Gå til innhold

Lære seg og sveise - her spørres og svares det på mye rart!

Ranger emnet


Probe GT

Anbefalte innlegg

Du er inne på noe der, men her er det tynnplater og meget lite sveis så det vil ikke bli noe problem.

Men er uenig i å sømsveise fra starten av.

Jeg bruker å punkte rundt hele delen for deretter å ta tettere og tettere.

Når jeg er ned på 2-3cm mellomrom så sømsveiser jeg.

Er veldig sjelden plåten drar seg og det går an å rette hvis det skjer.

 

enig i det med å legge et par pungt rundt om..

men jeg sømsveiser/pungtsveiser mellom pungta jeg..

men skal ikke kverulere på det dere sier..

242

240 turbo diesel

240 turbo b21et

240 gl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 214
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Har DU TIG apparat men kan ikke og sveise med det?

 

Jeg jobbet tidligere som sveiser/montør av rustfrie automastiserte fabrikk utstyr. MYE tynnplate sveising.

Jeg jobber ikke med det lenger, men har fremdeles kunnskapen.

Og nå trenger jeg og sveise en sykkelramme.

 

Så forslaget mitt er: Vi tar noen kvelder der DU lærer det grunnleggende ved TIG sveising, og jeg får bruke apparatet ditt på Sykkelramma mi.

 

Du bør holde til på det sentrale Østlandsområdet.

 

 

johnny-chop-rip.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har DU TIG apparat men kan ikke og sveise med det?

 

Så forslaget mitt er: Vi tar noen kvelder der DU lærer det grunnleggende ved TIG sveising, og jeg får bruke apparatet ditt på Sykkelramma mi.

 

Du bør holde til på det sentrale Østlandsområdet.

 

Du kan få låne TIG'en min helt gratis hvis du sveiser selv :)

VW Audi club Norwegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Glem en bok om det grunnleggende innen sveising. Få heller tak i en bok ifra elga, pheonix eller noen andre som leverer elektroder, rørtråd osv. der står det hva slags pinner og tråder som egner seg til det bestemte stål matterialet, der står det også hva slags amp de forskjellige tilsettningsstoffene egner seg på, få tak i ei sånn bok finn ut hva slags pinne, tråd du trenger til f.eks 3 mm svartstål plater kjøp det og prøv deg frem, en bok kan ikke si hvordan man skal sveise, for alle har forskjellige stillinger og hastigheter å sveise i. forresten, ingen har lært seg å sveise på 20-30 min. det å lære seg å sveise tar MANGE år, men man kan klare å lære seg det grunnleggende innen sveis på en uke eller to. Det viktigste for å bli flink til å sveise er att du synes det er gøy å sveise. synes du ikke att det er gøy så vil man aldri bli flink heller.

98 VW Passat TDI (solgt)

89 Audi 1.6 TD (solgt)

86 VW Golf 1.8 (spiker)

85 VW Golf 1.6 (spiker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

har nettopp begynt å sveise på bilen min nå, nærmere bestemt på kanalen. når jeg skulle begynne å sveise (lincoln mig apparat, 45 - 80 amp) så brant jeg hull med en gang. plata jeg skulle sveise inn er 1mm. jeg lurer på om jeg bruker feil tråd? den tråden som sitter i nå er 0.6mm rørtråd. bruker gass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaa, bør holde med 7-8 l på 0,6 tråd.

En tommelfingerregel er 1L pr 0,1mm tråd.

 

Men jeg lurer litt, du skriver 0,6mm RØRtråd?!?

+ gass i tillegg.

 

hehe ja. jeg brukte feil tråd. byttet bare så nå funker det!

 

her er apparatet jeg bruker.

http://www.sveiseeksperten.no/nyweb/innhold/maskiner/Salgsblader/Mig%20Mag%20Rortraad%20Puls/Handymig%20NO1005-298w.pdf

eneste jeg lurer på, helt nederst, der skjemaet for sveisekapasiteten står, der står det Trådtype: LNM26. hvilken tråd type er dette? kan jeg ikke bruke den fra biltema?

http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=93897

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaa, bør holde med 7-8 l på 0,6 tråd.

En tommelfingerregel er 1L pr 0,1mm tråd.

 

Men jeg lurer litt, du skriver 0,6mm RØRtråd?!?

+ gass i tillegg.

 

 

Rørtråd er sånn tråd man ikke trenger gass på, så er nok derfor han ikke har fått det til, siden han brukte den typen itillegg til gass.

Golf IV 1,9 TDI (Midlertidig)

Audi a4 1.8 Stasjonsvogn (Solgt)

Nissan Sunny 1.6 -92 mod (Vraket)

Bmw e30 320i Coupe (Vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

som utdannet sveiser og platearbeider kan jeg bare si at det å sveise med elektroder er griselett, for å få bra trening i det kan man bruke baso-elektroder, som er litt vanskelige å handtere.. når man behersker dem kan man bruke alt... på mig/mag-sveising er det slik at hvis man har sveiset en del så hører man på lyden om det er feil mating i forhold til spenning, da en perfekt spraybue freser jevnt og fint.

95 vulva 855 2,5 med nok utstyr;)

Stereo: mac audio kompsett framme og bake

pioneer deh p7000ub, focal bomba 27v1

 

mercedes 124 230e turbo(BENSIN!!!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er feillært ifra skolen og folk som selger sveise utstyr, men flussfylt tråd er et alternativ der du skal slippe å bruke dekkgass siden den har dette pulveret som har samme funksjon som dekkgassen. Rørtråd er mye brukt i industri og sveising ved tykkere materiale, men fungerer også til tynnplate (har prøvd selv). Et minus med rørtråden er at flusspulveret kan være litt ustiabilt. F.eks hvis du har fått en knekk på tråden så kan pulveret bli borte i (og litt rundt) knekken og da vil det være som å sveise uten gass. Altså, det blir porer og ubrukelig sveis. Men det avenger også av kvaliteten på tråden. Det blir også mer slagg av rørtråden samtidig som at den er noe dyrere enn vanlig tråd du bruker ved dekkgass sveising.

 

Dere som kan dette kan jo rette meg hvis noe er helt på tryne.

 

Har ikke drevet så veldig mye med tynnplate sveising enda, men har erfart at det er bedre og sveise med lav styrke og heller holde vert punkt noe lenger for å få god gjennombrenning. Det er mindre sjans for at resultatet ser ut som et musespist baksete da. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår