Gå til innhold

Hva slags motor bør jeg kjøpe?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Har lest igjennom 100 innlegg her å endte opp med at jeg starte ett selv.

Nå skal det sies at jeg ikke har amcar ordboka så jeg må ha ting litt mere utfyllene enn PH,TH,PS, KGB, PU osv.

 

Poenget:

Skulle hatt en 350 motor med ok hk. og bruksvennlighet.

Nå er det en evighet siden jeg prøvde å komme inn i dette, for da var det nemmlig 350TPI som liksom var tingen.

Nå har jeg fått høre at det er avlegs å at jeg bør gå for 350LT1 eller noe en kalte for vortec(?).

 

For ca. ti år siden solgte en kompis en 350TPI fra en camaro med tenningslås og kasse til 25000,- I ettertid har jeg hørt sånne motorer kunne gå for 15000,- å det er ikke måte på å mange som ser de til salgs,bare ikke jeg.

 

Nå er det andre tider å det er vist 350LT1 som jeg bør prøve meg på.

Ringte et firma som jeg tipper ikke er av de billigeste å fikk en pris på 35000,- for en komplett motor med det ledningsnettet som satt i bilen(huggerbil med bakskade).

 

Hvor skal den brukes?

Det er vel ikke det store poenget. Jeg skal ha en motor som i praksis kan starte på en europall, eller ha det beste forutsettninger.

Sånn jeg ser det trenger jeg en motor med el.net(er vist å få kjøpt løst til mitt bruk) tenningsanlegg,kansje bensin pumpe hvis det er noe hokus pokus.

Må også ha ei kasse av noe slag.

 

Noen som har noen tall på en TPI og LT1?

Tenkte på effekt(hk/nm) vekt, priser m.m.

 

Håper noen skjønnte noe av dette å kan gi meg noen fakta og tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

TPI=Tuned Port Injection, altså innsprut. LT-1 kom vel med dette innsprutet, men det er ingenting i veien for å sette forgasser på den. Gjør du det så har du en motor som i prinsippet starter på euro-pall.

15k for en 350TPI med girkasse og ledningsnett er en helt grei pris selv om de strengt tatt kan bli billigere enn det og.

Hvilken bil skal dette havne i? Er litt forskjell på hva som er OK hk i en fullsize på 2+tonn og en liten Mercedes.

Hvis det ikke er snakk om et dråg av en bil kan jo også 305TPI være noe å satse på, litt mindre bunndrag, men riktig lyd og samme utseende.

Tall på disse motorene er litt vanskelig å komme med, ettersom de ble levert i mange utgaver i løpet av mange år.

 

PH = I bilsammenheng vet jeg ikke om noe.

TH = Turbo-Hydramatic = GM's automatkasse betegnelse.

PS = Power Steering = Servostyring.

KGB = Russisk etteretningsorgan.

PU = Pick Up.

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LT1'en er vel gått litt ut på dato også.Nå må du ha LS (3.gen) skal du imponere noen.

TPI'ene er greie motorer synes jeg.Corvette motorene etter 87 hadde alutopper og 230 hester orginalt.De slappeste 305 ene hadde vel bare 180 mener jeg.Jeg har og sett 350 TPI'er til rundt 15 lapper med ledningsnett og hjerne.Massevis av trim greier til disse. Det beste er vel å kjøpe en som er mest muligt komplett med 700 kasse og det hele.

350 LT-1 'ene kom vel i 93 i Corvette og litt senere i Camaro/TA og de andre. Vanligvis 275 eller 300 hester.

I USA er det montering av 3 gen som er mest inn for tiden.Personbilutgavene er hel alu og veier bare 180 kilo.Truck motorene har støpejernsblokk og veier ca 35 kilo mer.Effekt fra 273 og opp til 505 i den nyeste Corvette LS7'en.

Du får etterhvert massevis av trim til disse og du kan bla konvertere den til forgasser hvis du ønsker det.(Man oppnår samme effekten med gasser som med sprut, men forbruket sier de amerikanske testene ingenting om.) 711 dollar for forgasser innsug og hjerne som styrer tenningen.(Ingen fordeler på disse) . Disse motorene er også lettere å skru på og som sagt svært trimingsvennlige. Men du må regne 2-5000 $ for komplett motor/gear/hjerne osv.

Her kan du lese til du er blå om disse:

http://www.ls1tech.com/forums/

http://www.fastls1.com/

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LT-1 motore levert i biler hadde gjerne TPI innsprutet.

LS-1 er fremdeles ALT for dyr til at den er verdt det, også har jo dessuten LS-2 (Var Pontiac SD455 på 70-tallet) betegnelsen kommet tilbake i form av etterkommeren til LS1.

Men denne er selvsagt heller ikke gratis.

At det er en overflod av dem annonsert rundt omkring er vel en drøy overdrivelse, man ser kanskje et og annet overpriset eksemplar i Amcar eller lignende magasiner. Jeg hadde nok tatt kontakt med de forskjellige amcar-skrotene rundt i Norge og Sverige og hørt hva dem skal ha for noe sånt. Har litt trua på at det kan bli en bedre deal enn å handle en maskin for 15K.

Ble selv tilbudt en 305TPI med ledningsnett og girkasse (Tror det var automat) for et par år siden for 13.000 svenske kroner. Og dette er jo en stund siden, og mye har skjedd etter det.

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er viktigt hvordan den skal brukes.

Kjørere du mye kan insprut absolutt være en tanke.

Ok hester, hva er det. Sel syntes jeg det var over 400 når jeg kjøpte min motor, men betyr driftsøkonomi noe så er det helt feil.

 

 

Du må først fortelle oss hva du skal bruke den i og til så vil du sikkert få noen gode råd :- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En grov og kjapp gjennomgang av forskjellene på TPI\LT1 gjennom årene.

 

 

Forkortelser:

MAF: MassAirFlow

ECM: Engine Controle Module (kan ikke styre girkasser, (f.eks TH-700\4L60)

PCM: Powertrain Controle Module (kan styre girkasser, (f.eks 4L60E\4L80E)

EPROM: Erasable Programmable Read Only Memory

EEPROM Electric Erasable Programmable Read Only Memory

VATS: Vehicle Anti Theft System

MAP: Manifold Absolute Pressure

 

 

350TPI

85-89 : MAF, ECM m\EPROM (chip må taes ut og programeres om, må da ha EPROM

brenner osv osv hvis f.eks motor trimmes eller for å fjerne f.eks VATS)

ca 210-245 HK

 

90-92 : MAF, ECM m\EPROM (chip må taes ut og programeres om, må da ha EPROM

brenner osv osv hvis f.eks motor trimmes eller for å fjerne f.eks VATS)

ca 235-250 HK

 

Effektforskjellene kommer av om den satt i Camaro, TransAm eller Corvette og hadde hovedsakelig forskjellig topper\kam\eksosanlegg.

 

 

 

350LT1

92-93: MAF, ECM m\EPROM (chip må taes ut og programeres om, må da ha EPROM

brenner osv osv hvis f.eks motor trimmes eller for å fjerne f.eks VATS)

ca 260-300 HK

 

94-97: MAF+MAP, PCM m\EEPROM (ikke løs chip, kan programmeres om i bil,

med riktig programvare, kabel og PC)

ca 260-300HK

 

Effektforskjellene kommer av om den satt i Camaro, TransAm , Corvette, Caprise\Impala, Roadmaster eller Cadillac og hadde hovedsakelig forskjellig topper\kam\eksosanlegg.

 

 

 

Fordelen med TPI er at den kan settes på stort sett alle GEN I smallblock (med noen få unntak), er jo bra hvis du allerede har en bra motor og vil ha injection.

 

Skal du i utgangspunktet kjøpe en komplett motor, ville i alle fall jeg gått for en LT1 fra 95-97 med PCM og ledningsnett fra 94-95, eneste ulempen slik jeg ser det i forhold til TPI er pris.

Prisforskjellene er vel like mange som antallet som selges…det beste er vel bare å følge med på til salgs annonser, kan også lønne seg å sjekke på div. svenske Camaro\Trans Am\Corvette forum på salgs annonser der det tross alt er mer utvalg enn her i Norge.

 

 

 

Slenger med noen linker til ECM\PCM programmerere hvis det skulle være nødvendig:

 

http://www.pcmforless.com/

http://www.madz28.com/

http://www.creativefuelinjection.se

So let me get this straight....your engine is 1.8 liters but my Pepsi is 2?

 

"Why is it a pair of panties but just one bra?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jo vært mye greiere om han som startet denne tråden hadde sagt hva han skulle bruket detta til og i hvilken bil.....?

 

å hva han skal velge som girkasse?

 

å hvor mye kroner som skal brukes på motor/gir.....?

 

For generelt så er vel sånne gamle 305/350tpi motorer plukket ut av en vraka bil noe av det dommeste man kan kjøpe.....

For det er meget få personer som har kunskap til å få en sånn til å funke..... kiddie

 

Å for alle de som bare hopper på meg nå......

har dere montert en slik motor.....?

 

Skal han bare ha en leketøysmotor så er det en grei 350 med forgasser han behøver....lett å koble 2 ledninger.....bensinslange og eksos.....

og girkasse( modding av mellomaksel)

 

Selvfølgelig er det flott og sikkert fint med sånn nyere motor, men det er ikke noe av den gamle driten som passer, og alle har i garagen, så da må en jo ha tak i de rette delene til den speifike motoren når det gjelder ALT!

 

Å da blir det vel ikke særlig billig lengre.....?

 

Å det er ikke veldig mange av de som har kjøpt sånne fansy "lednings" motor som har fått de ut av garagen ganske fort..... :lol

 

Har gått noen motorer rundt her nede i Telemark som bare var "å koble til".....

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst: takk for mange svar, bra entusiasmen er på topp.

Grunnen til at det ikke står hva den skal inn i er bevist.

Skriver jeg det får jeg bare masse spydigheter om at i den typen vogn skal jeg bruke en annen type motor, å vips er det en del avsporinger på gang.

Grunnen til at jeg har tenkt på en 350 TPI er at det virker som en kurrant sak(i forhold til alternativet) og at det skal være deler i hopetall for trim og rep.

 

Forgasser er totalt uaktuelt.

Er åpen for forslag når det gjelder motor og kasse.

Drømmen hadde som sagt vært en bruksvennlig motor til hverdag og fest, å kansje vinter med. Hadde et tall i hode når jeg tenkte på en 350TPI ihvertfall å det er 280-315hk. Har jo i alle år hørt at hvis en trampet forbi en sånn motor med tresko så kom hestene i 50tall.

 

Ikke sikker på at det dummeste er å plukke en sånn motor ut av et vrak å bruke den å at det er så vanskelig å få fyrt.

Får jo kjøpt ledninsnett beregnet på ettermontering i mye rart, f.eks hotrod.

Vet om folk som jeg ikke ser på som spesielt begavet, men som har klart å koble opp en sånn motor i mye rart, f.eks volvo.

 

Mellomaksling og eksos ser jeg ikke på som et problem, knapt nok en bagatell.

Ledningsnett ser jeg heller ikke på som håpløst, tross alt folk som har fått til dette før.

 

Som sagt så var det førtste jeg tenkte på en 350TPI motor med en TH700 kasse. I ettertid så har jeg blitt tipset om at en 350LT1 og kansje en 460 kasse(fin vekt og holbarhet) eller som jeg har sett her så er en TH-2004Rkasse(kansje enda bedre) en løsning.

En LT1 motor skal være lik en TPI, men det er noen andre som har laget innsprutet. LT1 skal være betraktlig lavere da innspr. ligger "nedi" motoren.

Nå har ikke jeg bekymret meg for høyden,men det er jo greit at det ikke er så høyt.

Er prisforskjellen 20-30 000 på LT1 og TPI så burde det bli en TPI.

Ble sagt en gang at startsperra låg i tenningslåsen på noen modeller(derfor den ene ble solgt med tenningslås),men dette var en smal sak da "alle" satte inn et trimchip å med det så ble den borte.

 

Mulig det er en bunnløs konklusjon,men jeg synes en 305 blir for tett.

Det står en volvo til salgs med en 305TPI motor og TH700kasse til 20 000,-

 

Går en Volvo 240 her med 350TPI å den skal ha ca 315hk(sikkert papir hk)

Det gikk en Volvo745 med 350TPI som etter en liten brann fikk Datasprut å da bremset den 360hk.

Får jeg en TPI/LT1 motor uten hjerne/nett billig så setter jeg på et datasprut.

Det koster ikke så veldig mye lenger.

 

Når det gjelder prisen på motor og gir så satt jeg å tenkte på 30 000,men jeg vet at sånne ting alltid blir dyrere så vi kan si 30, å ha en øvre grense på en startet bil på 40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er at du bruker en LT1 istedet for TPI motoren, av flere grunner:

- LT1 er en nyere generasjon og forhåpentligvis gjorde GM noe riktig under utviklingen av denne motoren, bl.a "reverse flow" som muliggjör höyere kompresjon med mindre risk for bank.

- TPI har laaaaange insugningsrör. Fungerer vel OK for dreiemoment men dårlig for effekt på höyere turtall.

- for å få den effekten du er ute etter (rundt 300hk?) må du begynne med å trimme TPI'n. En LT1 fra Camaro/Corvette ligger jo rundt dette i utgangspunktet og finner du "bare" en LT1 med jerntopper (Caprice og Impala) er det nesten like greit; litt mindre effekt som utgangspunkt men jerntoppene har bedre gjennomströmning enn alu-toppene.

 

For eventuell seinere trimming er det antagelig enklere å få 350hk fra en LT1 enn 300hk fra en TPI (mulig jeg har feil her).

 

Duger ikke dette så finns også ombyggingsett fra LT1 till LT4 med ca. 425hk.

 

TH700 eller 4L60E blir vel ett fett på denne effektnivåen og under 6000rpm.

 

Elektronikken kan vel i værste fall Techline på Harestua eller noen andre hjelpe til med.

'96 Chevy Impala SS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok en LT1 motor som er tingen.

Den TPI motoren litt lenger oppe var forresten solgt.

 

Noen som vet vekt på en LT1/TPI motor.

Er uansett godt å holde vekta nede,men en TH700 kasse er kansje det billigeste alternativet,men det tyngste.

Hvor mange gir har den og hva er vanlig utveksling på en bil en sånn kasse/motor sitter i?

 

Er det lett å få tilgang på utstyr til dette uten å pantsette hus m.m.?

 

Sitat:

350LT1

92-93: MAF, ECM m\EPROM (chip må taes ut og programeres om, må da ha EPROM

brenner osv osv hvis f.eks motor trimmes eller for å fjerne f.eks VATS)

ca 260-300 HK

 

94-97: MAF+MAP, PCM m\EEPROM (ikke løs chip, kan programmeres om i bil,

med riktig programvare, kabel og PC)

ca 260-300HK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er de fleste svar på det meste av spørsmål du noen gang kommer til å stille om TH-700. Er endel linker der som er verdt å se på.

Den har 4 gir og lockup på nyere kasser, og den veier ca. 85kg tom.

Det er mange forskjellige utvekslinger på girkassene avhenging av bil og årsmodell, her finner du de fleste facts om GM's automatgirkasser, og her er det bare å klikke seg fram til hva du lurer på.

Litt facts om seneste LT-serien Chevy motorer finner du her og her finner du vekt på de aller fleste motorer som er i omløp fra alle land.

Og til slutt finner du info om manuelle kasser her i tillegg til mye av informasjonen i linkene over.

Nå har du litt å lese på, håper du finner ut av det og del gjerne med oss på prosjekt delen. ;)

 

Tviler på at noen kommer til å protestere på en åtter i hvilken som helst bil egentlig. Men det er selvsagt ikke nødvendig å vite, er vel i all hovedsak vekten på bilen vi spør etter. :)

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at noen kommer til å protestere på en åtter i hvilken som helst bil egentlig. Men det er selvsagt ikke nødvendig å vite, er vel i all hovedsak vekten på bilen vi spør etter. :)

 

Er helt enig der.

Jeg vet f.eks om en eldre Toyota Cressida tror jeg det er (modellen under Crown) som har en 350 Chevy motor. Bilen er dessverre ikke godkjent, men er en artig sak.

Er faktisk bra med plass i motor rommet og konverteringen er skikkelig proft utført. Ser original ut både i motorommet og utenpå bilen.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Tenkte å blåse litt liv i innlegget mitt igjen.

 

Har funnet ut at det evt. blir en LT1 motor da prisene på det er helt ok(ihvertfall i forhold til hva jeg er vandt med).

 

Men jeg har spurt noen av dem jeg kjenner som har vært bort 350 motorer å fått forskjellige utsagn.

Alle er enige i at dette er et ok altrenativ når det gjelder innkjøp.

Men en av dem som skrur på div. motorer mener at jeg bør finne på noe bedre. Han mener at LT1 motoren er gammel å ikke veldig holdbar.

Når jeg sier at:"jammen det er da så mye deler å få tak i å til ok pris", fikk jeg høre at det var logisk så lenge det var så mye som måtte byttes å at det da ble laget deler i stor skala(noe jeg vet fra før).

Så lenge jeg er i MB miljøet så har jeg fått høre at jeg kan benytte meg av mine kjennskaper å like gjerne bruke en MB V8 hvis det er det er V8 jeg skal ha. Nå hadde jeg i utgangspunktet tenkty å ha en 350 motor for å få ok med hk kjapt og billig. Vil å ha muligheten til å trimme senere.

Greit nok at en MB V8(E500) har fra 320 hk og 470nm org. mens 350LT1 har 275-300hk og 440-460nm. Er jo en del forran når det gjelder teknikk, men det koster en del ved trim på en MB motor.

 

Hva kan gjøres å hva bør gjøres???

 

En annen ting:

Hvor får jeg kjøpt karr. deler til 80mob. Oldsmobi Customcruser?

Trenger skjermbuelister, div. lykteglass m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår