Gå til innhold

Kjølevæske og åpne panser

Ranger emnet


Javel

Anbefalte innlegg

PEUGEOT PARTNER Tepee 1.6 HDi 2012 90Hk:

To spørsmål:
1 Noen som vet hva som er riktig kjølevæske å kjøpe til denne, feks hos Biltema eller andre?
Den er gulaktig på farge.

2. Når panseret skal åpnes, vil ikke lokket åpnes hvis den har stått en stund. Det klikker men går ikke opp .Bruker en is-skare innimellom, så kommer det lett opp. Og det funker normalt når det lukkes  og åpnes på nytt kort etter, men problem igjen når den har stått lenger.
Kan det være noe som bare må strammes, noe som kan være enkelt å gjøre?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 Peak er gul og kan blandes med det aller meste. https://www.mekonomen.no/glykol-universal-3-8-l-peak-10217470 

 

2 Prøv å smøre låsemekanismen, samt sjekk at fjærene går fritt og ikke henger, er vel en på hver side?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...
På 2/4/2023 den 6:53 PM, Quattro73 skrev:

2 Prøv å smøre låsemekanismen, samt sjekk at fjærene går fritt og ikke henger, er vel en på hver side?


Er blitt sjekket og smurt nå 3 ganger på 2 verksteder og senere av meg flere ganger, fjærer og mekanisme fungerer normalt i følge verkstedene.
Mekanikere mener bare problemet skal være løst når de har smurt, for da fungerer det normalt når de sjekker etterpå, og de ser ingenting annet som er galt.

Men det som er problemet, er at når man åpner og lukker panseret, så fungerer det uansett normalt når man gjør det igjen, i mange timer etterpå. Men så gradvis begynner det å bli tregt igjen, og står den med panseret lukket til neste dag, så er problemet tilbake til akkurat samme.
Går ikke opp når det åpnes, men spretter opp først etter ett minutt eller lenger, eller om man setter noe i mellom og hjelper til.

Så det der ble en kinkig greie å finne svaret på. Andre erfaringer/forslag?     

Et par bilder om de kan si noe som helst:

01.thumb.jpg.9cb57692a10aa3bd2b92c35a233f04f2.jpg

Ovenfra:

02.thumb.jpg.5d8db9e9725619c77939d390a9600cb5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammelt fett kan virke mot sin hensikt og det gjør at det går tregt igjen når det blir kaldt. 

Ville nok ha fått fjernet så mye som mulig av den gamle smøringa som sitter der ved hjelp av bremserens og en fille. 

Kan for eksempel anbefale CRC sin multilube pro. Bruker den på alle låsekasser og dørstoppere på bilen min hver høst. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat samme problem om sommeren også, ingen forskjell på det.
Rengjorde med white sprit eller noe sånt en gang. Men skal hvertfall prøve også med de midlene du nevner.

Tror du forresten det er noen stor sak å skru løs mekanismen, om det er bare de to boltene hver side? (øverste bilde)
Regner med det blir mye enklere å rengjøre den hvis den skrus løs.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår