Gå til innhold

Lære seg og sveise - her spørres og svares det på mye rart!

Ranger emnet


Probe GT

Anbefalte innlegg

vectra-w : hvor jobber du ? hvilket firma ?

 

Jeg er bilskadelærling på Bilskadesentret i Namsos. Mye mer å lære... :) hehe. Har for lite karroserisveising om dagene. Sveisa inn en ny baklyktplate på en Opel Astra nylig... Ble bra til slutt, men som vanlig så ser de første sveisepunktene helt for jævlig ut, mens de to-tre siste er ganske bra... Sveiser karroseri såvidt en gang i måneden... :P Blir for lite egentlig.

 

Og hva slags biler er det du jobber med, stridsvogner? Eller er du bare fryktelig dårlig på øyemål?

 

Begge deler kanskje? :rolleyes: hehe. En ørliten skive bom det der... :) Er vel 1mm og 1.5mm plate? Man finner vel 2-4 på selve ramma?

 

Kom aldri så langt at jeg kunne sveise stridsvogner jeg... :thumb hehe

 

Okei. For å holde seg på saken. :)

Noen tips for sveising på tynnplate karroseri, der det er borret opp sveisepunkter:

Hold sveisepistolen stødig (gjerne holde med ene hånden og "styre" sveisemunnstykket med den andre hånden. Ha litt vinkel på sveisepistolen mot arbeidsstykket (karroseriet), ikke rett på. Hold munnstykket nært der det sveises. På karosseri så starter jeg i midten av sveisepunktet, og gjør en liten roterende bevegelse utover for å fylle ut sveisepunktet.

 

Hvis noen har noe å korrigere eller tilføye tipsene, please, be my guest... hehe :) Har ingenting imot det. :)

 

Er ikke motstandssveising ganske utbredt på biler idag? Iallefall på tynnplate...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 214
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Juba: Jeg er ikke flink på det der, men jeg leste et tips på en mekanikerside om en alternativ punktsveismetode. Jeg siterer etter egen hukommelse: Normalt lages det et 8-10mm stort hull. Ulempen er at du KAN få mye oppbygging = sliping. Alt.: Borr et 5mm hull, velg meget stor strømstyrke, men relativt lav trådhastighet. Hold dysa ganske nærme og trykk 0,5 - 1 sekund.Brenner du hull har du holdt for lenge. Dette gir en flat sveis som krever lite eller intet etterarbeid..

 

Jeg har ikke prøvd det selv, men skal teste det ved en passende anledning.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Har lest igjennom tråden her nå og noe de fleste sier er at trening gjør (nesten) mester. Det er helt riktig.

Jeg har gitt litt opplæring til alle på Vaerste som skal sveise og de tar det ganske fort med litt veiledning underveis. Dette er nok den beste måten å lære på da jeg kan forklare litt teori mens man gjør det praktiske.

Men det er KUN trening som gjør at du blir god på dette da du må se, høre og kjenne hvordan du sveiser....

 

Juba: Jeg er ikke flink på det der, men jeg leste et tips på en mekanikerside om en alternativ punktsveismetode. Jeg siterer etter egen hukommelse: Normalt lages det et 8-10mm stort hull. Ulempen er at du KAN få mye oppbygging = sliping. Alt.: Borr et 5mm hull, velg meget stor strømstyrke, men relativt lav trådhastighet. Hold dysa ganske nærme og trykk 0,5 - 1 sekund.Brenner du hull har du holdt for lenge. Dette gir en flat sveis som krever lite eller intet etterarbeid..

 

Jeg har ikke prøvd det selv, men skal teste det ved en passende anledning.

 

Fungerer som gull det!

VW Audi club Norwegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

axxept: Hvis du hadde giddi å søke på f.eks 'gassflaske' hadde du finni masse tråder og innlegg om kjøp/leie av gass. Jeg har noen innlegg ang 11L kjøpeflaske fra Hatec / Air Liquide, men nå har Yara kommet på et lokalt sveiseverksted, og de har 10L flasker. Sjekka dagsprisen denne uka:

 

Yara 10L Secure 18: 572+mva = 58,45,-/L

AirLiquide 11L Arcal: 745+mva = 84,66,-/L

Du kan sammenligne med en 5L fra AGA, Yara, AirLiquid etc og du havner fort vekk på 125,-/L. Tess river seg i håret fordi AGA på over fem år enda ikke har klart/giddi å anskaffe 11L for salg. Jeg sa bare; "Her har du 20Litern din. Går til naboen din (Hatec) jeg. Vi talas... itte." :D

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at biltema selger TIG-sveisere fra ca. 800 kroner (MIG koster et par tusen)

 

Jeg tro du glemte en nulle eller så har du hatt ølbrillene på deg når du leste prisen..... med mindre de leier ut tig sveisere til 800kr timen :well

 

Men uansett, jeg sveser litt med tig på hovedsakelig rustfritt stål og når jeg prøver og sveise 1.5mm plate kan det ofte bli problematisk. For oftest brenner det gjennom uansett hvor lite strøm man bruker (vel og merke hvist man må bruke tilsett), da ser jeg for meg at og fylle opp gliper mellom det stykket du skal sveise på og selve karosseriet kan bli problematisk med tig sveising.

Eventult kan man bruke puls funksjon muligens men det har ikke jeg prøvd på karosseri, som kjent er jo tigging en relativt varmtsveisende metode men mig/mag er en kaldere.Material spenninger blir det jo også med for mye varme.

Jeg forstår det slik at det er folk her som har tigget karosseri og de må gjerne belyse meg om hvordan de gjør dette ved eventuelle gliper. Legger dere tilsett oppå glipen og smelter fort over slik at det sitter?

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er sveise apparatene der man bruker elektrode som koster fra 800...

Ikke tig sveiserne

 

Jeg har aldri rørt et sveiseapparat...

Har tenkt å kjøpe meg et brukt mig apparat for å lære meg å sveise, tror dere det er gjennomførbart, eller burde jeg ta et kurs eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår