Gå til innhold

Lære seg og sveise - her spørres og svares det på mye rart!

Ranger emnet


Probe GT

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...
  • Svar 214
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

siden dt spørres om så mye rart her prøver jeg også meg, og jeg vet ikke om det er blitt stillt samme spørsmålet før..

Når man skal sveise i karrosseriet, altså tynnplatene, en dør f.eks. skal man da kun punktsveise, og sparkle over skøyten, eller skal man helsveise skøytene? og deretter slipe og pusse?

Har hørt endel forskjellige meninger om dette.. mange som sier metallet slår seg ved helsveising, kan jo være med på den da, men vil det ikke komme oksygen til hvis det kun er punktet da? aka rust..

 

Noen som har en mal på akkurat det?

 

Mvh TG

- VOLVO -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

første regel for sveising er jo at når du skall sveise så tynne plater som bil har.

 

grunnregel nr1. Reinslipt (få bort lakk tecktyl å galv) for å få en rein å fin sveis og som også holder.

 

grunnregel nr2. gass rett innstilling på gassen du påfører - tilsetter. For lite gass medfører at du får stratos istedenfor.

 

også bruke bakgass om du skall være kjikelig proff.

 

Lite strømm og lite mating på tråden og bruke go tid og ikke bare dure på.

 

Ved during på får du bulker å strekk i bilen og det e ikke fint :)

 

Prøv å holde varmen nede å ta deg god tid.

 

Tig annbefale eg ikke me tanke på kaosori. (pga varmen)

 

kan vell bare si d at viss du sveiser kaosori me elektrode - pinne. (JA) :hvaskjera

 

 

Nei meg personligt sveiser bilene mine med compakttråd 0,8 mm og 0,6 mm med blanngass som dekkgass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden dt spørres om så mye rart her prøver jeg også meg, og jeg vet ikke om det er blitt stillt samme spørsmålet før..

Når man skal sveise i karrosseriet, altså tynnplatene, en dør f.eks. skal man da kun punktsveise, og sparkle over skøyten, eller skal man helsveise skøytene? og deretter slipe og pusse?

Har hørt endel forskjellige meninger om dette.. mange som sier metallet slår seg ved helsveising, kan jo være med på den da, men vil det ikke komme oksygen til hvis det kun er punktet da? aka rust..

 

Noen som har en mal på akkurat det?

 

Mvh TG

 

 

Ta du å punkt sveis.helsveiser du vil platene slå seg.garantert!!hvis du grunner sveisene etter du har sveist vil det ikke ruste.Hva skal du sveise med?pinne?mig?

 

Bjørn

Bjørn M Wilhelmsen

 

Trur du æ røyke når æ koble...

http://www.altabilstereo.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden dt spørres om så mye rart her prøver jeg også meg, og jeg vet ikke om det er blitt stillt samme spørsmålet før..

Når man skal sveise i karrosseriet, altså tynnplatene, en dør f.eks. skal man da kun punktsveise, og sparkle over skøyten, eller skal man helsveise skøytene? og deretter slipe og pusse?

Har hørt endel forskjellige meninger om dette.. mange som sier metallet slår seg ved helsveising, kan jo være med på den da, men vil det ikke komme oksygen til hvis det kun er punktet da? aka rust..

 

Noen som har en mal på akkurat det?

 

Mvh TG

Cluet er å punkte den nye plata inn i en 3-4-5 steder litt godt fra hverandre,så legge ett punkt imellom hver av de punktene du har fra før...og så nye punkter imellom de igjen... da får du lite varmeutvikling i plata,og risken for at plata slår seg grunnet varmen blir mye mindre...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

sømsveise er det beste..og holde varmen nede..

bruk en blåsepistol og blås hvert pungt kaldt.

jeg liker litt høy varme,da får jeg skikkelig gjennomsmelting..

så sliper du sveisen etter du er ferdig..men ikke for mye.

det går ann og tinne før du sparkler,sparer deg for mye jobb der..

242

240 turbo diesel

240 turbo b21et

240 gl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sømsveise er det beste..og holde varmen nede..

bruk en blåsepistol og blås hvert pungt kaldt.

jeg liker litt høy varme,da får jeg skikkelig gjennomsmelting..

så sliper du sveisen etter du er ferdig..men ikke for mye.

det går ann og tinne før du sparkler,sparer deg for mye jobb der..

 

 

Hva er å sømsveise?

Bjørn M Wilhelmsen

 

Trur du æ røyke når æ koble...

http://www.altabilstereo.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er å pungtsveise..bare en legger sveisen i hverandre..sen nesten ut som en har helsveisa..

skjønte du det??

 

 

kan si det sånn at hvis du legger en sveis i en annen vil det trekke seg pga spenninger i plata pga nedkjølingen. ved for rask nedkjøling vil det i værste fall bli sprøbrudd eller herde sprekk etter sveisen og plata faller av.spør bare læreren din...

Bjørn M Wilhelmsen

 

Trur du æ røyke når æ koble...

http://www.altabilstereo.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan si det sånn at hvis du legger en sveis i en annen vil det trekke seg pga spenninger i plata pga nedkjølingen. ved for rask nedkjøling vil det i værste fall bli sprøbrudd eller herde sprekk etter sveisen og plata faller av.spør bare læreren din...

 

Du er inne på noe der, men her er det tynnplater og meget lite sveis så det vil ikke bli noe problem.

Men er uenig i å sømsveise fra starten av.

Jeg bruker å punkte rundt hele delen for deretter å ta tettere og tettere.

Når jeg er ned på 2-3cm mellomrom så sømsveiser jeg.

Er veldig sjelden plåten drar seg og det går an å rette hvis det skjer.

VW Audi club Norwegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan si det sånn at hvis du legger en sveis i en annen vil det trekke seg pga spenninger i plata pga nedkjølingen. ved for rask nedkjøling vil det i værste fall bli sprøbrudd eller herde sprekk etter sveisen og plata faller av.spør bare læreren din...

 

 

har nå gjort detta på 3 biler men..

kan spørre læreren min jeg:)

det eneste som har skjedd er at det har slått seg litt pga varme..

men hva veit jeg om sveising som skal bli oppretter..

242

240 turbo diesel

240 turbo b21et

240 gl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår