Gå til innhold

dopus

Bruker
  • Innholdsteller

    31
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

core_pfieldgroups_99

  • Modell (eks S4)
    405 2.0 GTX
  • Biltype (eks Audi)
    Peugeot
  • Årsmodell (eks 1995)
    1995
  • Motor (eks 1.6)
    2.0
  • Modifikasjoner (eks konfilter, eksos)
    Kn filter, Remus sportseksos, svarte blinklys, Sachs advantage støtdempere

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  • Bosted
    Haugesund norway

dopus's Achievements

  1. Får håpe du ikke får følgefeil slik som jeg fikk, Har etter at jeg renset bunnpanna også skiftet regkjede og turbo...begge smøres av oljen. Men den der såg værre ut enn min. Vær påpasslig. Få montert siste versjon av veivhusventilasjonsoppdateringen til 9-5, og skift olje og filter minst hver 10000km. Bruk fullsyntetisk olje.
  2. en ting å være oppmerksom på er oil sludge symptomer. Skulle være fikset i m04 eller nyere. Sjekk at bilen har oppdatert veivhusventilasjon. Sjekk at bilen har fått ny syntetisk olje og nytt filter minst hver 10000. Hør etter rasling fra registerkjede. er ofte en følgefeil forårsaket av begynnende oilsludge symptomer. hvis mulig sjekk turboen for oljelekkasjer og slark i akslingen som tubinbladene henger på. Dette kan være begynnende symptomer på oilsludge. sjekk at bakdemperene ikke lækker, vanlig på stasjonsvog utgaven, kan også lekke vann inn fra det opphøyde bremselyset på stasjonsvogn utgaven. Er visst også vanlig med manglende pixler i info displayet i dashbordet, der radio info, forbruk osv kommer opp, disse kan repareres eller skiftes. en annbefaling etter et eventuelt kjøp er å få tatt ned bunnpannen og sjekket tingenes tilstand, hvor mye sludge rester eller bren olje som ligger der, sammt sjekke oljesilen, rens alt og skift olje og filter samtidig. Er visst også noen store foringer der hvor bakstillingen festes i chassiset som også pleier å slites fortere enn normalt, disse kan fås i forsterket polyurethan utgave fra http://www.speedparts.no. ellers er det jo vanlige slitedeler, og slitasje, slik som på alle andre bilmerker.
  3. min 2.0t sedan bruker rundt 1.3 på bykjøring, og rett under 0,8 på langkjøring (målt på tur til Danmark og Tyskland,motorvei/autobahn) langkjøring kunne sikkert vært lavere også hvis jeg hadde holdt 90 på autobahn og ikke 150++ (kjekkt med dem frifart skiltene på autobhan).
  4. "2. Hver gang jeg starter får jeg beskjed om at noe er feil med alarmsystemet, "Theft alarm service" eller noe står det. Er det mulig å koble fra hele systemet, eller er det en komplisert og dyr affære?" Dette er batteriet i alarmenheten og ikke i fjernkontrollen. Kan skiftes selv dersom du er litt bil og elektronikk kyndig. http://home.datacomm.ch/saeuberli/files/saab_alarm_batteries.pdf http://www.saabcentral.com/forums/showthread.php?t=51906
  5. En Saab 9-5 trenger ikke være et dårlig kjøp. Viktig! Skift olje og filter minst hver 10000km. Jeg skifter to ganger i året og kjører kanskje 10k i året selv. Bruk et oversized oljefilter, Bruker filter for ptcrucer turbo, det er noe større og passer rett på. Bruk fullsyntetisk olje, Bruker biltema selv..fungerer mer enn godt nok for meg...men skal ikke starte en ny oljediskusjon. Etter et kjøp av en 9-5 vill jeg annbefale og ta oljeskift og samtidig ta ned bunnpannen og sjekke tingenes tilstand, oljesilen har en tendens til å tette seg på modeller eldre enn 04, men det er litt avehengig av kjøremønster, mye start og stopp og småkjøring er værre en mye langkjøring. og når du først har panseret oppe, skru av dem tre mutteren til downpipen på turboen og sjekk akslingen i turboen for slark, mye slark kan gi snarlig skifting av turbo. sjekk at forrige eier har fått montert siste versjon av veivhusventilasjonsoppdateringen, og få dette gjort dersom forrige eier ikke har fått gjort det.
  6. Takker så mye for svar. Har en OBD2 scanner, men har lest at den ikke funker på grunn av kontakten i carismaen mangler et par ledninger. Snakket med den lokale forhandleren i dag,på telefon, forklarte at srs lyset var på, og om den kunne slette feilkodene for meg, da begynnte han verksted karen i andre enden å legge ut om at her måtte dem ta full diagnose osv, da jeg endelig kom til ordet og forklarte at srs lyset var på fordi jeg hadde hatt lekasje og hatt setene ut av og kjørt bilen med maglende passjer sete, så fikk jeg til svar åhh da holder det med en sletting av feilkoden,...var jo det jeg spurte om til å begynne med jo....lol. Vel hvis det var bare å slette koden kunne jeg komme innom når det passet så skulle dem slette den uten at det skulle koste meg noe. Skal svippe innom med bilen i morgen tenker jeg. Må jo si det er bra service det da, når man endelig fikk slippe til på telefonen og forklart problemet. x`er fingre og håper det ordner seg på en enkel måte. Takk for alle svar på forumet.
  7. hmm. ganske idiotisk, bare fordi en kjører en dag med et sete mindre så må en på verksted for å få slettet feilmeldingen. vell takk for svaret.
  8. hvis det er samme kassa som i 97 carisma 1.6 med renault kasse så er det snakk om å skifte en nylonforing i giroverføringa (gjøres under bilen), enkel jobb og tar ikke mye tid (bare du kommer til under bilen) foringen koster et par hundrelapper tror jeg det var. sjaltingen og fastheten til girspaken var som natt og dag. Før skifte loffet spaken rundt på egen hånd, etter på ....stramm og fin.
  9. Lurer på hvordan jeg kan slukke SRS lyset i dashbordet som har kommet etter at jeg demonterte forseter og teppe etter en lekkasje. Lyset kom etter at jeg kjørte et par dager med kun førerstol montert (teppe låg til tørk), HAr koblet alt av kabler til setene og dobbelt sjekket at kontaktene til setene sitter bra, men det lyser fortsatt? Finnes det noen "triks" for å resette/slette feilkodene i SRS systemet? Har denne bilen obd2 port? I tilfelle hvor? HAr obd2 scanner, can denne slette SRS koder?
  10. Er vel forskjell på bremsing og dynotest. Bremsing er vel for finjustering av diverse (tenning,gasser osv) og skjer vel stort sett i benkt Dyno er for å måle effekt, og skjer hovedsaklig på rullende landevei eller en som kobles rett på navene på drivhjulene
  11. Som et desperat forsøk ble en brukt fordeler med hallgiver montert. Etter dette har ikke bilen stoppet. Selv om den gamle hallgiveren målte korretkt når motoren gikk.Ble aldri helt klok på den bilen,men fordeler med hallgiver fikset problmet av en eller annen merklig grunn.
  12. Etter at den hadde stått noen dager så startet den på første forsøk. Sjekket hallgiveren når bilen gikk. og dioden blinket som bare f. slik den skal gjøre når man tester signalet fra hallgiver. Men. har denne motoren veivaksel giver i tillegg til camgiveren (hallsensoren). Har lest meg fram til at den hallgiveren ikke kan få motoren til å stoppe. du kan til og med koble fra kabelen til hallgiveren, og motoren går fortsatt.Men dersom den har veivaksel giver i tillegg, så vil den jo nekte å starte hvis den ikke får signal om når sylinder en står i øvre dødpunkt, ser for meg at den faktisk kan gjøre det samme når bilen går.
  13. Nå har golfen stoppet igjen. Selv med ny coil. Regner med at det da mes sansynlig er hallgiveren,. Har fått tak i multimeter med diode for å se om hallgiveren gir den pulsn den skal til coilen. Noen som har noen andre forslag. Kan hallgiveren fungere på et tidspunkt, for deretter å kutte ut helt. Dersom hallgiveren slutter å virke mens motoren går, vil den da få motoren til å stoppe?
  14. testet litt i går også. Satte en tennplugg rett i coil kabelen og jordet den i blokka...ingen gnist. Målte coilen (har fått lånt en tysk golf mekke bok av en kolega, hvor alle veridene coilen skal var oppgitt), alt såg ut til å ha korrekte verdier målte kabelen inn til coil og selve coilen. alt var innenfor veridene den skulle ha. Dette var en coil en kollega hadde hatt liggende som ble montert da den stoppet i helga og ikke startet i det hele tatt etter på. Byttet tilbake til den gamle coilen. Da startet bilen med en gang. Scannet igjen med vag-com men bilen gikk på tomgang, ingen feilmeldinger. Stoler ikke på den coil/tenningsmodulen som står i nå heller, så jeg har annbefalt bilens eier å kjøpe en ny, så får vi satse på at det løser problemet. En ting til. Bir coilen jordet i chassiet eller er det kun jording i den 3 polte tilkoblings pluggen? Takker for alle tilbakemeldinger jeg har fått.Dem har fått meg på rett spor anngående hva som har vært feil på bilen.........tror jeg:driving
  15. testet med vag com. to feilmeldinger en på hall sensor (fordi motoren ikke stod og gikk) forsvant da vi scannet en gang til mens vi dro motoren på starteren. og en på en regulator på gassspjeld. SPrayet koblingen og scannet på nytt, da var den vekke. Bilen får bensin men mangler gnist. Lurer på å teste med coil fra annen bil, men lurer på hvilke biler som har samme coil. fant ut at det var en 1.4 liter, ikke en 1.3 som jeg hadde fått beskjed om at det var tidligere. årsmodell er 93. Motorkoden har jeg ikke. men tilkoblingen på coil/tenningsmodul pakken er 3 polet, ikke 6 polet slik det kan være på enkelte andre golf 3, med større motor. Hst også hørt at bakstykke på tenningslåsen kan forårsake at starteren får strømm men ikke coilen, dersom bakstykke er defekt. Er det nok å bare sjekke strømtilførselen på coilen. Kan vel ikke måle ut spenningen på coil til fordeler. Denne er vel kanskje litt for heftig for vanlig multimeter eller?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår