Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 02/27/23 in all areas

  1. Takk for svar :-) Er eier av en Kia Soul, lakken er ikke så mye å skryte av på disse så panseret er fullt av steinsprut og på bakluka er det litt rust, så blir pusse, sparkle, behandle rust, grunning, base også klarlakk, eventuelt vannsliping til slutt. Har sett endel på youtube og kommer til å se mer.
    1 point
  2. Er vanlig at det blir tatt oljeskift en gang i året også full service annenhver år. Om det er 3 år siden siste oljeskift, så er det på tide å få gjort det. En liten service med oljeskift koster alt fra 2-4 tusen kr. En stor service med alt fra filtre og bremsevæske og lignende koster nok rundt 5-6 tusen. Det lønner seg å sjekke pris på flere verksteder først.
    1 point
  3. Sjekk på første side i serviceheftet, utgave pleier stå oppe til høyre. Eksempel under, HIGHL.
    1 point
  4. Dårlig med svar fra andre her, så jeg klemmer til igjen.. Autotune og hvordan det funker veit jeg ikke. Menne.. prisen på mapping hos proffe aktører varierer enormt. Får du så høy pris som 10 og mer tenkes det nok full mapping, inkl. kaldmapping, som er tidkrevende å få perfekt. En sånn pris bør vel også inkludere effektmåling med utskrift + avgassmåling. Må til i tilfeller der effektøkninga skal godkjennes. Kaldmappinga er imidlertid ingen vits å bruke tid på før normaltemp. mappet er helt greit. Altså må bilen stå til dagen etter. Sååå... et brukbart grunnmap, som kun trenger en ganske enkel remapping, koster typisk 3-4 lapper. Med god kjennskap til software, og litt øvelse fullt mulig å få til selv. Egentlig ganske enkelt å mappe N/A motorer og motorer med kompressor, fordi de oppfører seg forutsigbart. Mer utfordrende med turbo...
    1 point
  5. xr4ti

    Lim til bakrute sjalusi?

    Er vel bare bruke et skarpt blad å skjære løs om du bruker en limmasse, om ikke så finnes det sort dobbelsidig tape som kan brukes, den er også lett å skjære løs i ettertid.
    1 point
  6. Trengs ingen tillegg for ekstern justering. Tvert imot blir nok div. sensorer unødvendig. Basic må ecu ha signal fra TPS (som må kalibreres), luft og vann temp.signal, og seff korrekt oppkoblet tenning ihht motorens tenningsystem, som og er viktig å konfigurere korrekt i software. Original lambda bør kobles. For optimalisering seinere må bredbånds lambda kobles. Noen ecu`er har intern bbl-kontroller, men tror ikke SM4 har det. I så fall må du ha bbl med ekstern kontroller. 14point7 er gode greier. Med AFR display har du kontroll..
    1 point
  7. Ok, jeg tenker litt høyt: - Det fungerer når nødblink fungerer, altså er pærene og wiring i orden. - Det fungerer ikke når du drar i spaken, men kanskje kort tid etter at du har brukt nødblink. Jeg tror det er rele til blinklys som har tatt kvelden/krangler eller er i ferd med å ta kvelden.
    1 point
  8. Siden du tar dimensjonen 195/60-15. 195 er bredden på dekket. 60 er profilen (høyden) oppgitt i prosent av bredden. 17" er diameter (mot felg). 215/45-17 er en størrelse som gir avvik på under 5% rullediameter, dermed lovlig. Aktuelt avvik er 1,76% i dette tilfellet. Hva som er lovlig finner du enkelt her: https://dekkalkulator.com/
    1 point
  9. 17" felger bør ikke bli noe særlig større hjul enn du har. Du må gå ned til lavere profil slik at omkretsen på hjulet ikke avviker mere enn 5% fra de originale. Om du imidlertid er fristet til å ha vesentlig bredere dekk så bør kan det eventuell bli problemer.
    1 point
  10. Det greieste er nok å google etter de ecu-merkene du mest vurderer. Da finner du hjemmesider til de forskjellige og om software er fritt til å laste ned. Eneste jeg med sikkerhet veit er at bruksanvisninger, software, etc. til Emerald fritt kan lastes ned fra emeraldm3d.com. Så da er det nok flere som har dette fritt tilgjengelig på hjemmesidene sine også. Tror ikke det er noen bestemte merker man bør styre unna. Bare at enkelte eldre datasprut ikke støtter 5 syl. motorer. Har med konfigurasjon av coil og dyse-innganger å gjøre.
    1 point
  11. Som nevnt, datasprut er universale. Altså kan du i de fleste tilfeller fint bruke de sensorene som motoren allerede har. Det første du må gjøre, hvis du kjøper brukt, er å endre alle tidligere konfigurasjoner i ecu-software slik at alt matcher din motor. I tillegg må du legge inn et nytt basemap. Svaret er altså JA, du kan fint kjøpe brukt og reprogrammere ecu til din motor. Sats på et merke som allerede er mye brukt på 5 syl. Audi. Slik får du enklest kontakt med noen som har basemap til ecu`n du velger. Veit at Autronic SM4 og seinere SM5 er mye brukt. Forresten er 5 syl. litt spesielt, så sjekk at det du velger kan konfigureres til en 5 sylindra motor. Gjelder de fleste av nyere dato, men ikke alle av eldre årgang.
    1 point
  12. For 230 hk og 5 sylinder NA er ikke 300 cc @ 3 bar et minimum, det er vel heller i overkant av det optimale. For store dyser og de blir mindre egnet for finjustering ved tomgang og snill kjøring. Optimalt er ca 285 cc @ 3 bar, gir maks duty cycle på 85%.
    1 point
  13. Hvilket merke datasprut du går for spiller liten rolle. De er alle universale og må uansett konfigureres og mappes til eksakt din motor/tenningsystem/sensorer. Skal du opp relativt mye i effekt bytter du til større dyser. Opp til ca 230 hk på en fem sylindra motor bør du ha minimum 300 cc/min. dyser. Selv har jeg Emerald datasprut på en Ford 2,9 24V V6 Cosworth motor med kompressor. Meget brukervennlig software gjør det hele relativt enkelt å lære/konfigurere og mappe.
    1 point
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy