Gå til innhold

Nullstille nytt gasspjeld

Ranger emnet


JAK89

Anbefalte innlegg

Hei

Har satt inn nytt gasspjeldhus i bilen min (VW Touran 2004 2.0tdi) da det gamle var defekt.

Bruker OBDeleven men får ikke nullstilt det nye gasspjeldet, Får bare opp "Cant allign the throttle body" når jeg er i gruppe 060 under Basic settings.

Er det en annen måte å gjøre dette på? Har dessverre ikke VCDS.

Har koblet fra batteriet over natten i håp om at dette ville tvinge den til å nullstille seg, men det virket ikke.

Tomgang er jevn men litt høy kanskje. Merkes best i oppoverbakke, da blir bilen helt dau, og sliter med å holde farten (tenker at den ikke får den mengden luft den vil ha pga. gasspjeldet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forslag, med det er denne og andre lignende videoer jeg har fulgt. Ingen lykke med obdeleven eller vcds. Leste om en som sa at man kunne koble fra kablene til batteriet og la det stå av en halvtimes tid før man koblet på igjen og lot bilen stå med kun tenningen på i 2min. Dette skulle visstnok få den til å kalibrere seg, men har min sterke tvil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, JAK89 skrev:

Nå har jeg fått lånt vcds men får bare opp error melding i group 60 når jeg prøver å kalibrere gasspjeldet. Noen forslag?? 

IMG_20221024_200748.jpg

Om det er VDCS-lite så er det ikke sikkert den funksjonen er tilgjengelig men ser ut som du bruker en fullversjon.

Om du tar å kobler av minuspolen og kobler en jumper mellom pluss og miniuspol i minimum 15 minutter så får du ut all spenning i PCM(hjernen). Da skal alle verdier gå i null og opplærings av nye verdier fra sensorer starter på nytt. Men, og det er et stort men og det er alt slettes og girkasse(automat) med flere må få tid til å lære seg opp igjen. Kan ikke dirkete anbefale dette. Jeg har gjort dette men det er kun om jeg har hatt slike feilkoder som ikke lar seg fjerne, uansett hvor mange ganger man sletter de.

Skjer det ikke noe om du kobler fra batteriet i 5 minutter og setter på tenning (ikke start)? Da skal spjelet åpner seg et x antall ganger for så å stoppe opp, da er det kalibrert.

Kjenner ikke til Touran så veldig godt, sist jeg var borti en slik en så plundret jeg veldig med å kode inn ny ABS-enhet. Tror jeg måtte kode 4-5 ganger for de nye kodene satt.

Kan nesten mistenke du har dårlig kontakt et eller annet sted eller defekt spjeldmotor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen ting skjer når jeg har koblet fra batteri og lar den stå med kun tenningen på etterpå nei. Hører ikke denne høyfrekvente lyden som jeg hører på videoer på youtube. Koblet ledningsplugg fra spjeldhus, og da fikk jeg feilmelding om at den manglet signal. Så det er vertfall bra at den registrerer det. Prøvde å kjøre en output test av Intake Flap motor og da får jeg opp følgende verdier: Value 1 0/min, Value 2 106Nm, Value 3 0 mg/H, Value 4 11,9V. Men får liksom ikke opp den grønne pilen til å starte testen... La merke til at spenningen var litt lav, så satte på lader, men det gjorde ikke noe annet enn å høyne spenningen.

Men hva kan 106Nm bety??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

LØST!

Da har jeg lært en ting og to, og det er jo gull verdt. Så jeg vil gjerne dele det jeg har lært, i tilfelle noen skulle komme over denne tråden i fremtiden.

Siden dette er en diesel motor, så skal ikke "gasspjeldet" kalibreres/nullstilles. I motsetning til en bensinmotor så er ikke dette spjeldet et gasspjeld, men en  Anti Shudder Valve (ASV). Funksjonen denne har er å lukke for luft idee man skrur av motoren, for å unngå at motoren rister når man slår den av.

Mitt problem etter bytte av ASV var at motoren gikk ujevnt ved akselerasjon, mistet motorkraft og svart røyk. Dette skulle rett og slett vise seg å være turboslangen som hadde hoppet av pga. utilstrekkelig/dårlig montering. Jeg monterte turboslangen skikkelig, og bilen ble som "ny" :) 

Håper at det kan være til hjelp til noen andre som kommer over tråden:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår