Gå til innhold

Utfordring: "Bygg" en BILLIG chevy smalblock...

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

  • Svar 573
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Liter med å få de 350hk for 10 lapper iallefall...:thumb

 

Add GM L31 Vortec Heads- 324.7bhp @ 5800rpm / 316.5 lbs-ft torque @ 4800rpm

 

Adding the L31 GM Vortec heads to the Victor / Holley combo above netted this figure. The heads had to be extensively worked in order to get them to install correctly with this engine. The Vortec heads have a unique intake manifold bolt pattern requiring a special and costly GM or aftermarket intake. Indeed, the Edelbrock Performer Vortec aluminum manifold is almost 40% more expensive than the regular Performer manifold! The valve cover bolt holes are the centerbolt design, meaning that early blocks and installations will have to switch over to the post-'87 center bolt valve cover design and late-model guided rocker arms. The heads have a volume of 64cc which will require milling in order to avoid compression loss on a 305, and the larger-diameter chamber outline requires that you use 350 head gaskets, a solution which could also cause a loss of compression. Car Craft milled the heads 0.045 inches and used a thin 0.015 inch head gasket to bypass these possible problems. With this work done, CC managed to maintain a CR of 10.0:1 on the small block with no detonation problems, even using 89 octane gas, once the L31 Vortec heads were installed. 1.6 ratio rocker arms added a few hp and lbs-ft of torque but not enough to warrant the expense.

 

Hva er det som er så veldig dyrt her da....:ass:

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hehehe greier du ikke å se forskjell på en 305 og en383 nå da, angående bremsing fant jeg ut at det er en i drammen som tar 11-1200 kr. for bremsing.:polish:

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe greier du ikke å se forskjell på en 305 og en383 nå da, angående bremsing fant jeg ut at det er en i drammen som tar 11-1200 kr. for bremsing.:polish:

 

ser forskjell på å få en bra motor rett i postkassen og så ut å leke , framfor en masse tull med delersanking som bare tar alt for lang tid og ender med dobbelt så mye kr som tenkt:ass:

 

11-1200 kr, for hva???

 

imstupid

 

i hva slags benk?

kan bremse hvor mange HK?

rein motor bremsing, eller på bakhjula???

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremsin av en motor sånn bremsing vet ---BREMSING-- dynotest----- hvis du ikke skjønner er det ikke min feil, god gammaldags bremsing aV MOTOR:ass::ass:

 

ser forskjell på å få en bra motor rett i postkassen og så ut å leke , framfor en masse tull med delersanking som bare tar alt for lang tid og ender med dobbelt så mye kr som tenkt:ass:

 

11-1200 kr, for hva???

 

imstupid

 

i hva slags benk?

kan bremse hvor mange HK?

rein motor bremsing, eller på bakhjula???

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...
Bremsin av en motor sånn bremsing vet ---BREMSING-- dynotest----- hvis du ikke skjønner er det ikke min feil, god gammaldags bremsing aV MOTOR

 

Er vel forskjell på bremsing og dynotest.

 

Bremsing er vel for finjustering av diverse (tenning,gasser osv)

og skjer vel stort sett i benkt

 

 

Dyno er for å måle effekt, og skjer hovedsaklig på rullende landevei eller en som kobles rett på navene på drivhjulene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel forskjell på bremsing og dynotest.

 

Bremsing er vel for finjustering av diverse (tenning,gasser osv)

og skjer vel stort sett i benkt

 

 

Dyno er for å måle effekt, og skjer hovedsaklig på rullende landevei eller en som kobles rett på navene på drivhjulene

 

Der er to typer dynamometer, motordyno, som bremser bare motoren, også kallt benking, bremsing osv, og noen motordynoer bruker vannbrems, så er der chassisdyno, som er enten ruller, eller dyno som kopples til nav, også kallt rullende landevei, bremsing, benking osv.

Og begge metoder kan brukes for å måle effekt, fintuning av motor osv, hvordan navdyno fungerer vet jeg ikke, da jeg ikke har brukt det før, men ruller bruker bl.a. el brems, som f.eks Thelma, noen har vannbrems, eller annen væske.

 

Så bremsing og dyno test er bare to forskjellige navn på samme produkt, dvs dynamometer, enten det er en motor dyno eller en chassis dyno

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat fått tilbud om en ei ferdig maskinert 350blokk med et eagle strokersett (383).. Selger viste ingenting om kompresjon osv, men stemplene var merket SRP40D.. Det følger med mikkemus topper som er portet, samt Edelbrock performer innsug.. Hvor mye kan jeg omtrendt forvente meg av dette bygget hvis jeg hiver inni en brukbar kam?

Endret av Åsgjerde racerlag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Artig med slike tråder. Selv har jeg tilnærmet null i praktisk erfaring fra motortrimming, men akter å gjøre noe med det når hot rodden er på veien. I den står det en LO5 350 Chevy small block fra 1993 som skal ha gått 138.000km (ikke LT1)

Siden den har stått i en personbil, Buick Roadmaster (=litt påkostet Chevy Caprice) med såkalt "9C1 package", er det en full factory roller block. L05 motorene kom også i Van's og pickup's men da var det ikke "full roller block".

Toppene er de svært restriktive og ubrukbare for trimming, swirl-port topper (også kalt 193 topper) Kammen er svært svært mild.

 

Etter å ha lest endel både blader med tester, men også personlige erfaringer på nettet med Vortec topper har jeg nok blitt en "fan" av disse, og det ligger et par brukte i garasjen og venter...

Men først vil jeg bruke motoren som den er for å sjekke om den er verdt å bygge videre på.

 

Vortec toppene har helt klart sine ulemper. Boltmønsteret på innsuget er nevnt. Vær forøvrig obs på at selv om man endret boltmønsteret på et standard innsug, ville det ikke passe. Vortec toppene har mye høyere kanaler enn andre topper.

En annen ting er at fjærene klarer bare rundt ,470" i ventil løft, selv om toppene forøvrig kan nyttiggjøre seg løft opp til ca ,520". (Etter det blir ventilene i minste laget, men ved ,520" er man uansett på nok løft når man snakker budsjettbygge på en 350 cid motor.)

 

Men det finnes fullgode garasjeløsninger på problemet med fjærene også.

Her er "den ultimate Vortec tråden" for de som er interessert. 53 sider med spørsmål, svar og personlige erfaringer. Ingen kunstige lissom-verdener eller subjektive tester hvor beste annonsør vinner. Les og lær!

http://www.nastyz28.com/forum/showthread.php?t=56505

 

En av flere metoder for oppgradering med nye fjærer:

http://www.carcraft.com/techarticles/vortec_valve_spring_upgrade/index.html

 

En 355 motor med preppede Vortec topper og ny kam:

http://www.chevyhiperformance.com/techarticles/67838_budget_vortec_head_cam_355_build/index.html

 

De to siste artiklene er typisk motorbladenes perfekte verden, men det gir jo uansett ideer og inspirasjon, samt litt tips & triks om valg av kam, type rullevipper osv.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er at fjærene klarer bare rundt ,470" i ventil løft, selv om toppene forøvrig kan nyttiggjøre seg løft opp til ca ,520". (Etter det blir ventilene i minste laget, men ved ,520" er man uansett på nok løft når man snakker budsjettbygge på en 350 cid motor.)
Ventilene i minste laget..? 0.52" løft er bare nok til å bruke en 1.5" ventil ganske bra, og jeg regner vel med at du har en 1,94" eller 2" ventil inn..?

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår