Gå til innhold

Ungdom og bilkjøring

Ranger emnet


Marius

Anbefalte innlegg

85-90% av alle ulykker skjer pga trafikanten. De resterende 10-15% er på grunn av veien eller noe galt med kjøretøyet.

 

Er det noen her som vet hva bilistens viktigste oppgave er?

Å være oppmerksom! Det vil altså si at hvis du er en av de som skifter cd, snakker i mobilen, skriver sms og ser på damene mens du kjører så er det det samme som å jobbe i kassa på rimi og ikke ekspedere kundene. Du gjør ikke jobben din!

 

Leste på side 39 at det var en som mente at 180 i 80 sona ikke var fort. Når du kjører i 80 km/t og flytter blikket bort fra veien i ett sekund, (tenne en røyk, bytte sang osv) har du flyttet deg 22,2 meter. Gjør du det samme i 180 km/t kjører du faktisk 50 meter uten å se på veien i det hele tatt.

Når du dobler hastigheten, (i ditt tilfelle så har du doblet hastigheten og lagt på 20 km/t) så firedobler du bremselengden. Dette bør være barnelærdom for de fleste, men det er fortsatt ikke alle som har fått det med seg.

Når det kommer til ungdom og bilkjøring, så husker jeg noe far sa til meg når jeg fikk lappen: "Nå kan du endelig begynne å trene på egenhånd."

Det krever trening for å holde oppmerksomheten mot det du skal når du kjører bil, og det krever trening å holde oppmerksomheten oppe når du kjører langt. Det er trening som 18-19 åringer ikke har. Du kan være dyktig til å kontrollere bilen, men det er ikke dermed sakt at du er en dyktig bilist.

 

Jeg er helt enig i at det skulle vært noen sladdebaner i Norge der ungdommen kunne kommet og prøvd seg med egne biler. Den glattkjøringa vi har i norge i dag har ingenting for seg, og er kun et sløseri med penger. Den reaksjonen du har når et kjøretøy får sladd eller noe annet uforutsett skjer må komme fra ryggmargen og det klarer du ikke trene opp på en dag på glattkjøringsbanen.

Endret av Scout80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 830
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

85-90% av alle ulykker skjer pga trafikanten. De resterende 10-15% er på grunn av veien eller noe galt med kjøretøyet.

 

 

 

 

Joda, tallene er riktige de, MEN det man aldri hører noe om er om hva som er årsaken til utfallet av ulykken. Kjører man av i en sving der det ikke er noe de første to tre meterene kan det ende godt. Treffer man en bergknaus 20 cm fra asfaltkanten blir utfallet et helt annet. Hvor mange liv som kunne vært reddet hvis man faktisk gjorde det mulig å kjøre utfor uten å dø?? Når det befinner seg kampesteiner, berg og grantrær en halv meter fra veibanen så ville nok statistikken vært mye hyggeligere lesing hvis man svei av noen titalls millioner på en skikkelig grøfterens.

 

At sjåfører gjør feil er noe vi aldri kommer til livs. At noen oppfører seg som idioter (been there, done that) i trafikken er heller ikke en ting man kan fjerne helt, vi er tross alt mennesker. Men å rydde to-tre meter vegkant kan man veldig mange (ikke alle) steder faktisk gjøre noe med, og det er et konkret tiltak med målbart resultat.

 

Se til jernbanen. Der er det lagd slik at en menneskelig feil ikke skal være nok til at det skjer en ulykke. For å kalle seg lokfører trenger man en lang utdannelse, men de kan gjøre en feil uten at det skjer noe alvorlig. Gjør du en feil i trafikken er det tilfelfdigheter som avgjør hvor mange som dør.

 

Jeg mener ikke med dette at bilføreren skal fratas sitt ansvar, men jeg blir provosert over SVV som alltid legger alt over på billisten. En bilfører plikter å ha bilen sin på sjekk hvert annet år, og når han bruker den stilles han til ansvar for hver eneste feil. Hadde Statens Vegvesen hatt et kontrollorgan over seg som satte like strenge krav til dem som de gjør til billistene tror jeg nok etaten ville hengt i en tynn tråd.

 

Det er noe med å feie for sin egen dør først.

 

Skal man klare å begrense problemet (for borte blir det aldri) må ALLE gjøre sitt beste i stedet for å fordele skyld.

Og all den tid det er staten som sitter med makten bør de gjøre allt for å (sparke Finn Abrahamsen fra Vegdirektoratet og) begrense skadene der de kan

 

Jeg er overbevist om at man ville fått bedre avkastning på f.eks grøfterydding enn å søle bort pengene på radioreklame og t-skjorter.

 

Neste punkt blir å innføre obligatorisk trafikkopplæring i skolen. Fjern det totalt unyttige norsk sidemål, så blir det noen timer til overs.

Så lenge trafikkopplæringen styres så kraftig som den gjøres av Norske Trafikkskolers Landsforbund blir kjøreopplæringen dyr og dårlig. Bukken og havresekken har vi alle hørt om.

Glattkjøringstullet vi har i dag fjernes og en dag på bane blir obligatorisk.

Lær folk å kjøre bil istedet for denne skremselspropagandaen man bedriver i dag. Å heise en bedriten gammel Sierra 15 meter til værs og slippe den blir det neppe særlig mange bedre sjåfører av. Sett en veltebøyle i den samme bedritne Sierraen og slipp den ut på en gokartbane, jorde, Rudskogen, ACR, mjøsisen (naturvernere kan brukes som kjegler), what-so-ever. Det skal ikke så mye til før man lærer litt, og litt kan være det lille som skiller en aha opplevelse fra en dødsulykke.

Kommer du inn i en sving der vannet har blitt is i løpet av natta hjelper det jævlig lite om du har sett tjue gamle Sierraer dumpet fra en heisekran hvis du ikke aner hva du skal gjøre når hjulene slipper

 

(Ja, dette engasjerer meg :))

Endret av Mondeo

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, tallene er riktige de, MEN det man aldri hører noe om er om hva som er årsaken til utfallet av ulykken. Kjører man av i en sving der det ikke er noe de første to tre meterene kan det ende godt. Treffer man en bergknaus 20 cm fra asfaltkanten blirutfallet et helt annet. Hvor mange liv som kunne vært reddet hvis man faktisk gjorde det mulig å kjøre utfor uten å dø?? Når det befinner seg kampesteiner, berg og grantrær en halv meter fra veibanen så ville nok statistikken vært mye hyggeligere lesing hvis man svei av noen titalls millioner på en skikkelig grøfterens.

 

At sjåfører gjør feil er noe vi aldri kommer til livs. At noen oppfører seg som idioter (been there, done that) i trafikken er heller ikke en ting man kan fjerne helt, vi er tross alt mennesker. Men å rydde to tre meter vegkant kan man veldig mange (ikke alle) steder faktisk gjøre noe med, og det er et konkret tiltak med målbart resultat.

 

Se til jernbanen. Dert er det lagd slik at en menneskelig feil ikke skal være nok til at det skjer en ulykke. For å kalle seg lokfører trenger man en lang utdannelse, men de kan gjøre en feil uten at det skjer noe alvorlig. Gjør du en feil i trafikken er det tilfelfdigheter som avgjør hvor mange som dør.

 

Jeg mener ikke med dette at bilføreren skal fratas slitt ansvar, men jeg blir provosert over SVV som alltid legger alt over på billisten. En bilfører plikter å ha bilen sin på sjekk hvert annet år, og når han bruker den stilles han til ansvar for hver eneste feil. Hadde Statens Vegvesen hatt et kontrollorgan over seg som satte like strenge krav til dem som de gjør til billistene tror jeg nok etaten ville hengt i en tynn tråd.

 

Det er noe med å feie for sin egen dør først.

 

Skal man klare å begrense problemet (for borte blir det aldri) må ALLE gjøre sitt beste i stedet for å fordele skyld.

Og all den tid det er staten som sitter med makten bør de gjøre allt for å (sparke Finn Abrahamsen fra Vegdirektoratet og) begrense skadene der de kan

 

Jeg er overbevist om at man ville fått bedre avkastning på f.eks grøfterydding enn å søle bort pengene på radireklame og t-skjorter.

 

Neste punkt blir å innføre obligatorisk trafikkopplæring i skolen. Fjern det totalt unyttige norsk sidemål, så blir det noen timer til overs.

Så lenge trafikkopplæringen styres så kraftig som den gjøres av Norske Trafikkskolers Landsforbund blir kjøreopplæringen dyr og dårlig. Bukken og havresekken har vi alle hørt om.

Glattkjøringstullet vi har i dag fjernes og en dag på bane blir obligatorisk.

Lær folk å kjøre bil istedet for denne skremselspropagandaen man bedriver i dag. Å heise en bedriten gammel Sierra 15 meter til værs og slippe den blir det neppe særlig mange bedre sjåfører av. Sett en veltebøyle i den samme bedritne Sierraen og slipp den ut på en gokartbane, jorde, Rudskogen, ACR, mjøsisen (naturvernere kan brukes som kjegler), what-so-ever. Det skal ikke så mye til før man lærer litt, og litt kan være det lille som skiller en aha opplevelse fra en dødsulykke.

Kommer du inn i en sving der vannet har blitt is i løpet av natta hjelper det jævlig lite om du har sett tjue gamle Sierraer dumpet fra en heisekran hvis du ikke aner hva du skal gjøre når hjulene slipper

 

(Ja, dette engasjerer meg :))

 

beste innlegget på bilforumet gjennom tidende, mondeo bør få nobels fredspris.:thumb

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kloke og reflekterte ord.

 

Ja, SVV er påpasselige med oss, men bedriver ansvarsfraskrivelse i stor skala når men ser hvor mye de kunne gjort for å forhindre alvorlige ulykker mht. veisikkerhet.

 

Fokuset derfra rettes så godt som altid på bilistenes ansvar, men skjelden på myndihetenes ansvar for sikrere veier.

 

Hva med veibelysning ute av drift? Farlige hull i veien, og ikke minst midtdelere og grøfterydding?

 

Kjører man med en defekt pære kan man få bot, men hvem bøtelegger SVV for manglende veibelysning?

 

Dobbeltmoralisme av verste skuffe !

 

Å nekte ungdom å kjøre biler med stor motor tror jeg ikke har noen hensikt, man kan kjøre gris med en 25 år gammel Fiat Panda, den har dessuten elendige bremser og kjøreegenskaper.

 

Biler med originalt større motorer er oftest også konstruert for bedre kjøreegenskaper, mht. fjæring, bremser, støtdempere osv.

 

:cab

Endret av Bruker deaktivert
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo være det dummeste som går i to sko! "Jeg mener jeg er flink til og kjøre". Hvordan kan du si noe så dumt. Du kan ikke kjøre før du har kjørt i 10 år!! Du burde ikke kjørt noe større en en tråbil!

 

Erfaring kommer selvfølgelig med årene, og det er riktig at jo lenger man har kjørt med bil jo mer lærer man...

Men vi mennesker er forskjellige alle mann, som da resulterer i at ikke alle bryr seg like mye ved å følge med på veien! Samtlige er i en helt annen verden når de kjører bil, enten de er 20 eller 60!

Dessuten ser jeg faktisk like mange 30+ personer som kjører gris som jeg ser 18-19 åringer kjører fort! Men jeg er fortsatt enig i at de som nettopp har fått lappen har ikke på langt nær like stor erfaring med å lese trafikkbildet og håndtere bilen. Å tro at man er en god sjåfør, svekker rett og slett evnen din til å kjøre bil pga økningen av sjanser man tar i traffiken.

 

Dette er noe som kan diskuteres i all evighet og det er så mye mer en kan si om dette temaet, men vi kommer oss alldeles ikke unna at vi mennesker er forskjellige! :drive2 hehe!

 

Edit:

Bildekk og ABS kan også være med på å forminske ulykkene..

Økonomidekk er noe tull å skaffe seg. Det er trosalt det eneste som faktisk berører bakken og holder bilen på veien! Personlig mener jeg at økodekk blir forbudt og at dekk helst bør ha en slags "EU" godkjenning, eller TUV merking. Altså rett og slett sette ned prisene på skikkelige bildekk.

 

ABS er perfekt for den som ikke har kjørt bil så mye, men for en som ikke har ABS og har lært seg pumpebremsing så er bremselengden forsåvidt den samme. Da jeg var på glattkjøringa mi bremset jeg like langt med min pumpebremsing som jeg bremset med ABS. ABS er jo kun for å ha bedre styring på bilen under bråbremsinger.

Endret av Xanderion

[ Daniel Nilssen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har satt og lest litt på denne posten nå, og må si det er noen innlegg jeg er enig i, mens andre er jeg litt uenig i, og resten er jeg kjempe uenig i..

 

1. Noen skriver her at det går ann å kjøre fort midt på natta osv på åpen vei fordi da er det nesten ikke biler på veien og folk i gatene... TULL!!! Tenk heller på hva som KAN møte deg bak neste sving.. Om du ligger i 120 i 80 sona og tar svingen som du ikke ser utgangen på fint, kan det komme en i motsatt kjørerettning som ikke ligger klistret til hvitestripa på sin side kan dere vel egentlig tenke resten selv..

 

Noen vil kanskje si nå, jamen da er det jo han som kommer imot som ikke holder sin side.. Ja, kanskje det.. MEN om du da hadde holdt fartsgrensa hadde du nok enklere kunne manuverert unna den møtende bilen...

 

Jeg jobber som flyinstruktør, og da er en nødt til å tenke litt frem i tid hele veien... Hva skjer visst motoren kutter nå?? Det er forseint dersom den skulle gjøre det, og enn ikke har en nødlandingsplass som en allerde har lokalisert som en mulig nødlandingsplass....

 

 

 

2. Flere baner rundt omkring i vårt vidstrakte land hadde ikke vært feil... Fått åpne banedager der folk og fe kan få rase fra seg så mye de vil, så lenge folk ikke tar med seg banekjøringa ut på landeveien igjen.. Da vil hele oplegget få en negativ effekt...

 

 

Min sjåførlærer sa til meg engang i tiden etter jeg fikk lappen:

 

Nå har du beviset på at du kan øvekjøre alene og se alltid på møtende biler som potensielle drapsmenn/kvinner..

 

Kloke ord vil jeg si..

Mvh Kjetil Løvold

 

Biler i USA:

2000 Ford Mustang GT

1990 Mazda RX7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen vil kanskje si nå, jamen da er det jo han som kommer imot som ikke holder sin side.. Ja, kanskje det.. Men om du da hadde holdt fartsgrensa hadde du nok enklere kunne manuverert unna den møtende bilen...

 

Jeg jobber som flyinstruktør, og da er en nødt til å tenke litt frem i tid hele veien... Hva skjer visst motoren kutter nå?? Det er forseint dersom den skulle gjøre det, og enn ikke har en nødlandingsplass som en allerde har lokalisert som en mulig nødlandingsplass....

 

“…it’s that part of your brain that makes you frightened. That’s what racing drivers don’t have! They don’t have imagination, they’re not thinking: “what if a wheel falls off now, what if i push the brake pedal and nothing happens, what if a gigantic meteorite lands in front off me” and that’s all i’m thinking all the time, what if, what if, what if…

 

Hehe... :D

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

“…it’s that part of your brain that makes you frightened. That’s what racing drivers don’t have! They don’t have imagination, they’re not thinking: “what if a wheel falls off now, what if i push the brake pedal and nothing happens, what if a gigantic meteorite lands in front off me” and that’s all i’m thinking all the time, what if, what if, what if…

 

Så kjører vel "racing drivers" på bane også da, og ting stiller seg litt annerledes... :rolleyes:

Mvh Kjetil Løvold

 

Biler i USA:

2000 Ford Mustang GT

1990 Mazda RX7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjører vel "racing drivers" på bane også da, og ting stiller seg litt annerledes... :rolleyes:

 

Det er da strengt tatt en hel haug av racersjåfører som kjører bil på veien og :)

 

Det jeg forøvrig mente med meldingen var at man kan ikke alltid sitte å tenke at "hvor kan jeg legge bilen om bremsene ikke fungerer nå" hele tia, da må man ærlig talt innrømme at en stor del av hjernekapasiteten taes bort fra trafikkbildet. Er vel derfor vi har EU kontroll, for å sikre oss at det mest nødvendige skal funke sånn nogenlunde ;)

 

Har selv opplevd å miste bremsene i 150+(heldigvis på bane), og uansett hvor mye du forbereder deg på at noe sånt skal skje, så er det over på tidels sekunder og du rekker knapt tenke over hva som skjer, før det er over.

Endret av Go-carter

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste punkt blir å innføre obligatorisk trafikkopplæring i skolen. Fjern det totalt unyttige norsk sidemål, så blir det noen timer til overs.

Så lenge trafikkopplæringen styres så kraftig som den gjøres av Norske Trafikkskolers Landsforbund blir kjøreopplæringen dyr og dårlig. Bukken og havresekken har vi alle hørt om.

Glattkjøringstullet vi har i dag fjernes og en dag på bane blir obligatorisk.

 

Er enig i mye av det du sier, men trafikkopplæringen i Norge er på ingen måte dårlig hvis den utføres på korrekt måte. Det er desværre mye slurv ute å går.

 

Vil trekke inn Danmark som eksempel her, for de har fått mye skryt for sin trafikkopplæring. Der har de ingen øvelseskjøring i det hele tatt, de har først lov å begynne på trafikkskole 3 måneder før de blir 18 og kjørelæreren sitter ved siden av gjennom hele kursforløpet og sier alt som skal kan\kommer\skal skje ned til minste detalj. Til og med så basic som slipp gassen, clutch inn, skift gear, clutch ut, gi gass. Den dagen elevene skal klare seg på egenhånd har de null erfaring i å tenke selv. Er det sånn vi vil ha det? Det tror jeg ikke.

 

Det at man her i Norge kan opparbeide seg erfaring allerede fra man er 16 er helt genialt. Det jeg syns er mindre genialt er forelre som er redd for å øvelseskjøre med barna sine og på den måten sender de dem helt grønne til trafikkskolen. For å opparbeide seg erfaring er det mengdetrening som gjelder, ikke "kvalitetstrening" hvis man kan kalle det for det.

 

Vi må nok alle innrømme at Norge er et nisseland når det kommer til muligheter for veibygging. Jeg tror at når Gud skapte norge så tenkte han: "Ojsann! Det her ble kanskje litt for galt. Jeg får gi dem litt olje så blir det vel bra." Enkelte steder i Norge burde man bare være glad for at de i det hele tatt har tatt seg bryet med å bygge en vei. Vi er 4,5 millioner innbyggere på et område så stort som fra Berlin til Istanbul!

 

Var i USA i to uker, og jeg har aldri sett så mange ulykker i hele mitt liv enn de to ukene der borte. Så iallefall 5 ulykker der sjåføren enten var griseheldig eller død. Alle vet hvordan en amerikansk interstate ser ut, med 4-6 felt i hver retning, store avgrensniger mellom veibanene og langt til nærmeste grantre eller fjellknaus. Farten er som regel ikke høyere enn 110-120, så hvorfor er det så mange ulykker der? (45800 dødsfall i 2005) Jeg tror folk blir drittlei og sovner. Rett og slett. Ikke at amerikansk veistandard kommer til å bli noe "problem" i Norge de neste 100 årene, men for å sette det på spissen er ikke gode veier nok i seg selv.

 

Grøfterydding er nok en god idé, men det koster penger. Iallefall MYE mer enn å sette opp et skilt med hastighetsbegrensning og en fotoboks rett bak svingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veit ikke åssen det er med andre her, men jeg blir tre ganger så trøtt og gir f... når jeg må ligge i 70kmt på en vei som kunne hatt 140 som fartsgrense..

 

Problemet er at vi ikke kan kjøre bil, det er grunnen til at det skjer dødsulykker..i tillegg til sykdom og at folk sovner bak rattet. Men det skjønner vi selvsagt ikke..en dag i trafikken er nok til å skrive et leksikon over folk som aldri skulle hatt lappen. Overrasker meg overhode ikke at det er dødsulykker når folk kommer i motsatt kjørefelt, kjører forbi der de aldri skulle ha gjort det.. kjører for fort i forhold til føre osv.

Jeg har blitt drept nesten 4 ganger i trafikken på 1,5 år..altså hvor jeg må ha tatt en unnamanøver for ikke å fronte eller bli pressa ut av biler som ikke bruker speil på tre-felten uten midtdeler..speil brukes ikke og logikken er tilsidesatt.

Endret av merce-123

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i mye av det du sier, men trafikkopplæringen i Norge er på ingen måte dårlig hvis den utføres på korrekt måte. Det er desværre mye slurv ute å går.

Så du syntes du får god valuta for 20-25000 kr?? Deg om det. Antall ulykker med ferskt førerkort viser noe annet

 

Vil trekke inn Danmark som eksempel her, for de har fått mye skryt for sin trafikkopplæring. Der har de ingen øvelseskjøring i det hele tatt, de har først lov å begynne på trafikkskole 3 måneder før de blir 18 og kjørelæreren sitter ved siden av gjennom hele kursforløpet og sier alt som skal kan\kommer\skal skje ned til minste detalj. Til og med så basic som slipp gassen, clutch inn, skift gear, clutch ut, gi gass. Den dagen elevene skal klare seg på egenhånd har de null erfaring i å tenke selv. Er det sånn vi vil ha det? Det tror jeg ikke.

 

Det at man her i Norge kan opparbeide seg erfaring allerede fra man er 16 er helt genialt. Det jeg syns er mindre genialt er forelre som er redd for å øvelseskjøre med barna sine og på den måten sender de dem helt grønne til trafikkskolen. For å opparbeide seg erfaring er det mengdetrening som gjelder, ikke "kvalitetstrening" hvis man kan kalle det for det.

Så ulykkesstatistikken viser at danskene er værre enn oss??

 

Vi må nok alle innrømme at Norge er et nisseland når det kommer til muligheter for veibygging. Jeg tror at når Gud skapte norge så tenkte han: "Ojsann! Det her ble kanskje litt for galt. Jeg får gi dem litt olje så blir det vel bra." Enkelte steder i Norge burde man bare være glad for at de i det hele tatt har tatt seg bryet med å bygge en vei. Vi er 4,5 millioner innbyggere på et område så stort som fra Berlin til Istanbul!

Ingen betviler at det er vanskelig å bygge vei i Norge, men når man faktisk har en etat som skal ta seg av dette blir det meningsløst når den samme etaten roper det var ikke vår skyld og vi har aldri gjort noe galt hver gang det skjer noe galt på de veiene de har bygd.

 

Var i USA i to uker, og jeg har aldri sett så mange ulykker i hele mitt liv enn de to ukene der borte. Så iallefall 5 ulykker der sjåføren enten var griseheldig eller død. Alle vet hvordan en amerikansk interstate ser ut, med 4-6 felt i hver retning, store avgrensniger mellom veibanene og langt til nærmeste grantre eller fjellknaus. Farten er som regel ikke høyere enn 110-120, så hvorfor er det så mange ulykker der? (45800 dødsfall i 2005) Jeg tror folk blir drittlei og sovner. Rett og slett. Ikke at amerikansk veistandard kommer til å bli noe "problem" i Norge de neste 100 årene, men for å sette det på spissen er ikke gode veier nok i seg selv.

Sammenligning med USA er fullstendig irrelevant, alt er så totalt forskjellig fra Norge at det blir meningsløst. Og jeg har heller ikke påstått at bedre veier løser alle problemer, men jeg mener at alle bør gjøre sitt til at det går best mulig. Å få en 18 åring med fersk lapp og 200 hesters BMW i garasjen til å skjønne ansvaret er ikke lett, men man bør faktisk forvente at den statlige etaten forvalter sitt ansvar på en best tenkelig måte. Det gjør de, pr i dag, så definitivt ikke, men de er veldig gode til å fraskrive seg ansvaret og skyve det over på billistene

 

Grøfterydding er nok en god idé, men det koster penger. Iallefall MYE mer enn å sette opp et skilt med hastighetsbegrensning og en fotoboks rett bak svingen.
En fotoboks kostet i 2005 ca 300 000 kr, og det finnes 370 stk i Norge i dag, dvs at man har svidd av 111 millioner kroner + prisstigning fra 2005... Og det er kun for å sette opp boksene, driften kommer i tilegg. Og det uten at man kan påvise at et eneste menneskeliv har blitt reddet.. Jeg kan på stående fot huske tre ulykker med dødelig utgang der utfallet ville blitt et helt annet hvis det ikke befant seg kampesteiner under en meter fra asfaltkanten. Og når man ser hva en dødsulykke koster samfunnet...........

 

Grunnen til at man foretrekker fotobokser er selvfølgelig at det gir masse kroner i statskassa. Trafikksikkerheten kommer i andre rekke. Igjen et eksempel på den norske stats håndtering av problemer. Man gjør dem til en inntektskilde for staten, uten at det hjelper mot problemet. (det samme som gjøres i alkoholpolitikken).

 

DET ER PÅ TIDE Å TENKE NYTT

Endret av Mondeo

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår