Jump to content

xr4ti

Bruker
  • Posts

    547
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    24

xr4ti last won the day on October 19

xr4ti had the most liked content!

About xr4ti

  • Birthday 07/11/1965

core_pfieldgroups_99

  • Interesser
    Bil
  • Modell (eks S4)
    C4 og XR4Ti
  • Biltype (eks Audi)
    Audi og Ford/Merkur
  • Yrke eller sivil status
    Byggningsingeniør
  • Fylke
    Vestfold

Contact Methods

  • Bosted
    Sandefjord

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

xr4ti's Achievements

Løyntant

Løyntant (5/13)

35

Reputation

  1. Den skaden der er ikke enkel å fikse. Reparasjon av slike skader er ikke så enkelt og krever skikkelig utstyr og et spesielt 2 komponent polyuretanlim. Alternativt kan den plastsveises, uansett så er det en ganske komplisert jobb med oppbygging av skaden med fleksibel sparkel, fortrinnsvis polyuretansparkel. Og sparkelen du linker til er ikke brukbar på bil, er en snekkersparkel beregnet for innebruk.
  2. Litt avhengig av om basen er tynner eller vannbasert, pleier å stå på emballasjen til basen. Skal uansett være tørr (fortynningen skal være avdunstet). Et tips er å spraye litt base på en blikkboks eller noe. Da kan du kjenne med fingeren på den om basen er tørr. Klarlakken har jeg skrevet om før. Lykke til.
  3. Hei sann. Den lakken du har kjøpt er en meget bra 2-komponet klarlakk. Det vil si den har samme egenskapene som en lakk som proffene bruker. I boksen er det selve klarlakken og inne i beholderen er det igjen en liten beholder med herder. Den røde "proppen" som er i lokket skal settes på ventilen i bunnen av boksen og så trykker du hardt på boksen og da punkters beholderen med herder. Rist boksen godt i minimun 2 minutter og så er du klar til lakk. Viktig: når lakken først er tilsatt herder så kan lakken kun brukes et døgn eller noe deromkring, står på boksen. Så det er greit å ha alle underlag som skal lakkes ferdig slik at du kan legge på klarlakk samtidig på alle flater. Spray først et tynt strøk og la det herde såpass at det nesten er tørt, så kan du legge på to eller tre tykkere strøk. Til sammen får du da tre til fire strøk og du har en evigvarende klarlakk. Om du får litt sig/renning i lakken så fikser du det etter at lakken har herdet et par døgn. Da pusser du siget slett med 800 og så 1200-1500-2000 papir og til slutt polerer du. Blir lakken litt ruglete så pusser du alt med 1500- 2000 papir, bruk vann, og så polerer du til slutt. Legger ved en video om lakken du har kjøpt. Lykke til.
  4. Lenge siden det er byttet dieselfilter? Min erfaring med disse motorene er at det jamnlig er lurt å bruke injectorcleean (dyserensadditiv) for å holde dysene rene. Gir bedre gange og lettere start.
  5. Hei. Kjenner ikke til dekkene du beskriver men i Norge har bilistene med personbiler tradisjon for å benytte sommer og vinterdekk, altså dekk som er beregnet for sesong. På de aller fleste hovedveier blir det saltet slik at vegen stort sett er fri for snø så sånn sett så bør helårsdekk være OK. Når det gjelder snødekte veger eller ved stort snøfall så vil jeg anta at vinterdekk er det optimale. Sikkerhet kan jeg ikke utale meg om. Uansett så skal man kjøre etter forholdene men kan nok være lurt å ta med snøkjeder (snøkjettinger) om du skal kjøre på småveger eller i bratt terreng.
  6. Det spørsmålet bør dere stille til trafikkstasjonen.
  7. Om du har fått noe "overspray" så vasker du det av med fks tynner. Ikke bruk white sprite da den inneholder petrolium. Det er desverre ingen enkel og rask metode for å få til en slik smart repair, det tar tid uansett metode. Områder du skal fade ny lakk mot den gamle lakken kan du matte forsiktig ned med 800 papir og når du har lakket og herdet ut klarlakken så vannsliper du overgangen med 1200 papir og så polerer du til slutt. Blir litt enkel forklaring dette men skal jeg forklare alt fra grunnen av så blir det et langt innlegg. Men som jeg har nevnt tidligere, matt ned det du har gjort og bygg opp med nye strøk av fyllergrunningen/sprøytesparkelen. Når det er ferdig ig du er fornøyd så legger du et par-tre strøk med primer (sprøytesparkel er ikke vanntett og suger til seg fukt). Slip så tørt med 600 eller finere og legg på baselakken ca 3-5 cm utenfor primer. Klarlakken legger du så litt utenfor basen igjen. Da bør du få en grei overgang. Legger ved en lignende jobb jeg gjorde på en av mine biler tidligere
  8. Du må nok på med flere strøk. Kan forkorte tørketiden mellom strøkene med en hårføner eller varmepistol. Bygg opp noen strøk og slip da. Gjenta til du har det jamt. Her er noen tips
  9. Jo grovere slipepair jo raskere nedslipning. Men om du legger på denne "puttien" så skal den jamne seg greit ut slik at du egentlig ikke trenger å slipe den for å få den jamn. Sliping med fint papir er kun for å få feste til basen. Prøv med 320 du og se om den blir ok, om ikke legg på et strøk til med putti og slip men noe finere papir.
  10. Gratulere med ny bil, stor stas det. Om du bruker en proff så får du gode produkter. Og ja, har du anledning til det så be gutta ta av innerskjermene sprøyte inne i hjulhusene også. Keramisk coating er bra greier det og beskytter den nye lakken, særlig nå som saltlaken snart flyter fritt igjen.
  11. Ja den kan du bruke. Spray tynne strøk og bygg opp overflaten igjen. Les på koksen hva du skal ha av tørketid mellom strøkene. Slip så lett over med 400-600 papir og så baselakk og avslutt med klarlakk.
  12. Du kan jo ta kontakt med denne karen. Han kan Mercedes og har nå en E50. Han holder til i Stavanger. Sjekk kanalen hans, er mye AMG stuff der.
  13. Har du spurt Ford om pris? Ellers så kan det være at Veng bildeler har slikt, eller Eurodel kanskje?
  14. Mulig Veng har noe Veng Norge A/S
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy