Gå til innhold

Probe GT: 1gen. - garrett GT30 EU Godkjent, på veien og ruller ;)

Ranger emnet


Probe GT

Anbefalte innlegg

too-fast-l.jpg

probe-drobak_panorama12.jpg

Bilen er en Ford Probe GT 1991 modell, den er produsert ved Michigan i USA og ble solgt i California, også ente den opp i norge til slutt her hos meg, som min første bil m'm . Den er utstyrt med en 2.2 turbo intercooler (258NM/3400rpm) og el.vinduer, el.belter, el.sete, el.speil. Justerbare dempere, som justeres fra midt-konsolen. Cruise controll, ABS, AC, takluke (ettermontert), Sotet alle vinduer, tunet side vinduer forran. Aktiv servo. Vehical monitor. Og diverse andre små ting!

Og jeg har startet med Garrett GT3076r prosjektet ! :D

 

LES mer på wikipedia

 

 

Mai 2006

probe_drobak-sundet.jpg

 

August 2007

DSC01864.jpg

 

 

Sommer 2010

probegt_desktop.jpg

 

 

Ting som er gjordt: Reparert cruise control, reparert vehical monitor.. Har satt inn anlegg men, det skal fikses på, på nytt(det gamle var bare og kaste). Lakken er jobbet mye med, reparert baklys pakninger. Reparert kjølerør til turbo. Polert en hel del metall deler, byttet litt pakninger som lakk litt og skitnet ned det fin vaskede motor rommet:( hm.. prosjekt feilfri kan vel dette kalles, og det er ikke langt i fra nå:)

th_index2.jpgth_index3.jpgth_index1.jpg

 

Tråden har blitt stor! Og flere og flere lesere, utrolig mange som har tatt følge i denne tråden å det er jo hyggelig. Prosjektet har jo tatt litt av etter hvert. Så håper dere syns det er spennende!

Og er jo ganske mye som er blitt gjort med tiden.


  • Driv verk og bremser
  • Eibach springs sports senking (Les mer)
     
  • Findanza alu flyweel (Les mer)
     
  • Sport clutch stage 2 fra CM clutchmasters
     
  • Tokico gas shocks som er progressive
     
  • König unknown 18" felger
     
  • Toyo proxes 215 / 35 / 18 dim.
     
  • Brembo bremse skiver (bak) og (forran)
     
  • Alt nytt av slite deler som f.eks. endeledd, bærebro med bærekule, mansjetter på drivknuter, stab-foringer.. foringer generelt! ect. lista er lang! :D Stort sett alt vedlikehold er tatt, alle oljer er så godt som nye til enhver tid
     
    Motor & turbo ect.
  • Garrett Turbo GT3076R 525HK ifølge garrett - levert av GIK turbo. Kongsberg (Les mer)
     
  • Ombygging til den nye Turboen, 3" eksos spesial lagd, porting av orginal eksos manifold, ect. (Les mer)
     
  • Turbonetics wastegate new gen serien (stabil helt opp til 1400hk) - summit racing (Les mer)
  • Motor styring, eprom chip - type probinator f2t, datasprut står for tur men!
  • GFB hybrid avbelastnings ventil for turbo aka dump ventil eller pop off som mange pleier å si
  • Intercooler oppgradering og tilpassing(Les mer)
  • Forsterket poly motorfester
  • Bredbånds lambda autometer - summitracing (Les mer)
     
  • Luftfilter; åpent KN
     
  • Manuell turbo trykkjustering fra GIK Turbo
     
  • Gauges, turbotrykk måler (den orginale går ikke så langt som jeg kjører nå) :D Air fuel mixture gauge med bredbånds lamda montert
    Tennings system
  • MDS Igniton system - mulispark (trykk her)
  • MDS tennplugg kabler type 8.5mm
  • MDS SS Blaster coil (trykk her)
     
    Lyd i bilen
  • Pioneer front sett med delefilter (trykk her)
    Pioneer spillere er vel det eneste som har fått lov til og spille i denne bilen
     
  • RS88 for øyeblikket ! (trykk her)
     
  • BOSS lukket kasse på 2x 800w elementer som noen ganger får sitte på.
     
  • Rustbeskyttelse under:) vedlikehold der og vettu!
     
    MYE tid har gått til lakk og pusle arbeid! mange hundre timer
     
    Interiør
     
  • Nytt interiør på dører, svart skai
     

 

th_DSC04392.jpgth_DSC04569.jpgth_IMG_0610.jpg

th_DSC02852-1.jpgth_DSC02308.jpgth_DSC01823.jpg

th_probe_deler044.jpg th_probe_senk-forran.jpgth_probe_dumpventil8.jpg

 

Mer kommer:thumb

Endret av Probe GT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

ikke vurdet å skaffe deg en bedre motor ? motoren som står i din nå er en mazda motor heyyou og kommer i 626 88 - 91 :) for en sprekere 4er motor i den ville eg satt i 2.0i 16v doch (fe3 motorkode) kommer orginalt med 140/148 men med noen små deler fra motoren din (turbo f.eks) så får du fint over 200hk.... motoren kommer orginalt med smidde stempler og råder og veiv oljesprut osv :) men... si i fra viss eg skal skrive mer om det...

 

flotte biler... har faktiskt sogla litt på dem... meen... har ikke vurdert å bruke sånn "steinsprutsbeskytelse" til lyddemping ? skal funke ganske bra.. og er lettere i vekta enn de bly tunge assfalt mattene f.eks...

x 86 Mazda RX7 Turbo II

- 88 Mazda 626 2.0i 16v (prosjekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jo du er klar over at dette er mazda, chassiet er mx-5 vis jeg ikke tar helt feil.(rettelse: mx6) Ford har ordnet litt på designen selvfølgelig! Velger og ha F2T motoren i den istedet for noe pusle FE3=p FE3 har vel rundt 180 190nm? F2T har 260nm orginalt, så denne blir i bilen:) Billigere og trimme og;)

Men skriv gjerne mer om dette du, veldig interessant!

 

Skal ut å legge phonokabler nå, og fikse remote signalet fra spiller til forsterker! :) Ler like godt hver gang jeg ser moped hjulet mitt bak i bagsjen, hehe er sånt reserve hjul som du ikke har lov å kjøre over 50km\t eller 70km\t med tror jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm tror eg må rette på deg der... i og med at motoren i mx5 ikke er samme motor type... og at mx5 er rwd også er den vel heller litt kortere og litt slikt ? men når vi er inne på det med at det er mazda ramme... så vil eg heller tro det er ei 1 generasjons MX6 ramme... (626 GD coupe i europa hvertfall)

 

FE3 motoren er god for 500hk med orginal innmat (etter hva eg har funnet ut på nettet) den kom som 2 motor valg... første valget med 9.2:1 i komp og ut av dette drog dem ut 140/148hk avhengig av årsmodel... og den andre som er sprekere (og mindre turbovenlig) kom med 10.0:1 i komp og 170hk uten turbo/kompresor da snakker vi turtallsvillig rice maskin :P

motoren er vel egentleg en av de beste motorene til mazda (viss vi utelukker wankelen, som eg egentleg har 0 pep på) den har doble ventil fjærer, oljesprut på stemplene osv... motoren ble brukt fram til 2000 (eller noen få år til) av kia på sin kia sportage... da med et annet grenrør og topp for å få mer bunndrag og nm enn den turtalsvillige til mazda...

du kan bruke elektronikken fra den 2.2turbo motoren som står i bilen din nå til denne motoren... og du kan fint dra ut 170 - 180 hk av den "slappe" motoren med å montere potte, filter og kammer, og i verste fall eit grenrør (som du må lage selv da det ikke lages, som eg har funnet hvertfall) :) og en turbo oppå der igjen vil da suse rett forbi 200hk :P da snakker vi faen hjulspinn :D

x 86 Mazda RX7 Turbo II

- 88 Mazda 626 2.0i 16v (prosjekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lest endel på nettet også, men vanskelig og finne noe særlig! Men har hørt at motoren i min er veldig trygg, ikke mye feil med osv. og det er jo positivt å høre:D Det er jo sant det du sier, man kan lett trimme denne motoren og få mye igjen! Dem har ikke hentet ut alt fra den. Men er jo kanskje derfor at denne motoren holder:D

 

Tror topppakninga på min er gåen nå å trengs å skiftes, så det du sier er interresant! Men får da mine planer først hehe

 

Til sommern burde vel bilen stå klar, ifølge mitt skjema forhåpentligvis hvertfall! Er jo en fin sommer bil dette her:)

 

EDIT: Ikke noen gåen topp pakkning her nei!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten også fjernet den stygge isoleringen under panseret, som var revet opp og så ikke ut. Så lurte jeg på, skal jeg lime på sånne speil som folk pleier å gjøre, mellom panser skelettet? Eller er dette max harry?:P

 

Max harry..!!

-98 BMW Touring M-Sport

-87 Golf MK2 - Solgt

-82 Fiat 127 Sport - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår