Jump to content

Bwana

Moderator
  • Posts

    2999
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    44

Bwana last won the day on August 4 2019

Bwana had the most liked content!

About Bwana

  • Birthday 02/14/1951

core_pfieldgroups_99

  • Biltype (eks Audi)
    Audi, VW, Skoda

Contact Methods

  • Bosted
    Skjetten

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Skedsmo

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Bwana's Achievements

  1. https://workshop-manuals.com/skoda/octavia-mk1/body/body_work/passenger_protection/seat_belts/removing_and_installing_the_rear_seat_belt_buckle/
  2. Sjekk med diagnoseutstyr først. Det kan være flere årsaker til at CC ikke fungerer, f.eks. feil på signal fra clutch eller bremsepedal m.m.
  3. Om bilen starter og så stopper igjen etter 1-2 sekunder kan det være startsperra. Elektronikken for startsperra sitter i instrumentpanelet, så om det er dødt så er det ikke usannsynlig at startsperra også feiler.
  4. Kanskje denne kan være til hjelp: https://workshop-manuals.com/subaru/
  5. Om det er den ca 10cm lange pinbolten som holder begge øvre armene, så skal den være 10mm tykk og bare akkurat så vidt gå gjennom hullet. Ny bolt får du hos Møller, eller andre som selger forstillingsdeler. Er vel egentlig lite trolig at denne bolten er skyldig i "klonk". Er boltene for indre ende skrudd godt til? Ellers er det viktig at boltene på gummiforinger strammes i den stilling de har med vekt på hjulene.
  6. Om du velger en bil med dieselmotor, og gjerne manuelt gir, så kan maskineriet gjerne holde i 500.000 Km med godt stell (spesielt regelmessig oljeskift). Bremser og hjuloppheng kan også greit repareres til moderate kostnader. Det er gjerne rust i karosseri som begrenser bilens levetid. Ellers er det gjerne vel så greit med mange Km om det er mest langkjøring, enn lavere Km og mest småkjøring.
  7. Det skal følge med bilen en spesielle adapter fra denne låsebolten til vanlig 17mm pipe. Det kan tenkes den ligger i reservehjulsbrønnen sammen med jekk etc under bagasjerommet. Om du ikke finner adapteren så finnes det spesielt verktøy for å få ut slike bolter. https://www.thansen.no/bil/dekk-og-felger/tilbehor-og-verktoy/verktoy/avtaksverktoy-17mm-til-laasebolter/n914549/pn924708/?gclid=CjwKCAjwk6-LBhBZEiwAOUUDp-Fz4QFjMf28u2SPCMOMBVr4tSiRXum3zDL5fhxnHipHEON9UB3gHBoC044QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
  8. Fant dette på nettet: Jeg vet ikke om J538 er integrert i fuel-pump, eller separat enhet.
  9. Har nå konstatert at det er sprutet ut litt spon/støv av metall og gummi gjennom et liten åpning over svinghjul. Erfaren mekaniker på lokalt verksted (ikke Møller) mener evt. reparasjon nok vil innebære skifte av svinghjul og clutch, til en kostnad på ca 27000. Dette er trolig er i overkant av bilens verdi etter reparasjon. Da blir det nok heller innkassering av vrakpant.
  10. Når jeg lyttet med stetoskop-slange så var lyden tydelig nede i bakkant ved svinghjulet. Ikke så hørbart over topp-dekselet. I det ulyden startet så var det visst noen andre (skrapende?) ulyder og vibrasjon i girstanga. Lyden endrer seg ikke om clutch-pedal er inne eller ute. Ingen feilkoder fra motor.
  11. Konas A4 startet å lage kraftige ulyder i dag. Vedlagt mp4 lydfil. Lyden høres ut til å komme fra bak på motor, nær svinghjul og stater. Misstenker derfor at det kan være dobbelmasse svinghjul som har feilet. Om dette er tilfelle så havner nok bilen hos høggern'n. Litt synd egentlig siden den ellers er i rimelig god forfatning til tross for 18 år og 250K Km. Har hittil vært enestående pålitelig og driftsikker. A4-tdi-klappring.m4a
  12. Om du har byttet lager på bare én side, så bør du sjekke om rattet står rett (som før) når bilen går rett frem. Om det er uendret så vil i alle fall spissing trolig være noenlunde OK. Jeg har brukt denne metoden etter skifte av forstillingsdeler på diverse VW biler, og vært fornøyd med resultatet. . . . men det helt riktige er nok forstillingskontroll om man er i tvil.
  13. 0,19mA ??? Om dette er riktig så er det så lite at det er helt ubetydelig. Vil ikke tappe batteriet merkbart.
  14. Min erfaring are at http:// bildeler.no pleier å finne rett del ut fra regnummer. Iflg Brembo https://www.bremboparts.com/europe/en/catalogue/vw-touran-1t3-2-0-tdi/000052426-1 kan det se ut som bil med PR kode 1ZA ha 312mm skiver.
  15. Det kan være mekanismen til viskerne som er problemet - armene som overfører motorens rotasjon til viskerne. Akslingene ut til viskerne ruster ofte fast slik at ikke motoren klarer å dra rundt. Det kan også være at mutter på akslingen fra motor slurer og bare må trekkes strammes. For å komme til for å skifte mekanisme og/eller motor så må viskerarmene av slik at man får av dekslet over mekanismen. Om du skaffer ny (brukt) så kjøp komplett motor med mekanisme. Vindusviskere vil ikke gå med panseret oppe. Kan lures ved å trykke ned bryteren som detekterer at panser er oppe.
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy