Jump to content
Bilforumet.no

xr4ti

Bruker
  • Content Count

    505
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    19

xr4ti last won the day on March 31

xr4ti had the most liked content!

2 Followers

About xr4ti

  • Rank
    Registrert bruker
  • Birthday 07/11/1965

core_pfieldgroups_99

  • Interesser
    Bil
  • Modell (eks S4)
    C4 og XR4Ti
  • Biltype (eks Audi)
    Audi og Ford/Merkur
  • Yrke eller sivil status
    Byggningsingeniør
  • Fylke
    Vestfold

Contact Methods

  • Bosted
    Sandefjord

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Det skjønner jeg men det er neppe noen som kan stille en diagnose ut i fra det du har nevnt tidligere. Beklager.
  2. Det vil nok et merkeverksted kunne finne ut av vil jeg tro. Bedre å få en vurdering av noen som kan det enn antagelser men ut i fra beskrivelsen din så er mitt råd å få bilen vurdert så raskt som mulig.
  3. Anbefaler deg å ta kontakt med de som vet: Ombygging av kjøretøy | Statens vegvesen Bygge om eller endre bruk av bil og andre kjøretøy - Skatteetaten
  4. Ikke mye til update men har ha fått prøvekjørt bilen. Kjører bra, fast og fin kjører, "spikrakt" som en svenske vil si. Ble overasket over hvor fast den faktisk ble å kjøre, den ble nesten sportslig, hehe. Har nok gradvis vent meg til det slitte understellet så nå som alt av deler i understellet er byttet så er ble det en helt annen bil å kjøre :) Ruller litt tregt men med nye drivaksler foran og en ny drivknute bak samt nye bremser så er det trolig årsaken. Håndbrekket føles noe svakt men det får jeg svar på ved PKK, trolig er det godt nok. Cruisekontrollen virket ikke så da er det trolig ikke hendelen som det er noe feil med men modulen. Hadde håpet og slippe å måtte fikse på den modulen, får se om jeg får tak i en ny (er det noen som har så ta kontakt). Har også fått gjort rent og vasket ned batteribrønnen, blir litt lakk nede i den bare det får tørket opp skikkelig. Så ja, det går fremover. Ute for en etterlengtet vask.
  5. Liten update. Har fått byttet bensinfilter og det var jo selvfølgelig ikke rett frem. Selve holderen til filteret er todelt og av plast samt skrudd sammen med bolt og mutter og disse hadde jo rustet slik at mutteren gikk rundt i motholdet av plast. Måtte kappe av hodet på bolten med Dremel og kutteskive fordi man ikke kommer til mutteren og får holdt den igjen med fastnøkkel fordi mutteren er på oversiden og umulig å komme til og selve festet er vulket fast i tanken så der ingen andre muligheter til å få ut filteret. Noen ganger lurer jeg på hva disse ingeniørene til VAG tenker på når de konstruerer løsninger! Fikk byttet hendelen til fartsholderen/crusiekontrollen. Vet som nevnt ikke om grunnen til at den ikke virker er selve bryter/hendelen eller om det er selve kontrollmodulen som er feilen men siden jeg fikk tak i en helt ny hendel så byter jeg den først. Om det ikke hjelper så er det hvis nok en lodding i kontrollmodulen som sprekker og må reloddes. Må til en del verktøy for å få av rattet :) Videre så har det blitt noe rust og lakkskader etter at bremsevæskebeholderen har lekket ut væske. Må få gjort skikkelig rent nede i "brønnen", tørke opp og få på noe ny lakk men først må bilen ut for en skikkelig vask så det blir neste gang. Batterifeste/platen ble sandblåst og så får den et par runde med epoxylakk, først en runde med primer: Neste runde blir som nevnt litt arbeid i motorrommet.
  6. xr4ti

    Mazda 6 rust ...

    Ser for meg ut som det er utvendig rustgjennomslag, dvs at det er ytre påvirkninger som har forårsaket rusten.
  7. Kjenner ikke til din bil men generelt på nyere biler så bør man få lest ut eventuelle feilkoder fra bilens styresystemer før man begynner å synse og bytte deler i blinde. Det kan være noe så enkelt som skitten luftmassemåler, sensorfeil og til mer kostbare saker som defekt dyse/r eller tett DPF/EGR. Anbefaler deg som nevnt å få lest ut data fra bilen og legge ut eventuelle feilkoder her så har kanskje noen mer mulighet til å hjelpe deg videre.
  8. Da har jeg fått juster spissing foran og bak såpass at bilen trolig kan brukes til annet enn å kjøre i rundkjøringer. Var en del toe out på begge aksler, nå er de innenfor +/- 5 minutter toe in hvilket er greit nok for å få bilen på PKK og så på hjulkontroll. Camber får jeg ikke justert men skal ha den på firhjulskontroll etter PKK så da blir det også justert. Fikk også byttet olje og filter på motoren samt at jeg måtte bytte indre styreledd på venstre side. Denne ble vurdert til grei nok når jeg holdt på med bytte at deler i forstillingen men når jeg fikk den på hjulene så kunne jeg ane en liten lyd og siden den er den eneste delen som ikke er byttet så byttet jeg den også. Synes lyde ble borte men styreleddet var ikke spesielt slitt men det var litt slapt så greit å få byttet den også. Høyre side ble byttet for ca 20000km siden ifbm at mansjetten fikk en sprekk så den var fortsatt tait og fin. En annen ting jeg tenkte å fikse er cruisekontrollen. Den kutta ut rett før jeg satte vekk bilen og mistenker enten bryteren eller modulen. Begge deler er kjente feilkilder så fikk tak i en helt ny bryter så bytter den først og om det ikke hjelper så er det trolig en lodding i modulen som er sprekt da det også er en kjent feil. Den modulen befinner seg bak hanskerommet har jeg forstått, noen som vet det? Ellers så gjenstår bytte av bensinfilter, olje på fremdiffen, fikse opp batterifestet og litt annet småtteri. Ble ikke noen bilder denne gangen men var heller ikke noe spennende å ta bilder av så skal heller ta noe bilder senere av noe som er mer unikt. det går mot slutten nå, heldigvis.
  9. 6000kr høres mye ut men er vel drøye 4 timers arbeid en får for det på et verksted. Man får også kjøpt en slik vulkaniseringstape, mulig den tåler motorromvarme over tid. Vet i hvert fall at 3M sin tåler 100 grader.
  10. Kommer helt an på skadene. Store skader bør sveises, mindre hakk kan fikses med kjemisk fyllstoff, som oftes epoxybasert. Finnes slike repsett hos div lakkforhandlere på nett. Verdt å tenke på er at om man fikser de med kjemisk fyllstoff så bør kantene behandles varsomt ved dekkskift, si fra til den som bytter dekker at kantene er reparert. Finnes firmaer som er eksperter på slikt men det koster litt.
  11. Kjenner ikke til din motor men på V6 er det vanlig at disse sprekker/knekker. Koster ikke mye disse. Tror jeg ga 250kr til V6 inkl frakt (det var uten MVA den gang) på eBay. Den er fortsatt hel og fin. Det er for øvrig avlufting fra motoren så det er oljedamp som fordamper i slangene, derfor kommer det ut olje når disse slangene sprekker/knekker. Greit å få den byttet for de blir harde og sprø pga varmen.
  12. Da er bilen endelig på hjula igjen! Gjenstår å justere spissingen da jeg har alt for mye toe out så må justere den. Bilen må på firehjulsinnstilling men det må gjøres etter PKK så derfor grovjusterer jeg den nå. A6 C5, forstillingsdata - A6 / S6 / RS6 / A6 Allroad (C5, C6, C7) 1997- - Bilforumet.no Mulig å gjøre en 4-hjulskontroll om noen ønsker det DIY Wheel alignment (audizine.com) Bytter bremsevæske også. Fant trolig ut hva som var feil med håndbrekket også. Monteringsfeil :) dvs at det som var den virkelige feilen var den plastføringen som skal inn i nedre bærearm ikke passet helt inn i hullet så den måtte justeres litt og da fikk jeg 3-4mm mer vandring og da ser det til at det fungerer, er i hvertfall lik avstand på begge kaliperne nå. Hadde også noen utfordringer med speilene men det ordnet seg Audi A6 c5. Elektriske speiler virker ikke. - A6 / S6 / RS6 / A6 Allroad (C5, C6, C7) 1997- - Bilforumet.no Målet er å bilen på PKK rett etter påske. Når det gjelder de rustflekkene som synes så må jeg ta dette i en senere anledning da bilen helst skal i trafikk rett over påske. Olje og filter-skift står også for tur før PKK og en skikkelig inn og utvendig vask.
  13. Nå virker de. Fant i grunn ikke ut av det men tok av begge speilmotorene, testet funksjonen til OK og renset begge kontaktene og smurte med kontaktfett, da funket begge speilene. Trolig har det vært dårlig kontaktforbindelse i disse kontaktene fra før av og så har forbindelsen blitt brutt når jeg byttet motorer og glassene slik speilene sluttet å virke er min teori.
  14. Mirka Abranet Ace ø125mm slipenett med keramiske slipekorn (norbond.no) Disse 150mm klipper du enkelt ned til 125mm med saks mirka abralon polerpad polering slipe slipepapir rondell (norbond.no) Finnes sikkert billigere produkter men Norbond har skikkelige produkter.
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.