Gå til innhold

Lære seg og sveise - her spørres og svares det på mye rart!

Ranger emnet


Probe GT

Anbefalte innlegg

  • Svar 214
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

For lav gassmating/for stor avstand mellom sveisepistol og godset, eller en kombinasjon av disse to. Eventuellt bruker du feil gass. Hvis du setter regulatoren på 10 liter i minuttet, så funker det greit til det meste. Overdreven gassmating er unøvdvendig, og koster det bare masse penger. I tilegg brenner du deg lettere igjennom ved høy gassmating, og overdreven mating forbedrer heller ikke resultatet.

 

Vanligvis skal du prøve å holde pistolen slik at den åpner mot deg i 45 graders vinkel, sånn at du ser framgangen. Prøv også å holde pistolen så nærme godset som mulig, uten å berøre det. Har du litt trening, og har testet litt på instillingene først, er det ikke så vanskelig å sveise på "gefülingen" :) Ved karroser-arbeid trenger du ikke å se på, siden da skal du bare hefte uansett, med andre ord kan du droppe 45 graders vinkelen.

 

Gjelder MIG/MAG sveising vel og merke. Litt annerledes etter hva slags apperat/metode du bruker. Men det stemmer ca. :)

Endret av _Evje_

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja for eksempel lakk, fuktighet og andre ting som kan fordampe av temperaturen vil lage porer(hull) i sveisen når de fordamper. Og om du har stilt manometeret på 15l/min så tviler eg på at det hjelper og skru ned. På jobben sveiser vi konstant på 18l/min.

Jetta 85 - The funkmobile

Seat Leon - Bruksbil

 

Er på jakt etter en liten slamp Rustbullet! http://www.bilforumet.no/annet-bil-onskes-kjopt/240981-ok-slamp-rustbullet.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urenheter er det iallefall ikkje, fordi plata er ny fra biltema rein og fin.

Prøvde og skru gassen ned til 10, men hjalp lite. NåR jeg har punkta i 1 - 1.5sec

så på slutten så "koker" sveisen og da blir den høllete, er som om det skulle vært for mykje strøm, men apperate er Kemppi Miniarc mig 150, dei er vel sjøljusterans på strømmen (?). Har prøvd litt forskjellig på mating og tråd, fikk litt bedre til på de siste punktene koka ikke så mye, men blei 1 eller 2 høll.

Volvo 245 86'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urenheter er det iallefall ikkje, fordi plata er ny fra biltema rein og fin.

Prøvde og skru gassen ned til 10, men hjalp lite. NåR jeg har punkta i 1 - 1.5sec

så på slutten så "koker" sveisen og da blir den høllete, er som om det skulle vært for mykje strøm, men apperate er Kemppi Miniarc mig 150, dei er vel sjøljusterans på strømmen (?). Har prøvd litt forskjellig på mating og tråd, fikk litt bedre til på de siste punktene koka ikke så mye, men blei 1 eller 2 høll.

Du kan vel også justere dette manuellt? Prøv det i såfall.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner du at det komme en god strøm meg gass ut munnstykket når du trykker? For det høres veldig ut som det rett og slett er for lite gass. Du må jo passe på og være så nerme med pistolen at gassen når frem til smeltebadet. Om du har god ventilasjon eller står ute må du også tenke på at vinden drar vekk sveisegasseng og du må prøve og skjerme for bevegelser i luft og/eller skru opp på gassen.

Jetta 85 - The funkmobile

Seat Leon - Bruksbil

 

Er på jakt etter en liten slamp Rustbullet! http://www.bilforumet.no/annet-bil-onskes-kjopt/240981-ok-slamp-rustbullet.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja litt vanskleg å sei, har ikkje så sinnsykt erfaring akkuratt:P Men tja kommer vel greit med gass, nærme nok er eg, sveiser så nærme eg kommer. Og sveiser inni garagen, så at vinden drar vekk dekkgassen tviler eg sterkt på.

Skal prøve å stille gassen litt opp og ned i morgo.

Det er heilt sikkert instillingane på trådmatinga / kjukkelse på sveisinga som er feil. Men er bare litt vanskleg å stille dei korrekt inn når eg ikkje har noko utgangspunkt å gå på.

Volvo 245 86'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
Tja litt vanskleg å sei, har ikkje så sinnsykt erfaring akkuratt:P Men tja kommer vel greit med gass, nærme nok er eg, sveiser så nærme eg kommer. Og sveiser inni garagen, så at vinden drar vekk dekkgassen tviler eg sterkt på.

Skal prøve å stille gassen litt opp og ned i morgo.

Det er heilt sikkert instillingane på trådmatinga / kjukkelse på sveisinga som er feil. Men er bare litt vanskleg å stille dei korrekt inn når eg ikkje har noko utgangspunkt å gå på.

 

Hører jo på lyden,Skall være "Jamnt" og ikke punktvis lyd.

 

ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ istaden for ZT ZT ZT ZT Må ha litt fantasi for å forstå menmen :P

 

Prøvd og reingjere munnstykket og hullene gassen kommer ut fra?

 

0,8 er jo fint og sveise tynnplater med det forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår