åpen EGR. Jeg syntes allikevel at motoren gikk noe bedre og var mer lettstartet. I frusterasjon så tok jeg kontakt med en bedrift som foretar tuning, og fikk et godt tilbud på lett tuning samt frakobling av EGR i programvaren. Jeg blendet EGR. Ved levering av bilen mener jeg den gikk normalt, men etter henting så merket jeg at den hadde null trykk. "Verkstedet" varslet også om at de syntes den gikk dårlig, og hadde da mest troen på tett partikkelfilter. Når jeg hevdet at endringen skjedde på samme tidspunkt som omprogrammeringen ville de gjerne ha bilen inn igjen for å kontrollere om de kunne ha gjort noe galt. De la derfor tilbake originalprogram for test, bilen gikk fortsatt som en "dass". De gjorde da noen enkle feilsøk, og mener det har klarlagt årsak. Og det er her dagens problem kommer inn: Når en (tilsynelatende godt kyndig) polakk med begrenset norsk skal forsøke å forklare meg (som totalt ukyndig innenfor turbostyring) hvor feilen ligger... Han hadde vissnok sjekket sensorer, som han mente var ok. Derimot mente han at det var "jordingsfeil" mot signalkabel. Han målte spenning inn (et eller annet sted) på 11,4V der det burde ha vært 12,5 -13V. Etter mye om og men forsto jeg det sånn at han hadde tro på at koblingene til "overgangen" til ny EGR kunne være årsak. Han hadde "tvangskjørt" turbo sa han, og han var ikke i tvil om at den ytet det den skulle. Jeg tenkte jeg nå skal sette tilbake original, nyrenset EGR, og blende denne. Da unngår jeg kabelovergangen, og bør kunne koble denne riktig igjen. Da er jo spørsmålet om dette løser problemet, eller om en evt. feilkobling kan ha drept noe i styringen?? Hva bør jeg egentlig se etter videre i prosessen? Overgang og "koblingsskjema":
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.