Jump to content
Bilforumet.no

Frakk2000

Bruker
  • Content Count

    450
  • Joined

  • Last visited

About Frakk2000

  • Rank
    Registrert bruker
  • Birthday 11/18/1981

Contact Methods

  • Bosted
    Kristiansand
  1. Frakk2000

    Turtall "henger"

    Sjekka litt mer nå, kan se at turtallet går litt opp idet jeg trykker inn clutchen. (Hvorpå turtallet synker sakte). En slik hastighetsføler, er det vanskelig å bytte? Dyrt? Har brukt diagnoseverktøy for å lese av koder, og alt ser bra ut der. Fant en side med noe info: http://www.engine-light-help.com/mass-air-flow-sensor.html Står at jeg kan rense LMM, tror jeg skal prøve dette først. Hiver i nytt luftfilter i samme slengen tror jeg.
  2. Frakk2000

    Turtall "henger"

    Har ikke bytta luftfilter nei. Kanskje jeg bør? :/ Er det noen måte å sjekke om LMM fungerer eller ikke.
  3. Frakk2000

    Turtall "henger"

    Sliter med at turtallet går sakte ned når bilen er varm. (Ford Focus 99 mod, 1.6 bensin). Har ved 2 anledninger bare hengt helt også. Trodde problemet var relatert til strømmen i bilen, for dynamoen har vært gåen over en periode, men etter bytte så har det ikke blitt no særlig bedre. (Selv om de andre strømproblemene mine forsvant). Kan det være tennplugg? Filter? LMM? Merker også at den kan gjerne komme med et lite hakk når jeg speeder på fra lavt turtall (i oppoverbakke særlig). Dette problemet var større før jeg bytta dynamo?
  4. Fikk henta bilen i dag, og jeg prøvde å sette inn et annet batteri som jeg hadde ladet. Jepp, den startet helt fint. Har nå lært at det ikke går ann å starte bilen når den er heeelt tom for strøm ihvertfall.. Men jeg sliter fortsatt med at den lader seg ut. Hvis jeg skal måle spenning i sikringsboksen, kan jeg bare måle direkte utenpå sikringene, (de store har noen små metallbiter som stikker ut av sikringen), eller skal jeg sette pinnene ned i sokkelen tik sikringen? Jeg mistenker litt sentrallåsen min, den har vært evig dårlig siden jeg fikk den, særlig i kaldt vær. Har lest litt rundt, og andre forum har sagt det kan være pga no fett på motoren, anyways, mistenker at låsen står på når jeg har parkert bilen, og den tapper strømmen..
  5. En liten digresjon; http://global.ebay.com/Code_Diagnostic_Scanner_for_Ford_Focus_Fiesta_Mondeo/300334709007/item Her er ihvertfall verktøyet jeg tenkte på, trenger vel bare noe for å lese av kodene med right? Kontakten er jo rett ved siden av sikringsboksen under rattet, så fryktelig vanskelig kan det jo ikke være.. Kan jo også nevne disse: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.16921 http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.16925 ??
  6. En liten digresjon; http://global.ebay.com/Code_Diagnostic_Scanner_for_Ford_Focus_Fiesta_Mondeo/300334709007/item Her er ihvertfall verktøyet jeg tenkte på, trenger vel bare noe for å lese av kodene med right? Kontakten er jo rett ved siden av sikringsboksen under rattet, så fryktelig vanskelig kan det jo ikke være.. Kan jo også nevne disse: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.16921 http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.16925 ??
  7. Vel, det blir uansett litt vanskeligere. I dag døde den nemlig. Skulle starte bilen, men i det jeg satte i nøkkelen, så hørte jeg bare en tikkelyd fra dashbordet. Vrei om tenning. Ingenting. "Heldigvis" så bor jeg på toppen av en bakke, så det naturlige neste valget mitt var å prøve å rulle den i gang, men selv dette fungerte ikke. Helt død. Etter å ha prøvd flere ganger (det er en lang bakke), så blei jeg sittenende på en parkeringsplass i bunnen. Vi fikk noen til å ta med et ekstra batteri jeg har, og prøvde å starte med dette. Samme tikkelyden, og det lyste kort opp på dashen, for så å bli svakere lys ned til ingenting liv. Prøvde å måle med multimeter om det skjedde noe på batteriet når jeg vridde om tenningen, ingenting. Hva nå? ECU? Jeg har glemt å nevne, jeg har tidligere i år slitt med problemer med at bilen lader seg ut. Har hatt den inne hos Ford i kristiansand, og de sa at alt var i orden, de hadde fikset et jordingspunkt? Men jeg har slitt litt i etterkant, regnet med at det var pga det crappy biltema batteriet jeg hadde, så jeg stakk opp, og fikk bekreftet at det var ødelagt. Kjøpte meg et nytt på mekonomen, og siden da så har den startet ok. Men igjen, fikk jo disse underlige symptomene med turtall som henger osv. Jeg gjetter litt på ECU med en kortslutning? Som igjen har ført til at den lader seg ut? Høres det fornuftig ut? Er det vanskelig å bytte? Er slike deler ok å kjøpe brukt?
  8. Er det noe som evnt vil slå ut på en diagnosetest? Vurderer litt å bare kjøpe meg verktøy på ebay, er uansett billigere enn 15 minutter på verksted..
  9. Okay, da kan jeg vel teste det først. Er det noe annet jeg bør se etter dersom det kan være LMM?
  10. Hei, Jeg har merket at min Ford Focus 99 mod (1.6l bensin) henger litt på turtallet? Dvs, når jeg girer, på f.eks 4000, så henger den igjen et sekund på 4000, før den sakte går nedover på turtall. Har også merket at den jager litt (av og til) mellom 800-1000. Den lugger av og til litt når jeg gir flat pedal på lavt gir. (Ikke mye, men akkurat nok til at jeg merker et lite lugg). Usikker på om disse tingene henger sammen, men hva kan det bety? LMM? Tennplugg? Det skal sies at det ikke alltid er tilstede, av og til funker den helt fint. Men har merket at dette problemet har økt litt i det siste. Noen tips?
  11. Toppers, da ska jeg undersøke litt i min ende også. Er en 1.6liters ja, 99 mod.
  12. Jeg sliter med at sentrallåsen ikke funger i kulda, varmer opp bilen, kjører ei stund, så plopp, så kan jeg lukke og åpne låsen. Har saumfart nettet, og det kan se ut til at det er en microswitch som er fettete som er problemet. Spørsmålet er jo om det er noe ford verkstedet er kjent med, og hvor mye de tar for å fikse sånt? Lurer også på om det er vanskelig å skifte reim til generator/servo ? Selve reima koster jo nærmere 500kr på mekonomen.. Ser for meg at det er litt pes å bytte? Hører min skriker en del når bilen er kald.. Lurer også på om det skal være lys bak hastighetsbryteren til vifteanlegget? Har lagt merke til at min er ganske mørk på kveldene, og evnt er det vanskelig å bytte?
  13. Jeg har ikke fått tatt noen bilder enda, skal shine den opp litt ekstra. Ga 52 000 for den. Har gått langt(190 000 *host*), men ekstremt fint holdt. Lukter ny bil enda ;) Bytta det ene dekket i går, viste seg at det andre dekket var temmelig nytt, med plenty av spor. Fikk balansert de og vibrasjonene forsvant. Storfornøyd så langt!
  14. Underlig billige biler dette? Vel uansett, kjøpt meg en 1999 Ford Focus 1.6 Trend, foreløpig storfornøyd, ingen rust, meget fint interiør og alt er bare kos. Eneste jeg har å utsette er at det er to forskjellige dekktyper foran, forrige eier hadde visstnok kjørt på en spiker og kun byttet det ene dekket. Merker dette når jeg kjører, så jeg tror nok det blir bytte av dekk. Meeeen, vurderer å kjøpe alu felger med noen fornuftige dekk. Spørsmålet mitt er, hva er orginal alu felg størrelse på Focusen? 16" ? (16x7 f.eks?) Hva med dekk dim? Har også lagt merke til at ytterspeilene virker litt løse, eller dvs, i litt høy hastighet, eller ved litt ruglete underlag, så vibrerer de litt? Mulig jeg bare er kresen her ;D Men steike så digg bilen er å kjøre, fast og fin! Noe annet en den gamle Ibizaen jeg hadde :D (Edit: Merker at den er litt høyt girt, har de planlagt at den skal bryte lydmuren? :D )
  15. Driver litt necroposting her, men jeg var på utkikk etter noe ala Rustbullet, fant noe som heter "Rust-omvandler" fra Würt, er dette samme som dere har snakket om? Er det dyrt?
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.