Gå til innhold

Ungdom og bilkjøring

Ranger emnet


Marius

Anbefalte innlegg

Holdt jaggu på å fikk en bil rett i fronten sjøl her for bare etpar dager siden.. Midt på ei rett strekke med god sikt og det hele, plutselig rett før vi møtes er han en halv meter over gulstripa gitt.

 

Rakk å gi han lyshornet og legge bilen helt uti grusen så langt jeg turde i 80. Var rett og slett ikke tid til å tulle med noe bremsing der, det hele var over og bilen passert før jeg hadde fått foten over uansett.

 

Det er jo litt forjævlig å tenke på da, her sitter jeg med en 3åring i baksetet som har hele livet foran seg og kunne fått ødelagt det hele pga en litt trøtt sjåfør på veien, og ei ussel gul malingsstripe som skal være til noe hinder eller trygghet liksom?! Det hele er jo bare en stor vits.. Vi møter alle døden hver eneste dag langs veien, og det kan være bare et tidsspørsmål når vi kan få sett døden i øynene. Denne episoden fikk meg virkelig til å fosskoke, fordi det nesten virket som fyren bevisst prøvde å ramme meg i siste sekund.. Kanskje han gjorde det, hva vet jeg.. onfiredevi

 

Om det SKAL værra sånn at jeg kun har denne gule stripa å beskytte meg selv og familien min med så kunne det for svarte i det minste vært mulig å bevisst ta en skikkelig unnamanøver rett av veien uten at det skal være 50/50 odds samma hva man gjør pga bergknauser og granlegger ikke kan ryddes unna..

 

Holder virkelig med allt Mondeo sier lenger opp her altså!

Jeg vil også stemme på ham! :thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 830
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

yap yap yap!

 

OK! greit nok, du er 18, uerfaren og vil tråkke på!

før eller senere kræsjer du helt sikkert.

 

men så tar vi for oss VIRKELIGHETEN.. 50 ++ hatt førerkort i 30 kjører i rushen, under fartsgrensa. 4 felts motorvei sol og tørt føre.. bilen er full an unger kone bikkjer og fandens oldemor.. på en nannosekund liggr han på taket på den andre siden av autovernet...

 

 

 

 

Hvor kommer dette inn i bildet da? Som yrkessjåfør ser jeg daglig idioter parkert opp etter autovern eller gjerne på utsiden av dem.. og med hånden på hjertet har jeg enda ikke sett en eneste i 20 år!!!

 

VEIENE er ikke problemet what so ever! det er idioten bak rattet! norge er s flinke til å legge skyld på alt annet enn seg selv. trærne langs veien er dumt å ha for man kan treffe dem.. buhu!

 

hva med å holde seg på veien?!

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du syntes du får god valuta for 20-25000 kr?? Deg om det. Antall ulykker med ferskt førerkort viser noe annet

 

Jeg har aldri sakt at det er god valuta for pengene. Jeg syns det er skremmende dyrt, men så er også opplæringen god hvis den blir gjort korrekt. Jeg sier ikke den er perfekt, for det er alltid rom for forbedring. En av disse forbedringene bør være en opplæring som går mye mer på holdninger. Men holdninger tar lang tid å forandre. Syns du det er rimelig å betale for det da?

 

Så ulykkesstatistikken viser at danskene er værre enn oss??

 

Ja, faktisk. Det er nesten dobbelt så mange dødsulykker i Danmark som i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske vi hadde en veginstans som var hevet over stortinget og kommuner, som kun hadde til hensikt med å bygge trygg og bra veginfrastruktur her i Norge.

Motorveier mellom de store byene i Norge er kanskje ikke billig å bygge nå, men jeg trur det vil forbedre infrastrukturen i Norge og stimulere bedrifter til å bygge lagre/fabrikker litt lenger unna byene som igjen vil hjelpe arbeidsplasser og distriksnorge.

 

Det vil hjelpe miljø da vogntog kan ligge i en gjevn flyt og ikke gasse på for harde livet for å nå Oslo - Trheim på en dag.

Det vil også kutte ned på flytrafikk og lignende om man kan kjøre Oslo - Trheim feks effektivt på 5 timer?

 

Og ikke minst og viktigst av alt, motorveier sparer LIV!

Om det er så krise med miljøet så kutt i det store... Det sier seg selv at om kina har 4-5 kullkraftværk som forurenser mer en hele Norge til sammen, hvorfor starte med enkeltpersoner?

 

Nei, vi trenger politikere som har baller nok til å sette menneskeliv forran penger og treelskere som ikke kan se lenger en sin egen nese.

 

Jeg er temmelig sikker på at Norge er tjent med dette i det lange løp, ikke bare med tanke på å spare liv.

Før eller siden må vi også overleve på noe annet en oljepenger og dere som driver firma der ute vet like godt som meg at transport og logistikk i Norge er et helvete!

'09 Toyota Hilux 3.0 D-Cab SR+

'09 Can-Am Outlander MAX 800 XT

'09 Yamaha YFM350R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du syntes du får god valuta for 20-25000 kr?? Deg om det. Antall ulykker med ferskt førerkort viser noe annet

 

Uenig!

Opplæring koster penger, iallefall når det kommer i form av et "lynkurs" som dagens standard. Med mindre staten går inn å subsidierer trafikkopplæringen så vil prisen naturlig øke. Og sammenligne prisen på kjøreopplæringen og kvaliteten sett i forhold til når du tok lappen som 18åring går ikke an. Priser øker i takt med lønnsøkningen, kvaliteten derimot er upåvirket av tiden.

Derimot har fokuset på hva som er relevant i føreropplæringen endret seg, og utifra min mening har fokuset rettet seg i en mer prevantiv(ulykkesmessig) retning enn hva den var tidligere.

 

For det andre er det ikke kjøreskoleopplæringen sin feil at hundrevis av ungdommer er involvert i trafikkulykker årlig. Føreropplæringen skal gi deg de nødvendige kunnskaper om hvordan man skal håndtere en bil i trafikken. Når man innehar førerkortet er det bilistens ansvar å ferdes i trafikken på den måte at man ikke utgjør noen risiko for andre eller seg selv, denne måten å ferdes i trafikken belager seg på den kunnskapen og erfaringen man har opparbeidet seg.

De fleste ulykker inneblandet ungdom skjer når bilisten beveger seg utenfor sin kompetansesone. Dvs. at han kjører over evne, ikke rekker lese trafikksituasjonen, dårlige vurderingen osv.

Et annet aspekt er holdninger, som diskutert tidligere i tråden, å innarbeide gode holdninger på en 17åring er vanskelig for en ukjent instruktør, spesielt med den tiden man har til rådighet. Ansvaret bør da heller falle over på andre som har større påvirkningskraft enn instruktøren. F.eks foresatte, trygg trafikk og aksjoner i forbinnelse med skolebesøk.

 

Ingen betviler at det er vanskelig å bygge vei i Norge, men når man faktisk har en etat som skal ta seg av dette blir det meningsløst når den samme etaten roper det var ikke vår skyld og vi har aldri gjort noe galt hver gang det skjer noe galt på de veiene de har bygd.

Nå startet hele ditt korstog med en statistikk som viste det motsatte. 85-90% av ulykkene skyldes mennesklig svikt, hvorfor skal Statens Vegvesen belastes for de?

 

Er det slik at ved alle ulykker skal staten stå til ansvar fordi de ikke sikret stedet ulykken skjedde? I det du setter deg inn i bilen påskriver du deg et stort ansvar, overholder du ikke det ansvaret er det stor sjans for at personer blir skadd. Og ferdes i trafikken vil si at du overlater ditt liv i hendene på alle andre som ferdes rundt deg. Det er da bilisten som kommer i mot deg sitt ansvar og påse at du overlever.

 

Og skylde på Statens Vegvesen er ansvarfraskrivelse i seg selv.

 

Og det uten at man kan påvise at et eneste menneskeliv har blitt reddet.

Hallo i luken! Tror du selv på det du skriver nå eller er det FRP´ern i deg som skriver. Gjør et søk på google og påstanden din faller til grus.

 

Er dere virkelig så trangsynte å tror at grunnen til at du blir bøtlagt for å kjøre for fort er å gi penger i statskassen?

Er det rart det skjer ulykker i trafikken sier jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at ved alle ulykker skal staten stå til ansvar fordi de ikke sikret stedet ulykken skjedde? I det du setter deg inn i bilen påskriver du deg et stort ansvar, overholder du ikke det ansvaret er det stor sjans for at personer blir skadd. Og ferdes i trafikken vil si at du overlater ditt liv i hendene på alle andre som ferdes rundt deg. Det er da bilisten som kommer i mot deg sitt ansvar og påse at du overlever.

 

Dette er vel noe av det beste som er skrevet i denne posten!! Kunne ikke vært mer enig..!

Mvh Kjetil Løvold

 

Biler i USA:

2000 Ford Mustang GT

1990 Mazda RX7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmas. Det kan være smart å lese det du svarer på, og svare på det som står der, i stedet for å svare på det du tror står der. Les det første innlegget mitt først så får du sammenhengen.

 

Opplæring koster penger, iallefall når det kommer i form av et "lynkurs" som dagens standard. Med mindre staten går inn å subsidierer trafikkopplæringen så vil prisen naturlig øke.
Derfor mener jeg at trafikkopplæringen bør inn i Skolen. Som det står i mitt første innlegg

Nå startet hele ditt korstog med en statistikk som viste det motsatte. 85-90% av ulykkene skyldes mennesklig svikt, hvorfor skal Statens Vegvesen belastes for de?

 

Er det slik at ved alle ulykker skal staten stå til ansvar fordi de ikke sikret stedet ulykken skjedde? I det du setter deg inn i bilen påskriver du deg et stort ansvar, overholder du ikke det ansvaret er det stor sjans for at personer blir skadd. Og ferdes i trafikken vil si at du overlater ditt liv i hendene på alle andre som ferdes rundt deg. Det er da bilisten som kommer i mot deg sitt ansvar og påse at du overlever.

 

Og skylde på Statens Vegvesen er ansvarfraskrivelse i seg selv.

Med fare for å gjenta meg selv: Ja, tallene er riktige, men hva med UTFALLET av ulykkene?? Bilføreren er pålagt et stort ansvar, og jeg har ikke tenkt det skal være noe annerledes. Men hvorfor skal de som har ansvar for veien hver eneste gang skylde ALT på bilføreren?? Hvorfor ikke prøve å komme med løsninger i stedet for å gå i skyttergrava? SVV bestiller gang på gang undersøkelser som viser at føreren er problemet, og ferdig med det. Den eneste løsningen de har klart å hoste opp er 70 sone og noen få meter med midtdeler. Akkurat midtdeler skulle det bli mye av, men det ble for dyrt det og.

Bare for å tydeliggjøre: JEG MENER IKKE AT MAN SKAL FJERNE NOE AV FØREENS ANSVAR, JEG ER BARE OPPTATT AV AT ALLE GJØR SITT BESTE FOR Å HINDRE ULYKKER, OG NÅR DE FØRST SKJER BØR MAN GJØRE ALT FOR AT UTFALLET BLIR MINST MULIG KRITISK. Det hjelper jævlig lite å bruke noen millioner på en undersøkelse for å holde sin egen rygg fri. Det blir ikke færre trafikkdrepte av det.

 

 

Og det uten at man kan påvise at et eneste menneskeliv har blitt reddet.
Hallo i luken! Tror du selv på det du skriver nå eller er det FRP´ern i deg som skriver. Gjør et søk på google og påstanden din faller til grus.

 

Er dere virkelig så trangsynte å tror at grunnen til at du blir bøtlagt for å kjøre for fort er å gi penger i statskassen?

Er det rart det skjer ulykker i trafikken sier jeg...

Frp får holde på med sitt uten innblanding fra meg.. Hva deres program innholder virker det som du har bedre oversikt over.

Selvfølgelig er det satt på spissen, men man kan faktisk ikke pr definisjon si at et eneste liv er reddet av ATK. Ja, man snakker om en ulykkesreduksjon på i gjennomsnitt fra 20 til 50% på ATK strekninger avhengig av hvem man spør. Men hva regnes som en ATK strekning? Er det fra skilt til fotoboks på de steder det er bare en i hele regionen.

Og det sies heller ikke noe om hvilke typer ulykker det har hjulpet mot. (Husk at å kjøre på et barn i 40km/t er å anse som en alvorlig ulykke) Mange bokser står i tettbebygd strøk, og der har de nok en virkning. Men en fotoboks plassert på en tofelts motorveg er å annse som et kassapparat.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enmas sliter med å forstå at det ikke er innført per dags dato måling av gjennomsnittshastighet.. det kommer snart på sørlandet..

 

hvorfor sier jeg dette? jo fordi:

 

ungdommer som ikke har rasa i fra seg før de fikk lappen, skal dra på/imponere og ha det "moro" og teste bilene.. dette er per dags dato letteste som finns, fordi en atk ikke hjelper stort, det holder med en tur hvor man sjekker hvor de står, for så å bruke veien der som testbane.. så det er stort sett for å få inn penger til statskassa, men samtidig er det en fin måte å lure billisten på til å tro at det er for å få de til å kjøre saktere..det virker på et ytterst fåtall å bli tatt i fotoboks.. jeg veit om en som betalte 41 000kr i bøter for litt siden, 5-7 av bøtene var for fort i gjennom fotoboks, dette er han ikke alene om for å si det sånn.. det virker som enkelte drar en søplesekk over hodet når og trur staten alltid vet best.. det er rart etter min mening da f.eks finansministeren er utdannet frisør.. det bør si litt om hvor dyktige folk er innenfor sitt fagområde i den norske politikken.. hvis du ser litt ut i verden, så er det et høyere nivå på politikerne...ofte samfunnsvitere og førsteamanuesiser som sitter i postene, ikke nok med det, vi har et laaaavt nivå på skolene her i forhold til andre europeiske land, så det er nok noe som bør bli bedre med årene.. min oppfordring er å stemme høyre eller ikke å stemme.

 

rødgrønne gjør ikke en dritt utenom å lyve og skryte, det samme gjelder frp.. de andre partiene er sære..

Endret av merce-123

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, la oss nå for all del skylde på politikerne våre..

 

Etter å ha sett enkelte holdninger her inne på forumet så er det ikke rart det blir ulykker. Verdensmestere i 140 km\t er like farlig som usikre sjåfører som holder fartsgrensa!

Det er holdninger som skal til! Hvorfor ikke begynne her inne? Er mange som hadde hatt bruk for en oppvekker her!

 

Javisst er veiene dårlige noen steder, men gjør noe med det selv på den enklest mulige måte: SETT NED FARTA!

 

Ikke skyld på alt og alle andre, men start med oss selv.

Endret av Scout80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, la oss nå for all del skylde på politikerne våre..

 

Etter å ha sett enkelte holdninger her inne på forumet så er det ikke rart det blir ulykker. Verdensmestere i 140 km\t er like farlig som usikre sjåfører som holder fartsgrensa!

Det er holdninger som skal til! Hvorfor ikke begynne her inne? Er mange som hadde hatt bruk for en oppvekker her!

 

Javisst er veiene dårlige noen steder, men gjør noe med det selv på den enklest mulige måte: SETT NED FARTA!

 

Ikke skyld på alt og alle andre, men start med oss selv.

Skyld på hvem faan du vil, og mens Svv, du, Enmas og mange andre er opptatt med å fordele skyld, så dør folk i trafikken.. Prøv å komme med konstruktive forslag i stedet.

Nå har man forsøkt samme taktikken så lenge jeg har levd, nemlig å skremme folk, og den taktikken virker ikke.

 

Man utdanner ikke en flykaptein ved å "slippe et fly i bakken" eller å vise han hva som skjer når et fly detter ned, man gjør i stedet alt for å drille ham i hva han skal gjøre når en farlig situasjon oppstår. Noe å tenke på for trafikkopplæringen også.

For før eller siden kommer alle bil og mc førere opp i en farlig situasjon

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmas. Det kan være smart å lese det du svarer på, og svare på det som står der, i stedet for å svare på det du tror står der. Les det første innlegget mitt først så får du sammenhengen.

 

Jeg har lest det, og er delvis enig i deg på flere punkter. 5meter med grøft hvor man "trygt" kan kjøre av veien hadde vært fint, og som du sier ville det reddet liv i mange tilfeller. Autovern er brukt som et alternativ mange steder. Og det fungerer fint der de er til stede.

 

Men ja, Norges veier er ikke bygd for at man skal kunne komme uskadd fra en utforkjøring. Og tror heller aldri visjonen var det.

Det er vel en av grunnene til at fartsgrensen her til lands er så lav. Man skal ha tid og nok kontroll til å unngå å forlate veien. Det er ikke så vanskelig så lenge man tar visse forhåndsregler og holder seg innen for sin egen kompetansesone.

Uheldigvis hender det at noen mister kontrollen og havner i grøfta. I noen få tilfeller er det ikke føreren sin feil, men andre trafikkanter, men i de fleste tilfeller er det føreren av bilen som ikke har tatt de nødvendige forhåndsreger.

Klarer man, via opplæring og formidling av et slikt budskap, å åpne gangsynet til bilister ville statistikken vært helt anderledes, uavhengig av veistandaren.

 

Bare for å tydeliggjøre: JEG MENER IKKE AT MAN SKAL FJERNE NOE AV FØREENS ANSVAR, JEG ER BARE OPPTATT AV AT ALLE GJØR SITT BESTE FOR Å HINDRE ULYKKER, OG NÅR DE FØRST SKJER BØR MAN GJØRE ALT FOR AT UTFALLET BLIR MINST MULIG KRITISK. Det hjelper jævlig lite å bruke noen millioner på en undersøkelse for å holde sin egen rygg fri. Det blir ikke færre trafikkdrepte av det.

 

En undersøkelse/forskning gir grunnlaget for videre handlemåte for å gjøre veiene tryggere. Dette er for å påse å forvalte de gitte middler på en mest effektiv måte. Som du vet er ikke budsjettet til SVV på størrelse med oljefondet, og de få kronasjene de er tildelt vil de utnytte på best mulig måte. Da hjelper det lite å bruke de kronene på å rydde bort buskas langs veiene hvis det har dårligere effekt enn alternativet, la oss si fotoboks hvis det var konklusjonen i undersøkelsen. (tatt som et eksempel)

 

Har du tilgang til SVV saksbehandlingsrapporter og kan med håndfaste bevis si at SVV forvalter pengene på en feil måte i forhold til de konklusjonene som har kommet frem i diverse forskningsrapporter? Har du det lytter jeg gjerne til dine argumenter, er dette derimot synsing fra din side så har jeg heller større tiltro til SVV sin "synsing".

 

(nå er ikke denne debatten så veldig høytidlig, og uten at du har bevis til å støtte opp om din påstand så respektere jeg den og forstår at du er oppgitt over trafikksikkerheten i Norge. Det er jeg også, alt jeg vil frem til er at man bør ha tiltro til de etater som skal påse din sikkerhet her til lands. De har tross alt en høyere kompetanse og større innsikt enn det du og jeg har til sammen. Og deres avgjørelse har et godt grunnlag i forskningsrapporter.)

 

Skal vi peke ut en syndebukk for at veistandaren i Norge er så dårlig bør en sikte høyere opp i hiarkiet. Hvem forvalter statsbudsjettet? Hvem øker bevilgninger til trafikksikkerhet?

 

Biring:

.det virker på et ytterst fåtall å bli tatt i fotoboks.. jeg veit om en som betalte 41 000kr i bøter for litt siden, 5-7 av bøtene var for fort i gjennom fotoboks, dette er han ikke alene om for å si det sånn..

Nå vet jeg ikke hvilket utvalg du har basert din konklusjon på men det virker da høyst suspekt at andre (mer troverdig?) rapporter sier noe annet.

Et spørsmål man kan stille seg i det man passerer en fotoboks er; hvorfor står det en fotoboks AKKURATT her? Finner du svaret på det er du godt på vei til å bli en bedre bilist.

 

Mondeo:

Skyld på hvem faan du vil, og mens Svv, du, Enmas og mange andre er opptatt med å fordele skyld, så dør folk i trafikken..

Hallo i luken igjen! Nå var det vel du i ditt innledene innlegg som var ute etter å fordele skyld. I tillegg til å ymte frempå at vår diskusjon er skyld i at folk dør i trafikken vil jeg ha meg frabedt. Jeg har ikke noe ansvar ovenfor trafikksikkerheten langs veiene utenom mitt eget ansvar som bilist. Den skjenneprekenen får du gi til Samferdselsministeren og se om du får noe gehør der.

 

Prøv å komme med konstruktive forslag i stedet.

Nå har man forsøkt samme taktikken så lenge jeg har levd, nemlig å skremme folk, og den taktikken virker ikke.

Nå inneholder hele denne tråden og mange andre tråder forslag om å bedre sikkerheten langs veiene, men det rare er at man aldri ser ut til å bli enig... Og ta opp alle disse forslagene på nytt ser jeg ikke noe poeng i, man blir ikke enig likevell. Noen endrer forhåpentligvis holdninger, men for det meste ser det bare ut til at man bli uvenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke sagt at å "Sette ned hastigheten" er et konstruktivt forslag til hvordan man skal senke antall dødsulykker.

Om man er nødt å sette ned farten på en vei er det som regel manglende vedlikehold som er problemet og da er det jo mer fornuftig å reparere veien en å sette ned fartsgrensa.

 

Såklart skjønner jeg de må sette ned fartsgrensa midlertidig intill problemet er utbedret, men jeg har sett alt for mange ganger at veien er så dårlig at dem bare setter ned fartsgrensen og satser på at det går bra de neste 2-3 årene.

 

Noen her burde gå inn i seg selv å tenke litt.

Jeg er et menneske, mennesker gjør feil.

Det faller ikke natrulig for mennesker å farte rundt i høy hastighet, enten det er 50 - 80 eller 100, derfor trenger vi SOLID opplæring i akkurat dette.

Jeg vet om flere personer som ABSOLUTT ikke burde ha fått førerkortet, men i Norge per dags dato er det nesten en menneskerett å ha førerkortet og ALLE som invisterer nok tid vil til slutt få førerett av bil uansett hvor dårlige sjofører dem er.

Dette er et stort problem.

 

Så har vi det med de eldre, at man automatisk får førerkort til man er 100 år er jo helt latterlig. I mine øyne burde det vært lovpålagt og GRATIS veiledningstime og "oppkjøring" minst vært 10 år etter man fyller 50.

I tillegt så har leger plikt å melde fra om eldre ikke kan beholde førerkort lenger, men dette svikter også da leger kanskje har hatt samme pasient i 40 år og kjenner personen godt.

Dette er også et stort problem.

 

Statensvegvesen - værna bedrift.

Jeg har FLERE ganger vært i kontakt med Statens Vegvesen ang sikkring av last eller andre ting jeg har lurt på og det som overrasker meg er at de jeg blir veiledet til der for å spørre om råd faktisk ikke kan en verdens ting om bil og trafikk.

Er det rart folk missforstår her i verden?

Jeg vet om folk som har fått beskjed på statens vegvesen at 80kmt grensa med henger på bil kun gjelder om hengeren veier mer en det som er lov i vognkortet....

De skal være et symbol på trafikksikkerhet, men alikevel spørr du 3 forskjellige folk der får du 3 helt forskjellige svar.

 

 

Så for å prøve å summere det litt opp.

Vi er mennesker og det er menneskelig å gjøre feil og hvem som helst kan gjøre det.

Trenger ikke være egen feil, men at man feks. evt får et illebefinnende da man er ute å kjører.

Uansett hvor mye opplæring som gis så vil det altså være noen som gjør en feil og en liten feil i 80kmt kan fort bli en alvorlig feil.

Ville det ikke da vært fint å vite at kjære statens vegvesen hadde tatt høyde for at dette kunne skje ved å bygge sikkre veier der marginene er på din side om noe skjer?

 

Folk må slutte å tru at de er verdensmestere på alt, å si at man bare kan "holde seg på veien" blir for dumt.

 

 

Scenario.

Du er på vei på hytta eller lignende, i motgående felt kommer det en bil og rett før dere møtes får sjoføren av den bilen illebefinnende og svinger over i ditt felt.

Du har ikke tid til å svinge unna.

 

Her nytter det ikke å skylde på noen da dette kan skje alle og er veldig uforutsigbart.

Eneste som hjelper i en slik situasjon er jo om det er midtdeler.

All opplæring i verden ville ikke vært nok og det kan skje om du kjører i 70 eller 180...

'09 Toyota Hilux 3.0 D-Cab SR+

'09 Can-Am Outlander MAX 800 XT

'09 Yamaha YFM350R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er på vei på hytta eller lignende, i motgående felt kommer det en bil og rett før dere møtes får sjoføren av den bilen illebefinnende og svinger over i ditt felt.

 

Litt avsporing fra meg her men... Mht andre bilisters helse så er noen få leger litt for "snille" når de skal gjøre førerkortvurderinger... Og da tenker jeg ikke bare når det gjelder eldre førere.

F.eks har jeg opplevd at en lege nektet at man skulle utføre en anfallsfremprovoserende undersøkelse med blinkende lys i ulike hertz (litt som diskolys) på en epilepsipasient som var til førerkortutredning. Legen var nemlig redd for å fremprovosere anfall, hvilket ville medført null førerkort.

Tydeligvis bedre at pasienten får anfall når h*n kjører med solen blinkende gjennom granskogen.

 

Legens ønske ble selvfølgelig trosset, og undersøkelsen utført i smug... :thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyld på hvem faan du vil, og mens Svv, du, Enmas og mange andre er opptatt med å fordele skyld, så dør folk i trafikken.. Prøv å komme med konstruktive forslag i stedet.

Nå har man forsøkt samme taktikken så lenge jeg har levd, nemlig å skremme folk, og den taktikken virker ikke.

 

Man utdanner ikke en flykaptein ved å "slippe et fly i bakken" eller å vise han hva som skjer når et fly detter ned, man gjør i stedet alt for å drille ham i hva han skal gjøre når en farlig situasjon oppstår. Noe å tenke på for trafikkopplæringen også.

For før eller siden kommer alle bil og mc førere opp i en farlig situasjon

 

Jeg har ikke skyldt på noen. Hvis du leser innlegget over så skjønner du kanskje sammenhengen.

 

Vil bare minne alle på at en fartsgrense på 80 km/t betyr ikke påbudt minstehastighet 80 km/t. Det er absolutt lov, og det anbefales også på det sterkeste å nedsette hastigheten av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår