Gå til innhold

Ungdom og bilkjøring

Ranger emnet


Marius

Anbefalte innlegg

Bli politiker :)

 

Enkel jobb:

- Faste arbeidstider

- Du blir kjendis og idiot på en gang

- Arbeid som består av å se på noen papirer, snylte på skatten og en dose med leiketime på stortinget en gang i blandt :rolleyes:

 

Skjønner veldig godt at du er for aldersgrense på 23-24-25........men ingen av oss for gjort det...så enkelt er det sagt ;)

 

Det var da en fryktelig trangsynt og misvisende oppfattning av politikere. Skjønner godt at du er misfornøyd med politikken i Norge når du har den oppfatningen.

 

Nå lever vi i et demokrati, og du som norsk statsborger er med på å bestemme hvordan landet skal styres via din stemmrett i storting og fylkets- kommunevalg. Så å påstå at ingen av oss får gjort noe med det er feil.

 

Nå er jeg ikke den eneste som vil øke aldersgrensen på førerkortet og jeg har heller ikke gjort noen overveiende forskning på området selv, men jeg støtter meg i hva andre personer med kunnskap og kompetanse innenfor området sier og viser til i sine forskningsrapporter. Kunnskap om emnet finnes det mye av, og setter man seg inn i materien blir tvilen bare mindre og mindre.

 

Mange idèer, men når det gjelder ungdom og bilkjøring er det ikke ungdommen som må gjøres noe med, men opplæringa i første omgang.

Flere gode mommenter du tar opp, og jeg avfeier ingen ved første øyekast, men ett spørsmål dukker opp i hodet mitt når du nevner dette;

Alle som skal ta lappen i dag gjennomfører samme opplæring, generelt sett i forhold til fastsatte læremål og "pensum". Men ikke alle som er ferske bak rattet er utsatt for en ulykke.

 

Ta to personer med samme kjørelærer og oppkjøring samme dag, den ene har kjørt feilfritt frem til dags dato, den andre derimot parkerte sin nye bil i bergveggen i det han skulle kjøre noen til fest. Det skulle ikke vært et så ukjent scenario. Høy fart, uoppmerksomhet og full bil var skyld i ulykken.

 

Hva er det som er grunn i at sistnevnte person gjorde denne "feilvurderingen"? Skulle det vært opplæringen sin feil ville vel sjansen for at førsnevnte personen også gjorde samme feilvurderingen? Men det er ikke tilfellet, det er kun et mindretall som er utsatt for en ulykke statistiks sett.

 

Hva er forskjellen, hvem/hva kunne forhindret ulykken, ville sistnevte person gjort samme feilvurdering når han var 24år?

 

Er det fellesskapet som svikter eller er det enkeltindivider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 830
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

 

Flere gode mommenter du tar opp, og jeg avfeier ingen ved første øyekast, men ett spørsmål dukker opp i hodet mitt når du nevner dette;

Alle som skal ta lappen i dag gjennomfører samme opplæring, generelt sett i forhold til fastsatte læremål og "pensum". Men ikke alle som er ferske bak rattet er utsatt for en ulykke.

 

Ta to personer med samme kjørelærer og oppkjøring samme dag, den ene har kjørt feilfritt frem til dags dato, den andre derimot parkerte sin nye bil i bergveggen i det han skulle kjøre noen til fest. Det skulle ikke vært et så ukjent scenario. Høy fart, uoppmerksomhet og full bil var skyld i ulykken.

 

Hva er det som er grunn i at sistnevnte person gjorde denne "feilvurderingen"? Skulle det vært opplæringen sin feil ville vel sjansen for at førsnevnte personen også gjorde samme feilvurderingen? Men det er ikke tilfellet, det er kun et mindretall som er utsatt for en ulykke statistiks sett.

 

Hva er forskjellen, hvem/hva kunne forhindret ulykken, ville sistnevte person gjort samme feilvurdering når han var 24år?

 

Er det fellesskapet som svikter eller er det enkeltindivider?

 

Det er forskjell på alle enkeltindivider, og ulykkestilfeller vil alltid forekomme, men det er for lett å skylde på at de er unge.

Det jeg vil fram til at en helt annerledes utforming av kjøre/trafikk-opplæringa vil gi en mere rettferdig og korrekt opplæring, ingen er like, alle trenger forskjellig opplæring, noen kan alt teoretisk og lite i praksis og andre motsatt, er det da rett at den som kan alt teoretisk skal lettere få lappen enn den som faktisk har peiling på hva han skal gjøre i trafikken.

Er slik det blir i dag.

 

Så faktisk vil jeg si begge deler, både enkeltindividet og felleskapet svikter, fellesskapet tar for lite ehnsyn til at enkeltidividene er utrolig forskjellig.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta to personer med samme kjørelærer og oppkjøring samme dag, den ene har kjørt feilfritt frem til dags dato, den andre derimot parkerte sin nye bil i bergveggen i det han skulle kjøre noen til fest. Det skulle ikke vært et så ukjent scenario. Høy fart, uoppmerksomhet og full bil var skyld i ulykken.

 

Hva er det som er grunn i at sistnevnte person gjorde denne "feilvurderingen"? Skulle det vært opplæringen sin feil ville vel sjansen for at førsnevnte personen også gjorde samme feilvurderingen?

 

Førstemann drakk denne kvelden, og overlot kjøringa til andremann.. :cool:

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg vil fram til at en helt annerledes utforming av kjøre/trafikk-opplæringa vil gi en mere rettferdig og korrekt opplæring, -Helt annerledes? Forslag?ingen er like, alle trenger forskjellig opplæring, -Selvfølgelig, men det er jo sånn det fungerer nå noen kan alt teoretisk og lite i praksis og andre motsatt, er det da rett at den som kan alt teoretisk skal lettere få lappen enn den som faktisk har peiling på hva han skal gjøre i trafikken. -En som faktisk har peiling på hva han skal gjøre i trafikken er jo allerede dyktig i teori. Kan man ikke teorien har man ingenting på veien å gjøre, så jeg ser ikke helt poenget ditt..

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen Kan pugge teorien der og da, og få til prøva uten problemer uten å skjølnne hva man skal gjøre i trafikken, mens andre kian teorien i trafikken, handler riktig og alt, men får det ikke ut.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da en fryktelig trangsynt og misvisende oppfattning av politikere. Skjønner godt at du er misfornøyd med politikken i Norge når du har den oppfatningen.

 

Nå lever vi i et demokrati, og du som norsk statsborger er med på å bestemme hvordan landet skal styres via din stemmrett i storting og fylkets- kommunevalg. Så å påstå at ingen av oss får gjort noe med det er feil.

 

Og hva blir egentlig forskjellen?? Noen av oss har levd så lenge at vi har opplevd både rødt, rødgrønt og blått. Viljen til å gjøre noe som ikke gir inntekter i statskassa er påfallende liten uansett. Så nei, det høres bra ut i teorien, men påstanden din er bare en teori

 

 

 

Ta to personer med samme kjørelærer og oppkjøring samme dag, den ene har kjørt feilfritt frem til dags dato, den andre derimot parkerte sin nye bil i bergveggen i det han skulle kjøre noen til fest. Det skulle ikke vært et så ukjent scenario. Høy fart, uoppmerksomhet og full bil var skyld i ulykken.

 

Hva er det som er grunn i at sistnevnte person gjorde denne "feilvurderingen"? Skulle det vært opplæringen sin feil ville vel sjansen for at førsnevnte personen også gjorde samme feilvurderingen? Men det er ikke tilfellet, det er kun et mindretall som er utsatt for en ulykke statistiks sett.

 

Hva er forskjellen, hvem/hva kunne forhindret ulykken, ville sistnevte person gjort samme feilvurdering når han var 24år?

 

Er det fellesskapet som svikter eller er det enkeltindivider?

Hva om man fjerna bergveggen??

Det er ikke bare i Norge man tror man vet noe om dette, svenskene, i hvertfall dr Stigsson ved Karolinska Institutet i samarbeid med det svenske Vegverket har forsket på dette.

Og det burde være intressant lesing for noen i Veidirektoreatet og Svv.

 

 

http://www20.vv.se/fudinfoexternwebb/pages/PublikationVisa.aspx?PublikationId=689

 

Et lite utdrag fra kortversjonen:

The overall the results of the thesis indicates that it is necessary to establish a system approach, where the road infrastructure is based on the capabilities and limitations of human beings through good road and vehicle design.

 

Som sagt, vi er mennesker. Mennesker gjør feil, og derfor må det legges til rette for at de feilene vi gjør får minst mulig følger.

Endret av Mondeo

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

politikere er kunn ute etter en ting, og mele sin egen kake. korupsjon, kameraderi og lureri er alt de kan.

 

men som noen nevnte tidligere her så er det jo ikke opplæringen det er noe galt med, i så fall ville de aller fleste ha alvårlige ulykker og skjøre gris hele dagen, trur heller ikke avgiftskåte politikere kan bestemme noe som forandrer dette. eneste måten og bli kvitt dette problemet på er og gjøre noe med holdningene der ute, ikke holdningene til de som skjører gris, den trur jeg ikke du klarer å forandre, men holdningene til de som er sammen med griseskjøreren. om damene nekter å sitte på så forandrer ting seg fort, om andre kammerater nekter å ha noe med den personen å gjøre osv osv.

men, dette problemet har eksistert siten neandertalerene fløy rundt og gapte, det var sikkert en tosk eller to som satte de andres liv i fare for å ha det lit morro da også.....

 

 

pål

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Volvo V70 2,4D 2008

Kia Soul 2018

Golf 5 1,6L 2005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva blir egentlig forskjellen?? Noen av oss har levd så lenge at vi har opplevd både rødt, rødgrønt og blått. Viljen til å gjøre noe som ikke gir inntekter i statskassa er påfallende liten uansett. Så nei, det høres bra ut i teorien, men påstanden din er bare en teori

 

Det var vel like trangsynt oppfatning som forrige taler. Har du noen gang sett et statsbudsjett? Du vet at det også kommer penger ut av statskassa? Spydig kan du gjerne oppfatte det, men du slipper ikke unna det faktum at majoriteten av innbyggerne i Norge mener det er viktigere ting å bevilge penger til.

 

Hva om man fjerna bergveggen??

Og bergveggen rundt neste sving, og den etter der igjen osv... Hadde det vært så lett hadde det vel blitt gjort for lenge siden. Med mindre du har en magisk tryllestav eller 1000 trillioner på en sveitsisk bankkonto så er det ikke barebare. Men jeg ser hvor du vil.

Det er ikke bare i Norge man tror man vet noe om dette, svenskene, i hvertfall dr Stigsson ved Karolinska Institutet i samarbeid med det svenske Vegverket har forsket på dette.

Og det burde være intressant lesing for noen i Veidirektoreatet og Svv.

 

 

http://www20.vv.se/fudinfoexternwebb/pages/PublikationVisa.aspx?PublikationId=689

 

Et lite utdrag fra kortversjonen:

The overall the results of the thesis indicates that it is necessary to establish a system approach, where the road infrastructure is based on the capabilities and limitations of human beings through good road and vehicle design.

 

Som sagt, vi er mennesker. Mennesker gjør feil, og derfor må det legges til rette for at de feilene vi gjør får minst mulig følger.

 

Meget mulig det er riktig, men det er fortsatt bare én rapport eller snarere konklusjonen av en rapport, hele rapporten eller mulige feilkilder er heller ikke publisert. Bare så det er nevnt.

 

For det andre tar den kun for seg den fysiske biten av trafikkulykker eller tar jeg feil nå? Altså alovrlighetsgraden i forhold til vegstandarden av en ulykke. Midtdeler eller adskilte kjørebaner nevnes som det mest effektive tiltaket, og det er ikke noe nytt i Norge. Men den har flere ulemper (les. E18)

 

Om den psykiske biten og forløpet til ulykkene er tatt i betrakning vet jeg ikke, men etter mitt syn er det en vel så viktig faktor i en slik undersøkelse. Iallefall når man kommer med en slik påstand.

 

Andre virkemiddler utenom de rent fysikse kan i mange tilfeller være mer effektive og ikke minst mulig å gjennomføre økonomisk sett. Og ja, det finnes forskningsrapporter som konkluderer med dette også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmas. Ta av deg djevlebrillene. Ja, jeg har sett et statsbudsjett. Ja, jeg vet at det kommer penger ut. Og jeg vet også av at en fjerdedel av det bilistene betaler i avgifter kommer dem til gode. Og jeg vet også at det i dag er omtrent dobbelt så mange offentlig ansatte som for en del år siden, mens befolkningen på dn samme tiden har økt med en snau femtedel. Og ja, jeg vet at mange av disse er sykepleiere, og lignende arbeidsgrupper som gjør en fenomenal innsats. Men hva driver resten med?? Der er det mange meter med grøfterens der.

Problemet er ikke mangel på kroner, problemet er mangel på vilje.

I alle år er vi blitt tutet ørene fulle om at staten kan ikke bruke penger på nye veier fordi det er inflasjonsdrivende. Javel, nå skal man bygge høyhastighetstog mellom de store byene. Vel og bra det, men jeg har ikke hørt et døyt om de samme virkningene av denne utbyggingen.

Selvfølgelig skjønner til og med jeg at det finnes viktigere ting å bruke penger på. Men ta en titt på det statsbudsjettet du er så flink til å referere til du. Så ser du bort fra det som man MÅ ha, dvs politi, sykehus, NAV osv.(Mye og hente her også) Se på hva AS Norge virkelig bruker penger på.

 

Og en dødsulykke koster samfunnet ca 23 mill. Det ble drept 259 personer i trafikkulykker i fjor. 67 av disse var under 24 år, og 53 % av disse igjen var utforkjøring............

 

Noen investerer for framtida, andre har pengene i hodeputa. I dette tilfellet er risikoen for å satse særdeles lav.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå hadde vi jo hatt en kjempebra infrastruktur, hadde det ikke vært de rødgrønne som styrte... dette på bakgrunn av tap av akjer og andre "prosjekter", det vi tapte i aksjene var nok til å renske opp hele infrastrukturen på sør/øst-Norge til informasjon.

 

Høyre er eneste partiet det til en viss grad går an å stemme på. Alt annet er innavl.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå hadde vi jo hatt en kjempebra infrastruktur, hadde det ikke vært de rødgrønne som styrte... dette på bakgrunn av tap av akjer og andre "prosjekter", det vi tapte i aksjene var nok til å renske opp hele infrastrukturen på sør/øst-Norge til informasjon.

 

Høyre er eneste partiet det til en viss grad går an å stemme på. Alt annet er innavl.

Det stemmer rett og slett ikke. Siden 1980 har vi hatt følgende regjeringer:

 

 

-Gro Harlem Brundtland 1981 1981 Ap Brundtland 1 (Ap)

-Kåre Willoch 1981 1986 H Willoch 1 (H)

Willoch 2 (H, KrF, Sp)[12] ]

-Gro Harlem Brundtland 1986 1989 Ap Brundtland 2 (Ap)

-Jan P. Syse 1989 1990 H Syse (H, KrF, Sp)

-Gro Harlem Brundtland 1990 1996 Ap Brundtland 3 (Ap)

-Thorbjørn Jagland 1996 1997 Ap Jagland (Ap)

-Kjell Magne Bondevik [13] 1997 2000 KrF Bondevik 1 (KrF, Sp, V)

-Jens Stoltenberg 2000 2001 Ap Stoltenberg 1 (Ap)

-Kjell Magne Bondevik 2001 2005 KrF Bondevik 2 (KrF, H, V)

-Jens Stoltenberg 2005 nå Ap Stoltenberg 2 (Ap, Sp, SV)

 

Høyre har sittet tolv år i regjering siden 1980, altså nesten halv tiden uten at det har påvirket annet enn strømprisene for folk flest. Det er ikke mer enn fir år siden de sist var i regjering

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer rett og slett ikke. Siden 1980 har vi hatt følgende regjeringer:

 

 

-Gro Harlem Brundtland 1981 1981 Ap Brundtland 1 (Ap)

-Kåre Willoch 1981 1986 H Willoch 1 (H)

Willoch 2 (H, KrF, Sp)[12] ]

-Gro Harlem Brundtland 1986 1989 Ap Brundtland 2 (Ap)

-Jan P. Syse 1989 1990 H Syse (H, KrF, Sp)

-Gro Harlem Brundtland 1990 1996 Ap Brundtland 3 (Ap)

-Thorbjørn Jagland 1996 1997 Ap Jagland (Ap)

-Kjell Magne Bondevik [13] 1997 2000 KrF Bondevik 1 (KrF, Sp, V)

-Jens Stoltenberg 2000 2001 Ap Stoltenberg 1 (Ap)

-Kjell Magne Bondevik 2001 2005 KrF Bondevik 2 (KrF, H, V)

-Jens Stoltenberg 2005 nå Ap Stoltenberg 2 (Ap, Sp, SV)

 

Høyre har sittet tolv år i regjering siden 1980, altså nesten halv tiden uten at det har påvirket annet enn strømprisene for folk flest. Det er ikke mer enn fir år siden de sist var i regjering

 

Det er jo nettopp HELE poenget da! I stedet for å øke priser der de kan, gjør de lite, men kanskje beholder en del ting akkurat som det er!! I stedet for de rødgrønne som nesten ikke gjør noe, annet enn å øke prisene! De rødgrønne skulle jo gjøre skole og eldreomsorg skinnende bra, nå har det vel knapt være verre her til lands.. hvorfor absolutt stemme på noen som gjør deg fattigere? Jeg stoler i hvertfall mer på jern-erna enn på innavlet på venstresiden. Et håp om skattelette er bedre enn en sikker nedgang i økonomien.

 

Jeg stemmer lett Høyre.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel like trangsynt oppfatning som forrige taler. Har du noen gang sett et statsbudsjett? Du vet at det også kommer penger ut av statskassa? Spydig kan du gjerne oppfatte det, men du slipper ikke unna det faktum at majoriteten av innbyggerne i Norge mener det er viktigere ting å bevilge penger til.

 

Jeg må bare spørre; hvor mange prosent av pengene som vi gir i form av veiavgift, bomstasjoner etc går ut til det norske veinettet? Jeg selv må innrømme at det er skrekkelig lite! Jeg bor uttafor Hønefoss, ikke så langt fra Oslo, og det er utrolig mange RIKSveier som står å forfaller.

 

Hovedveien mellom riksvei 4 og Hønefoss, riksvei 35, er utrolig dårlig forfatning. Der kjører det veldig mye tungtransport daglig, og eller en veldig stor trafikert vei. Der har du en vei som du ikke kan sette mer enn 60 km/t, men har 80 grense. Flere steder på den veien er det like før at den raser ut, siden den ligger i en åsside en del av strekningen. Det er planlagt en ny riksvei 35 der, mot Jevnaker, men den har eksistert i mange år, på papiret.

 

Og hvis det blir sånn at det lages en ny vei der, da skal det settes opp en bomstasjon, for å BETALE NED DET VEIEN KOSTER. Dette skjønner ikke jeg, når det allerede eksitesterer en hel haug av bomstasjoner land og strand rundt, samt at vi betaler dyr veiavgift.

 

Men det jeg absolutt ikke skjønner er at når en passerer bomringen i Oslo en gang, så blir du tilsendt en regning i posten. Koster det ikke mer å skrive ut, sende, betale porto og alt det der for en regning, enn å kreve inn hele kr12,50?

 

Det er sånn jeg ser på det!

Signaturregler: www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår