Gå til innhold

Kjøretøyforskrifter,godkjenninger,unntak, flyttegodts,søknader ++ diskuteres HER!

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Bøndene på Jæren er plaget av BT som mener de store traktorene og hengerne er noen cm for brede for vanlig veibruk. Fram til nå har det vært en "stilltiende avtale" mellom de at kortere strakninger mellom gårdsplass og jorde var ok, men nå har BT funnet på å stramme inn på praksisen. De mener bøndene skal leie vogntog beregnet for bred last hver gang traktor + henger skal flyttes noe hundre meter langs vei....

Er ikke bare vi som sliter. Kanskje vi skal tipse Senterpartiet? Evt gjøre felles sak med bøndene mot BT?

 

Vet ikke hvordan veiene på Jæren er, men her jeg bor, så traff jeg sent en kveld i en veldig smal sving 2 stk veldig brede traktorer med noe utstyr på slep som tok halve mitt kjørefelt. Joda, 1 liten blinklampe hadde de hver, men blant 6 sterke arbeidslys forover og 4 bakover, så vises ikke de!!! Å slakke ned går jo heller ikke an. I tillegg så har vi de som lager hengerne sine selv, uten skilt/ forsikring, etc.

 

Jeg stod på bremsen og fikk lagt så langt ut som over hodet mulig før grøfta, og unngikk heldigvis kollisjon med et nødskrik.

 

Blinklampe kan man bruke opp til 3m bredde, fra 3- 3,25 bredde skal det være følgebil med skilt og blinklampe, og fra 3,25 og opp skal man ha følgebil med skilt og blinklampe+ søke dispensasjon.

 

Synes for min del at mange bønder utnytter reglene om kjøring på gården, og at det er en ukultur som bør slåes hardt ned på.

 

Heia Statens Vegvesens trafikkstasjon.

 

Optima

2000 Omega B stv 2,2i 16V aut. Elegance

1997 Vectra B stv 2,0 DI

http://www.opelregisteret.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 121
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hehe, veiene på Jæren er ikke av de beste å breieste i landet skal jeg si deg :D

 

Mangen skummle møter med traktor jeg og, men har heldigvis altid gått bra.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, veiene på Jæren er ikke av de beste å breieste i landet skal jeg si deg :D

 

Mangen skummle møter med traktor jeg og, men har heldigvis altid gått bra.

 

Akkurat som med feil ombygde entusiastbiler, kan traktorer med bred redskap være en fare i trafikken. Derfor skal ikke hva som helst hverken av rare biler eller brede traktorer kunne kjøres på vei sånn helt uten videre. Det tror jeg alle er enige om.

Men poenget er jo hvordan Statens Vegvesen behandler slike problemstillinger: Å henvise til motstridende regler som tåkelegger mer enn klargjør hva som er tillatt og ikke. Da har de ryggen fri og kan henvise til paragrafer. Men selve problemet er ikke løst.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett en del tilfeller av henger bygd for runballer her hvor jeg bor, og må si at når det lastes på så at totalvekta på slepet sansynligvis er 3 ganger vekta på traktoren foran og hengeren ikke har bremser kan jeg forstå at BT kanskje vil ha noe å bemerke.

Sansynligvis bare et tidsspørsmål før noe skjer og man kan jo bare tenke seg hvordan det kommer til å bli etterpå.

Det er i motbakke det går oppover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

engangsavgiften ligger på omtrent 5000,- muligens noe under, husker ikke sikkert. Så skal du være obs på at det skal betales moms av frakt også.

Henter du bil selv i Sverige må du oppgi selv hvor mye frakten koster, ellers skjønnsbestemmer Toll og avgift deg for frakt.

Skal også være ltt forsiktig med å skrive ned kjøpesummen på kvitteringen alt for mye. Toll og avgift har faktisk sjekket dette i flere tilfeller!

Det er i motbakke det går oppover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

engangsavgiften ligger på omtrent 5000,- muligens noe under, husker ikke sikkert. Så skal du være obs på at det skal betales moms av frakt også.

Henter du bil selv i Sverige må du oppgi selv hvor mye frakten koster, ellers skjønnsbestemmer Toll og avgift deg for frakt.

Skal også være ltt forsiktig med å skrive ned kjøpesummen på kvitteringen alt for mye. Toll og avgift har faktisk sjekket dette i flere tilfeller!

 

Vi ble sjekka når vi henta Camaroen i oslo i romjula,tollerne hadde gjort hjemme leksa si der gitt:ass:

 

Bilen ble en del dyrere+50% straff:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår