Gå til innhold

Sette inn bakseter i Nissan Pathfinder 2011 modell


Bjarnar

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg tenkte å sette inn bakseter i min Nissan Pathfinder V6, 3.0 liter, 2011 modell. (Registrert 19.12.2011).

Dette var noe jeg trodde jeg kunne gjøre selv. Jeg fikk derimot mail fra tilsynet som jeg ble overrasket over. De skrev følgende: 

"Nissan Pathfinder type R51 ble 20.12.2004 EØF-typegodkjent i kjøretøygruppe M1. I Norge ble biltypen solgt og registrert både som personbil og som varebil klasse 2 etter at den ble typegodkjent som varebil klasse 2 den 20.05.2005. 
Bilene som skulle registreres som varebil klasse 2 ble ombygd før registrering. De vesentligste endringene i forhold til personbilene var:

- Fjerning av seter i 2. og 3. seterad.
- Fjerne to felter av gulvplaten (2 stk. trekanter med sider ca. 15 cm).
- Skjære vekk øvre del av innsveiset profil i gulvet (som benyttes til innfesting av 3. seterad).
- Montering av gulvplate (for å få et tilnærmet flatt gulv etter ombyggingen).
- Montere beskyttelsesvegg.
- Utskjæring av taktrekk og montering av «tak-kasett» slik at varerommets størrelse tilfredsstiller kravene til varebil klasse 2.

 Ved ombygging tilbake til personbil (M1), må følgende ivaretas:

- Demontere beskyttelsesvegg og gulvplate.
- Reparere de to feltene (2 stk. trekanter med sider ca. 15 cm) i gulvplaten. Dette arbeidet utføres av fagpersonell, f.eks. karosserireparatør som benytter hensiktsmessig verktøy og utstyr og utfører arbeidet på en faglig riktig måte og i henhold til Nissans retningslinjer.
- Restene av innsveiset profil for innfesting av 3. seterad fjernes og ny profil monteres av fagpersonell (se også foregående punkt).
- Originalt taktrekk monteres slik at kollisjonsputegardiner i taket skal fungere som forutsatt.

Ved montering av seter i tredje seterad må det fremlegges dokumentasjon fra teknisk instans eller fabrikant på setefeste for tredje seterad.

Må fremlegge dokumentasjon på at gulvseksjon er byttet iht fabrikantens anvisninger dersom bilen tilbakeføres til originalutførelse

NB! 

Kollisjons-gardiner:

 Dersom bilen har vært registrert minst 3 år i Norge kan den godkjennes uten å tilfredsstille krav til kollisjons-egenskaper

Byttes det til originalt taktrekk kan kollisjons-gardiner være tilkoblet
Beholdes varebiltaktrekk må det dokumenteres at gardinene er utkoblet – Anmerkes som vognkort-merknad"

 

Jeg har ikke tenkt å sette inn 3dje seterad, så jeg går ut fra at jeg ikke trenger å gjøre noe med kravene som står om dette? Noen som vet?

Men her sier de at gulvplate må fjernes når vi skulle bygge om til personbil igjen.
I tillegg sies det at man må "Reparere de to feltene (2 stk. trekanter med sider ca. 15 cm) i gulvplaten. Dette arbeidet utføres av fagpersonell, f.eks. karosserireparatør som benytter hensiktsmessig verktøy og utstyr og utfører arbeidet på en faglig riktig måte og i henhold til Nissans retningslinjer."
Men de sier jo at gulvplaten må fjernes, hvorfor skal man da reparere 2 stk trekanter i gulvplaten? 
I tillegg må dette gjøres av fagpersonell. 

Slik jeg forstår det kan bilen godkjennes uten originalt taktrekk.
 

Er det noen som har installert bakseter i denne type bil og kan svare på dette?
Om jeg må inn til karosseriverksted for å gjøre jobben, er det noen som vet hva dette koster (som har gjort dette) og hvor man kan få gjort dette? 
Jeg bor like utenfor Oslo, på Langhus i Nordre Follo kommune.

Jeg håper noen kan svare på dette.

MVH

Bjarnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår