Gå til innhold

Airbag lampe lyser rødt - Nissan qasqhai

Ranger emnet


Millus

Anbefalte innlegg

På 11/15/2023 den 5:10 PM, Millus skrev:

Lampa lyser rødt. Hatt bilen på verksted nå for å diagnosere hva feilen er.  Får opp disse feilkodene. Verkstedet kan ikke si helt hva som er galt. Men lurer på om styreenheten er defekt. Noen som kan si noe mer enn verkstedet....? 

IMG_20231115_170856.jpg

 

Er det merkeverksted du har hatt den hos? 

Det er vanlig å gjennomføre en feilsøkingsprosess før man konkluderer med at det er en styreenhet til 10-15-20 tusen som må skiftes. Det er helt umulig å gi et fasistsvar på da det fysisk må feilsøkes og måles på ledninger for å sjekke om det mangler både strøm og signaler ut og inn fra styreenheten. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Millus skrev:

Betalte for diagnose, var dette jeg fikk. Ikke merkeverksted. Får prøve å måle strømmen inn og ut framåleenheten

Uten koblingsskjema så kommer du ikke langt. Det er ikke bare 12v, det er også signalstyrt via canbus-systemet. 

Du sparer deg nok mye bry om du lar merkeverkstedet ta en titt. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grøsser når jeg leser slikt for jeg har vært igjennom dette selv flere ganger og derfor vil jeg dele min erfaring som mangeårig hobbymekaniker.

Det dessverre ikke mye en kan gjøre uten riktig utstyr (diagnose og måleutstyr). Det eneste du selv kan sjekke uten særlig verktøy er å se etter om det er irr/fukt i kontakter til styreenheter og komponenter samt om ledningsnettet er skadet av slitasje eller klemskade. Det er ofte ledningsnettet til forsetene på noen biler som kan få slike skader og gi feil direkte knyttet til airbag om bilen har sete-airbag. Ser det er flere kommunikasjonsfeil på den rapporten så det kan være at du har en multifeil som følge av ledningsbrudd i hovedledningsnettet eller dårlig kontakt/jord-forbindelse. Kjenner ikke disse bilene men typiske steder utenom seter for de bilene jeg kjenner til er at det har oppstått brudd i en eller flere ledninger i motorrommet, bakluke og dører som gir canbus multifeil og som nevnt dårlige kontaktstykker. Veldig vanskelig å finne = meget dyrt, om man ikke har muligheten til selv å feilsøke. Har batteriet ditt vært uttømt i det siste? Dårlig batteri kan på enkelte biler gi de merkeligste feil. Koble ut batteriet ved slikt arbeid/feilsøking kan være fornuftig. Ellers så er det som @opelduude skriver at merkeverksted eller et verksted som driver med feilsøking er veien å gå.

Lykke til, håper det ordner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Millus skrev:

Ok. Ingenting jeg kan sjekke selv? Ikke noe merkeverksted i nærheten. Og egentlig lite hypp på å betale for enda en diagnose. 

Om det i så fall er feil på en styreenhet så kan det tenkes at du uansett må ut med et sted mellom 10-20 tusen for reparasjon. Dessverre sånn de har blitt i dagens biler at det holder ikke med et multimeter lenger. Oscilloskop brukes blant annet for å se om det er signal på den og den ledningen. Mangler det signal på en eller flere ledninger, så må man se på koblingsskjemaet hvor disse ledningene går. Har de et felles kontaktpunkt, så må det sjekkes for ledningsbrudd eller skader etter gnagere for eksempel. Den kan innebære mye demontering av interiørdeler o.l. Først når alt av ledninger er sjekket at man kan konkludere med at styreenheten er død. 

Er du heldig kan det være en kjent feil som merkeverkstedet vet om og at de finner ut hva som er feilen innen 1-2 timers arbeid. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår