-
Innholdsteller
5,474 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
72
Omdømmeaktivitet
-
opelduude fikk poeng fra passatbil22 i Ulyd som kommer og går..
Ulyd i vifte på Webastoen sannsynligvis
-
opelduude fikk poeng fra Javel i Kjølevæske og åpne panser
Gammelt fett kan virke mot sin hensikt og det gjør at det går tregt igjen når det blir kaldt.
Ville nok ha fått fjernet så mye som mulig av den gamle smøringa som sitter der ved hjelp av bremserens og en fille.
Kan for eksempel anbefale CRC sin multilube pro. Bruker den på alle låsekasser og dørstoppere på bilen min hver høst.
-
opelduude fikk poeng fra gotthard i Ta ut drivaksel Avensis 2004 D
Må som regel bryte litt forsiktig med en brytespak. Sjelden du får løsnet den med bare håndmakt. Husk at når drivakslingen demonteres fra girkassa, så vil det renne ut girolje og som må etterfylles.
-
opelduude fikk poeng fra Filteret i Partikkelfilter
Symbolet der er nok i forbindelse med cruisekontrollen.
Hvis ikke bilen regenererer selv, så kan det ligge en feil i systemet.
Får heller ikke regenerert før motoren er oppe på driftstemperatur. Høres om som en veldig slapp innsats fra verkstedet.
-
opelduude fikk poeng fra xr4ti i Airbag lampe lyser rødt - Nissan qasqhai
Om det i så fall er feil på en styreenhet så kan det tenkes at du uansett må ut med et sted mellom 10-20 tusen for reparasjon. Dessverre sånn de har blitt i dagens biler at det holder ikke med et multimeter lenger. Oscilloskop brukes blant annet for å se om det er signal på den og den ledningen. Mangler det signal på en eller flere ledninger, så må man se på koblingsskjemaet hvor disse ledningene går. Har de et felles kontaktpunkt, så må det sjekkes for ledningsbrudd eller skader etter gnagere for eksempel. Den kan innebære mye demontering av interiørdeler o.l. Først når alt av ledninger er sjekket at man kan konkludere med at styreenheten er død.
Er du heldig kan det være en kjent feil som merkeverkstedet vet om og at de finner ut hva som er feilen innen 1-2 timers arbeid.
-
-
opelduude fikk poeng fra Mitsubishi L200 i Norges råeste ryggelyspære???
Det er ikke så veldig mye ekstra jobb. Du kan fint bruke to ledninger i samme krympeskjøt også lage deg et ledningsnett.
-
opelduude fikk poeng fra Mitsubishi L200 i Norges råeste ryggelyspære???
Strømtjuv bør aldri brukes. Spesielt ikke der hvor det blir fukt og møkk. Du bør heller bruke krympeskjøter som du klemmer sammen med kabelskotang også varmer du de med varmepistol etterpå for å få det tett
-
-
opelduude fikk poeng fra Javel i Partner 2012: Gummilist under panser, hvordan løsne?
Det er ikke gummi. Det er nok karosserilim. Det får du ikke fjernet uten videre.
-
opelduude fikk poeng fra Griggsy i Suzuki Swift serviceintervaller...
Er vanlig at det blir tatt oljeskift en gang i året også full service annenhver år.
Om det er 3 år siden siste oljeskift, så er det på tide å få gjort det.
En liten service med oljeskift koster alt fra 2-4 tusen kr.
En stor service med alt fra filtre og bremsevæske og lignende koster nok rundt 5-6 tusen.
Det lønner seg å sjekke pris på flere verksteder først.
-
-
opelduude fikk poeng fra passatbil22 i Passat 2,0 Tdi 06 automat P brems går ikke ta problem!!!
Noe utfordrende å lese dette.
Du må jo først og fremst lese ut feilkoder som har med elektronisk håndbrekk å gjøre. Den feilen med girkasse har ingenting med det du sliter å gjøre. Det kan være en feilkode som kommer av at du har hatt lite strøm på bilen for eksempel.
-
opelduude fikk poeng fra Andreasb8 i Rele til ekstralys?
Alltid moro å rote i andre sitt tidligere arbeid når det ikke er gjort ordentlig.
Spørsmålet i tillegg er jo hvordan styrestrømmen til dette releet er hentet ut når du har bixenon eller om bilen i tillegg har en egen halogenpære som tennes når du skrur på fulltlyset.
30 Strøm fra batteriet
85 jord
86 styrestrøm
87 strøm ut
Det letteste er nok å sjekke om releet har styrestrøm inn på nr 86 aller først også ta det videre.
-
opelduude ga poeng til EmilHøiberg i Golf mk4 starter ikke
Det viste seg bare å være rattlåsen som hadde satt seg
-
opelduude fikk poeng fra berlin i Passat 1.9 TDI b4 2004 multireim
Samtlige tilhørende deler må byttes. Skal du komme til ordentlig, så må sikkert fronten settes i serviceposisjon.
Uten å vite eksakt hvilken motor du har, så går jeg ut i fra at strammemekanismen ser sånn ut som på dette bildet.
Skifter da selvfølgelig reimen samtidig også.
-
opelduude fikk poeng fra Fjordmonkey i Låst tilleggsvarmer/auxillary heater - 2011 Touran 1.6TDI
Sånne billige diagnoseverktøy er bare designet for å lese ut og slette feilkoder. Du får som regel ikke endret eller gjort noe ellers på bilen med de.
https://diagnosebutikken.no/produkt/bildiagnose-1/vcds-hex-v2-3-vin-nummer
Koster noen kr, men om du skal betale Møller 1500 kr hver gang, så tjener du den inn igjen. Den kabelen kreves at du har en bærbar pc å bruke.
-
opelduude fikk poeng fra Fjordmonkey i Låst tilleggsvarmer/auxillary heater - 2011 Touran 1.6TDI
Det letteste er nok å bytte hele enheten komplett for da er alt innvendig nytt. I stedet for å demontere den og skifte noen få deler også går det kanskje 1-2 vintre igjen før noe nytt ryker og den igjen må demonteres. Spørs jo litt hvor lenge du har tenkt å ha bilen. Det finnes forhandlere og verksteder som er autoriserte for Webasto, du må ikke gå igjennom Møller for å fikse den.
Letteste er å søke på nett og se om det finnes noen forhandlere av Webasto i nærområdet ditt også få en pris.
-
opelduude fikk poeng fra martinlol i Kor få tak i hjulboltar med mindre hovud?
Det der er nok ikke felger som er levert til den bilen fra fabrikken. Er nok lettest å ta med en felg til en butikk som driver med dekk og felg.
-
opelduude fikk poeng fra BFG198cm i Solgt bil, ny eier vil ha penger av meg
Kjøper har undersøkelsesplikt. Vil da påstå at det er hans problem om han ikke stilte spørsmål om noe ved bilen.
-
opelduude fikk poeng fra Baardsen i 2002 polo 1.2 drukner i bensin
Sjekket at kontakt inn på tempføler sitter på?
Sjekk hvilken temperaturverdi sensoren avgir. Om den står på 10 minus for eksempel, så vil den drukne i bensin.
-
opelduude ga poeng til JAK89 i Nullstille nytt gasspjeld
LØST!
Da har jeg lært en ting og to, og det er jo gull verdt. Så jeg vil gjerne dele det jeg har lært, i tilfelle noen skulle komme over denne tråden i fremtiden.
Siden dette er en diesel motor, så skal ikke "gasspjeldet" kalibreres/nullstilles. I motsetning til en bensinmotor så er ikke dette spjeldet et gasspjeld, men en Anti Shudder Valve (ASV). Funksjonen denne har er å lukke for luft idee man skrur av motoren, for å unngå at motoren rister når man slår den av.
Mitt problem etter bytte av ASV var at motoren gikk ujevnt ved akselerasjon, mistet motorkraft og svart røyk. Dette skulle rett og slett vise seg å være turboslangen som hadde hoppet av pga. utilstrekkelig/dårlig montering. Jeg monterte turboslangen skikkelig, og bilen ble som "ny" :)
Håper at det kan være til hjelp til noen andre som kommer over tråden:)
-
opelduude fikk poeng fra Aelle i CANBUS EKSTRALYS
Det er helt sikkert signalstyrt, så du har nok ikke en egen 12v kilde på fulltlys.
Letteste er nok kanskje å bruke ett XBB trådløst rele.
Da plugger du den ene delen i OBDII kontakten på bilen, laster ned appen og velger riktig bil.
Så kan du bare koble releet som vanlig i motorrommet på batteriet med jording og strøm + jording ut til lyskilden.
https://www.autobelysning.no/products/tilbehor-xbb-dongle-xbb-powerunit
-
-
opelduude ga poeng til Sjøføggeln i Nissan X-trail t30 2.2 dCi 2005 Kjørelys/nærlys problemer
For den som måtte komme etter med samme problem, løsningen:
Under sparkepanelet som skrevet oppi her, så ligger denne dtl/dtr boksen. demonterte denne og åpnet til kretskortet, der var det en lodding som var sprukket og dårlig. Ved å påføre litt ny loddetinn og teste ute på bilen, så fungerte lysene som de skulle. :) Takk for hjølpa. :)