Jump to content
Bilforumet.no

Bwana

Moderator
  • Content Count

    2961
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    44

Bwana last won the day on August 4

Bwana had the most liked content!

About Bwana

  • Rank
    Moderator
  • Birthday 02/14/1951

core_pfieldgroups_99

  • Biltype (eks Audi)
    Audi, VW, Skoda

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Skedsmo

Contact Methods

  • Bosted
    Skjetten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Om du ikke får ut nøkkelen - sik at du kan få laget en ny, så kan du kanskje klare å låse opp og igjen med nøkkelen i slik den står, ved bruk av en liten spisstang el.lign. ?
  2. Før i tiden pleide vi å få naglet på nytt bremsebelegg på bremsesko på nærmeste bremseverksted. Bør vel være mulig fortsatt som skoene ellers er OK. Det finnes noe deler på Ebay for Datsun/Nissan Sunny 1000 1966-1969. https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_odkw=nissan+sunny+1000+brake+shues&_osacat=0&_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=sunny+1000+brake+shues&_sacat=0
  3. Får du ikke låst opp på gamlemåten ved å sette nøklen i låsen ? Alarm? - Original Skoda, eller noe ræl fra Defa el.lign.? Er vel mulig nøklene mewd fjernstyring vil virke igjen etter at de er skikkelig tørre igjen. Kanskje åpne nøklen slik at det tørker lettere ?
  4. 4 sylinder motorer har tenningrekkefølge 1-3-4-2 Sylinder 1 er den som er lengst fra svinghjul. For bytte av regreim så anbefaler jeg å merke reim mot tanhjulene med hvit korrekturlakk el.lign. Så teller du tenner og merker den nye reima likt den gamle, og setter den på så malingmerkene passer. Da er det ikke så viktig om alt er stilt inn på rett merke, men det forutstter at alt var rett montert før byttet!
  5. Det som burde fungert, ville vært å flytte chip over fra gammel til ny nøkkel, alternativt å feste gammel nøkkel eller chipp'en derfra nær tenningslåsen.. Siden verksted har prlød å kode om, så er dette kanskje ikke mulig lenger.
  6. Bwana

    Varsellampe for bremser

    Ikke trolig at det er slitasjevarsel på tromlene bak. Sjekk bemseveske.
  7. Bwana

    Hyl ved oppstart

    Om det er et lite hyl / wrisnk i 1-2 sekunder etter at du slipper startnøkkelen , så er det nok helt sikkert starteren. Kjent feil på en del VAG biler fra ca begynnelsen av 2000 tallet.
  8. Bwana

    Hyl ved oppstart

    Jeg har en Octavia som har hatt den hvine-lyden ved start i minst 8 år. Har ikke blitt hverken verre eller bedre med årene. Demontering og smøring av starteren kan trolig hjelpe.
  9. Har du sjekket om det er bakls, eller det litt kraftigere bremseylset bak som lyser ? Bremselysbrterren kan være problemet. Måtte nylig bytte den på konas a4 2004 etter at batteri ble tappet om natta.
  10. Bwana

    Sentrallås problem

    Tror også det står noe i instruksjonsboka om prosedre for å re-aktivisere nøkkel-remote etter at strøm har vært frakoblet bilen, etter bytte av startbatteri etc.
  11. 40 Nm for M8 bolt. 70Nm for de som har M10 bolt med kraftigere motor. https://workshop-manuals.com/volkswagen/golf-mk5/running_gear_axles_steering/front_suspension_drive_shafts/assembly_overview_drive_shaft_with_vl90_or_vl100_constant_velocity_joint/
  12. Litt googling gir som svar: 40 Nm for 8mm XZN bolter. Ikke mere! Nye bolter. Litt blå Loctite kan også være smart.
  13. Bwana

    Startproblemer

    Om du har fastslått at det er startsperre som er problemet, med diagnose feilkoder, eller indikasjon i instrument. så kan lesespolen av og til repareres med å lodde kontakt til spolen, eller i andre enden av kabelen, eller kjøp ny lesespole hos Møller. Koster vel ca 700 kroner.
  14. Bwana

    Startproblemer

    Startsperre slutter å sperre dersom alt er OK, og den får riktig kontakt med nøkkelen. Lesespolen ved tenningslåsen, og forbindelse til denne er en typisk feil.
  15. Bwana

    Startproblemer

    Om statsperre slår til, så starter motoren , men stopper igjen etter 2 sekunder. Om det er startsperre-symbol i instrument (bil/nøkkel-symbol) så vil det lyse. Om startsperre har sperret start, så vil det normalt være en feilkode på Engine, og/eller Immobilizer unit, eller Instrument. Om det ikke er startsperre som er problemet, kan det kanskje være drivstoffpumpa, eller styringen av den som ikke funker riktig.
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.