Gå til innhold

Scout80

Bruker
  • Innholdsteller

    35
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Scout80

  • Bursdag 07/05/1986

core_pfieldgroups_99

  • Modell (eks S4)
    Scout 80
  • Biltype (eks Audi)
    IH
  • Årsmodell (eks 1995)
    1964
  • Yrke eller sivil status
    Mangemillionær
  • Motor (eks 1.6)
    330ci TD
  • Modifikasjoner (eks konfilter, eksos)
    Lettere å skrive hva som er originalt..
  • Fylke
    Vestfold

Contact Methods

  • Bosted
    Larvik

Scout80's Achievements

  1. Med ledningsnett som passer til 240. Er mappet til B230ET. Pris? Aner ikke. Har bud på 1000,- gi bud!
  2. Byttet motor, men har en slange "til overs". Hvor skal denne? [ATTACH]24098[/ATTACH]
  3. Kommer ikke til å handle usett så det eliminerer jo endel problemer. Plymouth Fury er jo fet vogn da :D Men hva med å kjøpe en ferdig bygd rod, da? Hvordan er de å registrere?
  4. Jeg er så heldig at jeg kan ta inn en bil fra USA for en billig penge, og lurer litt på hva slags bil jeg skal velge. Det er jo massevis av Mustanger og Corvette, så jeg tror ikke det er det beste valget egentlig når det kommer til videresalg. Er det noen som har noen forslag? Bilen må være veteran innen 2011 og den skal helst ha rundt 300 hk. Har også tenkt litt på 30-talls hotrod, men hvordan er det å registrere her i landet hvis den er ombygd?
  5. Da kan man søke om muntlig teoriprøve..
  6. Og poenget ditt er? Jeg har aldri sakt at den ikke kan gjøres bedre, men hvis du sammenligner med andre land, så er den god. Det er desværre fortsatt mange kjørelærere som heller ruller røyk og snakker i telefonen enn å lære bort..
  7. Til å ha hatt lappen i 8 måneder så syns jeg hele inlegget ditt var usansynlig godt, og voksent skrevet! Jeg håper bare at du tenker sånn når du er ute å kjører også. (Men for all del, jeg sier ikke at du ikke gjør det!) Ungdommer har jevnt over bedre reaksjonstid enn eldre. Reaksjonstiden er fra det er mulig å oppfatte en faresituasjon til det blir reagert på den. (Bremse, svinge, gi gass, whatever) Normalt vil denne ligge mellom 1 til 3 sekunder avhengig av hva man er oppmerksom på. Er det flere ting i en ferdselsituasjon man må rette oppmerksomheten mot, vil reaksjonstiden bli lenger osv. Eks: Det er mørkt og du kjører alene i et område med mye rådyr, og du har sett dem akkurat på samme sted før, så er du spesielt oppmerksom på at det kan komme rådyr. Ser du to prikker som lyser litt i veikanten da, så nøler du ikke med å bremse. Når rådyret først er observert har unge friske folk ofte kortere reaksjonstid enn litt eldre, men de eldre har den erfaringen at de kanskje hadde begynt å bremse før rådyret var fullt observert. Hadde alle som ferdes på vegen fulgt veitrafikkloven §3 til punkt og prikke hadde vi ikke hatt behov for andre kjøreregler. § 3. Grunnregler for trafikk. Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen. Med andre ord; BRUK SUNN FORNUFT OG SUNN SKEPSIS!
  8. Jeg har ikke skyldt på noen. Hvis du leser innlegget over så skjønner du kanskje sammenhengen. Vil bare minne alle på at en fartsgrense på 80 km/t betyr ikke påbudt minstehastighet 80 km/t. Det er absolutt lov, og det anbefales også på det sterkeste å nedsette hastigheten av og til.
  9. Ja, la oss nå for all del skylde på politikerne våre.. Etter å ha sett enkelte holdninger her inne på forumet så er det ikke rart det blir ulykker. Verdensmestere i 140 km\t er like farlig som usikre sjåfører som holder fartsgrensa! Det er holdninger som skal til! Hvorfor ikke begynne her inne? Er mange som hadde hatt bruk for en oppvekker her! Javisst er veiene dårlige noen steder, men gjør noe med det selv på den enklest mulige måte: SETT NED FARTA! Ikke skyld på alt og alle andre, men start med oss selv.
  10. Jeg har aldri sakt at det er god valuta for pengene. Jeg syns det er skremmende dyrt, men så er også opplæringen god hvis den blir gjort korrekt. Jeg sier ikke den er perfekt, for det er alltid rom for forbedring. En av disse forbedringene bør være en opplæring som går mye mer på holdninger. Men holdninger tar lang tid å forandre. Syns du det er rimelig å betale for det da? Ja, faktisk. Det er nesten dobbelt så mange dødsulykker i Danmark som i Norge.
  11. Er enig i mye av det du sier, men trafikkopplæringen i Norge er på ingen måte dårlig hvis den utføres på korrekt måte. Det er desværre mye slurv ute å går. Vil trekke inn Danmark som eksempel her, for de har fått mye skryt for sin trafikkopplæring. Der har de ingen øvelseskjøring i det hele tatt, de har først lov å begynne på trafikkskole 3 måneder før de blir 18 og kjørelæreren sitter ved siden av gjennom hele kursforløpet og sier alt som skal kan\kommer\skal skje ned til minste detalj. Til og med så basic som slipp gassen, clutch inn, skift gear, clutch ut, gi gass. Den dagen elevene skal klare seg på egenhånd har de null erfaring i å tenke selv. Er det sånn vi vil ha det? Det tror jeg ikke. Det at man her i Norge kan opparbeide seg erfaring allerede fra man er 16 er helt genialt. Det jeg syns er mindre genialt er forelre som er redd for å øvelseskjøre med barna sine og på den måten sender de dem helt grønne til trafikkskolen. For å opparbeide seg erfaring er det mengdetrening som gjelder, ikke "kvalitetstrening" hvis man kan kalle det for det. Vi må nok alle innrømme at Norge er et nisseland når det kommer til muligheter for veibygging. Jeg tror at når Gud skapte norge så tenkte han: "Ojsann! Det her ble kanskje litt for galt. Jeg får gi dem litt olje så blir det vel bra." Enkelte steder i Norge burde man bare være glad for at de i det hele tatt har tatt seg bryet med å bygge en vei. Vi er 4,5 millioner innbyggere på et område så stort som fra Berlin til Istanbul! Var i USA i to uker, og jeg har aldri sett så mange ulykker i hele mitt liv enn de to ukene der borte. Så iallefall 5 ulykker der sjåføren enten var griseheldig eller død. Alle vet hvordan en amerikansk interstate ser ut, med 4-6 felt i hver retning, store avgrensniger mellom veibanene og langt til nærmeste grantre eller fjellknaus. Farten er som regel ikke høyere enn 110-120, så hvorfor er det så mange ulykker der? (45800 dødsfall i 2005) Jeg tror folk blir drittlei og sovner. Rett og slett. Ikke at amerikansk veistandard kommer til å bli noe "problem" i Norge de neste 100 årene, men for å sette det på spissen er ikke gode veier nok i seg selv. Grøfterydding er nok en god idé, men det koster penger. Iallefall MYE mer enn å sette opp et skilt med hastighetsbegrensning og en fotoboks rett bak svingen.
  12. 85-90% av alle ulykker skjer pga trafikanten. De resterende 10-15% er på grunn av veien eller noe galt med kjøretøyet. Er det noen her som vet hva bilistens viktigste oppgave er? Å være oppmerksom! Det vil altså si at hvis du er en av de som skifter cd, snakker i mobilen, skriver sms og ser på damene mens du kjører så er det det samme som å jobbe i kassa på rimi og ikke ekspedere kundene. Du gjør ikke jobben din! Leste på side 39 at det var en som mente at 180 i 80 sona ikke var fort. Når du kjører i 80 km/t og flytter blikket bort fra veien i ett sekund, (tenne en røyk, bytte sang osv) har du flyttet deg 22,2 meter. Gjør du det samme i 180 km/t kjører du faktisk 50 meter uten å se på veien i det hele tatt. Når du dobler hastigheten, (i ditt tilfelle så har du doblet hastigheten og lagt på 20 km/t) så firedobler du bremselengden. Dette bør være barnelærdom for de fleste, men det er fortsatt ikke alle som har fått det med seg. Når det kommer til ungdom og bilkjøring, så husker jeg noe far sa til meg når jeg fikk lappen: "Nå kan du endelig begynne å trene på egenhånd." Det krever trening for å holde oppmerksomheten mot det du skal når du kjører bil, og det krever trening å holde oppmerksomheten oppe når du kjører langt. Det er trening som 18-19 åringer ikke har. Du kan være dyktig til å kontrollere bilen, men det er ikke dermed sakt at du er en dyktig bilist. Jeg er helt enig i at det skulle vært noen sladdebaner i Norge der ungdommen kunne kommet og prøvd seg med egne biler. Den glattkjøringa vi har i norge i dag har ingenting for seg, og er kun et sløseri med penger. Den reaksjonen du har når et kjøretøy får sladd eller noe annet uforutsett skjer må komme fra ryggmargen og det klarer du ikke trene opp på en dag på glattkjøringsbanen.
  13. Bud på 2500 er motatt. Mangler vanntempsensor, men den originale til b230 kan brukes..
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår