Gå til innhold

Lære seg og sveise - her spørres og svares det på mye rart!

Ranger emnet


Probe GT

Anbefalte innlegg

  • Svar 214
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det enkleste er vel egentlig å prøve seg fram.. Når jeg lærte å sveise med MIG satt jeg bare i 4 timer å sveiset.. Hadde læreren vår som småhjelp først, men etter hvert prøvde jeg bare å stille på hvor mye gass jeg hadde på, hvor mye mating på tråden det skulle være osv.. Det man lærer best av er jo å teste det ut selv :) Men om du er usikker på hvordan du skal begynne kan det jo være lurt å ha noen tilstede som kan sveise..

Om det er snakk om sveising med elektroder er det i alle fall en fordel å ha noen tilstede som kan det.. For da må du velge riktig elektrode osv. (Om du ikke bruker sånner som ikke heter noe spessielt, og som kan brukes på alt da..)

TIG sveising er egentlig veldig enkelt når du først har prøvd en gang :)

 

Hvilken sveisemetode er det egentlig du skal begynne med? Har du sveiseapparat?

1973 Pontiac Firebird

2007 VW Passat 2.0 TDI

[X] 1961 VW Boble

[X]1983 VW Golf MK1 OldSchool

[X]1988 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier noe der:) Jeg snakker om all slaks sveising, føler at dette er kunnskap jeg kommer og trenge før eller siden! Sånn elektrode sveising har jeg og onkelen min gjordt sammen, så tror jeg får hans gamle apparat.. der måtte man velge riktig styrke på apparatet også husker ikke helt, men kan jo også prate med han om det. Men tenkte jeg kunne lese litt opp hvordan det er i teorien med sveising.. vet du om noe side på nettet? finner ikke stort da jeg leter.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

duger elektrode sveising til bil?

 

Uten at du nå får svaret av rette person, tror jeg det er litt for heavy å sveise bil med. Med mindre du er jævlig dyktig. Spørs jo hvilken del av bilen du skal sveise. Men karosseriet blir for tynt.

'84 Alfa Romeo GTV6

'92 BMW E34 520iA (bytta i alfa)

'82 BMW E28 535iA (solgt)

'84 BMW E30 318i (skrota)

'87 Honda Accord 2.0 EXi (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Sveiseteorien er egentlig den minste delen av sveisinga, for og bli en god sveiser må du bare trene og trene for og beherske det bra. Jeg selv er utdannet sveiser ved kværner Energy og når jeg begynte det måtte jeg sitte i et lite avlukke 8 timer om degen i en mnd for og lære meg og sveise med elektroder, rørtråd måtte jeg sitte 8 timer om dagen i 2 uker for og bli god nok på det og, det var etter den mnd med elektroder. Det viktigste når du sveiser er at du bruker riktig tråd og gass i forhold til matrealet du skal sveise på, og at strømstyrken er riktig innstilt i forhold til trådtykkelse arbeidsmatrealet og stilling. Renhet er også en veldig viktig faktor i sveisingen.

 

Hvis du ikke arbeider mye med det tror jeg du vil få problemer med og bli en god sveiser som behersker alle sveisemetodene. Det er alltid noen som tror de kan sveise bare fordi de klarer og holde en pistol og trykke på en knapp så 2 plater sitter sammen etterpå, det er så mye mer enn det. Hvis du bare skal holde på som hobbysveiser tror jeg du burde vurdere hvilken sveisemetode som du kommer til og bruke mest og prøvd og bli god på det.

 

Elektroder ville jeg aldri brukt til karosserisveising!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe jeg har ikke beskylt deg for vranglære :)

 

Jeg ville holdt meg til mig eller tig i forbindelse med karosseriarbeid, elektroder er helst for litt grovere matreale, men det kommer jo helt ann på hvordan bil det er da, f.eks pick up o.l kan ha ganske grov ramme så der er det sikket helt greit og bruke elektroder. Elektroder er det beste og og mest holdbare og sveise med men egentlig ganske gammeldags sveisemetode. Rørtråden har jo tatt nesten helt over for elektrodesveisingen da, ute i industrien så bruker de vel ca 70% rørtråd og 30% elektroder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Skal man sveise på biler, som gjerne er ganske tynne plater, bruker man dekkgass-sveising.

Sveising med elektrode er mer egnet for tykkere plater, som f eks 8mm etc.

 

Som Jokkalin sier, er ikke sveising bare å trykke på en knapp, å sette 2 plater sammen.

Her spiller strømstyrken, utmatinga og hastigheta og ferdighetene dine sammen for å

kunne få ei flott sveis med god gjennombrenning.

 

Jeg annbefaler deg å lære å sveise med dekkgass(MIG/MAG),

siden dette er mest utbredt på hobbybasis.

VW mekaniker

Sertifisert DEFA alarm og tracker montør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller beste vil være hvis du har en kamerat eller kjenner noen som kan sveise, som arbeider som sveiser/biloppretter eller lignende. Og betaler han litt for å kurse deg.

Selv om det er fult mulig, er det ganske vanskelig å begynne med blanke ark på sveising og lære seg selv.

1996 BMW 520i

x 1992 VW Passat stv

x 1984 Opel Senator 3.0E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilby deg å hjelpe til litt hos en rustsveiser eller verksted. Da lærer man fort. Sånn ellers er det å sette seg ned å prøve selv det beste.. jeg satte meg en med elektrodesveisen, fordi det er det vi har av sveiseapparat. (sveiser ikke rust, karosseri ol, men alt som går i stykker av redskap ol her på bruket)

 

PS: har brukt elektrode til å sveise eksosanlegg fordi jeg ikke hadde annet tilgjengelig. hehe. Var et sant hælvete selv om jeg hadde nokså tynne pinner. Ble bra til slutt da...

s53009141lm.th.jpg

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår