Gå til innhold

Men i svarte "#¤%&

Ranger emnet


R33

Anbefalte innlegg

Jepp!

100% fremgang idag!

Jeg tok meg en tur ned i bilen i dag for å se om jeg kunne finne ut av hva som var galt og jeg hadde 100% fremgang.. og 100% av ikkeno er jo ikkeno...

 

Etter hva autozone sier så er et enten løs gearkasse eller motorfester, men jeg kunne ikke finne en løs hverken eller...

 

Om du tror jeg har blitt en smule sinnsforvirret så har du nok helt rett...

Rule 34!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 123
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sjekk om converteren henger fast i flexplata :)

 

Jeg har ingen anelse om hvilken som er hva eller hvordan, men det jeg kunne finne av bolter som lå mellom gearkasse og motor ble sjekka grundig, tilogmed en liten boks mellom der.. sansynligvis det du referer til som converter, eller så er vel det lock-up'en..

Uansett så satt alt det der godt fast.. men klonke/banke/skramlelydene er tilsynelatende fra innsiden av enten motor eller gearkasse etter hva det kan høres ut som..

Men jeg tar en tur til ned nå og ser om jeg finner converter og flexplate:D

Rule 34!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chevy350 er blitt min gud nå!! Han er helt RÅ!!

Han la seg under bilen og brukte "zigga et quatte" og fjernet et deksel(flaut for meg som var så påståelig om at det ikke var et deksel) og skrudde inn en bolt og vips var skramlelyden borte vekk!!

 

Så bladde han opp herligheten og sjekket feilkodene på bilen og kunne med de konkludere med at abs sensorene bak ikke virket og at "ECU Malfunction" ble vist to ganger..

 

Tok en kjøretur rundt og den fusket værre enn værst.. på fullt drag og tomgang gikk den noenlunde reint, men tilbakefyring ved bånn gass... Så jeg ble beordret til å handle nye pluggkabler og rense fordelerlokket.

 

Jeg følte meg jo som en eller annen tulling når han lå under bilen og skrudde.. jeg gikk rundt å børsta litt støv, pludra for meg sjæl og sparka litt i dekkene slik en "ækte bilfrælst" sjekker om alt er bra:D

 

Vi måtte jo avslutte litt tidlig for jeg har jo ikke noe sted å stå inne, så lys blir jo et etterlengtet emne, og biltemas nøkkelringdiodelysduppeditt gir jo ikke akkurat verdens beste flombelysning..

 

Men Chevy350 lovet jo å poste sin versjon av de seneste oppdagelsene for å holde dere trofaste am-car fans blide;)

 

 

Så det som gjenstår nå er:

  • nye plugg-kabler
  • rense-fordeler-lokk
  • finne ut hvorfor baklys ryker etter et par sekunder
  • fikse abs sensor
  • fikse/bytte ECU
  • åpne eksosanlegg
  • fylle på freon gass
  • finne ut hva feil på instrumentbelysning
  • feste bakseter skikkelig og få de eu-ok
  • trekke om alt interiør
  • sette inn ny tv og litt basser

 

Noe av det blir tatt imorgen og noe av det er litt frem i tid, men det skal gjøres.

 

Har lyst til å omlakkere den også, svart chrome med mørkegrå-metallic detaljer. tror det kan bli gromt med fine felger også:D

Rule 34!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chevy350 er blitt min gud nå!! Han er helt RÅ!!

Han la seg under bilen og brukte "zigga et quatte" og fjernet et deksel(flaut for meg som var så påståelig om at det ikke var et deksel) og skrudde inn en bolt og vips var skramlelyden borte vekk!!

 

Så bladde han opp herligheten og sjekket feilkodene på bilen og kunne med de konkludere med at abs sensorene bak ikke virket og at "ECU Malfunction" ble vist to ganger..

 

Tok en kjøretur rundt og den fusket værre enn værst.. på fullt drag og tomgang gikk den noenlunde reint, men tilbakefyring ved bånn gass... Så jeg ble beordret til å handle nye pluggkabler og rense fordelerlokket.

 

Jeg følte meg jo som en eller annen tulling når han lå under bilen og skrudde.. jeg gikk rundt å børsta litt støv, pludra for meg sjæl og sparka litt i dekkene slik en "ækte bilfrælst" sjekker om alt er bra:D

 

Vi måtte jo avslutte litt tidlig for jeg har jo ikke noe sted å stå inne, så lys blir jo et etterlengtet emne, og biltemas nøkkelringdiodelysduppeditt gir jo ikke akkurat verdens beste flombelysning..

 

Men Chevy350 lovet jo å poste sin versjon av de seneste oppdagelsene for å holde dere trofaste am-car fans blide;)

 

 

Så det som gjenstår nå er:

  • nye plugg-kabler
  • rense-fordeler-lokk
  • finne ut hvorfor baklys ryker etter et par sekunder
  • fikse abs sensor
  • fikse/bytte ECU
  • åpne eksosanlegg
  • fylle på freon gass
  • finne ut hva feil på instrumentbelysning
  • feste bakseter skikkelig og få de eu-ok
  • trekke om alt interiør
  • sette inn ny tv og litt basser

 

Noe av det blir tatt imorgen og noe av det er litt frem i tid, men det skal gjøres.

 

Har lyst til å omlakkere den også, svart chrome med mørkegrå-metallic detaljer. tror det kan bli gromt med fine felger også:D

Se der ja litt blidere med en gang, :D :D :D :D :D :D :D

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, flira godt av det over her ja :) Hyggelig at jeg kunne hjelpe, men synd at dagslyset forsvant så fort...

 

Tja, hva skal man si, er noen ting å ta tak i her da, sånn det pleier å være med bruktbil: :)

 

-Alle tre boltene til converteren var løse, ene 7-8MM ute og banket borti dekselet over flexplate/converter - Fikset.

-Motorfusk, minimalt ved tomgang, bilen er nesten ikke til å kjøre ved belastning over tomgang. Nøys opp av TBI'n av og til ved moderate pådrag. Tenker tenningsdeler/bensintrykk som er typisk for disse, andre ting anyone?

-Motorlampa lyser, feilkode 43, Bankefølerkretsen. Ikke feilsøkt noe mer enn å konstatere at ledningen sto i bankeføleren bak på blokka ved fordeleren (Er to på noen utgaver, sjekket ikke nærmere), men føler mer at det er feil med bankefølermodulen siden lampa lyser med en gang motor startes (slukker aldri). Må sjekkes opp nærmere.

-ABS-lampa lyser, sjekka ikke om det er 3 eller 4 følere på denne bilen, med det lå hvertfall inne 3 eller 4 feilkoder. 1 eller 2 for hastighetsgiver for bakhjul (1 for felles, 2 for hver side), og 2 feilkoder for ECU malfunction. Bummer den der...

-Mangler baklys, 20A sikring for "Taillamps" går etter noen sekunder. Ikke feilsøkt noe mer. Dere med Astro for skrike ut, har rukket å bli noen år siden jeg skrudde GM på verksted, og merker jeg har glemt mange småting jeg kunne på rams om disse bilene før...

-Mangler instrumentlys, men R33 snakka noe om å snu en modul? Ikke sett mer på det, må uansett feilsøkes mer på.

 

Det var det vi fikk såvidt titta på, ellers var det ganske kraftig kast/pulsering i bremser, og bakbremsene hogger skikkelig. Ta det opp, vaske, "knekke" kantene litt, og justere bånda kan mulig hjelpe noe.

 

Forøvrig er bilen en 1992 modell, med 4.3TBI "Z-motor" (LB4?)

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, flira godt av det over her ja :) Hyggelig at jeg kunne hjelpe, men synd at dagslyset forsvant så fort...

 

Tja, hva skal man si, er noen ting å ta tak i her da, sånn det pleier å være med bruktbil: :)

 

-Alle tre boltene til converteren var løse, ene 7-8MM ute og banket borti dekselet over flexplate/converter - Fikset.

-Motorfusk, minimalt ved tomgang, bilen er nesten ikke til å kjøre ved belastning over tomgang. Nøys opp av TBI'n av og til ved moderate pådrag. Tenker tenningsdeler/bensintrykk som er typisk for disse, andre ting anyone?

-Motorlampa lyser, feilkode 43, Bankefølerkretsen. Ikke feilsøkt noe mer enn å konstatere at ledningen sto i bankeføleren bak på blokka ved fordeleren (Er to på noen utgaver, sjekket ikke nærmere), men føler mer at det er feil med bankefølermodulen siden lampa lyser med en gang motor startes (slukker aldri). Må sjekkes opp nærmere.

-ABS-lampa lyser, sjekka ikke om det er 3 eller 4 følere på denne bilen, med det lå hvertfall inne 3 eller 4 feilkoder. 1 eller 2 for hastighetsgiver for bakhjul (1 for felles, 2 for hver side), og 2 feilkoder for ECU malfunction. Bummer den der...

-Mangler baklys, 20A sikring for "Taillamps" går etter noen sekunder. Ikke feilsøkt noe mer. Dere med Astro for skrike ut, har rukket å bli noen år siden jeg skrudde GM på verksted, og merker jeg har glemt mange småting jeg kunne på rams om disse bilene før...

-Mangler instrumentlys, men R33 snakka noe om å snu en modul? Ikke sett mer på det, må uansett feilsøkes mer på.

 

Det var det vi fikk såvidt titta på, ellers var det ganske kraftig kast/pulsering i bremser, og bakbremsene hogger skikkelig. Ta det opp, vaske, "knekke" kantene litt, og justere bånda kan mulig hjelpe noe.

 

Forøvrig er bilen en 1992 modell, med 4.3TBI "Z-motor" (LB4?)

 

Helt supert å få en slik oppsummering!!

 

Jeg bestiller en slik bankesensor allerede nå, eller i morgen slik at denne kan byttes. men jeg må finne ut om det er en eller to...

 

Så når det gjelder instrumentbelysninga så ryker sikringen med en gang jeg setter den inn uavhengig av om motor er tent eller hvilken posisjon dimmeren er i. dimmeren har et siste hakk som tenner interiørbelysninga og den virker som normalt. sterkt og fint lys i resten av anelgget.

Den boksen jeg prøver å sette inn feil vei skrur på instrumentbelysningen og dimmeren fungerer fortsatt som før, men det er konstant belysning uavhengig av dimmers posisjon og det lyser uavhengig om tenning og lysbryter er på...

 

Jeg kikket over koblingen som er gjort med hengerfestet for å eventuelt kunne si noe om baklysa, og det ser "fint" ut i den forstand at det ser ganske amatørmessig ut.

 

Ellers ble det jo skikkelig grisesvart ute og jeg begynte å trenge litt menneskelig kontakt og stakk hjem for å spise.

 

Nei nå skriker kona igjen så jeg for vel gi meg for i kveld...:iconsm eller så blir det vel husarrest og ingen barnetv resten av uka... :jail

Rule 34!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bankesensoren kan du jo koble fra.Tror ikke den setter noe kode for det. Alle banke og skramle lydene fra converterboltene har kansje fått sensoren til å gå bananas, eller gikk bilen like stygt etter at boltene ble fikset?

Fuskingen ble vel mye verre etter motorvasken? Kan tyde på problemer med høyspentdelen av tenningsanlegget. Sjekk kullstiften i fordelerlokket, mål kablene og skift plugger.

Malfunction ECU koden synes jeg kommer opp ofte på disse gamle her. Får man fikset de andre feilene forsvinner ofte den koden av seg selv.Lurer på på om ikke lav spenning kan trigge den koden.

Ikke uvanlig at EGR ventile henger åpen på disse gamle z motorene, men da fusker de på tomgang også og gir ikke backfire og slikt vanligvis.

Håper dere finner ut av det.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fusking er etter at boltene ble strammet ja, et feilslag i ny og ne på tomgang, men helt håpløs ved pådrag i gir.

 

Min tidligere erfaring med GM TBI og bankefølerfeil, er ved rene feil med bankeføleren. Den lille modulen hadde da ikke noe signal å tolke, så det ble ikke satt noen feilkode før styreenheten tok en selvtest og la på alt for mye tenning (skikkelig rakling ved pådrag), og feilkode ble satt. Her settes feilkoden med en gang, før noen belastning, er derfor jeg tenker på modulen først, evt ledningsfeil/brudd, men om bankeføleren er kortsluttet kan muligens det gi symptomene vi ser her. Som V8POWER nevnte mener også jeg at å koble den ut ikke skal sette noen feilkode. Skulle koblet den ut og startet, sett hva som skjer.

 

Noen som vet om koblingsskjema for '92 Astro på nettet?

 

Ang. ABS er det jo lett å se om det er 4 hjulfølere på den, ved at det "er noe" på hver side av bakalsenen, sammen med ledninger. Jeg så ikke etter, og antar uansett at bilen er for gammel til å ha det, så mitt spørsmål er da: På de bilene med 3-følers 4WAL, bruker da ABS-enheten signalet fra hastighetsføleren på utgående på girkassa? Om det evt kan være noe trøbbel med en DRAC-modul, at ABS-enheten ikke får hastighetssignal fra denne? Koblingsskjema.... Får evt snike meg innom gamlejobben og lese litt i skjemaene der, vet de skal ligge på bakrommet.

 

Ellers er det flott med tilbakemeldinger, jeg vet det er mange her som har skrudd endel på "nyere" GM og sikkert har erfaringer å dele. (V8POWER, jobber du på Bergheim Bergen?)

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er bare meg men så for meg " barnetv" som kode for noe helt annet, men iallefall start med bankesensor du. Da får du i allefall eliminert noe :)

 

"barnetv" ja;) kan ikke si det høyt at jeg er verdens største tøffelhelt:D

 

Når du nevner dette med alle de følerne kan jeg tenke meg at det greieste er få det byttet? eller kommer det til å koste schwiin?

 

Vil det hjelpe på fuskinga om bankefølerne er koblet ut?

Rule 34!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fusking er etter at boltene ble strammet ja, et feilslag i ny og ne på tomgang, men helt håpløs ved pådrag i gir.

 

Min tidligere erfaring med GM TBI og bankefølerfeil, er ved rene feil med bankeføleren. Den lille modulen hadde da ikke noe signal å tolke, så det ble ikke satt noen feilkode før styreenheten tok en selvtest og la på alt for mye tenning (skikkelig rakling ved pådrag), og feilkode ble satt. Her settes feilkoden med en gang, før noen belastning, er derfor jeg tenker på modulen først, evt ledningsfeil/brudd, men om bankeføleren er kortsluttet kan muligens det gi symptomene vi ser her. Som V8POWER nevnte mener også jeg at å koble den ut ikke skal sette noen feilkode. Skulle koblet den ut og startet, sett hva som skjer.

 

Noen som vet om koblingsskjema for '92 Astro på nettet?

 

Ang. ABS er det jo lett å se om det er 4 hjulfølere på den, ved at det "er noe" på hver side av bakalsenen, sammen med ledninger. Jeg så ikke etter, og antar uansett at bilen er for gammel til å ha det, så mitt spørsmål er da: På de bilene med 3WAL, bruker da ABS-enheten signalet fra hastighetsføleren på utgående på girkassa? Om det evt kan være noe trøbbel med en DRAC-modul, at ABS-enheten ikke får hastighetssignal fra denne? Koblingsskjema.... Får evt snike meg innom gamlejobben og lese litt i skjemaene der, vet de skal ligge på bakrommet.

 

Ellers er det flott med tilbakemeldinger, jeg vet det er mange her som har skrudd endel på "nyere" GM og sikkert har erfaringer å dele. (V8POWER, jobber du på Bergheim Bergen?)

 

Da er koblingskjema levert: http://www.autozone.com/az/cds/en_us/0900823d/80/11/91/01/0900823d80119101/repairInfoPages.htm

og her er litt om abs levert.

http://www.autozone.com/az/cds/en_us/0900823d/80/12/c2/fc/0900823d8012c2fc/repairInfoPages.htm

:yak:

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine erfaringer er fra sen en 95 modell ("ny" nese, men gammelt interiør, Vortec TPI motor).

 

Fordelerlokket: KJØP NYTT. Det ksoter noen få hundrelapper og jobben er den samme. Sannsynsligvis er kullstiften temmelig nedslitt. Vær forsiktig så du ikke knekker den nye kulstiften når det nye lokket skal installeres.

 

ABS sensoren: Jeg hadde feil på den ene foran. Verkstedet brukte en hel dag og 5000kr på å finne ut at sensoren i seg selv var ok, men at det var dårlig kontakt. Hvis mulig gå over og sjekk dette før sensoren evt byttes.

Ledningsnettet er forøvrig det jeg liker MINST på amcars: underdimensjonert og elendig laget.

 

Generelt vil jeg STERKT anbefale å få skikkelig orden på bilen før man i det hele tatt begynner å TENKE på ny lakk, trekke om interiør, kjøpe killer-stereo osv.

 

Skrekk-scenarioet jeg har sett i altfor mange salgs annonser er eier som har begynt i helt feil ende og gått lei før fullføring og selger bilen med kjempetap.

Typisk: "bla bla bla selges. Mye nytt i interiør, nytt listverk, gearkasse må overhales, rust i gulv og kanaler...."

Say no more...

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår