Jump to content

Ekstralys AS

Administrator
  • Posts

    257
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Ekstralys AS last won the day on June 17

Ekstralys AS had the most liked content!

About Ekstralys AS

Contact Methods

  • Website URL
    https://www.ekstralys.no

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Ekstralys AS's Achievements

Sersjant

Sersjant (3/13)

84

Reputation

  1. Du får ikke feilmelding på styrestrøm til relesett uansett, så det er bare å kjøre på :) Skal du ha et bra relesett til oppkobling av ekstralys så anbefaler jeg denne : https://www.ekstralys.no/rele-sett-med-deutsch-plugg
  2. Dette er to forskjellige moduler og to forskjellige plasser man kobler opp til bilen. Så begge disse vil være riktig. Modulen du tenker på er en Canm8 antar jeg: http://www.ekstralys.no/cannect-canm8-canbus-styrestromgiver-til-ekstralys-og-fjernlys Modulen vi referer til er Modernum DL1200: http://www.ekstralys.no/modernum-digital-lightning-1200-fjernlys-canbus-styrestrom-modul Men jeg tror min kollegaer har skrevet feil farger, se koblingsskjema her
  3. Koblingsskjema relésett_TRYKK.pdf Hei, Se vedlagt skjema. Ønsker du og koble dette sammen med bilen originale fjernlys så bruker kun hvit ledning som går inn i bryteren, og bryteren taes av.
  4. Noen bilder av LEDbar på Audi
  5. Tesla og støy i coupé er jo et kjent problem! Grøss! Har noen andre hatt samme problem? Og gjort noe med det?
  6. Ser ut som et gammelt 5 pins kamera. De nye kjører 4 pin. Vet at du får 5 til 4 pins adaptere. Koster deg 1-2000 kroner for et helt nytt 4 pins kamera, så du får vurdere om det er verdt jobben.
  7. Det er ikke uvanlig at lysene er slått av rundt om og inni bilen, hvis bryteren din står i posisjon 0 Andre biler slår kanskje av lysene i bilen når bilen står på auto også. Og slår seg på når du kjører inn i tunneller. Det er litt ulik automatikk på dette. Er ikke sikker på om noe nødvendigvis er galt på din bil.
  8. Sett på nødblinkerne. Sjekk om du har noen blinklys som ikke lyser på bilen. Bytt pæra som evnt er defekt. Mercedes B-klasse har jo blinklys i speilen
  9. Svingefunksjonen som Volvo V50 forever viser til vil være vanskelig å få på plass hvis du ikke har sensorene for dette på din bil. (Noe du sannsynligvis ikke har) Men i utgangspunktet trenger xenonlyktene kun pluss og minus fra bilens gamle hovedlys for å virke. Du klarer nok å koble dette om. Eventuelle feilmeldinger i canbus / pæresjekksystemet kan manipuleres med motstander
  10. Kjølevæsken er tilsatt glykol og er seigere enn vann
  11. Fungerer langlyset på bilen? Jeg ville forsøkt og kryssbytte fra mottatt side. Både pære og ballast. Du vet jo at Venstre side fungerer, så hent delene herfra og prøv dem på Høyre side. Når det kommer til sikringen så er det ikke noe jeg har kjennskap til dessverre.
  12. Jeg ville har forsøkt og målt med et multimeter for og se om du har spenning inn til selve lampen. OPS: Noen biler kutter spenningen til lampen hvis man tar vekk kontakten fra lampen, så da kan det være du må måle fra bak kanten. Kanskje det er en sikring som tilhører lykten? Men som ikke går på selve blinklyset
  13. Ekstralys har skrevet en artikkel om IP grad på bloggen og her får du artikkelen gjengitt. For å lese original artikkel, gå til Ekstralys sin egen blogg. ______________ Du har kanskje sett at produkter ofte er merket med IP etterfulgt med tall og bokstaver, eksempelvis IP67, IP68, IP69K osv. Men hva betyr disse tallene? I denne artikkelen tar vi en dypere titt på hva IP-grad og IP-klassifisering betyr og hvordan du kan bruke dette til din fordel. Hva er IP-klassifisering og IP-grad? Vintersalg 2020 hos Ekstralys.noIP er en forkortelse for “Ingress Protection” og er et internasjonalt system laget for å teste tetthetsgraden til et produkt for vann- og støv inntrengning. Slike tester utføres normalt i laboratorium og etter en standard testmetode. I de fleste tilfeller brukes dette på elektroniske produkter, men kan gjerne brukes på andre produkter hvor vann- og støvtetthet er viktig. Hensikten med dette systemet er å gi produsenter et universelt system for å teste alle type produkter på lik linje for tetthet og beskyttelse mot støv og vanninntrengning. I tillegg hjelper dette forbrukeren å få en bedre og enklere forståelse om hva produktet faktisk kan håndtere. Hva betyr de forskjellige IP-graderingene? IP-grad systemet er delt opp i to forskjellige siffer som kan varierer stort fra produkt til produkt. Det viktigste er hvilket bruksområdet produktet er tiltenkt og designet for. Noen produkter er designet for innendørs bruk og har derfor lavere beskyttelse, mens noen er for utendørsbruk eller hardere miljøer som krever høyere beskyttelse. Hva betyr de forskjellige tallene i en IP-gradering? Det første sifferet i en IP-grad angir produktets beskyttelse mot inntrengning av faste gjenstander. Dette er for eksempel støv, verktøy eller kroppsdeler som kan være skadelig for produktet, eller faste gjenstander som kommer i kontakt med strømledende deler i eller på produktet. Dette sifferet rangerer fra 0 til 6 hvor 0 er ingen beskyttelse og 6 er høyeste beskyttelse. Det andre sifferet angir produktets beskyttelse mot skadelig inntrengning av vann. Denne rangerer fra 0 til 8 hvor 0 er ingen beskyttelse og 8 er høyeste beskyttelse. Her får vi en oversikt over hvor mye vann produktet kan utsettes for før det oppstår en skadelig vanninntrengning. For å sette disse i praksis kan vi bruke et produkt med IP67 som eksempel: Her kan vi se at produktet har “6” som det første sifferet og “7” som det andre sifferet. Vi kan derfor se at produktet har den høyeste beskyttelsen mot inntrengning av faste gjenstander, og det nest høyeste mot vanninntrengning og tåler varig neddykk i vann. Produktet er derfor komplett forseglet og designet for utendørs bruk og tåler å bli utsatt for store mengder vann. IP69K, hvorfor er dette spesielt og hva betyr dette? IP69K er en egen spesiell Tysk standard laget for å teste produkter mot høyt trykk, høye temperaturer og sterk vannstrøm. Produkter som har denne IP-graden har ofte denne i tillegg til den vanlige IP-graden. Et produkt kan derfor ha både f.eks IP67 og IP69K, da disse tester forskjellige ting. IP69K er mer rettet mot produkter som brukes i svært harde og krevende miljøer som entreprenørbransjen, og er er ikke like vanlig på produkter som brukes på f.eks kjøretøy. I IP69K testen spyles produktet med vann med en temperatur på 80 °C og 80-100 bar trykk med en vannstrøm på 14-16 liter per minutt. Dysen holdes 10-15cm fra produktet og spyles på produktet i alle vinkler. Lampen består testen om det er ingen tegn til vanninntrengning etter testen er utført. IP-grad med X i stedet for et siffer. Hva er dette? Noen ganger kan man se at produkter har en IP-gradering hvor et av sifrene er byttet med en “X”. Eksempelvis IPX7 eller IP6X. Når det står en “X” i stedet for et siffer betyr det at produsenten ikke har testet produktet for denne delen IP-testingen. For noen produkter så er det ikke behov for å teste det ene eller den andre, og de velger for å ikke utføre testet å fylle inn en “X” i stedet. Noen produkter er kanskje ikke designet for å tåle vann, og er derfor kun testet for inntrengning av faste gjenstander som støv. Andre produsenter har kanskje testet for vanninntrenging, og velger derfor å ikke utføre en test for støvtetthet da produktet har vist seg å være tett godt forseglet i vanninntrengning testen. Her kan du finne flere nyttige artikler: Ekstralys – Blogg om lys
  14. Ekstralys AS har skrevet i bloggen om dugg og kondens i lykter. Det er et aktuelt tema for bileiere og kan være verdt å lese om. Les originalposten her __________________________ Dugg og kondens i lykter er et fenomen som kan forekomme. Dette gjelder spesielt i høst og vår perioden som er måneder med mye veksling av temperatur, og med veldig høy luftfuktighet. Kondens oppstår gjerne når temperaturen endres, eksempelvis som på en kald brusflaske. Dugg og kondens i lykter Kondensen må komme seg ut av lykten på en måte, og derfor har lyktene en ventilerende puste membran som lufter ut fuktighet. Det er derfor viktig at lyktene blir brukt, slik at lyskasteren blir god og varm. Varmen i lykten er nødvendig for at puste membranen skal kunne gjøre jobben sin. Dette gjelder også LED-lykter som også blir veldig varme når de brukes i lengre perioder. Hvis den blir lite brukt vil det kunne samle seg opp mer fuktighet enn normalt, og lykten må være i bruk lengre for å lufte ut all fuktighet. Det er forståelig at man kan reagere negativt om lampen har dugg på innsiden av lykten, men dugg er et naturlig fenomen og vil ikke være til skade for lykten. Det er og viktig å presiserer at dugg kan oppstå på alle typer lamper og LED lykter, uavhengig av produsent og merke. Hva gjør man hvis en lykt har fukt på innsiden? Hvis lampen din har fått dugg på innsiden av lykten, så vil den trenge litt hjelp for å kvitte seg med dette. Vi må da ta noen grep for å lufte lampen. Fremgangsmåten for å gjøre dette er å la lampen stå på i 30 minutter, og deretter slukke den i 20 minutter. Du tenner den så igjen lar den stå tent i 30 minutter til. Dette er slik at lampen kan varmes opp og ventilere ut kondensen. Den kjøler seg så ned og trekke inn ny frisk luft uten kondens. For så å drive ut mer i siste omgang. Om du gjør dette med lampen montert på bilen er det viktig at bilen ikke er i fart, men står stille under prosessen. Da får du bygd opp en bedre temperatur i lampen. Effekten av dette er også best om prosedyren utføres i et så tørt og varmt miljø som mulig. Eksempelvis inne i garasje. Utvendig temperatur vil påvirke hvor varm lampen blir, og da igjen hvor mye kondens den kan ventilere ut. Hvis det er kaldt ute kan prosessen ta lengre tid enn om bilen står inne i en oppvarmet garasje Husk å la garasjeporten stå åpen mens bilen sviver :) Dugg og kondens i LED-bar og lykter er naturlig Som nevnt er dugg og kondens et naturlig fenomen. Prosessen som her beskrives vil ikke alltid kunne føre til at all kondens blir drevet ut av lampen. Det vi da ønsker å se er at det bedrer seg. Om det fortsatt er noe kondens igjen kan lykten trenge å være påslått i en lengre periode. Dette vil variere, og er avhengig hvor mye lykten er brukt de siste ukene, og hvor mye kondens som har samlet seg opp i lykten. Det vil også være til god hjelp for lykten å bruke den litt ekstra de neste ukene. Hvis du har fulgt disse rådene og du fortsatt har problemer, så skal vi selvsagt se på denne saken på nytt om noe ytterligere må gjøres. Kontakt din leverandør for å få problemet utbedret. Vi håper dette har vært til hjelp, og gitt deg bedre forståelse av duggproblemene. Her kan du finne flere nyttige artikler: Ekstralys – Blogg om lys
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy