Gå til innhold

Tomas666

Bruker
  • Innholdsteller

    10
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Tomas666

  • Bursdag 10/07/1971

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Oslo Nord
  • Interests
    Broom Broom

Tomas666's Achievements

  1. CRAP.... Den avtalte SM4-handelen ble snytt rett foran nesa på meg, tross en solid avtale via FINN, så den settes det en feit, rød strek over. Det er flere aktuelle, så ingen absolutt ingen krise. Men, et par ting jeg enda ikke har klart å finne gode svar på er : Har noen brukt "Autotune" programvaren til Autronic for å lage seg en Base-Map? Det kommer ikke helt klart fram på hjemmesiden til Autronic om dette er et program som følger med ved kjøp av en SM4, men når jeg leser på div. Australske og Engelske-fora, så skal Autotune være inkludert, og i tillegg skal det funke helt fint til å bruke som utgangspunkt for å få til en brukandes mapping på egenhånd. Særlig på en NG-motor som min, hvor jeg kan hoppe over alt som har å gjøre med turbooppsett osv. Jeg har fått priser fra proff-mappere med 4x4 landevei, og prisene ligger jamt på 10.000.- Det synes jeg er drøyt for en 3-4 timers jobb, på en bil til hobbybruk. Jeg har full forståelse for at det er dyre maskiner og kostbare lisenser for alt av dataprogrammer, men dog.... Det hadde vært veldig tilfredstillende å fått det til på egenhånd ihvertfall. Så bra det er mulig for en amatør ihvertfall.
  2. Nei, sant nok, man er vel ett hakk over bar bakke når komponenter og hardware faktisk begynner å materialisere seg som håndfaste deler, og ikke bare som skrytetrim på et veldig tidlig stadium. Jeg har jo gjort meg noen tanker om alle de sinnsyke verstingbyggene man stadig hører om i en eller annen garasje, men aldri ser i bruk. Jeg har ingen planer om å havne i den røkla! :-) ANYWAYS : Jeg regner med at det er SM4 Wire Basic du mener, som burde ha vist 5-syl. oppsett? Sånn jeg leser det, så viser det vel strengt tatt det, med 8 injection dedikerte outputs? Eller er det r00kie-tankegangen min, som slår inn? Igjen.. Og er det flere åpenbare punkter i dette diagrammet som jeg ikke ser at vil bli annerledes med 5 kontra 4-syl.? For å begynne helt basic, hvilke signaler og fra hvilke sensorer på motor/i motorrom/girkasse/etc. er de grunnleggende og helt nødvendige signalene ECUen trenger å få som minimum for å klare å starte? Og hvilke er de tilsvarende meldingene ECUen må gi ut, for å funke på et minimumsstadium? Trenger jeg noen flere tillegg med mulighet for ekstern justering i tillegg til ECUen, som er alfa/omega for å få motoren til å starte og fungere? Er Air/Fuel-måling et must for å kunne bruke motor og bil, eller kan man legge til slikt senere for ytterligere optimalisering?
  3. Da ble det et Autronic SM4....tidligere brukt på en 4-syl. turbo-ræserbil. Det som følger med er en standard 42 pins plugg med tilhørende antall kabler i gilde farger på +- 3m., kontakter til 4 coiler, div.3/4/5-pins, ECU til PC-kabel...og det er egentlig alt. Software som er installert er vers.1.07_4 og skal ifølge Autronic.com.au duge til det meste, selv om det langt ifra er en "ny" versjon. Har ikke boksen og kabler fysisk i hånda, eller tilkoplet PC, før om en dag eller to, så det er litt vanskelig å si hvor mye klokere jeg blir av det iforhold til å sette seg inn i det tilgjengelige "SM4 Wire Basic"- skjemaet som ligger tilgjengelig...... For å være ærlig så blir jeg svimmel etter noen minutter av å tolke det diagrammet, så gudene veit hvordan dette skal løse seg. Har også vært i kontakt med KM Cams.com utti Østfold et sted, angående hvilken kam som utifra mine mål og data, skal funke optimalt. Fikk gode priser og klare svar ; 300 graders kam og stivere ventilfjærer. Med datasprut, lettere behandla topp, men med standard ventilstørrelse, grenrør og fin/fri eksos, så skal 220hk. være helt innafor det oppnåelige. Det skal gi "rally-gange" på motoren, men fullt kjørbar, selvfølgelig. Men antakelig ikke anbefalt oppsett på en pendler- eller jobbe bil, og det passer meg midt i blinken :-) Hvis noen føler for å komme med innspill, "Do`s & Dont`s" eller Audi-oppsett til SM4, så gjør gjerne det! Jeg står skikkelig på bar bakke, så alt av info og erfaringer blir absorbert særdeles hurtig her :-) TILEGGS-QUIZ : Har noen, fortrinnsvis Audi-eiere, satt opp et edruelig overslag/regnestykke på Nkr per hk. i en 5-sylindret motor UTEN turbo og sponsede komponenter, de siste 10-15 årene her til lands? Med en lett blanding av nytt, brukt, DIY og minimalt med verkstedkostnader ellers, hvor "billig" bør være mulig for hvem-som-helst-med-bilinteresse? 500.- per hk..? 300.-? SM4_Wire_Basic_v34.pdf
  4. Er det noen som har gjort seg erfaringer med vekt og vektfordeling, på en 80 B4 2.3 q. s.? Jeg hadde glemt hvor tunge i nebbet disse er..... Selvfølgelig en tilvenningssak, men det hadde ikke gjort noe å slanket den litt. Forsetene er det første og tyngste jeg har kommet på, i tillegg til det lille som blir borte i motorrommet når grenrør, sprut o.l. blir borte. Forhåpentlig vil et sett coilovers dra av litt, også. Jeg mener å ha hørt om noen som har byttet traversfester som er laget for å forbedre vektfordelingen en smule også, men jeg har ikke funnet tilbake til saken, og delene, det var snakk om... anybody?
  5. Flott. Finner jeg software, eller en form for "bruksanvisning"/oversikt, til noen av ECUene fritt på nett, eller er det innmelding med serienummer, eierbytte og full pakke, som kun gis ut fra de forskjellige leverandørene ved registrering? Er det noen Sprut man absolutt bør styre unna som Audi-eier og som er kjent for å være kranglete?
  6. Ja, han jeg har handlet av, ga meg oppskriften. Ganske sikker på at dette er en velprøvd øvelse i bilsportkretser - Sveise om grenrør for å passe på NG-toppenes "skjevplasserte" utblåsningsporter, inkl. lettere blåselampe-massering av et rør eller to med noen cm. extra svartstål :-) Dette skal bli en brukes-godt-bil, uten nevneverdig omtanke for verken forbruk eller blanke flater. Dette henger bra på greip med det jeg har stjært meg til av "kunnskap" angående dim. på dysene i et Sprut, så langt. Og det er for meg uvesentlig hvilket merke det måtte bli, MEN, mye av det jeg leser om datasprut er jo 12-13 år og eldre, så selv om jeg prøver å finne et brukt til mitt lav-budsjett, så må det jo være kompatibelt med en Win10-PC i tillegg til at det fremdeles er sensorer og helt nødvendige givere å få kjøpt i en butikk, ikke på et loppemarked liksom.... :-/ Så hvordan er det å kjøpe f.eks. et brukt EMU Classic, som er tilpasset og brukt på en helt annen bilmodell, med 4-sylindre? Kan det være et brukbart alternativ, hvis man forutsetter at programvaren kan resettes/flashes til et helt nytt et, og at boksen til sprutet kan utvides til 5 syl., uten nevneverdige problemer?
  7. Dette er jo en sjukt bra tråd! Vet ikke hvorfor jeg ikke har funnet dette med ganske omfattende søkeaktivitet her, så det er nesten at jeg tror jeg har gjort noe feil....:-/ Men tusen takk for dritfet link, uansett!
  8. Skal funke fint ved å bytte til denne flensen : https://shop.klracing.se/sv/artiklar/audi-10v-5cyl-10mm.html
  9. Hei. Prøver meg på mitt første Emne med påfølgende spørsmål og forhåpentligvis noen svar, som flere kanskje vil ha nytte av. DATASPRUT - ENGINE MANAGEMENT SYSTEMS - STAND ALONE ECU..... Det er opptil flere kallenavn og kozeord på det som har blitt et lite hav av elektroniske og digitale bokser med USB-kabelen nærmest rett i motorblokka og VIPPPS....så har man 500hk. Dette er selvfølgelig en megaoverdrivelse og forenklet ned på amøbenivå, MEN, det er faktisk noe tilnærmet en sannhet i påstanden. For utviklingen av ECUer og Motorstyringer fra midten av 80-tallet, gjennom chip og lodding på gutterommet på 90-tallet og flommen av digitale verktøy og moduler i hue og r##a på 2000-tallet, har tatt oss hit hvor steget til en USB rett i blokka jaggu ikke er særlig langt. Med dette som bakteppe, så har jeg havna skikkelig bakpå, når det gjelder datastyring og alt det digitale man trenger for å komme noen vei, hvis man ønsker litt mer sprut i bilen sin. Jeg har en 1992 Audi 80 B4 Q. 2.3L. 10V. 133hk. NG-motor. Og den MÅ jeg få litt friskere og fastere i fisken, men uten turbo, foreløpig. Det er ikke umulig at den har pådratt seg Kols, så en total gjennomgang av morkne vakuumslanger og sensorer som er kaputt, må selvfølgelig gjøres for å eliminere alt av unødvendige effektsperrer. I tillegg er planen ny racekam/fjærer/løftere/etc. fra KmCams, om det blir Steg 1 eller 2, vet jeg ikke enda, der stoler jeg på at KMC gir meg riktige varer, til mitt behov. Etter hva jeg har forstått så blir det en god overhaling av toppen, og kanskje litt opp i ventilstørrelse i samma slengen. Et langt ormebol i svartstål og inn i en 3" collector er handlet inn, så utblåsen er i boks. Så....Innsug/Plenum/Innsprut er IKKE i boks! Det er her det begynner å butte skikkelig, for min del. Det sies stort sett over alt, at KE3 JetTronic-innspruten stopper å mate ved drøyt 4000RPM, da har den nådd sitt maksimale bensinsprutnivå. Og 170hk, opp fra 133, er rett og slett ikke nok til å forsvare kostnader og tidsbruk. Derfor MÅ det et nytt bensinsprut på plass! Dette ble FRYKTELIG mye skriverier og tekst, kun for å spørre om : Hvilket datasprut bør man velge til akkurat dette tilfellet? En 5-sylindra 2.3L. 10V motor med friskere flow og flyt og full Viagra-tenning....hvor omfattende datasprut trenger man for å gi motoren litt mere mat, sånn at vi kommer opp i 220-230hk., forhåpentligvis? Finnes det tabeller for å kunne lese seg til riktig databoks? Er de fleste leverandørene "merkespesialister" som er dritgode på MB, men stinker på Audi liksom, sånn at man bare kan slette den leverandøren med en gang? Finnes det en Datasprut for Dummies? Hvor begynner man på et prosjekt som dette, for å finne det produktet som er midt i blinken? Hvis noen virkelig gidder å lese igjennom alt dette, eller faktisk kommer med et saklig innspill, da blir jeg IMPONERT! :-) Ormebol 7A.1.jfif Ormebol 7A.jfif
  10. Har aldri brukt/skrevet/svart i dette forumet før, så super-n00b-vibben får jeg eventuelt bare beklage på forhånd :-) Jeg er oppmerksom på at spørsmålet til Audigeir er flere år gammalt, men er ganske sikker på at A6er med gåene flexi-rør ikke har blitt færre på denne tiden, heller mange flere..... :-/ Siste "oppdatering" på bytte av ETT flexi-rør hos Svendsen Eksos per Januar 2023, på en 2004 A6 2.7 BT 250hk. ARE-motor og automatkasse : 10.000.- Jeg fikk en følelse av at de ikke ville ha jobben egentlig, pga alt arbeidet som var med automatkassa, kontra manuell. Og jeg vil tippe på at prisen på å bytte begge flexi ikke utgjør veldig mye, og antakelig er lurt å gjøre i samma slengen, uansett. For dere som kan sveise og gjerne vil prøve å fixe dette sjøl, så er denne YT-filmen helt grei, selv om det er en Allroad med manuell....så er fremgangsmåten helt lik. Og, hvis noen lurte, så NEI, jeg har ikke fått bytta mine flexi-rør enda.... :-)
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår