Hei.
Prøver meg her i håp om at det finnes noen lidenskapelige Volvoentusiaster der ute som har noen gode svar og tips til hva det kan være, og hva jeg burde gjøre videre.
Volvo XC90 2007 Summum versjon, 2,4l diesel, Automat, 136Kw/185hk. 211 000km
Her om dagen var jeg ute å kjørte med XC90'en min, da jeg først legger merke til at noe kjennes annerledes ut med giringen. Ved blant annet i lyskryss har bilen lyst til å "hoppe" fremover selv om jeg står på bremsen. Kjenner også at den girer litt hardere enn vanlig. Litt senere får jeg motorlampe, og idet jeg gasser på ut av lyskrysset får jeg rød varseltrekant etterfulgt av at jeg ikke får giret opp og ender med null motorkraft, og bilen hopper i fri. Girvelgeren står fremdeles i "D" men likevel er bilen i "N". Prøver å sette girvelgeren i manuell giring, men får ikke giret opp. Igjen, bilen rører ikke seg av flekken selv om det viser "1" gir i dashbordet. Skjønner fort at det er noe galt med girkassen, og at bilen har gått i nødmodus.
Lang historie kort, så får jeg bilen berget til verksted som setter i gang feilsøking. Da får jeg tilbake disse feilkodene:
ECM-5720 Communication, Transmission Control Module (TCM). Faulty signal
TCM-0051 Lock-Up Solenoid SLU. Stuck in position OFF
TCM-0029 Gear 2. Incorrect Gear Ratio
TCM-002A Gear 3. Incorrect Gear Ratio
TCM-012D Gear Shift Function. Wrong Gearratio
TCM-012E Reverse Gear. Wrong Gearratio
Verkstedet forteller meg at det er sprekker og defekter med ventilhuset som ligger inne i girkassen, og at hele girkassen må byttes. Fikk meg sjokk da prisen havner på godt over 60 000.
Da kommer vi til det jeg lurer på. Hva er det som forårsaker dette, og er det noe som jeg kan gjøre selv (med riktig verktøy). Hva er det første jeg burde sjekke på bilen hvis jeg skal feilsøke før jeg evt kjøper ny girkasse?
Er det så enkelt at det er noen sensorer som må byttes eller er det bytte av girkasse som gjelder uansett? Hva finnes av alternativer og løsninger. Hva blir billigste alternativ?