Gå til innhold

Utfordring: "Bygg" en BILLIG chevy smalblock...

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

  • Svar 573
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Yrkeshemmeligheter altså... hehe

Ikke egentlig... jeg er bare av oppfatningen at så store squishflater har en tendens til å "skjerme" fuel som befinner seg innerst mot sylinderveggen (ringgapet) mot varmen og at dette fører til manglende forbrenning... dvs, inntil trykket stiger så høyt av den omkringliggende forbrenningen i det "åpne" kammeret at det detonerer.. derav knekte ringland på motorer med bank. Spesielt på squish-flater nærmest innsugsventilen, hvor det allerede er såpass "kaldt" i forhold til eksossiden at fuel har en tendens til å pøle seg (kondensere til dråper) uansett... og store dråper med "lunken" fuel brenner ikke spes bra. Derimot detonerer de fortreffelig.. :D

 

Så jeg ville starte med å modde forbrenningskammeret... mindre bank er en ting, kan man få mer forbrenningshastighet med en "chamber mod" kutter man ned på "pumping losses" også, og å hente mye effekt ut av egentlig hvasomhelst av motorer er ofte om å fjerne steder som "gir tap".. istedet for å finne opp komponenter til å bandasjere designfeil. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turboed: Man må da være kanske så kritisk støpetykkelsen og -kvaliteten. Disse (lettvekts)støpejernstoppene har en lei tendens til å sprekke allerede uten påvirkning av intens punktvarme, ei heller har de godstykkelse nok i pakningsflaten til å gi tilfredsstillende pakningsstøtte etter noe mer enn lett avretting.

 

En tryggere og effektiv nok (for dette prosjektet) detonasjonsinhibitor er å minimere åpningen mellom pressflatene, samtidig som man passer på å ikke porte vekk inntaksportens helning mot senter av sylinderen og dermed redusere hvirveldannelsen.

 

Eventuelt kjøpe nye topper som ser ut som du beskriver. Dart-Buick er av de mer radikale reinkarnajsonene av den originale SBC-toppen, men den har en pris som nekter den adgang i denne diskusjonen.

Jesus loves you.... I think you're an asshole..:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turboed: Man må da være kanske så kritisk støpetykkelsen og -kvaliteten. Disse (lettvekts)støpejernstoppene har en lei tendens til å sprekke allerede uten påvirkning av intens punktvarme, ei heller har de godstykkelse nok i pakningsflaten til å gi tilfredsstillende pakningsstøtte etter noe mer enn lett avretting.

 

En tryggere og effektiv nok (for dette prosjektet) detonasjonsinhibitor er å minimere åpningen mellom pressflatene, samtidig som man passer på å ikke porte vekk inntaksportens helning mot senter av sylinderen og dermed redusere hvirveldannelsen.

 

Eventuelt kjøpe nye topper som ser ut som du beskriver. Dart-Buick er av de mer radikale reinkarnajsonene av den originale SBC-toppen, men den har en pris som nekter den adgang i denne diskusjonen.

 

Nå har dere greid å gjøre dette oppnåelig for alle, vi tigger litt der og tigger litt der, vi miller litt her og der, dette skremmer alle som ikke har greie på det. Så hvidt jeg vet brukes vel topper med slik utforming på motorer med over 1000hk, så så veldig farlig er vel ikke dette i denne startmotoren på skarve 350 hk. Tråden dør med så mye tørrprat, halvparten av oss skjønner ikke halvparten av hva dere snakker om.:zzzz:

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har dere greid å gjøre dette oppnåelig for alle, vi tigger litt der og tigger litt der, vi miller litt her og der, dette skremmer alle som ikke har greie på det. Så hvidt jeg vet brukes vel topper med slik utforming på motorer med over 1000hk, så så veldig farlig er vel ikke dette i denne startmotoren på skarve 350 hk. Tråden dør med så mye tørrprat, halvparten av oss skjønner ikke halvparten av hva dere snakker om.:zzzz:

 

Det er jo nå det begynner å bli intressant Cabben. Det er jo netopp her noen av hemmelighetene ligger...

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turboed: Man må da være kanske så kritisk støpetykkelsen og -kvaliteten. Disse (lettvekts)støpejernstoppene har en lei tendens til å sprekke allerede uten påvirkning av intens punktvarme, ei heller har de godstykkelse nok i pakningsflaten til å gi tilfredsstillende pakningsstøtte etter noe mer enn lett avretting.

 

En tryggere og effektiv nok (for dette prosjektet) detonasjonsinhibitor er å minimere åpningen mellom pressflatene, samtidig som man passer på å ikke porte vekk inntaksportens helning mot senter av sylinderen og dermed redusere hvirveldannelsen.

 

Eventuelt kjøpe nye topper som ser ut som du beskriver. Dart-Buick er av de mer radikale reinkarnajsonene av den originale SBC-toppen, men den har en pris som nekter den adgang i denne diskusjonen.

Når jeg har sveiset opp porter i støpejernstopper før har jeg varmet de opp MYE først... og "peen'et" sveisen etterpå. Det har gått bra.. men jeg har riktignok ikke sveiset noen sånne topper. Og jeg hadde ingen planer om å røre pakningsflaten i nærheten av pakningen, bare maskinere squishpad'en slik at flammefronten også finner veien dit trykket ubønnhørlig jakter på drivstoff i dråpeform.. Mest sannsynlig skulle man knapt trenge å dra av den mer enn 0.01 før montering. :)

 

Jeg bare tenker siden egeninnsats ikke skulle regnes med som utgift, så burde man kunne bedre den støpen en del "uten utgift"... (og da er vi inne på min mening med å "bygge" :Devil: motor..)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mente var at man jo kunne brule tig`en til å runde skarpe hjørner og kvasse kanter :)

 

For viss man bare skal jevne ut slike ujevn heter skulle det jo være en stor fordel å bare dra over tig`en en liten. Etter at man har forvarmet selfølgelig.

 

Noen formening om ca hvor varmt man forvarmer til, før man sveiser i støprjerns topper?

 

Og når du sier "peen`er" sveisen etter på regner jeg du snakker om den såkallede "shot-peening" prosessen, der man "kuleblåser" (nesten som sandblåsing) et materiale for å slå spenningene ut av et området man har tilført spenninger.

 

Og er enig med Aemholten her cabben, det er nå det begynner å bli spennende, og hvem vet kansje vil noen fler begynne å intresere seg og grave dypere i motor teori og praksis.

 

Og det er det jo ingen som har vondt av :D

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo nå det begynner å bli intressant Cabben. Det er jo netopp her noen av hemmelighetene ligger...

 

Jada, leser og lærer jeg, mest ment som :diespam:

når jeg ikke har noe inteligent å komme med.

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen formening om ca hvor varmt man forvarmer til, før man sveiser i støprjerns topper?
Et sted midt imellom å steke en Grandis og å se toppen bytte farge... målte aldri sist (eller noengang) men den er "greit varm" for å si det sånn...

 

Og når du sier "peen`er" sveisen etter på regner jeg du snakker om den såkallede "shot-peening" prosessen, der man "kuleblåser" (nesten som sandblåsing) et materiale for å slå spenningene ut av et området man har tilført spenninger.
Jeg bruker budsjettversjonen for små, lokaliserte områder. Automatkjørner... :D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår