Jump to content
Bilforumet.no

xr4ti

Bruker
  • Content Count

    389
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    13

xr4ti last won the day on October 1

xr4ti had the most liked content!

2 Followers

About xr4ti

  • Rank
    Registrert bruker
  • Birthday 07/11/1965

core_pfieldgroups_99

  • Interesser
    Bil
  • Modell (eks S4)
    C4 og XR4Ti
  • Biltype (eks Audi)
    Audi og Ford/Merkur
  • Yrke eller sivil status
    Byggningsingeniør
  • Fylke
    Vestfold

Contact Methods

  • Bosted
    Sandefjord

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Takk for oppklaring. Fant litt mer informasjon i kveld og ser at det kun blir brukt 75/90 GL4 eller 5 på alle tre diffene så da går jeg for den du nevner. Er ikke LSD nei. Takk for hjelp Edit: link til anbefalt Castrol olje https://www.mekonomen.no/bil/reservedeler/olje-og-vaske/girolje/trans-castrol-syntrans-transaxle-helsyntet-75w-90-ps1329a41-C4001960no Dette er en GL4+ olje og skal kunne benyttes på alle tre diffene. Frontdiff = 0,82 liter Mellomdiff (transfer/thorsendiff/PAT) = 0,80 liter OBS: det anbefales å bruke GL4 olje. Audi har også egen spesifikasjon på oljen til denne diffen. Bakdiff = 1,5 liter Alle tre diffene har samme nivåkontroll, til oljen renner ut av påfyllingshull og det kan derfor gå med mindre olje enn oppgitt. Fin side for å sjekke type og mengde olje på din A6 C5. Metadata er for 1999 modell C5 https://garage.wiki/audi/a6-quattro/c5-type-4b2/1999/axle-oil-capacity.html OBS: tar ikke noe ansvar for at dette stemmer!
  2. Takk. Setter veldig pris på svar. Det har du helt rett i men det var i mangel på skikkelig informasjon (og kunnskap) om hva jeg kunne bruke og få kjøpt pr. i dag at jeg sjekket opp hva ZF har som spesifikasjon. Ringte til en lokal pusher, Mekonomen, og de også kunne ikke finne noe andre enn den Transmax manuell 75/90 i sitt system. Syntrax 75/90 er vel en GL5? Så den er ok å bruke på fremdiff/mellomdiffen? Hva anbefaler du til bakdiffen?
  3. Jo, har sjekket Castrol for det er primært Castrol jeg bruker men finner ingen produkter i salg i Norge som oppgir at de tilfredsstiller ZF sin spech, SAT AG4 til framdiff og mellomdiff(PAT). Castrol henviser kun til sine "transe-oljer" , dvs GL4/4+/VW 501 50 oljer (Transmax manuell 75/90, som sikkert er godt nok). Oljen som ZF beskriver finner jeg som Castrol på eBay til ca 375kr/L + Mva !! men har ikke funnet den noe sted i Norge men har ikke sjekket hva Møller skal ha for literen elle rom de i det heletatt har den. https://www.ebay.com/itm/Castrol-Bot-Saf-Ag-4-Porsche-Tiptronic-Pdk-Caja-de-Transmision-Hipoide-Aceite/193709322313?hash=item2d19f9b049:g:B~oAAOSwqUleTSAW På bakaksel har de helgardert seg, både olje for og uten LSD. Er jo ikke lamelldiff så derfor litt usikker men regner med at Castrol Axle EPX 80W-90 GL5 uten LSD-tilsettning er ok på bakdiffen? Så nei, ble ikke veldig imponert over den siden eller noen andre jeg har sjekket.
  4. 1999 2,8 Quattro automat. Skal bytte olje på fremdiff, transfer(PAT) og bakdiffen. Noen som vet noe om dette? Finner ikke noe på dette i serviceboken men noe på nett men veldig mye synsing. Fremdiffen og PAT skal i følge ZF ha Saf AG4. Noen som vet en god erstatter for det? Bakdiffen, hva slags olje er det der mon tro?
  5. Etter min mening er ikke det normalt. Trolig en liten lekkasje på et sted hvor det er varmt slik at væsken fordamper. Trolig utvendig lekkasje siden det lukter kjølevæske. Ta av motordekslene og kjør motoren skikkelig varm slik at du oppnår systemtrykk og sømfar motorrommet med en lommelykt for å se om du kan observere en dråpe eller lukt/svetting. Hva som er normalt av væskefordaming på beholderen vet jeg ikke.
  6. Er ikke noe Mercemann men dette lukter kostnader. Ville kontaktet selger. Man kan nesten mistenke selger for å ha tatt noen quickfix før salg for å få vekk kjente feilkoder, men som skrevet så er jeg ikke kjent med nyere Mercedes.
  7. 18265 http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/18265/P1857/006231#Possible_Symptoms 01411 https://forums.ross-tech.com/index.php?threads/1764/ 00285 http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/00285 00290 http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/00290 Ser ut som om du har et problem med ABS-sensorene. Den kan være at disse feilene aktiverer ESP? 18265 indikerer også kommunikasjonsfeil med styreenhet. 01411 er feil på tempsensor. Har du prøvd å slette feilkodene, prøvekjørt og så scannet igjen? Tror nok du bør finne ut av dette med ABS-feilene før du dømmer girkassen til døden.
  8. Ser jeg glemte å skrive om det andre jeg oppdaget også. Bakre tetningen på girkassen har begynt å lekke. Har aldri lekket før men etter å ha stått i 2 år så var vel det nådestøtet. Har bestilt ny tetning allerede . Siden jeg da må ta av mellomakselen så bytter jeg håndbrekkvaiere i samme slengen, disse er på vei. Fikk også bestilt nye kalipere i dag fra Tyskland. Ble reproduserte men har sjekket litt og de skal hvis nok være bra men det gjenstår å se. Ellers så står den nå på alle 4 hjulene igjen, klar for å begynne på høyre side. Nå blir det trolig ikke gjort så mye på et par uker pga andre ting og tang. Oppdaterer så fort det blir noe mer fremgang.
  9. Ny økt og nye overraskelser! Fikk endelig riktig fjærer. Lilleenden (nedre) hadde knekt en gang i tiden så måtte bytte fjæren pga det. Var som nevnt litt om og men før jeg fikk rett fjør men Audi har fargemerking på fjærene så via noen delelister så fant man riktig fjærer. Greit å vite om man ikke vet hvilket delenummer man skal se etter når man bestiller. Ny vs gammel (ja den nye står opp ned) Fikk montert demperenheten og nedre bærearm og de smatt rett på plass. Deilig med nye rene deler og faste foringer. Ser ikke så fint ut med de ruste delene mot de nye og lakkerte delene men har ikke som mål å totalrenovere bilen, kun få den på veien i god stand. Fikk også montert bremseskjold med nye rustfrie skruer. Har også kjøpt inn nye deler til kaliperne bak så hadde tenkt å overhale de men når jeg skulle til å demontere de så jeg at det var tæret vekk deler av aluminiumen ved akselen til håndbrekkmekanismen så den på venstre side må i hvert fall byttes, muligens den høyre også. Mulig jeg kan få TIGet inn noe mer gods og fikse opp men det er lite fristende. Dumt jeg ikke så det før jeg kjøpte inn alt av deler til overhalingen av kaliperne. Får se om jeg kjøper nye eller finner noen som er bedre og overhaler disse. Er det noen som har noe liggende så send meg en melding :) Må en tur på Møller i morgen å bestille noe småtterier, bla nye bolter til kaliperbrakettene. De som stod på er såpass slitt at jeg ikke vil fikse opp disse, de koster ikke all verden nye. Gjenstår å sette alt under press/trykk så jeg får dratt til alt av bolter. Så er det bare å begynne på nytt, på høyre side.
  10. T3 er tøffe saker. Du får lage deg en prosjekttråd på den! Det finnes mange klubber for dere som driver med med T3 og det finnes mange deler for ombygging, både motorer og bremser. Noen timer med litt søking på nettet så finner du sikkert noe for din smak. Dekka er trolig for store da jeg på dårlig husk mener min Syncro -90 hadde 185/70-15 og så er reglen +/-5% av rulleomkretsen ut fra dekkstørrelsen i vognkort. Men igjen så finnes det utallige preaksepterte TÜV-løsninger for T3 både med tanke på dekk og felgstørrelser. Siden bilen nå er vetran så er det andre kriterier for ombygging enn nyere biler. SVV har i år lagt ut en ny veileder for ombygging av biler eldre enn 30 år som er veldig forenklet. Alt handler om dokumentasjon. Har du dokumentasjon har du lov. Enkelt og greit. Dette med bilder har jeg ikke greie på men jeg bruker en ekstern bildeside og legger inn IMG-filene her. En som har sjekket litt og testet ut grensen for T3 er denne karen. Godkjent med V8+++
  11. "Motorlakk" er ofte "emaljelakk" som man kalte det før, ofte en alkydbasert lakk. En moderne vannavkjølt motor som ikke er hardt trimmet blir ikke særlig varm og så fremt ikke topplokket må lakkes så kan man bruke nesten hva som helst av lakk. Så en enkel luftherdene lakk som du kan få blandet via RAL-koder kan benyttes, fks Bengalack eller lignende. Billakk er bedre da den er langt mer motstandsdyktig mot petroleum og løsemiddelbaserte fluidumer og man kan få blandet inn noen % mykmiddel så lakken blir litt mer motstandsdyktig mot slag, fks når en mekker på motoren. Til et eksempel så er lakken som benyttes på båtmotorer (og de blir varme) som oftest en alkydbasert luftherdene lakk og noen av de tåler opp til 150 grader i kortere perioder. Om du bruker en slik lakk i hvit så burde det være å brekke den i de fargene du ønsker via RAL/NCS.
  12. Holder fortsatt på med klargjøring av deler så ikke så mye å skrive om men fikk kåla det litt til for meg i går. På justeringen til håndbrekkvaieren så er det tydelig også et slags et slags autostrammesystem i den enden som er mot kaliper og fikk jo dratt litt for hardt i selve vaieren sånn at den kom ut ca fire knepp. Tydeligvis et slagst mothake-system for fikk ikke dyttet den inn igjen. Er det mulig å løse ut dette mothake-systemet slik at jeg kan få dyttet inn den enden med riller eller må jeg nå bytte hele vaieren for nå vil den jo bli for lang? Tar gjerne i mot tips. Det mørkere partiet på rillene er det jeg fikk dratt ut, ca 4 hakk.
  13. Ikke stort som har skjedd siste dagene men litt har det blitt. Tar mye tid med klargjøring av deler som sandblåsing, primer og lakk og så er det venting på deler da. Boltene ble sandblåst og fikk på litt coating. Nye deler tatt av og skal fikses opp. Blir lakk på skjoldet og coating på braketten. Har så vidt begynt å sette inn noen deler. Nedre bærearm må jeg vente på til de nye fjærene kommer. Etter mye om og men så fikk jeg bestilt riktig fjærer, fikk feil første gang men med hjelp av Eurodel så fant vi noe som skal være riktig fjær, tilsvarende de originale med 2 gule prikker som har delenummer som slutter på -AR.
  14. Ikke mitt felt dette men har du målt om det kommer strøm fra relene og til motor samt at bryterpanelet /knappene har kontakt og gir styrestrøm til relene? Kan også være selve releet/relene som har en feil? Jeg ville nok begynt med å måle kretsene og sjekke relene.
  15. På denne videoen så ser det ut som om modulen kan testes løs. Om du ser på denne så bruker han ikke noe delenummer/koding fra den gamle modulen. Ser ut som han legger inn kodene rett inn uten noe som helst forarbeid.
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.