Gå til innhold

Ungdom og bilkjøring

Ranger emnet


Marius

Anbefalte innlegg

Eller så kjøper dem sportsbiler til jobben bare fordi dem har lyst på det. Sparer momsen siden det er kjøpt via bedrift og da er ikke "penisforlengeren" så dyr lenger.

 

Men når sant skal sies så hadde ikke jeg begynt å grini om jeg hadde blitt beært den muligheten å fisi rundt i en BMW 330/530 eller noe annet sprekt i stedetfor en smådaff 5'er golf.

 

Men det som irriterer meg mest er at mange kjøreskoler har i hovedsak bare en biltype, som igjen gir "dårlig" med opplæring rundt temaet FWD/AWD/RWD på blant annet glattkjøring. Jeg vet det er en del personer rundt om i dette langstrakte landet som burde hatt opplæring på de forskjellige hjuldriftene på alskens underlag så dem kanskje hadde lært hvordan en RWD oppfører seg kontra en FWD.

Mens vi er inne på dette temaet så vet jeg av erfaring at mange har lett for å sutre over at dem fikk en annen bil enn hva dem var vandt til på oppkjøring. Isært når dem strøyk/fikk en dugelig skjennepreken for en "tabbe" dem hadde gjordt. Få som forstår der og da at dette er noe som fort kan foregå i den dagligdagse verdenen og.

 

Nå hadde jeg heller ikke sutra, men om det er med på å heve prisene, så er dyre sportsbiler en u-ting hva kjøreskolebiler angår.

Er helt enig med deg i det du sier om de forskjellige typene av hjuldrift. Jeg har kjørt alle typer, og kjørt alle på glatta også, samt "testa" de på glatta. Sier på ingen måte at jeg vet å beherske alle på noen fryktelig bra måte, men jeg har da i det minste fått prøvd, og har en liten anelse om hva forskjellen er.

Dette er noe alle burde få. Ideellt sett burde man få kjøre en av hver sort på glattkjøringa, men dette hadde vel gjort hele opplegget mye dyrere og krevende, både for staten / lærere og elev.

 

Jeg kjørte i hovedsak en Volvo v70, men hadde en E60 BMW 520d på glattkjøringa, og på oppkjøringa hadde jeg en 99(?) Opel Vectra B (husker ikke om det var 1.6 eller 1.8). Vectraen hadde jeg en oppvarmingstime med en uke før oppkjøring, og jeg hadde kjørt mye vectra på privat basis, så dette var ikke noe problem. Likevel, så hadde jeg nok slitt litt mer om jeg møtte opp og måtte ha bmw'en på oppkjøringa etter bare en time i den. Det tar litt tid å venne seg til en bil når man er såpass fersk bak rattet. Særlig om man har kjørt mye en bil, eller en biltype.

Jeg er sikker på at nå sitter 75% her og tenker "pfft, er da ikke noe problem å kjøre en uvant bil". Jeg heller synest ikke det i dag, etter litt over 1 år med lappen, men den gang var det realiteten (vertfall for meg, og antageligvis for en god del andre som kommer i den situasjonen). Så det senarioet vil jeg tørre å påstå, at for noen, er reellt. Men det er da klart at om sensor får vite at det er første tur i den typen bil, og likevel stryker deg, så har det sikkert sine andre grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • Svar 830
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg ser ikkeno poeng i å klage på prisene til kjøreskolen, på jobb som murer tar vi fra 500kr timen selv, og det må vi ha om vi skal tjene noe serlig, husk at bilhold og bensin/diesel er store utgiftsposter for en trafikkskole.

at de kjøper behagelige trygge biler ser jeg ikkeno i veien med heller, det hadde jeg også gjort om jeg skulle sitte i den 8 timer i døgnet, 5 dager i uken.

 

Jeg synes heller at litt av kjøreopplæringen burde vert flettet inn på i skoleverket, slik at staten kom ut med litt av regningen.

Jeg tok lappen 28.07.10, og regningen kom på over 35k, med en timelønn som lerling på 60kr timen er det vanskelig å kunne ta lappen uten hjelp av foreldre...

 

Banekjøring for ungdom og eldre er et tiltak som garantert vil få ned ulykkesstatestikkene.

-Passat 90 mod 1,8l [bruksbil]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikkeno poeng i å klage på prisene til kjøreskolen, på jobb som murer tar vi fra 500kr timen selv, og det må vi ha om vi skal tjene noe serlig, husk at bilhold og bensin/diesel er store utgiftsposter for en trafikkskole.

at de kjøper behagelige trygge biler ser jeg ikkeno i veien med heller, det hadde jeg også gjort om jeg skulle sitte i den 8 timer i døgnet, 5 dager i uken.

 

Jeg synes heller at litt av kjøreopplæringen burde vert flettet inn på i skoleverket, slik at staten kom ut med litt av regningen.

Jeg tok lappen 28.07.10, og regningen kom på over 35k, med en timelønn som lerling på 60kr timen er det vanskelig å kunne ta lappen uten hjelp av foreldre...

 

Banekjøring for ungdom og eldre er et tiltak som garantert vil få ned ulykkesstatestikkene.

 

Denne støtter jeg fult ut.

 

Ta for eksempel, ett bilverksted har en ca timepris på 1100,- (merkeverksted)

Å en kjøretime koster 550(?)

Da er egentlig ikke en kjøretime så dyrt, men tanke på km bruk, drivstoff osv. og ny prisen på bilen.

 

Jeg ga til sammen 21.000,- for lappen på bil, Oppkjøring 22.02.10

Jeg hadde _KUN_ det obligatoriske pga. jeg hadde øvekjørt _ekstremt_ mye med fatter og svigemor.

 

Jeg hadde også fått mye egentrening etter 2 år med lappen på lett motorsykkel.

 

Øvekjørt med sykkel fra ca. Mai 2007 - Mai 2008 (bestått praktisk prøve)

 

Øvekjørt med bil fra 20.02.08 (fylt 16) - 22.02.10 (bestått praktisk mandag etter fylt 18.)

 

Jeg kan _garantere_ at hvis dere fedre her på forumet tar med sønn/datter og øvekjører mye med de, så sparer dere noen tusen når dere (mest sannsynling) må hjelpe de med betalinger.

 

EDIT: Jo, det må også legges til at Lett-MC lappen fikk jeg av mutter og fatter (13k) mens Bil lappen og Bil(er) har jeg batalt selv med egne opptjente penger.

Endret av Jesper1201

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det ikke billig, men 8 timer på ett bilverksted er dyrere enn 16 kjøretimer!

Og det er heller ingen menneskerettighet til å ha rett på å kjøre bil.

Kjøre lærer er en jobb som alle andre jobber rundt her i samfundet.

De skal også ha lønn og leve av, eller?

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man betaler 550 for 45 minutter. Det er og blir dyrt. Å sammenligne det med andre næringer som er dyrere er bare tull, og på grensen til usakelig.

Utgiftene i løpet av de 45 minutta er på ingen måte i nærheten av 550 kroner, med mindre man klarer å kjøre opp 1 liter i minuttet. Og om man ser på det samlet over lenger tid, f.eks. 1 år, så er det nok ikke mange timene som skal til før fortjenesten dekker forsikring, servicer og årsavgift.

Hvorfor tror dere at veldig mange kjørelærere har godt med penger? Fordi de bruker nesten alt de får inn på bilen og utfiter? Prøv igjen.. Er ikke det at jeg ikke unner de å tjene bra, men det må da være grenser.

 

At det koster litt penger å få sertifikatet ser ikke jeg på som noe problem, men at det potensielt går ut over opplæringen i form av for få kjøretimer (igjen, pga dyre timer), det er et problem. Jeg antar at sertifikatet mitt kom på rundt 20'000kr, inkludert oppkjøring og leie av bil til den. Dette er mye penger for 17-18 åringer flest. Og da er det bare det grunnleggende. Hvordan blir det da med noen som ikke har mulighet til å lærekjøre på privat basis? Det blir dyrt!

 

Dette ble vel et lite sidespor i diskusjonen, men det får vi vel tillate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man betaler 550 for 45 minutter. Det er og blir dyrt. Å sammenligne det med andre næringer som er dyrere er bare tull, og på grensen til usakelig.

Utgiftene i løpet av de 45 minutta er på ingen måte i nærheten av 550 kroner, med mindre man klarer å kjøre opp 1 liter i minuttet. Og om man ser på det samlet over lenger tid, f.eks. 1 år, så er det nok ikke mange timene som skal til før fortjenesten dekker forsikring, servicer og årsavgift.

Hvorfor tror dere at veldig mange kjørelærere har godt med penger? Fordi de bruker nesten alt de får inn på bilen og utfiter? Prøv igjen.. Er ikke det at jeg ikke unner de å tjene bra, men det må da være grenser.

 

At det koster litt penger å få sertifikatet ser ikke jeg på som noe problem, men at det potensielt går ut over opplæringen i form av for få kjøretimer (igjen, pga dyre timer), det er et problem. Jeg antar at sertifikatet mitt kom på rundt 20'000kr, inkludert oppkjøring og leie av bil til den. Dette er mye penger for 17-18 åringer flest. Og da er det bare det grunnleggende. Hvordan blir det da med noen som ikke har mulighet til å lærekjøre på privat basis? Det blir dyrt!

 

Dette ble vel et lite sidespor i diskusjonen, men det får vi vel tillate.

 

 

 

KUN ansvarsforsikring på en 1987 Ford Fiesta med en DØD 1.1 liter kommer seg på 11.000,- i året hos IF Forsikring dersom det skal være personer på 18-25 år som benytter kjøretøyet..

 

hva tror du full kasko på for eksempel en 2010 Volkswagen Passat som skal benyttes av ungdom ned til 16-årsalderen vil koste i året?

en annen ting er at dersom en kjøreskole får skade på en bil, så MÅ kjøreskolen leie midlertidig bil til den ordinære bilen er reparert mtp. avtalte kjøretimer.

 

så tror kanskje ikke det er bensinutgiftene som er de største..

 

Jeg hadde selv et lite uhell under glattkjøringa grunnet en teknisk feil på kjøretøyet..

knuste frontleppa og en liten skade i radiatoren..

 

kosta kjøreskolen 45.000,- totalt.. Men fremdeles..

DE betalte..

 

 

og forresten.. lappen kosta meg 21.500,- totalt med kun det obligatoriske (begynte å øvelseskjøre alene 10 år før jeg kjørte opp :P )

1993 Volkswagen Golf 3 (1.8 GL)

Alex - Trondheim - HobbyMekaniker - Mannen bak Norwegian Racing Community

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KUN ansvarsforsikring på en 1987 Ford Fiesta med en DØD 1.1 liter kommer seg på 11.000,- i året hos IF Forsikring dersom det skal være personer på 18-25 år som benytter kjøretøyet..

 

hva tror du full kasko på for eksempel en 2010 Volkswagen Passat som skal benyttes av ungdom ned til 16-årsalderen vil koste i året?

en annen ting er at dersom en kjøreskole får skade på en bil, så MÅ kjøreskolen leie midlertidig bil til den ordinære bilen er reparert mtp. avtalte kjøretimer.

 

så tror kanskje ikke det er bensinutgiftene som er de største..

 

Jeg hadde selv et lite uhell under glattkjøringa grunnet en teknisk feil på kjøretøyet..

knuste frontleppa og en liten skade i radiatoren..

 

kosta kjøreskolen 45.000,- totalt.. Men fremdeles..

DE betalte..

 

 

og forresten.. lappen kosta meg 21.500,- totalt med kun det obligatoriske (begynte å øvelseskjøre alene 10 år før jeg kjørte opp :P )

 

For det første, så er det priseksempelet ditt på forsikring meget urealistisk. Må isåfall være på en person som har kresjet flere ganger og har minus 70% bonus. Til eksempel. Jeg, 19 år, 1997 Opel Vectra, delkasko, 4500,- i året :) Dette hos if..

Uten at jeg skal si det for sikkert så er det mulig kjøreskolene har noen form for spesialforsikring eller noe slikt. Men i forsikringsselskapene sine øyne så er det ikke noe snakk om aldersgrupper 16-18, 18-25. Det er snakk om under 25, og over 25. Siden det er ledsager (kjørelæreren) som blir regnet som sjåfør under øvelseskjøring, så blir forsikringa på personer over 25 år, ettersom at man må minst være 25 år for å bli kjørelærer. Så kan man jo også bare anta at de fleste kjørelærere har høy bonus, som ikke akkurat gjør forsikringa dyrere. Og angående uhellet ditt så betalte kjøreskolen mest sansynligvis ikke 45'000, men egenandel i forsikringa.

 

Men til noe litt mer relevant.

Har sett at det har vert veldig mye ulykker for tiden der unge personer har vert involvert. Er veldig trist at slike ting skjer, også en smule trist at resten av de unge sjåførene får et enda mer negativt rykte for hver alvorlige ulykke. Det som forsåvidt er mest synd er at det i enkelte tilfeller er snakk om feil ved bilen, og på ingen måte har med kjøringa til sjåføren. Slitte dekk er vel en gjenganger. Et nytt sett med dekk koster noen kroner, så bytte blir ofte utsatt og utsatt. Jeg selv burde vel snart tenkte på å skifte dekk, og ser ikke frem til det.

Endret av adivass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dei FLESTE ulykkene skyldes ikke fart, det skyldes UOPPMERKSOMHET!!! greit man har større sjangs for og krepere vist man ligger i 120 en 80-90, men farten er ikke så ofte GRUNN til ulykkene...som så mange inbiller seg....og snakk om dekk, man burde nok være flinkere til og bytte før det er sliks! har dratt i skauen selv pga slitte dekk..da skifta jeg rett etterpå!!

04 Opel combo 1.7di

Opel rekord c caravan 1700

Vespa bravo

vw golf 2.0i stv(skrotet)

vw vento 1.9tdi(skrotet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men de ulykkene hadde ikke oppstått om disse ungdommene var mer voksne i hodet og f.eks latt bilen stå til dekkene var bytta, byttet dekkene omgående eller kjørt tregere. dekk er dyrt men det er uansett bedre med billig dekk med mønster enn hvilket som helst uten.

 

Selvsagt! Er helt enig med deg, men ungdommer flest er vel som kjent ikke så voksne av seg. Dessverre.

 

dei FLESTE ulykkene skyldes ikke fart, det skyldes UOPPMERKSOMHET!!! greit man har større sjangs for og krepere vist man ligger i 120 en 80-90, men farten er ikke så ofte GRUNN til ulykkene...som så mange inbiller seg....og snakk om dekk, man burde nok være flinkere til og bytte før det er sliks! har dratt i skauen selv pga slitte dekk..da skifta jeg rett etterpå!!

 

Farten er bare en faktor, dog en veldig alvorlig og viktig faktor. Alvorligheten av å være uoppmerksom øker med farten. Man er uoppmerksom og gjør feil, og det får langt større konsekvenser fordi man ligger i farten man gjør. Vil tro at dette i større grad vil gjelde for ungdom som ikke har erfaring nok til å takle diverse situasjoner, og spesielt ikke i høy fart.

 

Blei forresten nesten rygga på av en kar som fikk lappen samme dag. Etter at jeg klarte å rygge meg fort som fanden bort derifra, så holdt han på å sneie en skiltstolpe mens han rygga. Dette får meg til å tenke på én ting; hvor mange meter rygga jeg under kjøreopplæringa? Det var ikke mange. Det hjalp lite at jeg fikk en oppgave med litt presisjonsrygging på oppkjøringa. Jeg vet ikke hvilke erfaringer andre har på det temaet, men jeg stemmer for mer rygging under kjøreopplæringa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er mye penger for 17-18 åringer flest.

 

Det er igjen INGEN menneskerettighet å kjøre bil!

Man MÅ ikke ta lappen som 18 åring. Man KAN vente til man er f.eks 22 og har fagbrev og full lønn.

 

Jeg står på mitt og syns ikke 550,- for 45 minutter er så inni gamperæva dyrt!

 

Men ja, for en som går skole og kanskje bare har 2000,- i stipend i mnd fordi han ikke gidder å jobbe litt i helger og kanskje litt på kveldstid, så er dette mye penger hvis en ikke har spart opp litt fra før.

 

Konfiramsjonspengene, hva gikk de til?

 

Mine, de gikk til Lett-MC, lappen den fikk jeg av mutter og fatter i gave.

 

Jeg solgte sykkelen, tok lappen på bil for pengene jeg fikk for salget.

 

Satt igjen med ca 5,000,-

Begynte å jobbe litt, tjente meg penger og kjøpte Audi'n jeg har i dag.

 

Så det vil si, 4-5 år etter konfirmajonen min bruker jeg ennå de pengene HVER ENESTE DAG!

 

Hva med guttungen borti gata som akkurat ble konfirmant, han har allerede brukt opp 15,000,- på pc, kamera og mobil.

Istedenfor kunne han nøyd seg med pc'n han fikk i bursdagsgave for ett år siden, mobilen har fikk til jul av mamma og pappa, og kameraet han fikk av bestemor og bestefar. Og heller brukt de 15,000,- til serfikatet på bil.

 

(Dette var nå bare ett eksempel, men dere kjønner tegninga.)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel for det første, så er det ikke alle plasser det er så forbanna lett og få seg en liten jobb som 16-17åring... og veldig mange unger er ikke like bortsjemt som deg og få lappen...ikke alle har 2foreldre i full jobb som kan strø ut penger, og ikke alle får 40k til konfen... jeg måtte ta studie lån for og få lappen for snart 5 år siden...

04 Opel combo 1.7di

Opel rekord c caravan 1700

Vespa bravo

vw golf 2.0i stv(skrotet)

vw vento 1.9tdi(skrotet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har betalt hele smørja sjøl, var ikke noe problem. få rævva ut av sofaen å svett litt så får du som fortjent til slutt. jobba på gård noen kvelder og helger. var nok til å få inn nok til lappen, bil, snøscooter, mye alkohol og tobakk og alle skattene som kom med dette. enda så hadde jeg igjen penger som jeg kunne bruke på hva som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå det passer seg bra å si at jeg fikk førerkortet (15.000,- cirkus) av mamma og pappa ? Men avtalen var at jeg ikke starter å røyke eller drikke før 18 års alderen. ;)

 

 

Men, det med at det er vanskelig å skaffe seg jobb som 15-16 åring har KUN med egeninnsats og vilje og gjøre.. Har hatt jobb siden jeg var 13/14 år jeg.. Men så skal det og jo nevnes at jeg er et arbeidsjern, jeg gikk til flere plasser både relevant til mine egne interesser og noe av det fjerneste jeg har vært borti for å skaffe meg jobb.

 

Blant annet skal det jo nevnes at jeg har jobbet på kaffebar.. Totalt uinterresang jobb, men det VAR en jobb.

 

Meen til gjengjeld så sitter jeg jo igjen med en meget spennendes liste av selveide biler, allerede som 21 åring.

'09 Ford Ranger

'91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår