Gå til innhold

Hjelp til å finne årsaken til merkelig ulyd fra motor/motorrom ved gass

Ranger emnet


gammeltoyota

Anbefalte innlegg

 

Hei. Jeg er helt ny her. Lurer på om noen med god kjennskap til gamle biler/bensinmotorer/Toyota kan hjelpe meg å finne den mest sannsynlige årsaken til en ulyd som begynte for noen dager siden. Det er snakk om en ca. 20 år gammel Toyota med bensinmotor. Den opprinnelige motoren ble byttet til den som nå står i for under ett år siden. Den nye hadde gått over 200.000 km, men var den eneste som var å få tak i da det var behov. Alt funket helt fint inntil helt nylig, da det var noen dager med sol og full sommer. Den første dagen jeg hørte den, var lyden veldig, veldig svak. Jeg trodde da det var noe som lå i bagasjerommet og klirret, og tenkte ikke noe mer over saken. Ingen varsellamper lyste, og alt virket helt normalt. Utpå dagen etter, da det også var veldig varmt, og jeg kjørte noen mil, hørte jeg litt mer til lyden, men tenkte at det måtte være noe med reimhjul el. lign., som en foreslo på tlf. Den tredje dagen begynte lyden å bli veldig merkbar, sånn at jeg hørte den tydelig både ved oppstart (når turtallet er høyt), og under kjøring. Det kom da en litt hard klirrelyd så snart jeg ga litt ordentlig gass, eller bare holdt gassen nede, men under vanlig tomgang, eller når bilen bare trillet, var lyden vekk igjen. Drøyt to min. inn i opptaket jeg har lagt ved, er det ikke vanskelig å høre lyden ved siden av den vanlige motorduren. Men den kommer altså kun når en holder gassen nede, og turtallet er litt høyt. Det høres for meg ut som et snurrende hjul som er i ferd med å "gå". Har en fått en foreløpig mening fra Toyota, og en annen mening fra et annet verksted. Begge mener imidlertid at det er noe inni selve motoren som lager lyden. Kan noen her prøve å komme med en kvalifisert gjetning? Vil nødig be Toyota å begynne å demontere hele motoren, osv., for å feilsøke og diagostisere, uten å være sikker på at det trengs, siden det fort kommer på et sted rundt ti tusen kroner ... Takk for hjelpen. Per nå går det fortsatt an å kjøre med bilen, som går helt normalt, og det er ingen varsellamper/feilkoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si kun ut fra et lydklipp avspilt på mobilen men dette kan høres ut som rådebank. Om du tar av ledningen til en og en dyse for å høre (mens motoren går), og lyden blir merkbart lavere når en bestemt dyse er utkoplet, så heller jeg mot rådebank.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for svar. Nå har Toyota sagt seg villig til å demontere motoren og prøve å lokalisere årsaken uten å ta noe for det, hvis jeg har forstått dem riktig. Så det er jo gode nyheter. Jeg får nevne det du sier for dem, for det er ikke noe jeg kan begynne med selv, tror jeg. La oss si at motoren blir demontert, og de kommer til at det er rådebank, og at det kan fikses. Er det noe annet man da bør passe på å få gjort i samme slengen, mens motoren er tatt ifra hverandre? Mener jeg så noe om det i andre tråder her. Dette er en bil jeg er veldig glad i, og som det er investert mye i nye deler i, så hvis mulig vil jeg kjøre den i minst fem år til, og så beholde den som et minne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår