Gå til innhold
Bilforumet.no

JAK89

Bruker
  • Innholdsteller

    43
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om JAK89

  • Rang
    Registrert bruker
  • Bursdag 06/10/1989

Contact Methods

  • Bosted
    Stavanger

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. JAK89

    AC blåser ikke kaldt

    Hei igjen Bilen var kald en stund men etter et par timers kjøring mot hardangervidda slo den seg av (til min store fortvilelse). Typisk nok var det rundt 24-26 grader i hardanger den dagen. Og med hund i bilen, ble det mye stopp og bading på bilturen (kjekt nok det altså). Har fått lest av feilkoder igjen, men får kun opp: P1641 - Read DTC memory of A/C control module static Ingen egne feilkoder på AC, som forrige gang ga feilkode: 00819 - High pressure sensor Open circuit/short circuit to ground static Noen som har noen forslag til hva som kan være problemet?
  2. JAK89

    AC blåser ikke kaldt

    Da var det kaldt! Takk for god hjelp Jesper1201!:)
  3. JAK89

    AC blåser ikke kaldt

    Da har jeg fått feilsøkt bilen og fått følgende relevante feilkoder: P1641 - Read DTC memory of A/C control module static 00819 - High pressure sensor Open circuit/short circuit to ground static Har googlet litt, men sikkert noen her inne så kan komme med et godt svar. Vet noen hvor relemondul for kjølevifte er gjemt på en touran? Og går det ann å teste/ohm på høytrykksensor. (Denne har jeg funnet, og var ikke like gjemt som alt annet:))
  4. JAK89

    AC blåser ikke kaldt

    Ok. Tusen takk for flott svar! Har dessverre ikke avansert nok diagnoseverktøy til å få sett på disse verdiene. Har sendt forespørsel til 5-6 bilverksteder her i Stavanger, men virker som de ikke er interessert i å se på dette. Skal se om jeg får tak i et kompatibelt diagnoseverktøy som passer lommeboka. Forslag? Og hadde det vært mulig å satt 12V på solenoid ventilen på kompressoren, for å se om den aktiveres?
  5. JAK89

    AC blåser ikke kaldt

    Hei igjen Driver fortsatt å jobber med AC på bilen. Har målt trykk på AC anlegg til omtrent 6 bar både på høy/lavtrykkside. Ingen forandring når bil sviver med AC "på". Har også målt spenning ned på elektroventilen på kompressoren til 3,5V. Spenningen er lik uavhenging om bilen står på tomgang eller er slått av. Jeg vet ikke hva spenningen ned på kompressoren må være for at den skal slå seg på. Noen som vet noe om dette og hvordan det kan fikses? Jeg mistenker litt en defekt sensor eller feil i computer. Har noen noe forslag? Jeg svetter i bilen... hehe
  6. JAK89

    AC blåser ikke kaldt

    Ok. Supert. Ja, det er kompressor uten magnetclutch, så alt bare sviver rundt med dynamoreima. Skal få sjekket de andre tingene du nevner. Kan defekt kjølevæskesensor/giver eller radiator temp måler/giver gi utslag som AC som ikke slår seg på? Bare noen tanker etter å ha sett litt på youtube. Takk!
  7. Hei Ble overrasket av litt varmt vær i Stavanger i forrige uke, og i den sammenhengen ønsket jeg litt kaldere luft i bilen. Til min store frustrasjon var luften som kom ut av vifta like varm som det var på utsiden av bilen. Har sjekket trykket på lavtrykksiden på anlegget og det er 55psi (litt høyt?). På tomgang var den 60psi, så da tenker jeg jo at noe må fungere, men det kan være tilfeldig. Kompressoren er heller ikke av den sorten hvor man kan se clutchen, om den går rundt eller ikke. Har forstått at dette er vanlig på tyske biler. En annen ting som jeg stusser litt over er at ingen av viftene sviver, tenker da på radiator og ac vifte. I min mors touran går disse viftene av og på avhengig av om ECON bryter er av eller på, og det blåser kald luft i hennes bil. (samme bil) Har gått over alle sikringer og de ser fine ut. Tenker mest på at dette må være en el feil, og da gjerne feil med rele. Noen som har noen tanker rundt dette og hvordan jeg kan feilsøke meg fram, og evt. hvor releet for ac sitter og hva det heter. VW Touran 2004 2.0 136hk På forhånd takk!
  8. JAK89

    Ingen styring til vindusheis

    LØSNING! Ingen kontakt i signalledning som går fra førerdør til passasjerdør. Trakk ny ledning og loddet på. Problem løst
  9. JAK89

    Ingen styring til vindusheis

    Hei Ford Mondeo MK3 1,8 2001 Vindusheis på passasjer dør fungerer ikke slik den skal. Bruker jeg bryterne på passasjerdøra så fungerer den slik den skal, men prøver jeg å styre vindusheisen fra førerbryterne vil heisen kunn gå opp. Altså, setter jeg vinduet i midten, så går vinduet kun OPP når jeg trykker NED på førerbryterne. Må trykke bryteren HELT ned for at signalet skal bli sendt. Det skjer altså ingenting i det første hakket. Har prøvd å se over at alle ledninger er hele osv, men er ikke så lett å få full oversikt. Hadde det vært en tanke å ohme fra førerbryter og til vinusheisrele på passasjerdør? Er det noen som har noen tanker om hva dette kan være? Setter veldig stor pris på svar!
  10. JAK89

    Ford Mondeo 2001 lader ikke

    Prøver med ny spenningsregulator først, og hvis det ikke fungerer så blir det nok en ny dynamo.
  11. JAK89

    Ford Mondeo 2001 lader ikke

    Har nå tatt ut dynamoen. Denne dynamoen er av den typen som har børstene innebygd. Børstene ser helt fine ut og ligger innpå slik de skal. Har lest litt om spenningsregulator og at de også kan ta kvelden. Ser at de selger disse på ebay, så det kan jo tenkes at dette er en del som jeg kan prøve å få bytte og å se om det fikser problemet. Koster rett rundt 300kr så er jo verdt et forsøk kontra å gå rett på å kjøpe ny dynamo. Er det noen som vet om det går ann å feilsøke spenningsregulatoren for å konstatere at det er den som er problemet?
  12. JAK89

    Ford Mondeo 2001 lader ikke

    Har en Ford Mondeo 1,8 2001 som ikke lader. Rød varsellampe for batteri begynte å lyse på biltur. Var litt av og på i begynnelsen, men nå lyser den altså konstant. Batteriet har 11,65V når motoren ikke sviver og 11,10V når bilen står på tomgang. Klarer ikke å se noen synlige feil. Virker også som at reima er passe stram, og at dynamoen sviver rundt. Har lest litt om spenningsregulatur og børstene i dynamoen, kan det tenkes at det kan være noe av dette og isåfall er det en måte å feilsøke det på? Kan nevnes at batteriet er ca. 1 år gammelt og er kjøpt på biltema. Er vedlikeholdsfritt. Noen som har noen tips til hvordan jeg kan få fikset dette? Uten å levere den inn på verksted hehe
  13. Er nå relativt sikker på at det er vekten frahåndbrekkwire som gjør at bremsecaliper ikke klarer å nullstille seg. Hvis jeg kobler fra håndbrekkwire så nullstiller selve caliperen seg uten hjelp fra fjøra. Virker som at hånbrekkwire glir fint i strømpen, og den drar seg inn selv om hånbrekket er nede. Syns det er veldig rart at fjøra ikke klarer å dra ut håndbrekkwire for å nullstille caliper. Jeg må altså vri armen på caliperen ca. 2mm før caliperen slipper trykket på bremsene. Noen som har noen tanker??
  14. Ok. Takk for svar. Ja, var det jeg prøvde på sist, men begynte å bli sent på kvelden så det ble et halvhjertet forsøk. Skal få jekket den opp idag, og prøve en gang til å gjøre det du sier.
  15. Hei Hadde bilen min på EU/PKK kontroll. Hadde som vanlig en del feil som må utbedres. En av merknadene jeg fikk, var at bremsene ligger på: høyre bak. Har byttet bremseskive og bremsesko på begge sider, pga. slitasje og rust. Og jeg smørte opp bremsekaliperen med kobberfett. Problemet forsvant ikke. Etter nærmere undersøkelse så har jeg funnet ut at det er armen på kaliperen som er koblet til håndbrems som ikke vil gå tilbake etter at håndbrems er aktivert. Når håndbrems er aktivert holder den også dårlig på skivebrems. Venstre side er helt ok. Er det noen som vet om dette pleier å skyldes dårlig håndbrems wire eller at det er noe gale inne i selve bremsekaliperen hvor "stempelet" vandrer. Og isåfall en måte jeg kan fikse det på? Hvis jeg hjelper fjøra med håndmakt så får jeg nullstilt bremsene. Så det er for stor motstand en plass til at fjøra klarer å gjøre jobben sin. (Bildene er fra venstre side. Bare for å illustrere. Er ingen synlige feil på høyre)
×

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.