Gå til innhold

Fjordmonkey

Bruker
  • Innholdsteller

    14
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Location
    Larvik

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Fjordmonkey's Achievements

  1. Beklager å måtte dra opp en gammel tråd, men står og kødder med dette nå på en 2011 CAYC: hvordan i tute pølsebrød fikk du ting ut? Får ikke engang ut radiatorvifta og det er rett før jeg tar slegga på hele bilen og gir beng.
  2. Takker, Jesper! Har tilgang på VCDS via noen av gutta på jobb, så den biten fikses. Blir nok til at jeg venter til våren siden det å stå ute nå og skru på ting nå om dagen er mindre behagelig. Jeg KAN såklart okkupere en plass på jobb, men det passer veldig dårlig akkurat nå. Gutta har mye å gjøre og vil ikke risikere at det brått står en Touran i veien i X antall dager. Fant et par videoer på Youtube og sånt om dette, pluss at det blir til å plukke opp Haynes-boka.
  3. Yepp, leste en post han hadde laget, så må nok spørre om litt råd og tips :D
  4. Sjekka med Vestfold Elektrodiesel, og de ga en finger'n-i-været-pris på 8-10 000. Vurderer å gi faen og heller bytte enheten selv til sommeren. Fant noen greie guider på hvordan en bytter skrotet, som så ca. ut som at til og med ei kløne som meg klarer det. Kan såklart også låne verkstedplass på jobben for å skru på det, men det er litt risikosport om det viser seg at jeg ikke får ting sammen igjen med en gang. De har nok å gjøre fra før om ikke det skal stå en Touran i veien. Sånn som det er nå ser jeg på å minimum ha bilen frem til jeg er ferdig med lånet på den (november 2024, om ikke før), med mindre noe brutalt dyrt tar kvelden. Etter det...vel, vi får se, hvor mye den irriterer meg etter det. Kona fabler om enda en Touran, mens jeg heller mer mot enten Skoda Superb eller Passat. 2-liter, såklart. Komboen med 1.6L TDI og 7-trinns DSG er jeg ganske forsynt for...
  5. Fått kjørt en test med en av PC'ene en av gutta her på jobb har, og får låst opp Webasto'en OG starta den. Ryker som et uvær og holder seg i gang i en 10-15 sekunder før den kutter igjen, med feilmelding No Flame. Får også opp en melding om forstyrrelse når en kjører funksjonstesten. Tipper dette kommer av den typiske Touran/Webasto-feilen at den er koksa totalt igjen, så da blir det å undersøke hvor jeg kan få bytta dette uten å hive et femsifra beløp på Møller. Takker for innspill og råd for ei bilkløne som meg :D
  6. Kjenner det er særdeles lite aktuelt å bruke 3600 spenn på VCDS, for å være ærlig. Hadde jeg kunnet/hatt interessen for å skru på ting selv så hadde det vært aktuelt, derimot. Er ei krøkke med verktøy ut over de jeg trenger for å demontere og bygge sammen PC'er på :P Har vurdert å hive 900 spenn på et av VW-verktøyene som Biltema har, om det kan resette tilleggsvarmeren. Er stort sett det jeg kommer til å bruke det til foreløpig.
  7. Takker! Skal se hva jeg får gjort nå i helga, evt. om en av gutta her på jobb kommer tilbake etter å ha vært sjuk sånn at jeg kan låne diagverktøyet han har :)
  8. Finnes det overhodet noen måte å låse opp en låst tilleggsvarmer/auxillary heater på en 2011 Touran som ikke innebærer VCDS eller å måtte betale skjorta og halve buksa til Møller? Har kommet til at det er litt upraktisk å ha en bil som ikke på noen som helst måte blir varm nå på vinterstid, da tilleggsvarmeren er låst ut. Mest antakelig fordi jeg var for tosk til å skjønne at om en starter bilen med lite drivstoff mer enn en 3-4 ganger så går denne i lås. Fikk lånt meg en ODBEleven-dings av en kollega, men den hiver bare "check ignition and try again" når jeg prøver å klarere ut feilkodene.
  9. Mer oppdatering: Møller bekrefta død Mechatronic, ny er bestilt til den nette sum av 26657,78. Total kostnad for rep blir ca. 35 000. Ikke billig på noen som helst måte, men jeg priser meg ihvertfall lykkelig over at det ikke var altfor mye spon i girkassa. Om det så hadde vært tilfelle så kan det tenkes at jeg hadde hatt et lite "uhell" med bilen som involverer en 90-tonns gravemaskin vi har på verkstedet her på jobb...
  10. Oppdatering: Som vi mistenkte, så er det Mechatronic'en som er død. Bilen skal ned til Møller her i Larvik på fredag for videre diagnose og slikt slik at jeg får et prisoverslag på reparasjon, men en spesielt hyggelig regning blir det ikke. Finger'n-i-været-prisen han ga meg var mellom 20 000 og 30 000, men vi får se hva som skjer. Hadde det ikke vært at jeg har ca. 80 000 igjen på lånet på den så hadde den fått en enveisbillett til høgger'n. Kan også nevne at om du har en eldre bil og har forsikringa hos Fremtind/Sparebank 1, så gjelder ikke maskinskadeforsikringen i Toppkaskoforsikringa de har etter at bilen har passert 8 år. Greit å ha i minnet slik at en får revurdert hele forsikringsavtalen sin når bilen når denne alderen.
  11. Will do! Kan komme til nytte for andre i samme situasjon.
  12. P1604 kom før jeg overhodet ikke fikk tak i girkassa igjen, yepp. En av gutta på jobb, som er utdanna mekaniker (selv er jeg IT-mann med begrensede kunnskaper om bil), ser på bilen i disse dager for å utelukke eller bekrefte kablingsfeil, så det blir interessant å se hva som skjer videre. For meg så virka det spesielt at Møller måtte bruke 4-6 timer til for å finne feilen, noe som er grunnen til at jeg ikke var villig til å gjøre det. Mulig optimistisk å tro at de skulle finne feilen etter en times feilsøk, men det er nå engang så. Har sett en del annonser for Økern Bilservice på nettet og de virker som at de har særdeles god peiling. Største problemet blir jo såklart å få bil/girkasse inn dit, selv om det også lar seg ordne.
  13. Takker for svar! Skal jo si at jeg er smånervøs for at det er Mechatronic og ikke bare en kablingsfeil som gjør dette. Har hatt den nede hos Møller her i Larvik på diag, og de var også skråsikre på at det var feil i ledningsnettet (og ville helst at de fikk kikke på bilen i 4-6 timer til, til en timespris på 1500 spenn timen). Men såklart, det finnes nok av skrekkhistorier ang. Mechatronicfeil på biler med DSG til at jeg absolutt ikke utelukker den muligheten. Hvis det ER Mechatronic'en, så veit jeg ihvertfall at jeg kommer til å ha en lengre prat med forsikringsselskapet samt såklart forhandleren jeg kjøpte bilen fra for halvannet år siden. Ny MT er dyrt, for ikke å snakke om ny girkasse. Evt. så blir det å prate med Rats på Østfoldsida av fjorden og høre hva de kan gjøre.
  14. Jeg har en 2011 Touran TDI med 7-trinns DSG som har begynt å kødde voldsomt med å gå i nødmodus, inkludert å sette girkassa i fri og litt annet snacks. Skjedde første gangen ei uke før jul (henta av Viking), og nå igjen i forrige uke (Viking får business av meg, for å si det sånn). Fikk lånt meg diag-utstyr av en jeg jobber sammen med på mandag for å få klarert ut feilmeldingene som dukka opp (dette funka greit første gang dette skjedde) og få kjørt den opp på jobb sånn at det var enklere å få sett nærmere på dette, men kom ca. 200 meter før det skjedde igjen og denne gangen UTEN at jeg fikk tak i girkassestyringa overhodet. Fikk i tillegg motorfeil-lampe, blinkende glødelampe, utkobla traction-control, utkoblet parkeringsassistent og ei girkasse som gikk i fri. Satte jeg kassa i Park så får du den ikke ut av park igjen uten å benytte nødbryter. Fikk etterhvert taua spetakkelet opp på jobb, men får fortsatt nada signal fra girkassa på den. ECU og diverse andre systemer får jeg tak i, men girkassa glimrer med sitt fravær. Mistanken faller jo såklart på Mechatronic'en med en gang siden disse har hatt diverse morsomheter fra før av OG koster en del å bytte, men tenkte jeg skulle høre litt med bilfolket her inne hva som evt. kan sjekkes før jeg tar de tunge skritt med å få tauet bilen til Møller og begynner med å kaste ei bøtte tusenlapper på det. Feilkoder jeg fikk fra girkassa når jeg leste av og fortsatt fikk kontakt med den: U1400 - Unknown fault code P0914 - Girskift posisjons krets - Periodisk P1854: CAN; Kommunikasjon defekt maskinvare - Periodisk P1734: Unknown fault code P1604: Styreenhet - Periodisk Tok også ut koder fra ECU etter at kassa ikke var å få kontakt med igjen, og den sier: U010100 - Ingen kommunikasjon med automatisk girkasse - Permanent. Tips/råd?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår