Gå til innhold

Ungdom og bilkjøring

Ranger emnet


Marius

Anbefalte innlegg

hva hjelper det og gi lappen til 23 års grense? 98% av de på 18 som tar lappen nå kjører skadefritt og pen, og de siste 2% kjører som idioter uanseth om de er 18 eller 25 år.

har mere tru på beslaglegelse av både førerkort og bil. har du en bil til 100000 svir det og miste den pga uansvarlig kjøring (mener da at om du virkelig usetter andre for fare, 150kmt i 60 sone osv burde du også miste bilen).

men som jeg ser flere her inne påpeker, om det var feil på kjøreopplæringen eller biltypene ville flere kjørt idioter, så jeg trur ikke feilen ligger i det...

 

pål

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Volvo V70 2,4D 2008

Kia Soul 2018

Golf 5 1,6L 2005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 830
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

At du er godtroende tror jeg nok helt sikkert vi kan enes om.

 

Selvfølgelig får du ikke et regjeringsmedlem til å si at det er butikk, ikke engang du ville sagt noe som du visste ville havne på forsida i alle landets aviser og gjøre deg ubrukelig i jobbmiljøet for all fremtid..

 

En annen grunn til at folk er i mot systemet er jo selvfølgelig bøtessatsene her i landet. Kjører man på E6 fra Gardermoen mot Oslo i 125 km/t koster det 4900 kr. På en fire-seksfeltsvei med midtdele. Du kan gjøre mye annet ulovlig og farligere i samfunnet for en slik bot....

 

Og som du selv sier. Ingen har bevist at SATK virker, men å bruke ti mill på det kan vi gjøre uten å blunke. Prøv å få staten med på å bruke fem mill på noe nytt uprøvd, som ikke er ggarantert å gi penger tilbake..

 

bare jeg som reagerer på at du parkerte enmas en gang for alle med det svaret der?!:) det stemmer selvsagt, men når landet består av broilere som enmas, er det ikke rart det skattebetalerne er offer for dårlig planlegging og store økonomiske tapsprosjekter.

Endret av merce-123

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du er godtroende tror jeg nok helt sikkert vi kan enes om.

 

Selvfølgelig får du ikke et regjeringsmedlem til å si at det er butikk, ikke engang du ville sagt noe som du visste ville havne på forsida i alle landets aviser og gjøre deg ubrukelig i jobbmiljøet for all fremtid..

 

En annen grunn til at folk er i mot systemet er jo selvfølgelig bøtessatsene her i landet. Kjører man på E6 fra Gardermoen mot Oslo i 125 km/t koster det 4900 kr. På en fire-seksfeltsvei med midtdele. Du kan gjøre mye annet ulovlig og farligere i samfunnet for en slik bot....

 

Og som du selv sier. Ingen har bevist at SATK virker, men å bruke ti mill på det kan vi gjøre uten å blunke. Prøv å få staten med på å bruke fem mill på noe nytt uprøvd, som ikke er ggarantert å gi penger tilbake..

 

Klokkerent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

dette med og vente med at folk kan ta lappen når di er f.eks 20-23. di er da like ferske og ville å ubrukelige bak ratten som en 18 åring er... har en kompis som tok lappen da han var 30... kjører som et SVIN!!! jeg er nå snart 23, di 2 første årene kjørte jeg og svin, og har kjørt skadefritt siden jeg fikk lappen... sånn er 80% av di som tar lappen....dette har LITE med alder og gjøre etter min mening... når er ikke jeg så gammal, men jeg har da sett mye rart....det er fryktelig mange VOKSNE som kjører GRIS!!! det er bare ungdommene som blir mere HENGT UT i pressen....

04 Opel combo 1.7di

Opel rekord c caravan 1700

Vespa bravo

vw golf 2.0i stv(skrotet)

vw vento 1.9tdi(skrotet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ungdom selv, vil jeg tro det hele handler om uvett og lite kunnskap til kjøring. Det er ikke veienes skyld, kan vel i grunn heller ikke skylde på dårlige biler. Det er tross alt ikke bilen som kjører, det er personen bak rattet.

 

Ved å kjøre fort får man et ubeskrivelig kick, kan jo være en av grunnene til at det for det meste er ungdommer som blir nevnt i bil ulykker. Voksne har mange år på veien og har fått en masse kjøre erfaring. Kan jo faktisk hende de har fått rast i fra seg på veien når de var ung?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 23 år og bor ilag med ei som har 2 unger, og kjører til daglig en ford mondeo fra 1996, med 4x4, og hadde tenkt å kjøpe en ny bil, da jeg ringtr og hørte hva ei forsikring ville ha kostet på en mazda 6 fra 2004 med 4x4 fikk jeg hakeslep, 23000 kr i året. Jeg kjører forsiktig og har kjørt skadefritt og har 50% bonus, så da var en ny og sikrere bil drømmen for meg borte. Jeg har faktisk kjørt veldig mange forskjellige biler og det er uten tvil at nyere biler er sikrere enn gamle biler, men nyere biler er dyrere og forsikre, derfor er det mange ungdommer som velger bort esp, abs, servo, bedre bremser osv osv. Så man kan ikke kommer her og si at det bare er ungdommens feil. De mangler erfaringer som mange andre 30 åringer har, så da ville alle hjelpemidler kommet bra til nytte. Selvfølgeli er det mange ungdommer som liker å kjøre fort, men dere skal ta dere en god faen på at det er mange eldre personer som liker å kjøre fort, bare at de har kanskje mer erfaring og nyere biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

jeg har sittet å lest noen innlegg i denne tråden hvor folk mener at det bør være vanskeligere å få førerkort. jeg tror ikke det handler om det i det hele tatt. På oppkjøring klarer ikke sensor å se om du kommer til å grisekjøre eller ikke og det er vanskelig å se hvordan du kommer til å reagere i en situasjon hvor en ulykke kan oppstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har sittet å lest noen innlegg i denne tråden hvor folk mener at det bør være vanskeligere å få førerkort. jeg tror ikke det handler om det i det hele tatt. På oppkjøring klarer ikke sensor å se om du kommer til å grisekjøre eller ikke og det er vanskelig å se hvordan du kommer til å reagere i en situasjon hvor en ulykke kan oppstå.

 

Helt enig, jeg har kjørt opp på både B, BE og C, og er enda kun 19 år, og alle gangene har jeg kjørt opp uten en eneste anmerkning. Likevel er det ikke mye som holder meg igjen fra å dra laaange fine firehjulssladder når snøen faller på veien! :D

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nytter ikke å komme unna at alle "ferske" sjåfører har et behov for å teste ut sine egne og kjøretøyets grense. Ja, det hender faktisk at den litt mer erfarne og "voksne" også føler litt samme behov noen ganger. Hvorfor finnes det ikke flere tilbud rundt om i landet der man kan få rast fra seg under trygge omgivelser? Det burde absolutt finnes en egen komite for slikt på Stortinget!

 

Og etter at slike tilbud finnes tilgjengelig for alle, da kan man huke tak i og bøtelegge de ungdommene som forsetter å herje på offentlige veier og i tillegg sette de på holdningskurs. Bare så de faktisk skjønner at de ikke ferdes alene på veien, og at offentlige veier er til for transport og ikke lek.

 

Men først MÅ det finnes fler tilbud for leking rundt omkring enn det gjør pr i dag!

Hvis ikke får man aldri bukt med problemet!

 

At holdningen må bli slik innen bilmiljøet at de som herjer på offentlig vei blir sett på som outsidere og at de bare ødelegger for de andre. Slik at det ikke lenger er tøft å kjøre gris i trafikken.

 

Drømme scenarioet:

 

Det skulle vært som et rånested med høyt gjerde rundt, gjerne et klubbmedlemskap. Og all herjing utenfor gjerdene er off-limits og blir slått kraftig ned på. Ikke nødvendigvis et must at dette er et daglig tilbud, kanskje etpar dager/kvelder i mnd. Og Politiet kunne gjerne være med å bivåne både innenfor og utenfor gjerdene. Men poenget er at innenfor gjerdet skal rånekulturen få blomstre, med både høy musikk, burning og banekjøring. En plass ungdommen kan treffes med bilene sine og bare henge rundt eller stikke ut på banen for etpar drifterunder.

Alkohol og rusmidler er selvsagt forbudt, dette skal ikke være en festplass. Men en slags klubb der man får henge i fred så lenge man holder seg innen reglene. Tror det ville lettet ganske mye på trykket til de fleste unge, slik at de faktisk greier å holde seg ellers i trafikken. Og hvis ikke, risikerer de å bli skviset ut av gjengen og sendt på holdningskurs med fullt opplegg om de blir huket i trafikken.

 

Dette er selvfølgelig bare ønsketenkning, og det finnes nok tusenvis av argumenter for at dette er en dårlig ide. Men det har jo ikke akkurat blitt prøvd ut heller, så hvem vet?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Fint å se at det er mange som har innspill i saken om unge bilførere. Man må gå i bunnen av dette å se hva som egentli er grunnen til at unge og ferske førere er involvert i flere ulykker enn godt voksne.

 

Nr1. varselblivning- unge førere klarere ikke å sette i fokus på det man skal, å dermed kan det føre til ulykker. Dette er da noe man får når man får med tiden, erfaring altså.

 

nr2. Selv om man har klart oppkjøring så kan man ikke å kjøre bil, man har et bevis om at man har lov til å kjøre bil.

 

nr3. Gruppepress er desverre en stor faktor, og gutter er da mest utsatt.

 

nr4. Jeg ser også at folk klager om veiene i norge, dette er et stort problem, vi burde ihvertfall få midtdelere relativt fort. Men om vi ordner bare fine veier, så kjører folk deretter også. Noe man må ta til betrakning.

 

nr5. Banekjøring til unge førere burde vært et alternativ, synes jeg personelig. Dette har da også ført til at jeg driver med å anskaffe banebiler med forhåpentligvis et lite samarbeid med bla trygg trafikk. Der jeg kommer til å tilby alle slags folk en runde med banekjøring på div biltreff. Og da med sefølgelig litt stands osv.

 

Det er sefølgelig mange flere grunner som f.eks hastighet mm. Men jeg tok bare en kort versjon. Men det som trengs, det er strengere krav til oppkjøring, strengere straff i trafikken og et tilbud om banekjøring hos ungdom. Dette gjelder da om å få folk til å lære seg hvordan bilen oppfører seg på de ulike underlagene, samt at man får mere erfaring.

 

Mvh Traf.lærer student - Terje:thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
kanskje etpar dager/kvelder i mnd. Og Politiet kunne gjerne være med å bivåne både innenfor og utenfor gjerdene. Men poenget er at innenfor gjerdet skal rånekulturen få blomstre, med både høy musikk, burning og banekjøring. En plass ungdommen kan treffes med bilene sine og bare henge rundt eller stikke ut på banen for etpar drifterunder.

Alkohol og rusmidler er selvsagt forbudt, dette skal ikke være en festplass. Men en slags klubb der man får henge i fred så lenge man holder seg innen reglene.

 

Dette er selvfølgelig bare ønsketenkning, og det finnes nok tusenvis av argumenter for at dette er en dårlig ide. Men det har jo ikke akkurat blitt prøvd ut heller, så hvem vet?!

 

Dette ble vel på en måte prøvd ut i Andebu i Vestfold, men ble avsluttet etter ett par ganger, grunnen var vel pga. de som eide eiendommen ikke ville ha det der mer, og det har ikke skjedd noe mer etter det.

 

http://www.bilforumet.no/happenings/131255-treff-lovlig-burning-andebu-i-vestfold-annenhver-torsdag.html

Endret av SimenRawr

Peugeot 406 2.0

Volvo 240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår