Gå til innhold

Utfordring: "Bygg" en BILLIG chevy smalblock...

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Se her ja, dekke blokka istedet for å plane toppene.

 

Det var et bra tips. Jeg visste ikke at vortec toppene hadde tynne vegger.

 

Og da begynner vi å snakke akseptabel komp til formålet.

 

Men bare en teori her, siden det er den dynamis¨ke komprosjonen som har noe å bety her, kan vi spec`e en kan til å lukke tidligere for å høyne den dynamiske komprosjonen? Men hvilke ulemper medfører dette?

 

Og skulle jo brukkt disse total seal stempel fjærene for å opprettholde sylinder trykket på en litt slitt motor.

 

IKKE en utslitt en :)

 

Så foresten at Beadlock nevnte mirafres tidligere i tråden, går ut ifra at dette er et annet navn for en kopifresemaskin, som det heter på fag språket. Vet om en sliken forsalg om noen skulle være intresert i å begynne porting buisness :D

 

:drive2

 

I cabbens mas etter at det skal være billigt, så tror jeg det er skivebom å begynne med dekking av blokka....

 

For 99% av de som tenker klart her... så HIVER MAN de orginal toppene å handler, nye/andre topper med riktig forbrenningskammer...

 

med mirafres, så var vel det tenkt på ventil setene...:hellothere:

mao, små kammer...:thumb

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 573
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

men uansett hvilke "grenser vi setter" :o)

 

Så diskuterer vi for og imot, diverse løsninger, deler, kammer, og hva vi synes er innefor "grensene"

 

men grunntanken er jo fortsatt...

 

man har en 305 eller for noen en 350,

et begrenset budsjett og en ide om at men vil ha 350 hk...:D

 

Hva gjør man...??

 

om grensa "er" 10.000 eller mer..?

det får nok den enkelte se hva de får til...

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg kan dekke mine blokker selv :)

 

Koster ikke en krone, med mindre man regner hva et maskinerings senter koster da :D

 

Jo er bare å glemme orginal toppene her tror jeg, gå for vortec eller brukte alu topper.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For den som ikke har tilgangen til maskineringsverktøy, men derimot har fordelen av å begynne med et mer mentalt balansert utgangspunkt i form av en firetommersblokk er kreativ tankegang et virkemiddel.

 

Stemplene til Pontiac 151cid firesylindrede "iron Duke" har Ø=4", pinne 0.927, og for applikasjonen det essensielle: kompresjonsdistanse = 1.600".

At man også kan få dem billig fordi ingen andre vil ha dem er selvsagt ikke noe minus.

 

Disse stemplene er helt flate, slik at man selv må frese ut plass til ventilene. Dette er en velsignelse mer enn en ekstrajobb, fordi det gir muligheten til å lage dem akkurat så store som nødvendig.

 

Vi får da 3.48" / 2 + 5.7" + 1.6" = 9.040" som i en standardblokk (9.025 nominell) gir 0.015" positiv dekkhøyde.

Med 64cc forbrenningskammer og 0.038" toppakning gir dette 11.4:1 statisk kompresjon. Med litt pynting av forbrenningskammeret glir den ned til 11:1. Et godt utgangspunkt, og siden man på denne måten har minimert klaringen mellom pressflatene, liten risiko for detonasjon forutsatt en nøye vurdert kamaksel.

Jesus loves you.... I think you're an asshole..:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra info detta.

 

Men det er nesten like sansynlig at en har maskinerings verktøy som at man har greie nok på kamer til å spec`e en selv :)

 

Derfor nevnte jeg Comp sin Xtreme Energy med 268grader siden det er et bra alternativ til kam, når man bruker hyllevare deler.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfellet ville jeg ikke satse på hydrauliske ventilløftere, da de har for lav løfterintensitet.

Alle hjelpemidler som kan gi hurtigere åpning av innsugsventilen må tas i bruk og en mekanisk ventilløfter er å foretrekke.

 

Xtreme energy har 110 grader lobeseparasjon. I tillegg har den en uønsket høy avgassdurasjon. Hvis vi reduserer sistnevnte til max 270 grader kan vi redusere lobeseparasjonen til 108, og sette intakssenterlinjen til 104 grader. Stemplet har høyest nedadgående hastighet ved rundt 70 grader etter ød, og vi ønsker å ha en så stor som mulig åpning / gjennomstrømning når suget er sterkest. Derav min forkjærlighet for 30 graders ventilseter. Husk at vi har et ganske begrenset ventilløft (ca .450") til rådighet før vi må forbedre vippearmsopsettet.

Jesus loves you.... I think you're an asshole..:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer vel noe mer løft om man skrur inn vippearms boltene?

 

Eller er det orginal vippene som ikke klarer mer en .450" løft?

 

Er med på det du sier med mekanisk kam og løftere, nevnte mek kam tidligere selv. Det gjør det jo bare billigere også.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser dere forskjellen på 58cc og 76 cc.

130109088lite.jpg

Med så mye ubrutte squishflater på et sted er det ikke rart i at det detonerer i hytt og pine med litt komp og normal suppe... første mod av de der hadde vært med vinkelsliper. Og TIG.. som jo ikke koster stort hvis man har begge deler.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så mye ubrutte squishflater på et sted er det ikke rart i at det detonerer i hytt og pine med litt komp og normal suppe... første mod av de der hadde vært med vinkelsliper. Og TIG.. som jo ikke koster stort hvis man har begge deler.

 

Hvordan hadde de blitt seende ut etter du hadde vært der med TIG og vinkelkutter ?

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genialt å legge radier i forbrenningskammeret og porter med tig`en da, det har jeg aldri tenkt på :)

 

Nice info Turboed1

Har ikke sagt noe om radier... men det originale forbrenningskammeret der "leaves a lot to be desired" som de ikke norsk-språklige sier..

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår