Jump to content
Bilforumet.no

Jesper1201

Super Moderator
  • Content Count

    6771
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    259

Jesper1201 last won the day on April 16

Jesper1201 had the most liked content!

1 Follower

About Jesper1201

  • Rank
    Super Moderator
  • Birthday February 20

core_pfieldgroups_99

  • Interesser
    Bil, motor og elektronikk
  • Modell (eks S4)
    A4
  • Biltype (eks Audi)
    Audi
  • Årsmodell (eks 1995)
    2014
  • Yrke eller sivil status
    Bil-, industri og anleggsmaskin mekaniker
  • Motor (eks 1.6)
    2.0TDI
  • Fylke
    Østfold

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Østfold

Contact Methods

  • Bosted
    Fredrikstad

Recent Profile Visitors

4242 profile views
  1. Jesper1201

    Transporter 2013 180hk

    Styr inna 180hk til sent 2014 produsert, evt. en som fikk fabrikkny motor i 2015 eller senere.
  2. Jesper1201

    Toppakingen

    Hvis du leser hva jeg skrev en gang til. Hvis du har topppakningsrelaterte problemer så er det ikke vits å prøve skifte den. Har du utvendig lekkasje har jeg heller tro på toppdekselpakning.
  3. Jesper1201

    Toppakingen

    Les denne tråden, spesielt mitt innlegg på slutten, dog kun relevant hvis det er toppakningen du sikter til https://www.bilforumet.no/topic/307347-toppakning-på-2007modell/
  4. Jesper1201

    Coming/Leaving home lys på Touran 2004

    Hvorfor det er forskjell på pin konfigurasjon vet jeg ikke, men RLS (regn/lys sensor) kommuniserer med CEU/BCM via. CAN-bus, og lysbryteren kommuniserer allerede med CEU/BCM via. CAN-bus. Må gjerne prøve en annen bryter, men har ikke helt trua dessverre.
  5. Jesper1201

    Coming/Leaving home lys på Touran 2004

    Hvis bilen din ikke har lyssensor og lysbryter med AUTO posisjon vil ikke CH/LH fungere uten retrofit av dette. De lysbryteren som selges på Ebay, påstås å fungere men jeg vet at det like gjerne ikke vil fungere, da jeg har sett to eksempler på det, samt at jeg forsøkte å kode det inn for en som hadde montert en slik bryter, uten hell. Fult mulig å koble det opp via. kupelys som du nevner, men tenk en gang ekstra før du gjør det. Lysa vil da komme på hver gang en dør åpnes, selv med motor igang og når noen skrur på kupelys. Finnes mer avanserte metoder ved å f.eks bruke tidsrelé og impuls fra låsekasse og bortfall av spenning (tenning av), men krever vesentlig mer jobb og tidsrelé koster ikke 25,- på Biltema.
  6. Jesper1201

    Peugeot 406 ujevn styring

    Bare å bestille ;-)
  7. Jesper1201

    Peugeot 406 ujevn styring

    Gjetter på nedre rattakselkryss.
  8. Jesper1201

    Nødmodus Audi A3 2011 1.6 TDI

    Er bytte som gjelder, rense disse er ikke holdbart. Bytter i snitt én i uka av disse, så er et meget kjent fenomen.
  9. Jesper1201

    Kupevarme

    Hvis du tar en lykt å lyser inn i det rillede feltet nede på AC panelet, sitter det mye dritt inni der, og er den «tråden» inni der hel? Kjent problem på flere eldre Volvo’er at det blir mye dritt inni der eller at selve temp.sensoren går istykker, da vil du ofte slite med temperatur inne i bilen.
  10. Jesper1201

    Spretter ut av 3.gir

    Fult mulig med et problem inne i girkassa, men i 99% av tilfellene så pleier ikke et problem med sjaltegafler eller drev å være sporadiske. Jeg tipper på slitasje i giroverføring, slik at du enten ikke får lagt inn gir korrekt/helt, eller at du «bommer». Men, jeg har ikke sett bilen, så selvfølgelig kan verkstedet ha rett, men dessverre er det fryktelig mye dårlig arbeid rundt om, og mange mekanikere «gidder ikke» (eller mangler kunnskapen) til å kunne feilsøke på problemer.
  11. Jesper1201

    Combo 1.3 CDTI - 2008 - (iallefall) startproblemer

    Garantert relatert til tidligere problem. Hvis du har hatt dieseldyr skal hele systemet renses, blir ikke dette gjort kommer feilen tilbake. Forresten ville jeg vurdert et annet verksted hvis de bruker startgass på en dieselmotor, det vitner om lite motorteknisk kunnskap.
  12. Motoren er på ingen måte underdimensjonert, men det er heller ingen kraftpakke. Den vil uten tvil føles både kvikkere, mer responsiv og sterkere enn din tidligere Corolla f.eks, så hvis du syns den var grei så blir den du nå titter på helt super.
  13. Jesper1201

    Bremserist/Kast i skiver foran - MK IV

    Det er den bruken av brems som du nevner som er «riktig» Skivene skal ikke rotere, de bør helst sitte fast, enten ved hjelp av en liten skrue eller lim (selv har jeg aldri hørt om at skivene blir limt fast, det var nytt for meg). Når ting skal gå lett, så er det klosser, glidebolter/pinner og stempel i caliper jeg sikter til. EBC er et kjent merke, spesielt for de som vil ha økonomiskiver til banebruk, så det er jo verdt å gi de et forsøk mener jeg. Bosch leverer skiver til din bil, det er garantert. Hvis du svinger innom nærmeste BilXtra butikk så får du pris på de.
  14. Jesper1201

    Bremserist/Kast i skiver foran - MK IV

    Er dessverre mye dårligere kvalitet på stålet idag enn for 10-15 år siden, noe som er en stor faktor for at dette skjer. Som du sier så er noen biler «pre disponert» for bremseproblemer, men akkurat i ditt siste tilfelle er det meget sannsynlig at varmgangen har bidratt til at det ble kast i skivene. Min erfaring som bilmekaniker (selv om jeg ikke bytter veldig mye bremser lenger) er at merke på skivene har mindre betydning enn hvor nøye mekanikeren er til å rengjøre anleggsflater og sørge for fri bevegelse for å hindre varmgang, samt «riktig» bruk av bremser. Unngå lange nedbremsinger til stillestående for så å fortsett å holde moderat til hardt trykk på pedalen, som da ofte resulterer i at skivene får en liten skjevhet. Når dette skjer flere ganger blir det mer/større skjevhet og blir med tiden sjenerende. Skivene på bruksbilen min har nå gått +/- 75’000km fra bilen var ny, det finnes ikke rustfelt eller kast, hyppig vask og demontering av bremser samt «riktig» bruk resulterer i et langt liv for bremsene selv i denne saltlaka vi har her. EBC er ikke et ukjent merke på bremser, men om stålkvaliteten er bredre/dårligere enn f.eks Brembo tør jeg ikke si. Vi bruker i hovedsak Bosch skiver på jobben, og har enda til gode å få en bil inn på reklamasjon hvor det ikke finnes naturlig forklaring eller ytre påvirkning som kan ha forårsaket problemet.
  15. Jesper1201

    Spretter ut av 3.gir

    Vet du om det ble forsøkt å justere giroverføringswire?
×

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.