Gå til innhold

Rust! Ved hjulbue, hva kreves egentlig her?

Ranger emnet


Laaneea

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en suzuki liana 2005 som har fått en ganske aggressiv rust over det ene hjulet.. Rusten spiser seg rask gjennom karrosseriet, og hvis jeg skal fikse det på verksted, med sveising, etc, vil det koste meg 7-8000,-. Vet ikke om bilen lenger er verdt dette. Tenker jeg vil ha den et par år til, den er eu godkjent til 23. Men jeg lurer på hvorvidt jeg faktisk må deale med denne rusten nå, av sikkerhetsårsaker? Vil den gå gjennom neste eu-godkjenning med denne type rust? Den har allerede begynt å spise seg gjennom metallet, så plasten bak karrosseriet henger og dingler typ.

På forhånd takk for råd og innsikt :)

20220823_101730.jpg

20220823_101740.jpg

20220823_101758.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du selv skriver så er det kostbart å gjøre det eneste riktige, bytte ut rustne deler. Men du kan gjøre en reparasjon ved å slipe vekk rust og reparer med sparkel og så lakke litt. Skjermbuen er også beskyttet av plastbuen så at dette skulle bli en 2-er feil på PKK tror jeg ikke ut fra det jeg ser nå.

Ligger flere videoer på You tube hvordan man kan gjøre en slik enkel og billig reparasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, sparkel altså? Jeg har vært inne på tanken å fikse det selv, slipe ned og lakke osv, men beliggenheten av rusten er litt tricky for en uerfaren rustbehandler som meg selv hehe. Men med en gang jeg leser sparkel nå så skjønner jeg mer av tegninga. Vil gi det et forsøk! Takk for hjelpa :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par tips til egnede kjemikalier for rask reparasjon av rust.

For å stoppe og forsegle rust, kan jeg varmt anbefale EPOXY BRUNOX

Brunox flaske 100ml

https://www.thansen.no/bil/olje-og-kjemi/rustbeskyttelse/brunox-flaske-100ml/n421/pn1601/

For grovspakel der det er hull eller store grope så er Plastic Padding grlassfiberspakel utmerket.

image.png.44755060114deb1887034665b9c02b41.png

https://www.clasohlson.com/no/Glassfibersparkel,-Plastic-Padding/p/31-9083?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=google surfaces&gclid=CjwKCAjwmJeYBhAwEiwAXlg0AYpRw8YB8iDs5HUywWWc2jX71BKApNyML-q7c6Hu2ufYvydOjIMq5hoCmnYQAvD_BwE

Ved hull så bør baksiden også rengjøres og påføres sparkel. Med større hull benyttes alumiumsduk:

https://www.thansen.no/bil/olje-og-kjemi/karosserireparasjon/aluminiumsnett-pp/n418/pn982962

Sparkelen kan grovslipes med grovt sandpapir før den er helt herdet.

Bruk gjerne finsparkel før lakkering for å få det glatt.

 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke de fjerner skjermbreddere for å kontrollere om det er rust under der så går nok bra :) evt kan du bruke en vinkelsliper med flapdisc og slipe bort det verste og ha på ferrobet sparkel og lakk :) 

Mine Kjøretøy 

Mitsubishi L200 2009 Mod 

Toyota Rav 4      2002 Mod 

Mazda   626      1992  Mod  (Veteran) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topp! Skjermen der er jo litt løs og åpnes av seg selv, tror du det er lurt å feste skjermen på noe vis, til karosseriet? Etter jeg har fiksa rusten altså. Har egentlig det problemet på flere steder på bilen, plastskjermer er løse og så samler det seg regn osv. Men kan jo hende det kommer mer rust som må deales med, og da er det kanskje dumt å ha superlim festa skjermen til metallet ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår