Jump to content
Bilforumet.no

sanped

Bruker
  • Content Count

    7
  • Joined

  • Last visited

  1. Skrevet denne på engelsk forum så legger den bare ut her på engelsk da jeg ikke har tid til å oversette! Håper så mye på svar, da jeg trenger bilen så sårt i både jobb og ellers.. Hi. I'm new to the Pajero, its a 2008 3.2 DID driving it for the first time yesterday. Drove about 20 miles, when the engine all of a sudden stopped. Was cruising at about 40mph it happened. Pulled up to the side of the road and immediately checked all gauges and dashsignals. All is good. Then went to check all fluid levels, which also where at its supposed to be. First thoughts took me to the fuel filter, since it seemed like a fuel cut. Drained on the water plug and pumped diesel with the return hose coming from the high pressure pump off to see if there was circulation. Diesel seems to flow fine. After several start attempts where the engine would crank all fine but not give a slight sign of firing, I got the car brought to my garage by a rescue truck. Bleed the fuel system many times including change of filter. But it will not fire. Called up a friend of mine who has a OBD2 diagnostics reader and checked engine codes. There was an EGR fault code stored. Deleted code and tried starting again, but to no luck. Also tried injecting starter fluid spray in the intake hose after filter. But engine would not fire still!! And I have NEVER had a diesel not willing to simply run on the starter fluid alone, so I'm scratching my head at this one... There are no sounds or motions that would indicate the timing chain has jumped a tooth, and there is still long time untill change interval. Thoughts I'm in need of discussing: - Since it happened that all off a sudden with no pre-stuttering or power loss I would assume its not the fuel pump. - Since it will not run on starter fluid i would assume starter fluid ain't reaching the combustion chamber; Clogged throttle body causing the valve to be stuck in closed position, obstructing air to the mix in combustion chamber? EGR cloogged in fully open position so that the intake air is to polluted with exhaust (BUT since it wont fire, the exhaust would be just more diesel?)
  2. Hei. Kjører en Ford Mondeo og la merke til at venstre nærlys sluttet og virke. Har prøvd å bytte pære 2 ganger uten resultat, derfor tror jeg det er ballasten som er problemet. Saken er den at ballasten er veldig dyr for meg som er student, og lurer på om noen vet hvordan jeg kan bytte ut den originale ballasten med en ballast av samme watt fra Biltema. Orginalballasten settes bak på lykta på en kontakt som stikker ut av lykta. Til denne kontakten går det skikkemig masse ledninger. Ballaster jeg finner på Biltema, Ebay, etc. Har to ledninger som kobles på pæren. Hva er alle disse ledningene som går inn på ballasten fra lykta til? Hvordan skal jeg kunne bruke Biltemas ballast på bilen?
  3. Hvordan kan jeg feilsøke om det er vifta, rele eller noe annet som er gåent? Er helt grønn når det kommer til elektronikk.. så en step-by-step forklaring hadde vært flott :)
  4. Vet ikke hvordan jeg har klart å se feil, men nå når jeg ser på bilen så starter ikke vifta uansett temperatur.. var veldig vabskelig å se viftebladene! Prøvd å skru på AC for å få vifta til å gå, men ingen tegn til liv fra den. Så hvis vifta er gåen så kan man vel kanskje utelukke toppakningen/toppen?
  5. Har tidligere vært borti vann i oljen, og har da vært gult "skum" liggende over oljen etter kjøring. En kompis som er bilmekaniker sa også at det skulle kunne ses på peilestaven rett etter kjøring. Nivået på oljen har heller ikke steget noe, og har kjørt en del. Men er ikke spesialist på dette så det kan selvfølgelig hende at jeg tar feil her.
  6. radiatorn er ren, vifta sviver, og termostaten kan jo ikke ha låst seg i lukket stilling siden den vanligvis holder normal temperatur.
  7. Har fått et problem på min Ford Mondeo 2001 modell, en 2.0 liters bensiner. 2 ganger mens jeg har vært å kjørt har plutselig temperaturen begynt å stige, og da stiger den raskt. Kan beskrive hendelsesforløpet nedenfor: Ting som er verdt å bite seg merke i for dem som automatisk hopper til den konklusjon at toppakkningen er gåen: - Oljenivå er uendret og mellom Max og Min. - Ikke noe hvitt skum i olje (så ikke kjølevæske i oljen). - Ikke noe lekkasje fra ekspansjonstank, og ok nivå. - Ikke noe oljeantydning/sludge i ekspansjonstank. - Ikke unormal/hvit eksos. - Ingen lekkasjeflekker under bil. 1. gang Kjørte normal bykjøring og sto litt utenfor en bensinstasjon på tomgang. Turtallet begynner å droppe for å deretter stille seg normalt ved 10 sekunders mellomrom... så begynte jeg og kjøre og ble stående i kø i et kryss, mens turtallet fortsatte og droppe og stille seg normal igjen mens jeg tok inn clutchen. Så svingte jeg ut av krysset og temperaturnåla begynte å stige ekstremt fort! så jeg kjørte ca. 200 meter før jeg fikk stoppet på gatekanten og temperaturnåla var da på rød. Stoppet motoren og poppet opp panseret før å kjøle ned. Etter ca. 20 min startet jeg bilen og kjørte avgårde igjen uten noen form for problemer. 2. gang Kjørte en kompis hjem, og skulle kjøre noen fra han til en annen plass. Ble derfor stående 3-4 min utenfor på tomgang og turtallet begynte å droppe slik som beskrevet ovenfor. Kompisen min kom og vi rygget ut av innkjørselen (bratt men kort innkjørsel), og begynte å kjøre. Kom 50 meter før temperaturen begynte å stige... Svingte bilen opp i hagen og skrudde av og poppet panseret igjen, gikk inn til kompisen og så en film før jeg så kjørte igjen. Bilen startet da lett og jeg kunne kjøre videre uten noen form for problemer. Før dette begynte å skje la jeg merke til en slags "klikk" lyd som kom mens jeg sto på en parkeringsplass utenfor skolen på tomgang. Akkurat som at det var et rele som slo inn, men lyden kom da med ca. 10 sekunders mellomrom så jeg vil tro dette har en sammenheng med problemet mitt. Det rare er at dette bare har skjedd 2 ganger, og ellers virker bilen uten problemer. Håper at noen av dere kan gi meg noen tips til hva jeg kan gjøre for å prøve å fikse dette. Har bare hatt lappen i 5 dager og vil ut å kjøre bil!
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.