Gå til innhold

Utfordring: "Bygg" en BILLIG chevy smalblock...

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

  • Svar 573
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Porting...

 

Her har jeg herjet på mine yngre dager...:deng

 

Beste er jo om porten er firkantet som pakningen, men kanten på porten er støpt slik at ytterkanten på innsiden her er mindre enn en eventuel firkanten på pakningen...så all porting her er bare finpusing av høl...:deng

 

130109090lite.jpg

 

Kanten på sidene av portene går mye inn og struper høle...

 

130109092lite.jpg

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var du vel litt kjapp. Hvis en pall med en komplet motor for noen år siden har kosta 1500 så kan ikke to topper koste 1,5 ganger det...

 

50kg med volum på 1x1x1meter koster med jetcarier båtfrakt 2295kr ifølge kalkulatoren dems:

 

http://www.jetcarrier.com/info/getShippingQuote.asp

så lenge kg er under volum hvor stor er 2 topper til v8?

 

0,4*0,3*0.6=0,072kubikk. det vil si 72liter ikke en kubikk 1m*1m*1m..

Så regne da 72liter for prisen til jetcarrier.

 

den prisen du oppgir er for en hel motor..

volvo no turboshit real power only

http://www.bilforumet.no/200-serien/205733-244-volvo-v8-makeover-p-bilen-motor.html

sveier rust og ordner småting send pm hvis du trenger det östfold:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så lenge kg er under volum hvor stor er 2 topper til v8?

 

0,4*0,3*0.6=0,072kubikk. det vil si 72liter ikke en kubikk 1m*1m*1m..

Så regne da 72liter for prisen til jetcarrier.

 

den prisen du oppgir er for en hel motor..

 

Oppga prisen for 50kg med størrelse 1x1x1meter. Hverken mer eller mindre...

 

Sist jeg veide en komplett orginal SBC-støpejernstopp så sa badevekta 21.5kg.

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Torqueflite

 

Tenkte bare at når du tydeligvis vet hva som ikke funker , så vet du vel hva som funker også.

 

Det er vel egentlig ingen sin jobb å opplyse om noe som helsy, det er snakk om et fellesskap som prøver å få til noe her.

 

Så hvis du sitter på noe nyttig info relatert til denne tråden så hadde det vært fint om du ville dele det med almenheten.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

straks 3-4000 da for å få noe hjem uten å vite hva man kjøper...

 

Sikkert fint for de som liker spenningen...:deng

 

Når man bygger motor på et så trangt budsjett som her kan man ikke unngå å ta sjanser ved å kjøpe visse deler brukt.

Et par topper som er sjekket for sprekker (kjent svakhet på Vortec topper pga tynne vegger) og renset er mindre bingo enn mange andre brukt kjøp, tross alt.

 

Og når jeg ser hvor mange nisser her hjemme som selger biler og deler, vet jeg ikke om godt rangerte selgere på Ebay er så veldig mye mer bingo...

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Torqueflite

>snip< Så hvis du sitter på noe nyttig info relatert til denne tråden så hadde det vært fint om du ville dele det med almenheten.

 

Jepp, det har jeg: Begynn med et realistisk mål. 350hk / 305cid = 1.15hk/cid.

Det får man ikke til med en (utslitt) 305-blokk med under 8.5:1 i kompresjon, uansett hvilke deler man velger å bolte på. Å frese toppene for å øke kompresjonen er å gå feil vei fordi det fremhever 305'ens akilleshæl - detonasjon - i tillegg til at man må fjerne uforholdsmessig mye materiale for en gitt økning. Det er fort gjort å redusere pakningsstøtten til under kritisk nivå, og du vinner ikke mange race med bunnpanna full av vann.

En bedre løsning er å frese ned blokka, slik at man får en positiv dekkhøyde på 0.010" som kombinert med 0.038" (nominell) toppakning gir en dristig 0.028" klaring mellom topp og stempel. For Guds skyld mål, og ikke anta at klaringen er der.

Det er imot manges anbefaling, men det går greit, jeg har brukt denne metoden.

 

Vi får da:

 

3.74"^2 x pi / 4 x 3.48" x 16.39 = 626.3ccm. sylindervolum.

3.8"^2 x pi / 4 x 0.028" x 16.39 = 5.2ccm pakningsvolum.

626.3 + (5.2 + 60) / (5.2 +60) = 10.6, altså 10.6:1 i statisk kompresjonsforhold.

 

Tallet 60 i formelen betyr det sannsynlige minimumsvolum i forbrenningskammeret på "58cc" topper.

 

Edit: For ordens skyld: Dette tar ikke hensyn til at de omtalte flate stemplene slettes ikke er flate, men jeg har ikke noen opplysninger om volumet i dem. Dette må trekkes i fra.

Jesus loves you.... I think you're an asshole..:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja, dekke blokka istedet for å plane toppene.

 

Det var et bra tips. Jeg visste ikke at vortec toppene hadde tynne vegger.

 

Og da begynner vi å snakke akseptabel komp til formålet.

 

Men bare en teori her, siden det er den dynamis¨ke komprosjonen som har noe å bety her, kan vi spec`e en kan til å lukke tidligere for å høyne den dynamiske komprosjonen? Men hvilke ulemper medfører dette?

 

Og skulle jo brukkt disse total seal stempel fjærene for å opprettholde sylinder trykket på en litt slitt motor.

 

IKKE en utslitt en :)

 

Så foresten at Beadlock nevnte mirafres tidligere i tråden, går ut ifra at dette er et annet navn for en kopifresemaskin, som det heter på fag språket. Vet om en sliken forsalg om noen skulle være intresert i å begynne porting buisness :D

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppga prisen for 50kg med størrelse 1x1x1meter. Hverken mer eller mindre...

 

Sist jeg veide en komplett orginal SBC-støpejernstopp så sa badevekta 21.5kg.

 

 

greit det men da går det på volum ikke på vekt. bare hvis vekta overstiger volumet:titties:

 

jeg fikk det til og bli 495kr i frakt. målene du sier kan det veie 1tonn hehe

volvo no turboshit real power only

http://www.bilforumet.no/200-serien/205733-244-volvo-v8-makeover-p-bilen-motor.html

sveier rust og ordner småting send pm hvis du trenger det östfold:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår