Gå til innhold

Utfordring: "Bygg" en BILLIG chevy smalblock...

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Uansett åssen man vrir og vrenger på dette så vil det for de aller fleste være både enklere og tryggere å betale 10-15lapper ekstra for å få en motor som er bygd med godt utprøvde deler.

 

Kontra et bygge som kanskje koster lite å bygge, men som ikke er utprøvd og ingen vet holdbarheten på?! Kanskje klarer man å bygge en billig motor som går som ei kule, men som havarerer etter ei uke?! Det ville jo vært forjævlig..

 

Jeg er ingen motorbygger, jeg vil gjerne ha mest mulig for minst mulig. Men jeg er smart nok til å skjønne at jeg rett og slett blir for dum til å finne opp hjulet på nytt..

 

Så for MEG blir det å gå veier andre har gått før meg, og trå utenom der andre har trådd feil forhåpentligvis.. Dvs, man kjøper vel ferdigbygd etter kjent konsept da.. Selv om det hadde vært morro å eksperimentert litt med en motor, ja..

 

Det eringen deler her som ikke er utprøvd og som er å ekspremintere.

Det eneste er vortec topper og disse er det få som bruker i Norge, synd igrunn fro de er knallgoe.

Bare søk på Vortec heads og les på nettet.

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 573
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det eringen deler her som ikke er utprøvd og som er å ekspremintere.

Det eneste er vortec topper og disse er det få som bruker i Norge, synd igrunn fro de er knallgoe.

Bare søk på Vortec heads og les på nettet.

 

Ja, ser de reklamerer med mer power for pengene. Har lite eller ingen erfaring med topper generellt, men det er nok sikkert som du sier veien å gå framfor å porte selv og allt det arbeidet som følger med det..

 

Eneste erfaringen jeg har fra porting er innsug og utblås av trimsylinderen til mopeden jeg hadde, men det er mange mange år siden nå.. :op:

 

Det var da man ikke fantes redd for å prøve, jobbet som ekstrahjelp på et verksted. Og verksmesteren bare ristet på hodet mens jeg freste porter, borret dyser og sto i..

 

Men resultatet ble knallbra, 120 på flat mark og holdt akkurat følge med en Suzuki ER 125 i akselerasjonen. *Mimre* :op:

 

Og dette var i utgangspunktet et trimsett som allerede var maksborret og oppbrukt som jeg fikk gratis av en kompis fordi det aldri holdt mer enn 14dager hos han, han hadde allerede portet for å få turtall. Og fikk ikke full effekt før ved 10500omdr og opp til nærmere 14-15000. Jeg fikk likevel sylinderen borret hos Sylinderservice AS, men med en streng beskjed om at skjørtene på sylinderen var tynne som sigarettpapir og dette var livsfarlig å montere sammen.. :op:

 

Så jeg gikk straks igang med jobben.. :burger:

 

Resultatet ble en motor som begynte å dra brukbart på 4000omdr og eksploderte i fullt pådrag ved 8000. Og sylinderen holdt fra tidlig vår til langt utpå høsten i daglig bruk. :D

Dro bakhjul på 3.gir med litt hjelp, og holdt fint 90-100 opp seige bakker. Og det eneste jeg gjorde var å porte motsatt av det som var portet fra før, og tok ut litt ekstra på øyemål.. Tok vel ut ganske mye egentlig, når jeg tenker etter..

 

Ellers var det stortsett samme oppsettet som kompisen hadde, bortsett fra større dyse som jeg igjen borret opp litt til pga det murret litt på turtall først. Men etterpå ble det perfekt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror "vi" er langt kommet med en bra shortblock, vortec topper + sjikkelige fjærer, Performer RPM Airgap innsug, Comp XE 268 kam, en oppshinet orginal HEI, nye pluggledninger og plugger, hjemmelaget skvalpe trau.

 

Men klarer en Quadrejet i overhalt og oppdyset stand suportere 350 hk?

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror "vi" er langt kommet med en bra shortblock, vortec topper + sjikkelige fjærer, Performer RPM Airgap innsug, Comp XE 268 kam, en oppshinet orginal HEI, nye pluggledninger og plugger, hjemmelaget skvalpe trau.

 

Men klarer en Quadrejet i overhalt og oppdyset stand suportere 350 hk?

 

Det vet jeg ikke men i følge oppsettet gjør denne det:http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Parts-Accessories_Car-Truck-Parts-Accessories__Speed-Demon-650-CFM-Carburetor-nice-Electric-Choke_W0QQitemZ120365511170QQddnZPartsQ20Q26Q20AccessoriesQQadiZ2865QQddiZ2811QQadnZCarQ20Q26Q20TruckQ20PartsQ20Q26Q20AccessoriesQQcmdZViewItemQQptZMotors_Car_Truck_Parts_Accessories?hash=item120365511170&_trksid=p4506.c0.m245&_trkparms=72%3A543|65%3A12|39%3A1|240%3A1318

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men klarer en Quadrejet i overhalt og oppdyset stand suportere 350 hk?

Før vi bruker så mye tid på å filosofere over det, skal vi heller konsentrere oss om hvordan Q-jet'en skal monteres på et airgap-innsug? Og hvis du nå sier konverteringsplate, er mine verste mistanker bekreftet.

Jesus loves you.... I think you're an asshole..:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyst til å uddype det du sier her litt mer?

 

Er det noen grunn til at det ikke skal kunne la seg gjøre?

 

Ikke at jeg påstår at det går, jeg lever ikke i forgasser verden.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torqueflite.

 

Når du nevner det så ser jeg et potensiellt problem med borrings differansen. Men resten skulle jeg fikset på no time.

 

Ville aldri gått for en slik selv, men vi snakker jo budsjett her, noe de fleste ikke er vandt med så det blir litt spekulasjoner.

 

Ville nok foretrukket en Demon gasser, men hva annet er bra og brukendes til dette formålet da? Eldre Holley og Edelbrock gassere på ebay?

 

Kan jo bare glemme å handle nytt når man er på budsjett.

 

Burde lista vært lagt på en ca 600-650 gasser til dette formålet.

Kommer jo litt ann på hva motoren skal stå i også da.

 

Setter litt fokus her på at "vi" skulle tatt å slått isammen kunskapen her heller, og bygget en teori motor i tråden her, så kansje det er enklere for en å gå igang å bygge etter at lista er lagt :)

 

Jeg begynner så får folk blande seg inn viss de har noe konstruktivt å komme med.

 

 

- Shortblokk 305 i bra stand med flattopp stempler

 

- Pakningssett til overnevnte

 

- Vortec topper (med små kammer) Evt et sett brukte alu topper, siden man kunne hatt ca 1 poeng høyere komp med alu topper)

 

- Comp cams XE 268 kam (sett)

 

- Studs til vippe armer

 

- Comp "beheeve" ventilfjerer

 

- Edelbrock Performer RPM Airgap til Vortec topper

 

- 650 Gasser brukt og dysesett til denne

 

- 1-2" Forgasser spacer (ebay)

 

- Nytt fordeler lokk/plugger/ledninger

 

- Luftfilter/oljefilter

 

- Hjemmelaget skvalpetrau

 

- Brukte headers

 

 

Og skulle man være så heldig å komme under budsjett, ville jeg gjerne spandert på motoren et sett med ARP rådebolter og et sett chromemoly støtstenger.

 

Hva glemte jeg tro??

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære umek. Du gjør her allerede i utgangspunktet en kardinaltabbe ved å bestemme deg for en spesifikk kamaksel før hverken kompresjonsforhold, induksjonsgjennomstrømning, eller turtallsområde er etablert. Allerede før delelista er ferdig gikk alt i dass. Det er ikke så lett at det er bare å løselig kopiere noe en har lest i et blad, legge til litt etter eget ønske, ofte basert på at "den kammen funka dritfett i børsa til Sverre", og få et godt resultat. Kamakselen er det siste du skal bestemme deg for.

Jesus loves you.... I think you're an asshole..:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår