Gå til innhold

Men i svarte "#¤%&

Ranger emnet


R33

Anbefalte innlegg

Mine erfaringer er fra sen en 95 modell ("ny" nese, men gammelt interiør, Vortec TPI motor).

 

Fordelerlokket: KJØP NYTT. Det ksoter noen få hundrelapper og jobben er den samme. Sannsynsligvis er kullstiften temmelig nedslitt. Vær forsiktig så du ikke knekker den nye kulstiften når det nye lokket skal installeres.

 

ABS sensoren: Jeg hadde feil på den ene foran. Verkstedet brukte en hel dag og 5000kr på å finne ut at sensoren i seg selv var ok, men at det var dårlig kontakt. Hvis mulig gå over og sjekk dette før sensoren evt byttes.

Ledningsnettet er forøvrig det jeg liker MINST på amcars: underdimensjonert og elendig laget.

 

Generelt vil jeg STERKT anbefale å få skikkelig orden på bilen før man i det hele tatt begynner å TENKE på ny lakk, trekke om interiør, kjøpe killer-stereo osv.

 

Skrekk-scenarioet jeg har sett i altfor mange salgs annonser er eier som har begynt i helt feil ende og gått lei før fullføring og selger bilen med kjempetap.

Typisk: "bla bla bla selges. Mye nytt i interiør, nytt listverk, gearkasse må overhales, rust i gulv og kanaler...."

Say no more...

 

Hjertelig takk skal du ha!

 

Jeg vil gjøre den helt strøken, men først må den jo være helt kjørbar i teknisk perfekt stand. Jeg har heller ikke mulighet til å være uten bil stort lenger, i og med at det er nesten tre kilometer til barnehage. og det er virkelig slit å gå den veien, og nå kommer snart snøen og det blir kalt og og og og og !!! Hehehe

 

Jeg leker litt med tanken om å legge om hele det elektriske anlegget med alle følere, brytere, koblinger og kabler med et lite håp om at det kanskje ikke er en så ille jobb iforhold til gleden etterpå..

 

Men først må den bli kjørbar:D

 

Koblingsskjemaet ser jo heller ikke så alt for ille ut...

Rule 34!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 123
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dagens lille oppsummering.

Startet motoren og tok meg en kjapp tur til biltema for å kjøpe elektro-rens. Bilen gikk som ei kule, ikke noe fusk hverken på tomgang, mellomregister eller pådrag.

Kom meg hjem og fikk renset så mange av kontaktene jeg kunne finne, samt plugger, fordeler, releer m.m. Etter at bilen blir varm så merker jeg at den har en tendens til å fuske ganske mye under pådrag. Jeg veit ikke hvordan den var når den var varm før jeg renset. Renset også kontakt til bankeføler og satt den skikkelig på. Fant et relè under panseret helt ved passasjersiden som var skikkelig tilgriset av et eller annet. renset den grundig.

 

Ang fordelerlokket så det ikke så ille ut med stift o.l. da det fortsatt var mye igjen av stiften.

 

Det var skikkelig med korrosjon på pluggledningen fra coil til fordelerlokk.

 

Det oppsummerer for dagen sånn omtrent.

 

 

Merkelig det med motoren at den fusker av og til når den er varm og at det kun gjelder i mellomregisteret ved mye pådrag...

Rule 34!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har rengjort kontakter så sett de gjerne inn igjen med syrefritt fett, lithium fett eller tilsvarende (ikke kobberfett)

 

Det var lurt:)

 

Har en sånn boks liggende så skal ta det før jeg setter alt helt sammen igjen.. skal ned en tur nå for å gå kjapt over litt til før jeg skal hente unger og den f*** kjærringa... må bare ikke glemme tøfflene mine:D

Rule 34!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var skikkelig med korrosjon på pluggledningen fra coil til fordelerlokk.

 

Dette stemmer bra med at motor fusker mer når den er varm. Kaldt metall leder strøm bedre, og med de rundt 40000V skal det ikke så mye motstand til før du mister litt spenning. Her holder det skjelden å rengjøre korrosjon. Kjøp heller ny coil og alt nytt av pluggledninger. Det har en tendens til å kurere en god del problemer. Varm coil fungerer også dårligere enn kald coil, spesielt hvis den går mot slutten av levetiden.

68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE**

x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var lurt:)

 

Har en sånn boks liggende så skal ta det før jeg setter alt helt sammen igjen.. skal ned en tur nå for å gå kjapt over litt til før jeg skal hente unger og den f*** kjærringa... må bare ikke glemme tøfflene mine:D

 

Kjærringa mi er bortreist for øyeblikket, men jeg må si jeg gleder meg til hu kommer hjem igjen så jeg å kan finne tøflene :D

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer bra med at motor fusker mer når den er varm. Kaldt metall leder strøm bedre' date=' og med de rundt 40000V skal det ikke så mye motstand til før du mister litt spenning. Her holder det skjelden å rengjøre korrosjon. Kjøp heller ny coil og alt nytt av pluggledninger. Det har en tendens til å kurere en god del problemer. Varm coil fungerer også dårligere enn kald coil, spesielt hvis den går mot slutten av levetiden.[/quote']

 

Jeg har bestilt pluggkabler, men har lyst på en skikkelig høy-effekt coil. veit ikke om det har noe hensikt på denne bilen, men på japseblikket kan det ha litt å si på forbruk og ytelse. Er heller ikke sikker på om jeg må ha nye plugger da... Men det veit vel sikkert dere?

 

Aeomholt: Jeg har ikke hatt fri fra kjærringa de siste åra, så tøfflene mine er både utslitt og lukter vondt:D

Rule 34!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skader i hvert fall ikke med mer spenning på coilen, men den er endel dyrere her i Norge. Jeg har selv bestilt en slik http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1∂=MSD%2D8226&N=700+115&autoview=sku - er vel samme utgave på din TBI?

 

Ellers er tenningsdeler svært billig til GM og det er bare å bytte om du er i tvil.

68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE**

x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skader i hvert fall ikke med mer spenning på coilen' date=' men den er endel dyrere her i Norge. Jeg har selv bestilt en slik http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1∂=MSD%2D8226&N=700+115&autoview=sku - er vel samme utgave på din TBI?

 

Ellers er tenningsdeler svært billig til GM og det er bare å bytte om du er i tvil.[/quote']

 

den jeg har ser ikke sånn ut da.. den ser ut som en kondensator.. også er den en del større...:D

Rule 34!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skader i hvert fall ikke med mer spenning på coilen' date=' men den er endel dyrere her i Norge. Jeg har selv bestilt en slik http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1∂=MSD%2D8226&N=700+115&autoview=sku - er vel samme utgave på din TBI?

 

Ellers er tenningsdeler svært billig til GM og det er bare å bytte om du er i tvil.[/quote']

 

Jeg søkte meg frem og det var denne som du fikk som var den jeg også fikk.. betyr det at det er den jeg skal ha eller det jeg som har gjort noe feil?

 

Renset forresten coilen skikkelig i dag og den har ikke fuske det grann.. så problemene jeg sitter igjen med nå er følgende:

 

  1. baklys lyser kun ved blink, rygg og brems
  2. rister som juling ved kraftigere oppbremsing
  3. rister i det bilen har girt ned
  4. ødelagt den ene hjulbolten
  5. stivere dempere foran pga store dekk
  6. fjerne rust
  7. varmeapparat virker ikke i det hele tatt lenger
  8. fylle på r12 gass

Rule 34!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det varmeapparatet bak som ikke virker?

Bak til det går det to metallrør fra radiatoren. Disse rørene ruster istykker etter noen år. De er festet med gummislange og slangeklemmer i hver ende, så de er enkle å fjerne. Men husk at kujølevæsken kommer rennende, så vær klar med en bøtte og la det renne ferdig. Bytt de med solide hydraulikkslanger hele veien. Det holder minst like lenge. De fleste gjør det. Også verkstedene. Husk å fylle kjølevæsken på igjen etterpå.

 

For at ikke slangene skal henge ned stripser du de bare fast i en rammevange med et bredt strips.

 

(ikke strips de fast i mellomakselen eller eksosanlegget...):D

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det varmeapparatet bak som ikke virker?

Bak til det går det to metallrør fra radiatoren. Disse rørene ruster istykker etter noen år. De er festet med gummislange og slangeklemmer i hver ende, så de er enkle å fjerne. Men husk at kujølevæsken kommer rennende, så vær klar med en bøtte og la det renne ferdig. Bytt de med solide hydraulikkslanger hele veien. Det holder minst like lenge. De fleste gjør det. Også verkstedene. Husk å fylle kjølevæsken på igjen etterpå.

 

For at ikke slangene skal henge ned stripser du de bare fast i en rammevange med et bredt strips.

 

(ikke strips de fast i mellomakselen eller eksosanlegget...):D

 

Hihihi;) Jeg kunne vel funnet på å feste i en aksling eller eksosrøret ja:D Hehehe

 

Men bak er det kun A/C og ikke varme, og det funker brukbart. Det virker på alle hakk og kjøler bittelittegrann.

Varmeapparatet foran blåser ikke lenger i det hele tatt. har sjekket sikring som det pleide å være før i og med at det var satt en small-form-factor sikring der før, nå så er det stor sikring slik det skal være. 10 amp.

Når det først virker så virker det på 2. og 4. hakk, men nå de siste dagene har det ikke vært liv i det hele tatt.......

 

Har byttet en duppedings på selve varmeapparatet men det hjalp ikke.. har testa selve bryteren og den er tilsynelatende OK, så det ser ut som om det en eller annen jalla-mekk-kobling som er rot.. bergheim as.. hehehe

 

Og ikke gidder de å rette opp i feilene sine heller, de passer bare på at de beste de har slutter:D (jeg sikta iiiiiike til Chevy350:D Hehe)

 

Litt mer feilsøking må vel til her...

Rule 34!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gatebil og sånnt er for folk som tror de er interessert i bil)
...eller for folk som kjenner hele hurven og vil se hva de kjente har funnet på av tull i det siste... Enten det,eller så innbiller jeg meg at jeg har et snev interesse for bil...

 

Vet Villstyring at du omtaler henne som "kvinnelig sjåfør" med et ikke så positivt ordelag,forresten..? :D

 

 

 

 

 

 

Just pulling your leg... Peace :cheers:

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...eller for folk som kjenner hele hurven og vil se hva de kjente har funnet på av tull i det siste... Enten det,eller så innbiller jeg meg at jeg har et snev interesse for bil...

 

Vet Villstyring at du omtaler henne som "kvinnelig sjåfør" med et ikke så positivt ordelag,forresten..? :D

 

 

 

 

 

 

Just pulling your leg... Peace :cheers:

 

Hva var poenget med det svaret?

Du veit at det finnes PM til sånnt?

 

---------

 

Fikk coilen og pluggkabler idag.. de ble sendt tilbake i retur. fikk 10 kabler og alle var like lange. rett i begge ender..

Coilen var en bitteliten duppeditt som ikke hadde samme tilkobling som den som står i bilen.. jeg lurer på om den som står i bilen har stått der siden tidenes morgen egentlig...

 

----------

 

Monterte på ekstra ryggelys idag, for det ryggelyset som er der originalt er jo til å le av om man ønsker mer lys bakover.. nå skal ikke jeg skryte på meg at jeg kan elektrisitet annet enn at det er morro å putte spiker i stikket, men her er storyen:

 

Stakk innom biltema her om dagen og så de hadde en sånn 10 kronerskasse.. jeg var nyskjerrig og stakk hodet ned for å se hva som lå der, fant blant annet et sett med ekstralys som hadde en liten sprekk i det ene glasset.. tenkte det var verdt 10 spenn å bladde opp.. kona ble ikke akkurat henrykt og begynte å skulle diskutere inni butikken!! Tenk at man tar med seg kvinnfolk inn på biltema? Det var dumt det... Sitat: Nei du får ikke lov til å kjøpe de stygge lysene der!! jeg kjører IKKE rund i harry skranglekasse! Det får holde at bilen har pels på rattet!!..." var ca tonene som kom ut.. jeg kjente jeg ble rimelig flau, og de som stor rundt smilte litt:S

 

Jeg trosset igjennom og viste makta og gikk å kjøpte de flotte ekstralysene til 10 kroner..

 

Kommer stolt hjem med fangsten og skal til å montere de.. jeg ser jo umiddelbart at de lysene ikke passer foran, så jeg finner to ferdigborra hull bak som jeg trøkker lysa opp i.. trekker kabel til den ene, og ser verdens latterligeste kobling til baklysene, det er så amatørmessig gjort at det skulle ikke vært lov! Hengerfestelysene er tjuvkoblet på høyre baklys med jorda skjøteledning!! Morro... Jeg målte hvertfall litt her og litt der og fant en grei plass å skjøte på ekstra ryggelys. satt bilen i revers for å se finstasen lyse opp.. og originale ryggelyset lyste faktisk sterkt og fint i forhold til før, men ekstralyset hadde bare en svak liten glød.. så heiv jeg på det andre lyset og da virker faktisk hele lysorgelet av lys bak, uten sikring foran, men de flotte og fine ekstralysene jeg har kranglet meg til for en tier er det såvidt et bittelite skimmer i... nedtur ja...

 

 

Så kommer kona ut og brøler " har du vikelig betalt penger for den dritten der??? og du har skrudd på detta i flere timer uten at det faktisk skal virke???..."

 

Så jeg føler meg atter en gang degradert som mann....

Rule 34!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår