Jump to content
Bilforumet.no

Bwana

Moderator
  • Content Count

    2957
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    43

Bwana last won the day on May 8 2018

Bwana had the most liked content!

About Bwana

  • Rank
    Moderator
  • Birthday 02/14/1951

core_pfieldgroups_99

  • Biltype (eks Audi)
    Audi, VW, Skoda

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Skedsmo

Contact Methods

  • Bosted
    Skjetten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Det som burde fungert, ville vært å flytte chip over fra gammel til ny nøkkel, alternativt å feste gammel nøkkel eller chipp'en derfra nær tenningslåsen.. Siden verksted har prlød å kode om, så er dette kanskje ikke mulig lenger.
  2. Bwana

    Varsellampe for bremser

    Ikke trolig at det er slitasjevarsel på tromlene bak. Sjekk bemseveske.
  3. Bwana

    Hyl ved oppstart

    Om det er et lite hyl / wrisnk i 1-2 sekunder etter at du slipper startnøkkelen , så er det nok helt sikkert starteren. Kjent feil på en del VAG biler fra ca begynnelsen av 2000 tallet.
  4. Bwana

    Hyl ved oppstart

    Jeg har en Octavia som har hatt den hvine-lyden ved start i minst 8 år. Har ikke blitt hverken verre eller bedre med årene. Demontering og smøring av starteren kan trolig hjelpe.
  5. Har du sjekket om det er bakls, eller det litt kraftigere bremseylset bak som lyser ? Bremselysbrterren kan være problemet. Måtte nylig bytte den på konas a4 2004 etter at batteri ble tappet om natta.
  6. Bwana

    Sentrallås problem

    Tror også det står noe i instruksjonsboka om prosedre for å re-aktivisere nøkkel-remote etter at strøm har vært frakoblet bilen, etter bytte av startbatteri etc.
  7. 40 Nm for M8 bolt. 70Nm for de som har M10 bolt med kraftigere motor. https://workshop-manuals.com/volkswagen/golf-mk5/running_gear_axles_steering/front_suspension_drive_shafts/assembly_overview_drive_shaft_with_vl90_or_vl100_constant_velocity_joint/
  8. Litt googling gir som svar: 40 Nm for 8mm XZN bolter. Ikke mere! Nye bolter. Litt blå Loctite kan også være smart.
  9. Bwana

    Startproblemer

    Om du har fastslått at det er startsperre som er problemet, med diagnose feilkoder, eller indikasjon i instrument. så kan lesespolen av og til repareres med å lodde kontakt til spolen, eller i andre enden av kabelen, eller kjøp ny lesespole hos Møller. Koster vel ca 700 kroner.
  10. Bwana

    Startproblemer

    Startsperre slutter å sperre dersom alt er OK, og den får riktig kontakt med nøkkelen. Lesespolen ved tenningslåsen, og forbindelse til denne er en typisk feil.
  11. Bwana

    Startproblemer

    Om statsperre slår til, så starter motoren , men stopper igjen etter 2 sekunder. Om det er startsperre-symbol i instrument (bil/nøkkel-symbol) så vil det lyse. Om startsperre har sperret start, så vil det normalt være en feilkode på Engine, og/eller Immobilizer unit, eller Instrument. Om det ikke er startsperre som er problemet, kan det kanskje være drivstoffpumpa, eller styringen av den som ikke funker riktig.
  12. Feilkodeleseren fra Biltema bør fungere greit. Den ligner litt på funksjonene til VA505 Mini på Ebay: https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2380057.m570.l1313.TR1.TRC0.A0.H0.Xvag505+mini.TRS0&_nkw=vag505+mini&_sacat=0 På Octavia 1gen (1U) vil også en billig VAG-COM kabel til PC fungere, men de har ikke CAN-BUS og vil derfor ikke passe din neste bil. --
  13. Bwana

    HJELP. GOLF 3

    Se etter om det er noen lutslanger som har røket eller sprukket. Om motoren får "falsk luft" som sniker seg inn etter luftmåler og gasspjeld, kan den gå skiikelig dårlig. Dattera hadde glemt å sette på igjen oljepåfyllingslokket. Da kom luft inn der og motoren gikk skikkelig dårlig i 20 mil til hun var hjemme igjen og jeg kunne åpne panseret og se hvor feilen var :) --
  14. Bensinpumpe styres av ECU. Den skal starte og gå et par sekunder når tenning slås på, og så stopper den igjen. Når motor går, så går også bensinpumpa. Det kan virke som ECU ikke er frisk, eller har spenning. Kan skyldes tenningslås, eller er det også et rele som gir strøm til ECU ?
  15. 70 Nm + 30° http://workshop-manuals.com/volkswagen/polo-mk5/running_gear_axles_steering/rear_suspension_drive_shaft/assembly_overview_wheel_bearings_disc_brake/
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.