Gå til innhold

Lære seg og sveise - her spørres og svares det på mye rart!

Ranger emnet


Probe GT

Anbefalte innlegg

  • Svar 214
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Er det den beskyttelses gassen for å ikke få luft i sveisen?

Har aldri sveiset selv... Enda.. Jobber med teorien litt først.

 

Men for å sitere et skriv utgikk av NTNU;

"For å beskytte smeltebadet mot O2 og N2 fra lufta, blåses det ned en dekkgass gjennom et gassmunnstykke utenpå elektroden. Dekkgassen er oftest argon inert) eller CO2 (litt aktiv) eller blandinger av disse."

Og siterer wikipedia

Shielding gases are necessary for gas metal arc welding to protect the welding area from atmospheric gases such as nitrogen and oxygen, which can cause fusion defects, porosity, and weld metal embrittlement if they come in contact with the electrode, the arc, or the welding metal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et prosjekt med å resutaurere en gammel bolbe fra 1973.

Der er det mye rust som må sveises, og endel nye plater må settes inn..

 

Jeg skal lære meg å sveise nå, men først må jeg kjøpe sveiseapparat.

 

En selger anbefalte å sveise uten skjermingsgass og istedet bruke fluss(det var det det het ikke sant?)fylt tråd, slik at det gikk fint ann å sveise uten.

 

Er det noen ulempe i forhold til å sveise med skjermingsgass?

 

Og, pris. Han ville ha 9k for herligheten. Komplett. Er det mulig å få noe billigere.

 

Sparer da ~ 2k i året når man slipper å leie gass, og det er da en fordel. Samt man slipper å tenke på gassen.

 

 

Noen som har noen gode råd, og som kan fortelle meg om det funker å bruke det på å sveise tynt gods?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rangoy: http://www.bilforumet.net/showpost.php?p=1321294&postcount=87

 

SØK, og du skal finne. Er skrevet MASSE om 'flussfyllt tråd' og 'sveising uten gass' her.

Det funker, men det blir ikke spesielt bra heller. En veteranbil er verdt å gjøre skikkelig. Tilogmed ei boble. :thumb

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
  • 5 weeks later...

Til det anbefaler jeg deg TIG.

TIG er greit nok, det tar lang tid. Men når du ser resultatet og at det IKKE er etterarbeid! Da takker du deg selv! =)

 

Pinner/Elektroder = Etterarbeid, porer, slagg og sveise sprut.

MIG/MAG= Etterarbeid, porer, slagg og ekstremt mye sveisesprut.

 

TIG, for det beste resultatet og du slipper og bytte trådrull. Eneste du trenger og bytte er Strømstyrke etter tykkelse på plater og tilsett tråd! :D

1986 BMW 325i Coupe *Solgt*

1994 BMW 318is Coupe *Solgt*

1988 BMW 320i Coupe *Solgt*

1999 VW Golf 1.6i 4D *nåværende*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til det anbefaler jeg deg TIG.

TIG er greit nok, det tar lang tid. Men når du ser resultatet og at det IKKE er etterarbeid! Da takker du deg selv! =)

 

Pinner/Elektroder = Etterarbeid, porer, slagg og sveise sprut.

MIG/MAG= Etterarbeid, porer, slagg og ekstremt mye sveisesprut.

 

TIG, for det beste resultatet og du slipper og bytte trådrull. Eneste du trenger og bytte er Strømstyrke etter tykkelse på plater og tilsett tråd! :D

 

Njæ, ikke helt enig med deg angående MIG/MAG. Jeg bruker Argon/CO2-mix (18%), og det blir så godt som NULL sprut!

TIG er supert det, men det krever litt mer av brukeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte på her om noen visste om noen linker eller noe hvor grunn "reglene" for sveising står.. har lyst og lære dette, og det er vel den enkleste måten å lese fra nettet i starten enn og kjøpe noen bok som det står om.. Så hvis du har noen link så bare sleng den inn!

det beste å gjøre når du skall lære å sveise er å prøve seg ut helst med en som kan hjelpe deg litt....han onkelen din kan sikert om anet en elektrode sveising, når det gjelder instilinga på elektrode sveis så står det på pakka til elektrodene

Ford Siera 2.0i cl 89 - Vrak - Solgt

Volvo 744 GL 86 B230A - Dele bil

Volvo 744 GLE 85 B230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

duger elektrode sveising til bil?

elektrode sveis har de sterkeste sveise fugene,....bare du gjør det riktig,,.....så ja det holder i massevis.....men bare på ramen.....skal du sveise karoseri bør du bruke TIG eller gas (blanding av acythilen og oksygen)

Ford Siera 2.0i cl 89 - Vrak - Solgt

Volvo 744 GL 86 B230A - Dele bil

Volvo 744 GLE 85 B230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt 150 amp ESAB apparat skal holde til opp til 8 mm platetykkelse.

Har sveist så tykt, men da lagde jeg helt gjennomgående fuge for sikkerhets skyld.

Men med full fres på apparatet er det ikke noe problem å svise hull i 5mm ihvertfall. Da tyder jo det på at apparatet klarer mer enn 5 mm.

 

 

Med full fres går også vanlige 16 amp sikringer i ett sett.

Jeg har en svær industrikontakt av den brede flate typen med 4 poler (3 pluss jord) ute i garasjen. Da går det greit. Dette er også noe å tenke på ved kjøp av apparat. Ingen vits i å kjøpe så sterkt apparat at du ikke kan bruke det på full styrke.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår