Gå til innhold

Litt spm ang V8-motorer..

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Her blir det nok litt mye eventyr espandos.

Brukte headers kan du nok få tak i for noen hundrelapper, men hva er de for? En fullsizer med masse plass og bra bakkeklaring? Da står de langt ut fra motoren og henger langt ned. Skal motoren din i en mindre bil som gjerne er senket litt, sliter du.

 

Se i mitt første svar til deg ang valg av brukt motor: En Van motor har som du er inne på rundt 200 hk, men den har også (nesten alltid)skålformede stempeltopper og LAV komp. Du vil få problemer med å trimme den særlig uten å gjøre noe med bunndelen (å bytte stemplene, altså) og da løper pengene.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 95
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hmm... Vet ikke om den motoren kommer fra en van.. Har ihvertfall stått/står i en chevy nova ellernoe slikt..

 

Menmen.. Har lest endel rundt på nettet nå.. Både etter priser på deler som er ca det værste, så en pris på 15k for en motor med endel gamp er ikke dyrt igrunn... Mulig det blir noe slikt.. :p

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffameg her var det mye kokker !!!

 

Glem nå alt dette maset om trim.

 

Finn en komplett motor, 305 eller hva som helt, få på nye pakninger, å sett den i.

 

Få dette til å funke, få det godkjent.

 

SÅÅÅÅ kan du begynne å snakke om trim.

 

Et eks: min smog 351W hadde originalt 154 hk.

Med en liten trimkam, Performer innsug, 600 Holley, å headders hadde denne over 240hk, å gikk 0 til 100 på 6 sek, i 1600 kg tung bil.

 

 

 

Hvorfor skal alle begynne å værste trinnet???

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det nok litt mye eventyr espandos.

Brukte headers kan du nok få tak i for noen hundrelapper, men hva er de for? En fullsizer med masse plass og bra bakkeklaring? Da står de langt ut fra motoren og henger langt ned. Skal motoren din i en mindre bil som gjerne er senket litt, sliter du.

 

Se i mitt første svar til deg ang valg av brukt motor: En Van motor har som du er inne på rundt 200 hk, men den har også (nesten alltid)skålformede stempeltopper og LAV komp. Du vil få problemer med å trimme den særlig uten å gjøre noe med bunndelen (å bytte stemplene, altså) og da løper pengene.

 

Her er vi inne på den diskusjonen vi hadde på Amcarforum Hot Rod. Synes du er litt for bastant.

 

Med en generasjon 1 smallblock, la oss ta en 350, kan du lett øke kompresjonen ved å bytte til topper med mindre forbrenningskamre, da de fleste 70-tallsutgavene og 80-tallsutgavene hadde skålstempler og store kamre. På slutten av 80-tallet og frem til midten av 90-tallet kom det varianter som gjør det vanskeligere å øke kompresjonen uten å gjøre noe med stempler/slag, slik som du har skrevet.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Small-Block_engine#Generation_1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffameg her var det mye kokker !!!

 

Glem nå alt dette maset om trim.

 

Finn en komplett motor, 305 eller hva som helt, få på nye pakninger, å sett den i.

 

Få dette til å funke, få det godkjent.

 

SÅÅÅÅ kan du begynne å snakke om trim.

 

Et eks: min smog 351W hadde originalt 154 hk.

Med en liten trimkam, Performer innsug, 600 Holley, å headders hadde denne over 240hk, å gikk 0 til 100 på 6 sek, i 1600 kg tung bil.

 

 

 

Hvorfor skal alle begynne å værste trinnet???

 

MEN, det ble vel gjort fordi Økon var laber da?

hadde vel ikke handlet en ny dassmotor å IKKE montert div deler før du satte den i?

 

Vi prøver å hjelpe denna til å forstå at det koster uansett...

Å da er det beste å kjøpe noe som er der han vil, framfor å tuste med masse deler som han ikke aner om passer sammen...

 

Du har vel vært med så lenge at du begynner å få litt peil, men å bare si til en nybegynner... kjøp kam , innsug, og forgasser, blir denna nå klokere av det?

 

å en motor med 300hk ER IKKE værst trimmet...

Det er da motoren begynner å virke...:thumb

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster slik dere framstiller det.

 

 

Jeg ga 3 lapp for min motor i biter, MED gasser, innsug, kam, å headders.

Den måtte borres, en tusen lapp, nye stempel 2500, = 240 hk. Altså 6500kr. Dyrt??

 

Disse delene er enda i motoren, 9 år senere.

 

Og, ja du har rett: 300 hk er bare starten, men det funker greit med mindre åsså.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vi inne på den diskusjonen vi hadde på Amcarforum Hot Rod. Synes du er litt for bastant.

 

Med en generasjon 1 smallblock, la oss ta en 350, kan du lett øke kompresjonen ved å bytte til topper med mindre forbrenningskamre, da de fleste 70-tallsutgavene og 80-tallsutgavene hadde skålstempler og store kamre. På slutten av 80-tallet og frem til midten av 90-tallet kom det varianter som gjør det vanskeligere å øke kompresjonen uten å gjøre noe med stempler/slag, slik som du har skrevet.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Small-Block_engine#Generation_1

 

 

Vel. Det bare understreker mitt hovedpoeng: IKKE kjøp en hvilken som helst small block. Noen av de er dyrere å trimme enn andre.

70 og 80 tallsmotorene begynner å bli gamle og morkne. Mange av de er borret/overthalt så mange ganger at enda et stempelbytte er ikke å anbefale. Andre ulemper grunnet lang og hard bruk begynner også å vise seg. Hvor mange vet f.eks km stand på en brukt small block fra 1980??? Den du vet "som visstnok har litt over 300 hk"...

 

Og km stand er MINST like viktig på en amerikansk V8 som på en hvilken som helst japsebil eller tysker. Kanskje mer. Hvor ofte kommer du over amcars som har gått 400.000km? Joda, de finnes, men ikke i bøtter & spann slik som gamle Bluebird'er, Corollaer og MB dieselpurker.

 

Så kommer vi til nyere-enn-1987 motorene. Bedre motorer på mange måter (one piece rear main seal, felles svinghjul med LT-1 motorene, mulighet for Vortec topper originalmontert, enklere konvertering til insprut pga annet boltmønster mellom innsug og topper enn pre 87 motorene, mange med originale rulleløftere osv)

Men der har vi altså den "uheldige" kombinasjonen swirl port topper pluss skålformede stempeltopper.

 

Jeg hadde flaks da jeg kjøpte brukt motor fra statene. Jeg hadde ikke gjort leksa mi, men kom over en 93 Caprice L05 motor som hadde gått bare 138000km for 600$ og kjøpte den. Hadde egentlig lyst på en van/pick up motor for muligheten til 4 boltet veivoverfall. I ettertid er jeg glad for at jeg ikke fant en van/pick up motor, siden de har skålformede stempeltopper og ofte ikke rulleløftere.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

(Tenkte det var greit å ikke lage en til nesten lik tråd)

 

Hva om Esbandos faktisk ville hatt motoren i en Volvo 240? Jeg spør for jeg har lyst å bytte min sletne B230A med 110 hk minus minus i noe litt sterkere, som er i stand til å gå på LPG. Er vel ca 280 Nm som er lov, samt 220 hk. Hva anbefales da (305 fra hvilken bil/årstall, gasser/innsprut)? Se vekk fra trimmingsmuligheter, da kan man vel sette i en 350 og ta det derfra.

 

Hvilken pris bør jeg se for meg for motor, gir (autolat), block-huggers og motorfester som blir godkjente? Hva blir forbruket med en original 305, automat og 1200 kg bil? Bilen er studentbil, hehe :P

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster slik dere framstiller det.

 

 

Jeg ga 3 lapp for min motor i biter, MED gasser, innsug, kam, å headders.

Den måtte borres, en tusen lapp, nye stempel 2500, = 240 hk. Altså 6500kr. Dyrt??

 

Disse delene er enda i motoren, 9 år senere.

 

Og, ja du har rett: 300 hk er bare starten, men det funker greit med mindre åsså.

 

 

eg vil tro at for 9 ÅR siden så var prisene annerledes enn i dag..

eg hørte med auto23 for et par mnd sia angående borring, og de ville ha 3700+moms for å borre blokka!!!

 

i dag KOSTER det å bygge en motor uansett...

kam,nye lagre, stempler, stempelringer,pakninger,innsug, topper ,forgasser , tenning..

 

kjøper man nye deler og setter i sammen, kan dette fort komme på 20lapper og oppover...

det er som hotrod sier!

 

du kan velge 2 av de 3 undernevnte

 

1.billig

2.holdbart

3.sprekt

 

 

hadde eg vert han volvoduden som skal trimme motor og goa greie, så ville eg innsett at dette kommer til å koste og heller bite i det sure eple enn å skrive masse vas om det her på forumet..

 

får du en bil med 350 motor i for 2 lapper? neppe

for du topper(trimmtopper) og kam for 1000kr du sa? HAHA NOT!!

 

om du MENER du klarer full pakke for 5500kr så LYKKE til, for det er latterligt, det klarer du neppe selv om du skaffer masse brukte deler og kliner i sammen i hytt og pine.

 

KJØP en 305 motor eller en 350 motor og plukk den ned, monter flate eller dome stempler i den , evt et strokerkit (mulig på en 305???) skaff deg et par gode topper, alutopper er fint, men for eks world sportmann topper er bra greier også, undersøk litt og bestill en passende kamm, kjøp gjerne hydraulisk flat tapped, det duger selv om roller er gjerne litt grommere :D så må du skaffe deg et bra innsu, EDELBROCK RPM er et BRA innsug. en holley eller edelbrock 750 er vel sånn cirka riktig sort for en 300+hk motor. så må du skaffe deg bra tenning, MSD for eksempel er gudd shit, men det koster.

 

eg vil ikkje påstå eg er VOLDSOMT erfaren med motor og greier, men eg VET det koster, og det har eg erfart og.

 

som nevnt tidligere her i tråden av en eller anna, KJØP BIG BLOCK og lev lykkelig, hehe...det gjorde eg og den har PLENTY med power uten serlig med modds, og den er et supert utgangspunkt om du begynner å like 4-5-600hk + :D

 

nokk masing fra min side...blir spennende å se hva du velger

 

mvh chevy8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Tenkte det var greit å ikke lage en til nesten lik tråd)

 

Hva om Esbandos faktisk ville hatt motoren i en Volvo 240? Jeg spør for jeg har lyst å bytte min sletne B230A med 110 hk minus minus i noe litt sterkere, som er i stand til å gå på LPG. Er vel ca 280 Nm som er lov, samt 220 hk. Hva anbefales da (305 fra hvilken bil/årstall, gasser/innsprut)? Se vekk fra trimmingsmuligheter, da kan man vel sette i en 350 og ta det derfra.

 

Hvilken pris bør jeg se for meg for motor, gir (autolat), block-huggers og motorfester som blir godkjente? Hva blir forbruket med en original 305, automat og 1200 kg bil? Bilen er studentbil, hehe :P

 

Har litt bettar liggende til deg.

Bruk en th700r4 kasse 20% lavere 1 gir 30 % høyere sistegear. Dette gir raskere aks og bedre driftsøkonomi.

 

Du tar en 305 og putter på et par gode topper eller du kjøper truck 305en som jeg har stående (220hk) og bytter kam og du har sikker 250-260 hk. uten at noen ser det. Her har du et oppsett som ikke ruinerer lomma di og som du vil synes går bra lenge.

Så kan du heller bygge motor senere i livet.

Har vel også en 305 tpi komplett hvis du har litt mer penger, den er nesten helt komplett.

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp den motorn til camaro cab du volvodude...

men 305 med gåen toppakning for 3 lapper? seriøst så syns eg den prisen burde ha litt prutemonne :D hehe, en 305 er jo ikkje akkuratt gull ;)

 

om du virkelig vil starte prosjektmotor så ligger det en 305 blokk borte hos kompissen min som må borres...

den kan du få for en kasse øl om du kommer å henter den ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp den motorn til camaro cab du volvodude...

men 305 med gåen toppakning for 3 lapper? seriøst så syns eg den prisen burde ha litt prutemonne :D hehe, en 305 er jo ikkje akkuratt gull ;)

 

om du virkelig vil starte prosjektmotor så ligger det en 305 blokk borte hos kompissen min som må borres...

den kan du få for en kasse øl om du kommer å henter den ;)

Har flere 305 som skal ut av huset jeg hehehehe, 3000 lapper er vel ikke dyrt vel, men la gutten komme med et bud så skal vi se, han trenger sikker mye annet også etter hvert, dynamo, servopumpe?? forgasser/tpi system, kan få en komplett olds 350 med 350 kasse for 3000 tusen. for eks.

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei jeg har world produkt topper 64cc 170cc kammer stål edel kamsett med registerkjede drev 238/244grader nytt ligger i eskene. 10000lapper koster 12500 på sarpsborg motor

volvo no turboshit real power only

http://www.bilforumet.no/200-serien/205733-244-volvo-v8-makeover-p-bilen-motor.html

sveier rust og ordner småting send pm hvis du trenger det östfold:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår