Gå til innhold

Ungdom og bilkjøring

Ranger emnet


Marius

Anbefalte innlegg

  • 1 month later...
  • Svar 830
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hva hjelper det og gi lappen til 23 års grense? 98% av de på 18 som tar lappen nå kjører skadefritt og pen, og de siste 2% kjører som idioter uanseth om de er 18 eller 25 år.

har mere tru på beslaglegelse av både førerkort og bil. har du en bil til 100000 svir det og miste den pga uansvarlig kjøring (mener da at om du virkelig usetter andre for fare, 150kmt i 60 sone osv burde du også miste bilen).

men som jeg ser flere her inne påpeker, om det var feil på kjøreopplæringen eller biltypene ville flere kjørt idioter, så jeg trur ikke feilen ligger i det...

 

pål

 

det mange ikke skjønner er det at når man for første gang får lappen, hjelper det ikke om man er 16/18/25 eller 30... dei som har villhesten i seg kjører gris uansett... en kompis var 30 da han fikk lappen, kjørte gris i 2 år...har roa seg nå...

04 Opel combo 1.7di

Opel rekord c caravan 1700

Vespa bravo

vw golf 2.0i stv(skrotet)

vw vento 1.9tdi(skrotet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen "sprøe" 30 åringer er det, men som regel er de yngste de værste, uten tvil, den diskusjonen er det ingen vits i og prøve og ta, jeg selv raste da fra meg mye mer før, når jeg tenker tilbake lurer jeg på hvorfor eller at jeg turte, antagelig fordi nå vet jeg konsekvensene.

Vil si jeg har roet meg, og mange av de jeg kjenner, er 26 selv, Tok lappen da jeg var 18.

Bmw 530i v8 1996 gobilen
200sx 1993 solgt
Vento 1992 1,8cl restaureres
740glt 1990 2,3 16v solgt
Nissan primera 2000 solgt og dynget

Audi 80 1993 bruksbilen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømme scenarioet:

 

Det skulle vært som et rånested med høyt gjerde rundt, gjerne et klubbmedlemskap. Og all herjing utenfor gjerdene er off-limits og blir slått kraftig ned på. Ikke nødvendigvis et must at dette er et daglig tilbud, kanskje etpar dager/kvelder i mnd. Og Politiet kunne gjerne være med å bivåne både innenfor og utenfor gjerdene. Men poenget er at innenfor gjerdet skal rånekulturen få blomstre, med både høy musikk, burning og banekjøring. En plass ungdommen kan treffes med bilene sine og bare henge rundt eller stikke ut på banen for etpar drifterunder.

Alkohol og rusmidler er selvsagt forbudt, dette skal ikke være en festplass. Men en slags klubb der man får henge i fred så lenge man holder seg innen reglene. Tror det ville lettet ganske mye på trykket til de fleste unge, slik at de faktisk greier å holde seg ellers i trafikken. Og hvis ikke, risikerer de å bli skviset ut av gjengen og sendt på holdningskurs med fullt opplegg om de blir huket i trafikken.

 

Dette er selvfølgelig bare ønsketenkning, og det finnes nok tusenvis av argumenter for at dette er en dårlig ide. Men det har jo ikke akkurat blitt prøvd ut heller, så hvem vet?!

 

Og da kommer jeg med spørsmålet: Finnes det strengt tatt noen dårlige argument for dette?

Da tatt i betrakting:

Komunen avsetter et området hvor de bilfreslte kan gå i sammen om å asfaltere en skidpadd.

Selve skidpad'en er avsperret ved hjelp av betongelement i tilfelle det skulle skje noe.

Området rundt hele "motoranlegget" er avsperret ved hjelp av et høyt gjerde så ikke uvedkommende (:Elg, hund, katt, drita nabo som er fly forbanna, etc..) kommer seg lett inn til området.

At området ligger litt skjermet for støy for naboene. Vi bor i Norge så dette er ikke umulig.

De som eventuelt leder klubber tar dette litt serriøst og holder åpent så ofte som mulig, men prøver å ungå fest og generelt fulle folk i nærheten av opplegget.

Og ikke minst brukerne av anlegget respekterer regler som er satt av ansvarlige. Både staten og de som drifter anlegget.

'09 Ford Ranger

'91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da kommer jeg med spørsmålet: Finnes det strengt tatt noen dårlige argument for dette?

Da tatt i betrakting:

Komunen avsetter et området hvor de bilfreslte kan gå i sammen om å asfaltere en skidpadd.

Selve skidpad'en er avsperret ved hjelp av betongelement i tilfelle det skulle skje noe.

Området rundt hele "motoranlegget" er avsperret ved hjelp av et høyt gjerde så ikke uvedkommende (:Elg, hund, katt, drita nabo som er fly forbanna, etc..) kommer seg lett inn til området.

At området ligger litt skjermet for støy for naboene. Vi bor i Norge så dette er ikke umulig.

De som eventuelt leder klubber tar dette litt serriøst og holder åpent så ofte som mulig, men prøver å ungå fest og generelt fulle folk i nærheten av opplegget.

Og ikke minst brukerne av anlegget respekterer regler som er satt av ansvarlige. Både staten og de som drifter anlegget.

 

Det er helt klart gjennomførbart, om man klarer å bevise for de rette folka at det er et behov. Og at dette på sikt vil føre noe godt med seg.. Det gjelder å samle nok folk med gode argumenter, og få det hele til å bli en såpass stor sak at det havner i media. Det tror jeg er snarveien til resultater..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart gjennomførbart, om man klarer å bevise for de rette folka at det er et behov. Og at dette på sikt vil føre noe godt med seg.. Det gjelder å samle nok folk med gode argumenter, og få det hele til å bli en såpass stor sak at det havner i media. Det tror jeg er snarveien til resultater..

 

Media er nok veien å gå ja. Men hovedproblemet blir jo et par elementer som blant annet: Interressen må være stor nok på den plassen at bare lokalt har den en stor verdi over tid, i tillegg til at langveisfarende også har interesse.

Samt det faktummet at dette, garrantert, blir noe som blir lagt ved/på et allerede eksisterendes baneanlegg som da tryner litt i bunn og grunn i og med interressen sikkert vil være større for å kjøre på selve banen når dem alikavell er i nærheten.. Vil jeg da tro.

'09 Ford Ranger

'91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungdommens adferd i bil har KLART med kultur å gjøre.

Se på små steder, som feks Hitra/Frøya i Sør-Trøndelag. Der har de en ny anlagt bane å kjøre på. Hvilke premisser de kan kjøre der på vet jeg ikke.

 

Men de kjører som noen svin på de smale veiene der ute. Det er kulturen. Åse (18) døde i våres etter at hun ble truffet i fronten av den bil som kom i mot. Hun holdt seg mest sannsynlig til reglene, men bilen som kom i mot hadde høy fart, var ute i grøfta før han hoppet opp igjen og landet oppå panseret på bilen til Åse.

 

Det ble gjort en undersøkelse blant medelever på skolen Åse gikk på.

Svarene var ganske lette å forutse.

 

-"Jeg vil nok tro at jeg selv vil kjøre rolig. Men jeg kan ikke svare for resten av gjengen her." Elev 17år

 

-"Jeg vil nok kjøre roligere i noen uker, men så har jeg glemt ulykken og konsekvensene. Og jeg er tilbake i den samme kjørestilen." Elev 19år

 

-"Når jeg øvelseskjører med mamma kjører vi ofte i 90-110 km/t. Hun har aldri sagt noe på det før. Kanskje hun ber meg om å holde fartsgrensen nå. Men når jeg får lappen så kjører jeg nok fort i igjen. Jeg har jo vist at jeg mestrer det." Elev 16år.

 

I disse lokalsamfunnene så kjører folk fort. Og de som IKKE kjører for fort, de kjører farlig sakte. For de har all verdens tid. Da snakker vi 30-50 i 80-sonene. Der folk gjerne holder 100-130 km/t.

 

Jeg har observert denne kulturen med egne øyne. Da jeg har tilbragt en del tid der ute.

 

Når det gjelder generell ungdom, så har "alle" en trangt til å teste sine grenser og muligheter. Har selv vært der. Har kjørt MYE gris på vei. Har også måttet stå ovenfor politiet og erkjent forholdet.

 

Problemet er jo ikke veiene, ikke kjøreskolene, men samfunnet ellers. Skremselpropaganda fungerer ikke. "Det er ikke tøft å være død" funker ikke. Så hva funker? Det er det som man må finne ut av.

 

I england har de ett system der man må kjøre rundt med L bak på bilen i 2 år etter at man har fått førerkort. Under øvelseskjøring er det rød "L". Under kjøring de første 2 årene er "L'n" grønn. Og de har kun lov til å kjøre innen for visse tidspunkter og omr.

 

Dette er jo noe man kunne prøvd ut i Norge. Men vet ikke hvor effektivt dette vil være.

 

-Thelle-

Chrysler Voyager 3,3L V6

Irc: EFNET - #Bilforumet.net (DAT^)

Thelle.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde nok ikke hatt noe effekt på ca 4 år, og har det ikke effekt på en stortingsperiode, så blir det brukt som mobbepropaganda av de andre partiene. Tar tid å få inn nye ting, men det blir det ikke tatt hensyn til i politikken. Reformer er visst fine ting for blårussen.

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes den 16-åringen der som "mestrer det" er et knall eksempel på ungdom som ikke vet hva de driver med. Jeg selv er ung, 19 år, og ja jeg har vert i en selvforskyldt ulykke. Hadde ingenting med fart å gjøre, og ingen ble skadet (annet enn stoltheten min), men uforsiktighet og lite erfaring med bilen kan være 2 årsaker. For hver meter jeg kjører får jeg mer erfaring, og det er da det som skal til for å bli en god sjåfør. Nesten-ulykker og farlige situasjoner er også nødvendig mener jeg (blir litt feil å si, men følg meg på denne) siden man da lærer hva man gjorde feil og hvordan man bør handle.

Kan jeg å kjøre bil? Til en viss grad. Dette vet jeg, og jeg kjører deretter. Har livet mitt veldig kjært, og kjører aldri på en slik måte at jeg kan miste det i trafikken, ei heller ta noen andre sitt.

 

Angående den L'en som er omdiskutert. Jeg ser ingen grunn til at dette på noen måte skal ha en prevantiv effekt. Av erfaring så vet jeg at folk gjerne blir tungere på høyrefoten når de ser en bil med L bakpå, og gjerne vil forbi uansett hvilken fart den bilen har. Så av erfaring vil jeg tro at dette vil virke mot sin hensikt, og bare skape enda flere farlige situasjoner i trafikken.

 

Det med restriksjoner på ferdsel hos nye sjåfører er også for meg helt fjernt. Jeg sier det enkelt: Hvordan skal man lære seg å kjøre i forskjellige miljø, værtyper, lysforhold, vegunderlag etc. når man blir forhindret fra å kjøre på de?

 

Nå er jeg mitt i denne læringsprossensen man gjennomgår når man begynner å kjøre bil, og kan med hånda på hjertet si at ja, jeg betviler mine evner til tider. Jeg vet at jeg bør betvile de. Samtidig vet jeg også at jeg må bare hoppe i det selv om jeg er usikker noen ganger, visst ikke kommer jeg ikke til å lære noe, og vil fortsette å være en like stor fare i trafikken. To widen your horizon, you need to brake your limits.

 

Hva kjøreopplæringa angår, så synes jeg den er bra, men! Om det var en smule billigere, så hadde det kanskje vert flere som tok ekstra timer? Jeg hadde i bunn og grunn bare det mest grunnleggende, og til 520kr/timen var jeg ikke akkurat lysten på flere timer. Én ting som jeg synes var veldig positivt var måten vi gjennomførte glattkjøringen på. Vi var selvsagt gjennom alt det ordinære, og det var veldig lærerikt. Men i "svingen" lærte vi mer enn å bare unnvike figuren. Vi brukte mye tid på å sladde rundt, øve på å holde en kontrollert sladd, og se hva marginene i fart mellom en kontrollert sladd og en snurr var. Observerte en annen kjøreskole som bare holdt seg til det grunnleggende, og vil tro at jeg kom fra det hele med en del mer kunnskap enn om jeg bare hadde øvd på å svinge unna figuren.

 

Dette igjen leder meg inn på bilrelaterte aktiviteter for ungdom. Åpne dager for ungdom på lukket område er en vidunderlig idé. Å få teste grensene sine i trygge omgivelser er slik jeg ser det en vinn-vinn situasjon. Man får ha det gøy, samtidig som at man faktisk lærer noe. Om glattkjøringsbana her hadde hatt noen åpne dager hadde jeg gledelig tatt turen! (Lokale gatebilklubben har vel forsøkt å få til et slikt arrangement, men NAF som eier bana var negative, til tross for at NAF Motorsport anbefalte det)

 

Tja, nå følte jeg at jeg har tømt meg for mine tanker om det hele. Så får dere kommentere om dere det vil :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adivass, supert innlegg, kjenner meg godt att i innlegget ditt, til trass for at eg er nokre år eldre enn deg. Eg føler framleis at eg er i ein konstant læringsprosess, eg lærer for kvar kilometer eg køyrer. Er faktisk samd i alt det du skriv.

Bilforumet.no
Moderator: Annet bilrelatert

Papi Media Productions @ Youtube
www.youtube.com/user/PapiMediaProductions
I <3 CAKE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget bra innlegg Adivass. Ikke så svart/hvitt som alle forståsegpåere har lett for å være. Alt må læres.

Nå er det vel et prøveprosjekt på gang med opplæring i skolen. Ikke en dag for sent spør du meg. Kjøreskolene er selvfølgelig uenige, men med hånden på hjertet: Når de kan bruke BMW X5, Mitsu EVO, MB CLK Cab osv som kjøreskolebiler så sier det seg selv. Kjøreopplæringen er for dyr.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for positiv respons. Er mulig jeg en dag blir en forståsegpåer, "i mine dager...", men når jeg lever midt i temaet er det veldig enkelt å se det på en reell måte (har kanskje også noe med at jeg ikke akkurat er teit i forhold til alderen).

 

Forstår at kjørelærerene er negative til opplæring i skolen, for det er jo tross alt yrket de har valgt, og om noen plutselig fjerner inntektskilden deres så er deres sinne berettiget. Men at det er for dyrt er det ingen tvil om. Her jeg bor er det ikke veldig mange kjøreskoler, og lærerne tjener godt. Vet at en av de lokale har godt over 1 mill i årsinntekt.

 

Det med dyre biler kan jeg forstå. Er klart at man vil ha en god, trygg og behagelig bil (de tilbringer tross alt veldig mange timer i den hver dag, nesten hele året. Trenger litt comfort da). At de er nye og trygge er også bra. Men at de har sportsbiler ser jeg på som lite nødvendig. Jeg kjørte i hovedsak en bra ny V70 2.5(?) tdi. Læreren kjøpte seg helt ny BMW E60 520d (som jeg bare kjørte på glattkjøringa) mens jeg holdt på med kjøringa, og jeg vil si at det var en god invistering etter det lille jeg fikk kjøre den. Det var på mange måter en mye bedre bil enn Volvoen, og dette virker jo inn på elevene også. Mislikte litt at det var bakkestarthjelp på den, men det er jo klart at for noen vil dette være til hjelp.

 

Gode trygge biler og så nye som mulig er på alle måter bra.

Sportsbiler er unødvendig, og i beste fall bare en gimmick for å trekke kunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi noe som heter "prøv deg på glatta".

 

Da treffes man på NAF bana i Moelven.

Først er ett "foredrag" om ett gitt tema for den aktuelle dagen, det kan feks være om styling, så forteller både politiet og statens vegvesen litt rundt det(hva som er lov å ikke), også kan man stille de spørsmål og diskutere rundt disse tingene. Det har blitt servert kaker/mat og brus/kaffe hver gang.

 

Etter dette er det "autoslalom" rundt på glattkjøringsbana, med premier til de beste(har vært gavekort på dekksett og lignende)

 

Tilslutt er det frikjøring, med all verdens sladding og burning om du vil.

 

Du må skrive ei kontrakt for å få kjøre, hvor du skriver under på å følge trafikkreglene og kjøre hensynsfullt. Bryter du denne får du da ikke kjøre mere (den gjeldende sessongen).

Men overholder du denne og deltar på minst 2 glatta kvelder får man kjøre på vålerbanen!

 

Også det beste, alt dette er GRATIS for de som vil være med!

 

Har ikke nøyaktige tall, men etter dette ble innført har det vært MYE færre ulykker i hele Ringsaker.

 

Tror dette konseptet er noe som kunne funket flere steder i Norge!

 

Link til facebook siden: http://www.facebook.com/group.php?gid=8137181495

- 1989 Volvo 740 GL - Brukis

- 1977 Volvo 244 DL - Orginalare, under restaurering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi noe som heter "prøv deg på glatta".

 

Da treffes man på NAF bana i Moelven.

Først er ett "foredrag" om ett gitt tema for den aktuelle dagen, det kan feks være om styling, så forteller både politiet og statens vegvesen litt rundt det(hva som er lov å ikke), også kan man stille de spørsmål og diskutere rundt disse tingene. Det har blitt servert kaker/mat og brus/kaffe hver gang.

 

Etter dette er det "autoslalom" rundt på glattkjøringsbana, med premier til de beste(har vært gavekort på dekksett og lignende)

 

Tilslutt er det frikjøring, med all verdens sladding og burning om du vil.

 

Du må skrive ei kontrakt for å få kjøre, hvor du skriver under på å følge trafikkreglene og kjøre hensynsfullt. Bryter du denne får du da ikke kjøre mere (den gjeldende sessongen).

Men overholder du denne og deltar på minst 2 glatta kvelder får man kjøre på vålerbanen!

 

Også det beste, alt dette er GRATIS for de som vil være med!

 

Har ikke nøyaktige tall, men etter dette ble innført har det vært MYE færre ulykker i hele Ringsaker.

 

Tror dette konseptet er noe som kunne funket flere steder i Norge!

 

Link til facebook siden: http://www.facebook.com/group.php?gid=8137181495

 

Dette hørtes jo ut som ett supert opplegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode trygge biler og så nye som mulig er på alle måter bra.

Sportsbiler er unødvendig, og i beste fall bare en gimmick for å trekke kunder.

 

Eller så kjøper dem sportsbiler til jobben bare fordi dem har lyst på det. Sparer momsen siden det er kjøpt via bedrift og da er ikke "penisforlengeren" så dyr lenger.

 

Men når sant skal sies så hadde ikke jeg begynt å grini om jeg hadde blitt beært den muligheten å fisi rundt i en BMW 330/530 eller noe annet sprekt i stedetfor en smådaff 5'er golf.

 

Men det som irriterer meg mest er at mange kjøreskoler har i hovedsak bare en biltype, som igjen gir "dårlig" med opplæring rundt temaet FWD/AWD/RWD på blant annet glattkjøring. Jeg vet det er en del personer rundt om i dette langstrakte landet som burde hatt opplæring på de forskjellige hjuldriftene på alskens underlag så dem kanskje hadde lært hvordan en RWD oppfører seg kontra en FWD.

Mens vi er inne på dette temaet så vet jeg av erfaring at mange har lett for å sutre over at dem fikk en annen bil enn hva dem var vandt til på oppkjøring. Isært når dem strøyk/fikk en dugelig skjennepreken for en "tabbe" dem hadde gjordt. Få som forstår der og da at dette er noe som fort kan foregå i den dagligdagse verdenen og.

Endret av Hansien

'09 Ford Ranger

'91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår