Jump to content

Ekstralys AS

Administrator
  • Posts

    254
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Ekstralys AS last won the day on June 17

Ekstralys AS had the most liked content!

About Ekstralys AS

Contact Methods

  • Website URL
    https://www.ekstralys.no

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Ekstralys AS's Achievements

Sersjant

Sersjant (3/13)

84

Reputation

  1. Noen bilder av LEDbar på Audi
  2. Tesla og støy i coupé er jo et kjent problem! Grøss! Har noen andre hatt samme problem? Og gjort noe med det?
  3. Ser ut som et gammelt 5 pins kamera. De nye kjører 4 pin. Vet at du får 5 til 4 pins adaptere. Koster deg 1-2000 kroner for et helt nytt 4 pins kamera, så du får vurdere om det er verdt jobben.
  4. Det er ikke uvanlig at lysene er slått av rundt om og inni bilen, hvis bryteren din står i posisjon 0 Andre biler slår kanskje av lysene i bilen når bilen står på auto også. Og slår seg på når du kjører inn i tunneller. Det er litt ulik automatikk på dette. Er ikke sikker på om noe nødvendigvis er galt på din bil.
  5. Sett på nødblinkerne. Sjekk om du har noen blinklys som ikke lyser på bilen. Bytt pæra som evnt er defekt. Mercedes B-klasse har jo blinklys i speilen
  6. Svingefunksjonen som Volvo V50 forever viser til vil være vanskelig å få på plass hvis du ikke har sensorene for dette på din bil. (Noe du sannsynligvis ikke har) Men i utgangspunktet trenger xenonlyktene kun pluss og minus fra bilens gamle hovedlys for å virke. Du klarer nok å koble dette om. Eventuelle feilmeldinger i canbus / pæresjekksystemet kan manipuleres med motstander
  7. Kjølevæsken er tilsatt glykol og er seigere enn vann
  8. Fungerer langlyset på bilen? Jeg ville forsøkt og kryssbytte fra mottatt side. Både pære og ballast. Du vet jo at Venstre side fungerer, så hent delene herfra og prøv dem på Høyre side. Når det kommer til sikringen så er det ikke noe jeg har kjennskap til dessverre.
  9. Jeg ville har forsøkt og målt med et multimeter for og se om du har spenning inn til selve lampen. OPS: Noen biler kutter spenningen til lampen hvis man tar vekk kontakten fra lampen, så da kan det være du må måle fra bak kanten. Kanskje det er en sikring som tilhører lykten? Men som ikke går på selve blinklyset
  10. Ekstralys har skrevet en artikkel om IP grad på bloggen og her får du artikkelen gjengitt. For å lese original artikkel, gå til Ekstralys sin egen blogg. ______________ Du har kanskje sett at produkter ofte er merket med IP etterfulgt med tall og bokstaver, eksempelvis IP67, IP68, IP69K osv. Men hva betyr disse tallene? I denne artikkelen tar vi en dypere titt på hva IP-grad og IP-klassifisering betyr og hvordan du kan bruke dette til din fordel. Hva er IP-klassifisering og IP-grad? Vintersalg 2020 hos Ekstralys.noIP er en forkortelse for “Ingress Protection” og er et internasjonalt system laget for å teste tetthetsgraden til et produkt for vann- og støv inntrengning. Slike tester utføres normalt i laboratorium og etter en standard testmetode. I de fleste tilfeller brukes dette på elektroniske produkter, men kan gjerne brukes på andre produkter hvor vann- og støvtetthet er viktig. Hensikten med dette systemet er å gi produsenter et universelt system for å teste alle type produkter på lik linje for tetthet og beskyttelse mot støv og vanninntrengning. I tillegg hjelper dette forbrukeren å få en bedre og enklere forståelse om hva produktet faktisk kan håndtere. Hva betyr de forskjellige IP-graderingene? IP-grad systemet er delt opp i to forskjellige siffer som kan varierer stort fra produkt til produkt. Det viktigste er hvilket bruksområdet produktet er tiltenkt og designet for. Noen produkter er designet for innendørs bruk og har derfor lavere beskyttelse, mens noen er for utendørsbruk eller hardere miljøer som krever høyere beskyttelse. Hva betyr de forskjellige tallene i en IP-gradering? Det første sifferet i en IP-grad angir produktets beskyttelse mot inntrengning av faste gjenstander. Dette er for eksempel støv, verktøy eller kroppsdeler som kan være skadelig for produktet, eller faste gjenstander som kommer i kontakt med strømledende deler i eller på produktet. Dette sifferet rangerer fra 0 til 6 hvor 0 er ingen beskyttelse og 6 er høyeste beskyttelse. Det andre sifferet angir produktets beskyttelse mot skadelig inntrengning av vann. Denne rangerer fra 0 til 8 hvor 0 er ingen beskyttelse og 8 er høyeste beskyttelse. Her får vi en oversikt over hvor mye vann produktet kan utsettes for før det oppstår en skadelig vanninntrengning. For å sette disse i praksis kan vi bruke et produkt med IP67 som eksempel: Her kan vi se at produktet har “6” som det første sifferet og “7” som det andre sifferet. Vi kan derfor se at produktet har den høyeste beskyttelsen mot inntrengning av faste gjenstander, og det nest høyeste mot vanninntrengning og tåler varig neddykk i vann. Produktet er derfor komplett forseglet og designet for utendørs bruk og tåler å bli utsatt for store mengder vann. IP69K, hvorfor er dette spesielt og hva betyr dette? IP69K er en egen spesiell Tysk standard laget for å teste produkter mot høyt trykk, høye temperaturer og sterk vannstrøm. Produkter som har denne IP-graden har ofte denne i tillegg til den vanlige IP-graden. Et produkt kan derfor ha både f.eks IP67 og IP69K, da disse tester forskjellige ting. IP69K er mer rettet mot produkter som brukes i svært harde og krevende miljøer som entreprenørbransjen, og er er ikke like vanlig på produkter som brukes på f.eks kjøretøy. I IP69K testen spyles produktet med vann med en temperatur på 80 °C og 80-100 bar trykk med en vannstrøm på 14-16 liter per minutt. Dysen holdes 10-15cm fra produktet og spyles på produktet i alle vinkler. Lampen består testen om det er ingen tegn til vanninntrengning etter testen er utført. IP-grad med X i stedet for et siffer. Hva er dette? Noen ganger kan man se at produkter har en IP-gradering hvor et av sifrene er byttet med en “X”. Eksempelvis IPX7 eller IP6X. Når det står en “X” i stedet for et siffer betyr det at produsenten ikke har testet produktet for denne delen IP-testingen. For noen produkter så er det ikke behov for å teste det ene eller den andre, og de velger for å ikke utføre testet å fylle inn en “X” i stedet. Noen produkter er kanskje ikke designet for å tåle vann, og er derfor kun testet for inntrengning av faste gjenstander som støv. Andre produsenter har kanskje testet for vanninntrenging, og velger derfor å ikke utføre en test for støvtetthet da produktet har vist seg å være tett godt forseglet i vanninntrengning testen. Her kan du finne flere nyttige artikler: Ekstralys – Blogg om lys
  11. Ekstralys AS har skrevet i bloggen om dugg og kondens i lykter. Det er et aktuelt tema for bileiere og kan være verdt å lese om. Les originalposten her __________________________ Dugg og kondens i lykter er et fenomen som kan forekomme. Dette gjelder spesielt i høst og vår perioden som er måneder med mye veksling av temperatur, og med veldig høy luftfuktighet. Kondens oppstår gjerne når temperaturen endres, eksempelvis som på en kald brusflaske. Dugg og kondens i lykter Kondensen må komme seg ut av lykten på en måte, og derfor har lyktene en ventilerende puste membran som lufter ut fuktighet. Det er derfor viktig at lyktene blir brukt, slik at lyskasteren blir god og varm. Varmen i lykten er nødvendig for at puste membranen skal kunne gjøre jobben sin. Dette gjelder også LED-lykter som også blir veldig varme når de brukes i lengre perioder. Hvis den blir lite brukt vil det kunne samle seg opp mer fuktighet enn normalt, og lykten må være i bruk lengre for å lufte ut all fuktighet. Det er forståelig at man kan reagere negativt om lampen har dugg på innsiden av lykten, men dugg er et naturlig fenomen og vil ikke være til skade for lykten. Det er og viktig å presiserer at dugg kan oppstå på alle typer lamper og LED lykter, uavhengig av produsent og merke. Hva gjør man hvis en lykt har fukt på innsiden? Hvis lampen din har fått dugg på innsiden av lykten, så vil den trenge litt hjelp for å kvitte seg med dette. Vi må da ta noen grep for å lufte lampen. Fremgangsmåten for å gjøre dette er å la lampen stå på i 30 minutter, og deretter slukke den i 20 minutter. Du tenner den så igjen lar den stå tent i 30 minutter til. Dette er slik at lampen kan varmes opp og ventilere ut kondensen. Den kjøler seg så ned og trekke inn ny frisk luft uten kondens. For så å drive ut mer i siste omgang. Om du gjør dette med lampen montert på bilen er det viktig at bilen ikke er i fart, men står stille under prosessen. Da får du bygd opp en bedre temperatur i lampen. Effekten av dette er også best om prosedyren utføres i et så tørt og varmt miljø som mulig. Eksempelvis inne i garasje. Utvendig temperatur vil påvirke hvor varm lampen blir, og da igjen hvor mye kondens den kan ventilere ut. Hvis det er kaldt ute kan prosessen ta lengre tid enn om bilen står inne i en oppvarmet garasje Husk å la garasjeporten stå åpen mens bilen sviver :) Dugg og kondens i LED-bar og lykter er naturlig Som nevnt er dugg og kondens et naturlig fenomen. Prosessen som her beskrives vil ikke alltid kunne føre til at all kondens blir drevet ut av lampen. Det vi da ønsker å se er at det bedrer seg. Om det fortsatt er noe kondens igjen kan lykten trenge å være påslått i en lengre periode. Dette vil variere, og er avhengig hvor mye lykten er brukt de siste ukene, og hvor mye kondens som har samlet seg opp i lykten. Det vil også være til god hjelp for lykten å bruke den litt ekstra de neste ukene. Hvis du har fulgt disse rådene og du fortsatt har problemer, så skal vi selvsagt se på denne saken på nytt om noe ytterligere må gjøres. Kontakt din leverandør for å få problemet utbedret. Vi håper dette har vært til hjelp, og gitt deg bedre forståelse av duggproblemene. Her kan du finne flere nyttige artikler: Ekstralys – Blogg om lys
  12. Jeg virkelig anbefale deg pærene fra Osram, http://www.ekstralys.no/osram-original-line-d1s-xenonpare Her har du skikkelige pærer med 4 års garanti! :) P21W pære: http://www.ekstralys.no/lumen-led-p21w-ba15s-led-kjorelys Skulle du på feilmelding så må du tilføre mer motstand, anbefaler deg da P&P: http://www.ekstralys.no/ba15s-motstand-2-stk
  13. Som noen kanskje har fått med seg så har vi fått nye eiere Ekstralys.no I den forbindelse så ønsker vi og gi vekk to ledbarer til våres følgere! Det du trenger og gjøre er: 1. Følg bilforumet og ekstralys.no på facebook 2. Følge ekstralys på instagram 3. Være påmeld ekstralys sitt nyhetsbrev: https://www.ekstralys.no/nyhetsbrev Vi trekker to heldige vinner 30 mai Første premie er en Canlamp TR20 til en verdi av 3 199,- Andre premie er en Canlamp ER20 til en verdi av 2 499,-
  14. Billys – lover og regler Vi får ofte spørsmål angående lover og regler når det kommer til billys, og dette skal vi se nærmere på her. Den nyeste og mest oppdaterte versjonen av denne guiden finnes på nettsiden til Ekstralys.no 1.oktober 2018 ble lovverket for ekstralys endelig endret i Norge. Det betyr at du kan montere så mange ekstra fjernlys du vil på bilen din. Det er viktig å se og å bli sett. Dette erfarer vi hver eneste dag i vinterhalvåret. Det største problemet på norske vinterveier er for lite lys. Regler for montering av ekstralys: I Norge har vi hatt strenge regler for montering og bruk av ekstralys på bil. Det var nemlig slik at man ikke kunne ha mer enn to ekstra fjernlys på bilen, og det måtte ikke være over 100 i referansetall til sammen med dine originale lys på bilen. Fra 1.oktober 2018 ble disse reglene liberalisert på initiativ fra Samferdselsdepartementet. Nå er det opp til deg som bileier å anskaffe og montere tilstrekkelig lys på bilen. Tidligere har det ikke vært tillatt å montere en enkelt lyskaster på bilen, selv om lyskasteren i seg selv er godkjent. De gamle reglene tvang bilføreren til å montere to lyskastere på bilen, selv om om man egentlig bare ønsket seg en. Nå er det altså tillatt å montere én LED-lyskaster. De gamle reglene ga deg lov til ha maksimalt fire fjernlys, til sammen med de som stod originalt på bilen. De nye reglene setter ingen begrensninger på hvor mange lys du kan montere. Før måtte du også montere lysene parvis. Denne regelen er det slutt på, slik at du kan montere for eksempel tre tusenmetere, eller en LED-bar på bilen. Den gamle regelen om maksimal lysstyrke forsvinner også. Nå kan du ha så høy lysstyrke du ønsker. Det er populært å montere tre Lumen Cyclops 7, eller tre Lumen Cyclops 9 på f.eks en trippel skiltbrakett. Sistnevnte pakke vil gi ufattelige 36 000 lumen lovlig. Selv om reglene er kraftig liberalisert, er det likevel ikke blitt fullt anarki: Lyktene må fortsatt monteres symmetrisk. Hva dette betyr er at lyktene må monteres slik at det er symmetrisk likt mellom høyre og venstre side. Det vil si at dersom du har en stk LED-bar så må denne monteres på midten, mens om du har tre stk lamper må en monteres i midten og en stk på høyre og venstre side. Ekstralysene skal fortsatt være E-merket (typegodkjent) med godkjenningstypen R112 som er for fjernlys. Den enkleste måten å sjekke dette er å se om lampen har et referansetall. Selv om referansetall ikke er relevant lenger for oss i Norge, så bekrefter dette at ekstralyset har riktig godkjenning og kan monteres lovlig. Det er ingen minimums- eller maksimums høyde krav for montering av ekstralys/ekstra fjernlys. Det stilles dog krav om at lyset fra lampen ikke skal være til sjenanse for sjåføren. Om lampen gir en betydelig refleksjon tilbake fra asfalten fordi lampen er montert for lavt, så kan dette gi en feil på en EU-kontroll. Det er lov å montere LED-bar/lys på tak og over rails gitt at lampene er montert symmetrisk. Det stilles dog krav om at lyset fra lampene ikke skal være til sjenanse for sjåføren og at lyset ikke reflekteres tilbake fra f.eks speiler eller panser og forstyrrer sjåføren. Relé er ikke direkte påkrevd i lovverket, men er anbefalt for en enklere montering som samsvarer med lovverket. Det er påkrevd at alle fjernlys på et kjøretøy skal slukkes samtidig når man blender ned fra fjernlys til nærlys. Med et relé vil ekstralysene blende opp og ned med bilens originale fjernlys, som gjør at montasjen og koblingen følger lovverket. Det er ikke påkrevd å ha en egen av/på bryter for ekstralysene. Det er for øvrig påkrevd å ha en kontrollampe som er godt synlig fra førerens plass som viser om fjernlyset/ekstralyset er tent. Om man kobler ekstralysene slik at de følger bilens originale fjernlys så oppfylles dette kravet, da bilens egne fjernlys har allerede en blå varsellampe i displayet som viser at fjernlysene er tent. Dersom ekstralyset har innebygd parklys eller markeringslys, så gjelder fortsatt reglene for parklys og markeringslys. Se reglene for dette litt lengre ned på siden. Godkjenning og E-merking E-merking eller ECE-godkjenning er en typegodkjenning som er påkrevd på det meste av utstyret som brukes på et kjøretøy. Typegodkjenningen er en måte å kvalitetssikre at alle komponenter og utstyr oppfyller kravene som er satt i det Europeiske lovverket og er derfor påkrevet på det meste av utstyret. Dette hjelper individuelle produsenter å kvalitetssikrer at kvaliteten og sikkerheten opprettholdes i alle produktene. Typegodkjenningen gjelder dog ikke bare lys som nærlys og fjernlys, men også frontrute, dekk, bremser osv. E-godkjenning og ECE-godkjenning er akkurat det samme, men to forskjellige navn på samme sak. Denne kalles ofte også E-merking. “ECE-godkjenning” er det politisk korrekte navnet for disse godkjenningene, som er del av ECE-lovverket for det totale veitrafikk lovverket som brukes i Europa og i Norge. Du får så ulike merkinger utfra hva det er godkjent som f.eks: ECE R112 og ECE R149 for fjernlys, ECE R23 er for ryggelys og ECE R10 er for radiostøy. Mange kan ikke forskjellen mellom disse godkjenningene, som fører til at en tror en lampe er godkjent som fjernlys, ved at den har en R10 godkjenning. R10 godkjenning er godkjenningen for at lampen er skjermet for radiostøy. Mens godkjenningen for ekstra fjernlys vil være R112. Så dersom du ønsker å sørge for at en lykt er godkjent som fjernlys er det R112 e-merkingen du er på jakt etter. Det finner utrolig mange ulike E-merkinger for ulike funksjoner, men R112 er altså for fjernlys. Kun CE godkjenning er ikke tilstrekkelig. Kun R10 godkjenning er ikke tilstrekkelig for fjernlys. Klikk for godkjente lys til DIN bil. Fjernlys regler Det er ikke lengre et krav til parvis montering av lykter. Ikke krav til maksimal lysstyrke. Krav til e-merking. Monteringen skal være symmetrisk og ikke sjenerende for fører. Det er påkrevd at bilens fjernlys skal belyse vegbanen minst 100 meter frem. Utover dette er det ingen konkrete regler for kastelengde. Nærlys regler Du kan kun ha 2 nærlys. Når du måler lysstyrken fra 25 meter foran lykta, i en høyde av 1,1 meter, så skal styrken ikke være mer enn 0,7 lux. Dette sier også noe om nærlys lengde. Du kan bruke nærlysene samtidig med fjernlysene, men ikke sammen med tåkelysene. Tåkelys (kurvelys) regler Du har ikke lov til å ha mer enn 2 tåkelys. Du kan ikke bruke nærlys sammen med tåkelys. Du kan bruke tåkelysene som kjørelys på dagtid. Du kan ikke bruke fjernlys/ekstralys samtidig som du bruker tåkelysene, bortsett fra kurvekjøring i veldig lav hastighet (10–20 km/t). Parkeringslys regler Du har kun lov til å ha to parkeringslys som brukes samtidig. Så hvis du har lyskastere med parkeringslys så må du sørge for at de vanlige parkeringslysene er slått av. Du må alltid ha på parkeringslysene – det gjør ingen forskjell om du kjører med nærlys, tåkelys, baklys eller fjernlys. Toppmarkeringslys Kjøretøy med bredde under 180 centimeter (de fleste personbiler) skal ikke være utrustet med toppmarkeringslys. kan ikke bruke nærlys sammen med tåkelys. Kjøretøy med bredde mellom 180 og 210 centimeter kan være utrustet med toppmarkeringslys, mens kjøretøy med bredde over 210 centimeter skal være utrustet med toppmarkeringslys. Ekstra takmonterte fjernlys med egen parkeringslyspære (såkalte kombinert-lykter) kan brukes som toppmarkeringslys, men kun hvis andre toppmarkeringslys ikke samtidig er tent. Arbeidslys bil regler Bilen kan ha en eller flere lykter som gir hvitt eller gult arbeidslys. Lyktene skal gi stor spredning og må kunne reguleres i forskjellige stillinger. Lykten(e) skal være koblet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent. Arbeidslyset skal være koblet over egen bryter og være sammenkoblet med kontrollampe som er godt synlig fra førerens plass og som viser når arbeidslyset er tent. Varsellys regler Blinkende eller roterende gult lys er tillatt der kjøretøy brukes på en uvanlig måte eller i strid med trafikkreglene, for eksempel bred last, saktegående kjøretøy og graving på eller ved vei. Du trenger ikke forhåndstillatelse for å bruke denne type lys. Lyktene skal være godkjent som gult/oransje blinkende varsellys (ECE R65). Blått lys Kun kjøretøy godkjent som utrykningskjøretøy kan bruke blått blinkende lys. Blått blinkende lys skal være godkjent som varsellys med blå farge (ECE R65). Ettermonterte bremselys Hvis du har ettermonterte bremselys så skal de lyse kontinuerlig ved aktivering. De må ikke blinke eller på andre måter forstyrre medtrafikanter. Ryggelys regler Du kan kun ha to stk ryggelys på personbil. Lyktene skal være godkjent som ryggelys. (ECE R23) Ettermontering av LED-pærer I lovverket sies det at pærer som monteres i en lampe, hvor det er mulighet til å skifte dette ut, skal ha riktig typegodkjenning. Dette kommer i tillegg til at lyktene i seg selv også må være godkjent. Per i dag gjelder dette kun for halogenpærer under R37 godkjenningen og R99 godkjenningen for xenonpærer. For LED-pærer derimot eksisterer det ikke et lovverk som tillater oss å godkjenne de på lik linje som halogenpærer og xenonpærer. På grunn av dette kan ikke pæren bli godkjent og vil derfor stride i mot dette kravet, selv om lykten er godkjent. Ettermontering av xenon For at man skal få xenon godkjent i en lykt som opprinnelig kommer med halogen, må disse kriteriene være oppfylt: -Nærlys: Her kreves det automatisk nivåregulering av lyktene, lyktespylere og godkjente lykter (DC eller DCR merking) -Fjernlys: Her er det ingen krav til automatisk høyderegulering og lyktespylere slik som på nærlys, men lykten må fremdeles være godkjent for xenon i fjernlys (DR eller DCR merking) Krav til automatisk høyderegulering I henhold til lovverket så er det påkrevd med automatisk høyderegulering og lyktespyler på lyskilder som brukes som nærlys og har en lysstyrke over 2000 lumen. Xenon har som oftes har 35w effekt som betyr at de har mer enn 2000 lumen, og det er derfor påkrevd med lyktespylere og automatisk høyderegulering. Det finnes dog xenonpærer som D8S med 25w effekt som er under 2000 lumen. Disse unngår derfor dette kravet. Med LED derimot vil det være avhengig av lysstyrken produsenten har laget lampene med. Om lysstyrken overstiger 2000 lumen på nærlysene så vil dette være påkrevd. Om den er under så er det ikke krav til dette. Ofte stilte spørsmål Er det lovlig med mer enn to stk nærlys? - Nei, det er kun lov med 2 stk nærlys på bil. Det garantert lovlige alternativet dine for bedre nærlys er oppgradering med f.eks Osram eller Philips halogenpærer. Eller xenon hvis lyktene dine er godkjente for det. Du kan også gå for LED og xenonsett for å få bedre nærlys. Er det lovlig å bytte til LED pærer i bilens hovedlys/nærlys? Det lages ikke LED-pærer for oppgradering av halogenlykter i bil som er godkjent for bruk på offentlig vei. Grunnen til dette er at det ikke lages biler med halogenlykter som er typegodkjent for LED. Så i følge dagens forskrift vil det være anledning for å gi merknad på EU-kontroll for LED montert i hovedlys. Bilen har to parkeringslys originalt - hvordan bruker jeg parkeringslys i LED bar eller fjernlys på godkjent måte? Du må da deaktivere bilens originale parkeringslys for at dette skal være tillatt. Vær også oppmerksom på at parkeringslyset ikke er godkjent i kraftig oransje farge. Parkeringslyset skal være hvitt eller gult. Er det påbud om kjørelys på bilen på dagtid? Ja, en spesiell regel i Norge sier at vi alltid skal ha lys på bilen. Dette har ikke vært vanlig i utlandet, men i Norge hadde vi et spesielt behov for dette, ettersom det er mer mørkt, selv på dagtid her enn nedover i Europa. Senere har Europa også fulgt etter med automatiske DRL lys. Hva er forskjell på CE merke og E merke? Et CE merke er en selvsertifisering av produksjonen av lampen og har ingenting med veigodkjenning av en lampe å gjøre. Et E merket produkt betyr at det oppfyller visse deler av regelverket. Men E merke i seg selv betyr ikke at det er fritt frem. E R10 merket betyr radiostøy godkjenning f.eks. Mens du er kanskje på jakt etter R112 som er godkjenning for fjernlys. Vi oppgir alle godkjenningene på vår nettside, slik at du kan være trygg på det du kjøper. Det er krav til permanent merke i lykteglasset eller på lykten. Klistermerke er ikke tilstrekkelig. Er det lov med mer enn to stk ryggelys? Nei. Du må i så fall deaktivere dine originale ryggelys, hvis du monterer på to ekstra ryggelys. Dette kan være et godt alternativ da. Ettersom du fint kan sette på ryggelys med nesten 2000 lumen per stk og få et utrolig mye kraftigere ryggelys med en slik operasjon. Kraftigere ryggelyspærer gir også en svært god effekt. Hvem er kontrollerende myndighet for godkjent monterte lys? På EU-kontroll på ditt verksted blir dette ofte oppdaget. Ved teknisk kontroll langs veien i regi Statens Vegvesen. Vi har også hørt at Politiet forsøker å utøve kontroll av åpenbare tekniske mangler. Vær oppmerksom på at en ikke godkjent LED-bar er en teknisk mangel, ikke et lovbrudd. Så hvis du blir ilagt bot for dette, er det noen som har misforstått. Men du kan selvsagt bli ilagt bot for feil lysbruk, som ved bruk av tåkelys sammen med nærlys. Les mer om Billys Lover og regler her: Krav til egen bryter på ekstralys eller ikke? De største brølerne når det kommer til lys i trafikken Lover og regler for lys på bil, spesielt med tanke på Russ Regelendring for ekstralys på MC og moped Fakta om xenon
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy