Gå til innhold

Utfordring: "Bygg" en BILLIG chevy smalblock...

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Er alle ute i vognskjulet å bygger 305 siden det er så stille her? hehe
Jeg må grave min ut av 110 tonn snø og dra av den presenningen først... så nei, her bygges ingen 305, enda. Derimot rekkefirer på ca halve volumet, som er way overdue...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 573
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 3 weeks later...

Du verden Du verden. Må ta meg en kald pils etter å ha lest denne tråden.

Gjør som svenskene. Sleng på en brukt turbo og skru opp trykket. Masse morro for et par tusenlapper. HE HE HE HE ! Ikke lag ting vanskeligere en de er. Og til han som har brukt over 300 000 på motor.........Hva kan man si ?

Ford F250. Ford F150. Voyager3,3b . Kadett B. Kadett D. Rekord B. 2 dørs Jetta 2. Pug 406 Tdi. Kadett B stasjonsvogn og en haug med anna ræl + Lakkboks :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blitt stille her?? alle skjönte at det koster mer enn man trur for og få noen hk og skal holde litt uten og ryke med en gang????:knock::fatality:

volvo no turboshit real power only

http://www.bilforumet.no/200-serien/205733-244-volvo-v8-makeover-p-bilen-motor.html

sveier rust og ordner småting send pm hvis du trenger det östfold:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det mye styr med montering av kompressor..

 

 

Styr å styr! Er ikke så mye styr med selve montasjen selvfølgelig. Det er stort sett "bolt on" ( ja i amerikansk målestokk selvfølgelig :D)

Men er et par ting man skal tenke over.

For det første fungerer ikke pressa no særlig sammen med en kamaksel med mye overlapp mellom eksos og avgass. Dette vil bare føre til at innsugningsgassen bare blåser igjennom cylinder'n og ender opp som uforbrenst i eksosen

Bensintrykket må reguleres og hele tiden ligge 6-7 psi over ladetrykket, så man trenger en progressiv trykkregulator.

Forgasser'n må modifiseres noe for å håndtere overtrykk

kjempefordel å ha en trykkmålere for både bensin og ladetrykk i bilen.

kanskje også en bredbåndslamda for innjustering

 

Så noe særlig styr er det ikke :D

Det er i motbakke det går oppover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Ebay nå gikk det nettopp et sett lite brukte Comp Cams Beehive ventilfjærer for 100$ (koster 180 $ nye)

Disse fjærene takler opp til ca ,550" løft og passer rett på vortec toppene UTEN maskinering.

 

Brukte vortec topper sjekket for sprekker ligger hele tiden ute på Ebay og bruker å gå for rundt 250$ pluss 100$ i innenlands frakt.

 

Innsug med Vortec boltmønster får man for ca 150$.

Har man et sett av dette, pluss en passende kam, f.eks CompCams XR282HR (for roller block), er man på god vei.

 

Nå snakker jeg 350 motor, ikke 305.

 

Og selvsagt koster det mer enn bare dette: pakninger, bolter, og diverse småsnacks legger seg alltid på, selvsagt.

 

Og så er det jo selvsagt en mulighet for at toppene likevel er sprukket, at Beehive fjærene var ødelagte og at blokka man bygger på viser seg å være overmoden for bytte av både det ene og det andre.

Men det er jo nettopp risikoen man MÅ ta når man skal bygge så billig som overhodet mulig. Sjansen for at billig blir dyrt er alltid tilstede, uansett hvilke brukte deler man går for.

Endret av Hot Rod

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt å regne 10-11 kr pr dollar (inkludert frakt innenlands i USA) for bitene hjem på døra. Båtfrakt for tunge greier og flyfrakt for de lettere greiene.

Bruker Jetcarrier.

 

Det har stemt temmelig bra for meg de 7-8 årene jeg har bygget på rodden.

Har kjøpt alt fra komplett (brukt) motor, og ned til skruer, koblinger og annet småtteri.

 

Noen monster 350 får man nok ikke på et strengt budsjett som inkluderer masse brukte deler, men opp til rundt 400 hk bør man kunne få med rett utgangspunkt.

Factory roller block med flat topp stempler for eksempel. Pluss de rette bitene som f.eks overnevte oppsett med vortec topper med stivere fjærer osv.

 

Overnevnte blokker får man fra personbiler utstyrt med 350 motor fra årene 88-95. Pick up's og van's fra de samme årene har dished stempler, som gir lavere komp, og de har ikke alltid roller block.

305 var den vanligste motoren disse årene, og LT1 motoren kom etterhvert i de samme personbilene (Chevy Caprice/Impala).

 

Men søstermodellen Buick Roadmaster (som egentlig var en påkostet Caprice)var ihvertfall å få med 1.gen 350 motor, og alle disse har etter hva jeg har fått opplyst, factory roller block og flat topp stempler.

 

Sålenge vi snakker om max 400 hk er ikke 2 bolt kontra 4 bolt veldig viktig. Alle personbil factory roller blokkene jeg snakker om her er kun 2 bolt.

 

Overnevnte oppsett er veldig utprøvd, og ikke noe hokus-pokus greie som gjøres kun på laptop'en.

Og bare for å ha sagt det: Jeg mener selvsagt ikke at dette er ENESTE veien å gå til 400 billige hk i en 350.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det kan nok være lurt å la tunge ting gå med båt,men da går tia! den fraktprisen jeg oppga va jo fly,express med ups. (haster med å få strokern ferdi før sommern)

 

 

når det gjelder 400hk av en 350, bør ikke det være så vanskelig! dit kan man komme på mange måter! høres ut som en sterk motor med rullekam og event. vortec-topper! (breit register)

 

er litt vanskelig å forklare med få ord hvorfor jeg mener at 305 er et dårligere utgangspungt enn 350, men i hovedsak har det med borret, og som en konsekvens av det - maks ventilstørrelse.

 

når borret blir for lite i forhold til slag, vil man få problemer med at ventilen ikke klarer å levere nok luft på turtall,fordi den er for liten i diameter.hullet blir for lite.

(tid-areal-vinduet er for lite) siden man ikke kan sette i større ventil, er eneste mulighet å øke tia ventilen er åpen = mer løft! så en 305 med masse løft, vil funke!men det varer ikke i lengden...

 

noen sier at 427 har like dårlig bor\slag-forhold, ja d har de! og se på vippene....det er helt normalt å bruke rimelig heftig utveksling for å få liv i motorn! men på samme tid behøver man ikke 6000rpm for å få hester av en 427.

 

hovedregel : mer hester = mer turtall!

 

power = P x L x A x N

 

P = BMEP(trykket som trykker på stempelet

L = Slag

A = areal på borr

N = ant. sylindre

 

på 305-en kan vi ikke endre slag, borr og ant. sylindre. kun P, som øker med turtallet eller fyllingsgrad. og skal vi ha turtall på 305-en må vi få inn lufta den skal ha! det finnes flere program som kan regne ut hvor mye løft\ventilstørrelse vi må ha for å nå 6000rpm uten at ventilen "chocker".

 

tenker innlegget er langt nok:bump

Endret av dodgedart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BILLIG SB selges....:D:D:D:D:D

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

 

Selger en Chevy 305.

 

Motoren er nybygd og trimmet hos motorteknikk.

Blokka er syrebadet,lakkert,planet og borret og Veiva er Slipt .

 

Det som er nytt : Høykomp stempler, Oljepumpe,Byttet alle lager i motor, Trimkam , Trickflow Alu Topper , Edelbrock Thunder serie 650cmf El-Choke og Edelbrock Innsug, Hei Fordeler , Edelbrock toppdeksler, Luftfilter , Pusset Alu bunnpanne , ARP ToppBolter , Dobbelt Register kjede .

 

Ca 350-400 HK.

 

Alt er Byttet. Selges Kr 33.000.

Dette er BILLIG. Nesten 30.000 i bare deler.

IMG_1207.jpg

 

IMG_1225.jpg

 

IMG_1220.jpg

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BILLIG SB selges....:D:D:D:D:D

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

 

Selger en Chevy 305.

 

Motoren er nybygd og trimmet hos motorteknikk.

Blokka er syrebadet,lakkert,planet og borret og Veiva er Slipt .

 

Det som er nytt : Høykomp stempler, Oljepumpe,Byttet alle lager i motor, Trimkam , Trickflow Alu Topper , Edelbrock Thunder serie 650cmf El-Choke og Edelbrock Innsug, Hei Fordeler , Edelbrock toppdeksler, Luftfilter , Pusset Alu bunnpanne , ARP ToppBolter , Dobbelt Register kjede .

 

Ca 350-400 HK.

 

Alt er Byttet. Selges Kr 33.000.

Dette er BILLIG. Nesten 30.000 i bare deler.

 

Hvorfor siterer du ikke hele annonsen???

 

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=16587112

 

Beskrivelse

 

Selger en Chevy 350 v8 motor.

 

motoren er nybygd og trimmet hos motor-teknikk.

Blokka er syrebadet,lakkert,planet og borret og Veiva er Slipt .

 

Det som er nytt : Høykomp stempler, Oljepumpe,Byttet alle lager i motor, Trimkam , Trickflow Alu Topper , Edelbrock Thunder serie 650cmf El-Choke og Edelbrock Innsug, Hei Fordeler , Edelbrock toppdeksler, Luftfilter , Pusset Alu bunnpanne , ARP ToppBolter , Dobbelt Register kjede .

 

Alt er Byttet. Selges Kr 35.000.

Har kvittering på Alt som er gjort.

 

BILDER KOMMER!

 

PS! Har Volvo 240 V8 motorfester vis intresse, Med godkjennings Papirer fra både Volvo- Norge og Biltilsynet. Følger med Instruksjoner for ombygging av V8 i Volvo 240. Kr 4000.

 

 

CHEVY 305 : 35.000 KR

MOTOR FESTER VOLVO 240 V8: 4000 KR

 

Har du spurt han om det virkelig er en 305? Han skriver jo to plasser at det er en 305 og en plass at det er en 350...

Endret av Aeomholt

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår