Gå til innhold

Ungdom og bilkjøring

Ranger emnet


Marius

Anbefalte innlegg

når man er 18 år regnes mann som myndig. som betyr at man er voksen.. man kan stemme, ingen har noen rett over deg lengere å du kan ta lappen..

hvordan bil du kjøper deg er opp til deg siden du er VOKSEN..

jeg hadde selv en dritt bil med 90hk som første bil.. men vet du hva.. jeg har aldri kjørt mere gris en jeg gjorde med den bilen..

og for de som har hatt eller har en bil som går bra (jeg har m3) så vet man at det ikke er store forskjellen for etter en måned med masse hester så merker du ikke draget lengere...

når folk sitter på med meg å bare sier ååå det går så jævlig bra tenker jeg.. Ehhh jah ok..

 

men hele poenget her er at hvis det ikke skal bli som på motor sykkel med lett mellom tung og tung.. så kommer ikke dette til å fungere fordi en 18åring har akkurat samme rettigheter som en som er 40år

HILSEN MEG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 830
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Maks hk i en motor har ingenting å si. En 18 åring f.eks kan like greit drepe seg selv med en 1,3liters motor på 60hk som i en 3liters på 300hk. 60hk tar bare litt lengre tid for å komme opp i fart.

 

x2

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er korrekt det, hvis man har mindre effekt og likevel vil kjøre fort blir det bare enda mer satsing..

En ting skal jeg ærlig innrømme som ungdom; jeg tror yngre bilførere har mye høyere grense for hva som er fort. 180 i 100-sona, er det fort? Jeg syns ikke det - loven er ikke enig.

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når man er 18 år regnes mann som myndig. som betyr at man er voksen.. man kan stemme, ingen har noen rett over deg lengere å du kan ta lappen..

hvordan bil du kjøper deg er opp til deg siden du er VOKSEN..

jeg hadde selv en dritt bil med 90hk som første bil.. men vet du hva.. jeg har aldri kjørt mere gris en jeg gjorde med den bilen..

og for de som har hatt eller har en bil som går bra (jeg har m3) så vet man at det ikke er store forskjellen for etter en måned med masse hester så merker du ikke draget lengere...

når folk sitter på med meg å bare sier ååå det går så jævlig bra tenker jeg.. Ehhh jah ok..

 

men hele poenget her er at hvis det ikke skal bli som på motor sykkel med lett mellom tung og tung.. så kommer ikke dette til å fungere fordi en 18åring har akkurat samme rettigheter som en som er 40år

 

Vil si meg uenig med deg. De fleste 18åringer er ikke voksne. Iallefall ikke voksen til sinns, noe som er det viktige innen ferdsel i trafikken. Hvorfor får ikke en 18åring kjøre vogntog eller tung motorsykkel? Som 18åring (generelt) er du langt ifra utlært og innehar minimalt med erfaring innen ferdesel i trafikken. Og det er nettopp erfaring og kunnskap som gjør deg til en god bilist, ikke om du er passert 18 eller ikke. Det at du syns din M3 går som et dass er en tilvenningsak, og kan til en viss grad sammenlignes med å bli "fartsblind". Som i mange tilfeller kan få et uheldig utfall. Men selv om du syns bilen er tam tilsier det automatisk ikke at du er kompetent til å håndtere den på en trygg og sikker måte. (ikke myntet personlig mot deg)

 

La oss se på ytterpunktene for å bevise påstanden. Ta russegutten Ola, sett han i en Formel 1 bil. Klarer han en runde på banen? Neppe. Hva må til for at han klarer å komme seg rundt banen? Etter utallige forsøk med snurr og krasj, kanskje. Gi han en bil etter hans kompetansenivå over tid å så vil han mestre Formel 1 bilen tilslutt. Overført til vanlig kjøring, så kan den ene snurren til Ola i værste fall være front mot front kollisjon på E6.

 

Angående din påstand om rettigheter så er det fortsatt staten og andre offentlige instanser som bestemmer hva du har rett til og ikke. Slik er det for alle, og skulle regjeringen mfl. pålegge ungdommer begrensninger innen bilkjøringen må du rette deg etter den. Staten fastsetter lover og regler for å fremme din egen og andres sikkerhet. Skulle staten mene at din bil/alder kombinasjon er en sikkerhetsrisiko for deg selv og andre legges det såklart begrensninger på det. Uavhengig av myndighet/18års grensen. Ref. tung MC, vogntog, alkohol mm. lovgivningen

 

Til Marigo: En ungdom kan likeså kjøre seg ihjel på en sparksykkel, det handler bare om "innsatsen" man legger i kjøringen. En bil med 400hk krever mindre innsats enn en med 120hk for å oppnå samme hastighet, krefter og uønskede handlinger. Et annet faktum er at med sterkere bil øker lysten til å utforske mulighetene/begrensningene. Hvem kjøper vel seg en Ferrari for uten å balansere på kniveggen gjennom svingene. Bilen klarer det fint, men klarer 18åringen bak rattet det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Margido: En ungdom kan likeså kjøre seg ihjel på en sparksykkel, det handler bare om "innsatsen" man legger i kjøringen. En bil med 400hk krever mindre innsats enn en med 120hk for å oppnå samme hastighet, krefter og uønskede handlinger. Et annet faktum er at med sterkere bil øker lysten til å utforske mulighetene/begrensningene. Hvem kjøper vel seg en Ferrari for uten å balansere på kniveggen gjennom svingene. Bilen klarer det fint, men klarer 18åringen bak rattet det?

 

Det er sant, men poenget mitt er at det nytter ikke å sette sperrer i hytt å pine. Det er HOLDNINGENE til dagens ungdom man må forandre. Det er den naive "det skjer ikke meg" holdningen som ungdom har idag, og de tenker ikke konsekvenser av handlingene de gjør. Som du selv sier så kan en ungdom drepe seg selv på sparkesykkel, så da nytter det ikke å gi sperringer. Man må gi opplæring i form av bilder, film, pårørende til ofrene, statistikker og faktisk talt la de sitte i en simulator der man får kjenne kreftene ved kollisjon.

 

Det nytter ikke å si til en 18 åring som nettopp har fått lappen at han må tenke over hva han gjør bak rattet. Jeg har selv vært 18 år og vet hvordan det er å sette seg bak rattet uten å ha en foresatt ved siden av. Man føler seg friere, og tar mer sjanser. Kjører fortere, tar forbikjøringer o.l

 

En ungdom vil bare ignorere det, og som jeg sa tidligere i posten "dette skjer ikke meg".

 

Holdninger, holdninger, holdninger..

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro det nytter til en hvis grad. Og slik jeg ser det har man to hovedmuligheter når det gjelder ungdom og bilkjøring. Fysiske og psykiske virkemiddler. Fysiske hinder vil i så måte være å øke aldersgrensen, kjøretidspunkt, biltype osv.

Psykiske virkemiddler vil som du påpeker være holdningsendring, bevistgjøring og opplysning. Men i mange tilfeller går disse om hverandre.

 

Fysiske virkemiddler vil ulykkesmessig sett være den mest effektive da de med sikkerhet omfatter alle i den berørte gruppen. Mens med de psykiske virkemiddlene aldri er sikker på om de "slår gjennom", og alle har forskjellige preferanser og impulser de trigger på, slik at man når ikke ut til alle med en og samme kampanje. Virkningen av dagens holdningskampanjer har heller ingen stor effekt virker det som.

Empati, analyser og tankegang vil man heller ikke klare endre ved psykiske virkemiddler. Disse evnene kommer med årene, og eneste måten å forsikre seg om at de er godtnok etablert vil være ved å øke aldersgrensen. Om hvorvidt en 18åring innehar gode nok evner til å ferdes i trafikken skal jeg ikke si forsikkert, men mange skiller seg ut ved å vise veldig lite forståelse av hvordan ens egne handlinger i trafikken påvirker andre.

 

Sett med ungdommens øyne vil psykiske virkemiddler være det beste, forutsatt at de fungerer, da de ikke setter begrensninger på deres hverdag. Men jeg stiller fortsatt spørsmålstegn ved effekten av dette.

 

Trygg trafikk reiser landet rund med sin holdningskampanje. Og mange her har sikkert vært på en slik demonstrasjon. Kan ikke dere svare ærlig på om de kampanjene gjorde et inntrykk på deg, og om du har endret holdning i ettertid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trygg trafikk reiser landet rund med sin holdningskampanje. Og mange her har sikkert vært på en slik demonstrasjon. Kan ikke dere svare ærlig på om de kampanjene gjorde et inntrykk på deg, og om du har endret holdning i ettertid?

 

Det hjelper med noen slike kampanjer, var en kar som kom på skola vår å hadde no kampanje om å si ifra. Tok oss gjennom flere øvelser, og i den ene skulle vi kategorisere oss selv og hvordan vi kjørte. Jeg gikk rett og stilte meg i gruppa for dem som svinkjørte til vanlig, vell vitene om risikoene både for personskade og for å miste lappen. Gjett hva, jeg sto aleine. Det han da gjorde var å be oss om å flytte på hverandre. Så jeg sto der og fikk velge hvem som skulle komme å stå sammen med meg, så fikk de se hvordan andre så på kjøringa dems. Jeg har tro på effekten av dette, for da skaper man ett miljø hvor det går ann å si ifra. Jeg har innsikt nok til å vite at jeg kjører idiot, dem har det ikke, så fikk jeg fortalt dem det.

 

Etterpå fikk vi velig fine t-shirts da, med "Si Ifra" logo, funka knall å skru i den :D

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper med noen slike kampanjer, var en kar som kom på skola vår å hadde no kampanje om å si ifra. Tok oss gjennom flere øvelser, og i den ene skulle vi kategorisere oss selv og hvordan vi kjørte. Jeg gikk rett og stilte meg i gruppa for dem som svinkjørte til vanlig, vell vitene om risikoene både for personskade og for å miste lappen. Gjett hva, jeg sto aleine. Det han da gjorde var å be oss om å flytte på hverandre. Så jeg sto der og fikk velge hvem som skulle komme å stå sammen med meg, så fikk de se hvordan andre så på kjøringa dems. Jeg har tro på effekten av dette, for da skaper man ett miljø hvor det går ann å si ifra. Jeg har innsikt nok til å vite at jeg kjører idiot, dem har det ikke, så fikk jeg fortalt dem det.

 

Etterpå fikk vi velig fine t-shirts da, med "Si Ifra" logo, funka knall å skru i den :D

 

Hadde samme på skolen vår og, men i råkjørergruppa var det hele tre personer som stillte :) Deriblant meg ;)

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant, men poenget mitt er at det nytter ikke å sette sperrer i hytt å pine. Det er HOLDNINGENE til dagens ungdom man må forandre. Det er den naive "det skjer ikke meg" holdningen som ungdom har idag, og de tenker ikke konsekvenser av handlingene de gjør. Som du selv sier så kan en ungdom drepe seg selv på sparkesykkel, så da nytter det ikke å gi sperringer. Man må gi opplæring i form av bilder, film, pårørende til ofrene, statistikker og faktisk talt la de sitte i en simulator der man får kjenne kreftene ved kollisjon.

 

Enig. Jeg er selv 18 og har hatt lappen i snart to måneder. Tenkte selv at "jeg er så flink til å kjøre, og jeg er jo bare en jente og kjører så pent, jeg kommer aldri til å komme utfor en ulykke." Jeg ville så sykt ha en gammel VW Boble, men faren min overtalte meg heldigvis til å helle kjøpe en 2000-modell peugeot, som faktisk reddet livet mitt da jeg ble påkjørt en måned etter jeg fikk lappen. Det var ikke min feil, men saken er at det KAN skje. Uansett om det er din feil eller ikke, kan du aldri tenke at det aldri skjer meg.

 

Er for grundigere og mer omfattende kjøreopplæring, som også går mer på holdninger. Nytter ikke å kjøre bil når man tror man er Supermann.

 

Er egentlig også for det forslaget om at folk under 20 ikke får kjøre på natten f.eks. Før jeg fikk lappen ble jeg hissig over dette forslaget, men etter at jeg ble brutalt kjørt ned av en drita kjerring midt på natta, har jeg begynt å tenke at det kanskje ligger noe i det.

Peugeot 206 1.6 <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 18, blir 19 i sommer, og har eid tre biler. Audi 80 1.8, Audi A3 1.8Turbo Quattro og nåværende Volvo V70 2.5TDi Automat...

Med Audi 80en tynte jeg den til grensa hele tia, dette er da rundt 75hk vil jeg tro, om det er så mye, er de isåfall VELDIG late! :P

A3en, var sinnsyk, man merka ikke farta, og den gikk regelrett styggfælt, 18åringer skulle ikke hatt lov til å eie slike biler. Personlig synes jeg det er merkelig jeg ikke kjørte meg ihjel med den. Dog, jeg tok det MYE med ro pga forbruket. Var deilig å cruise i fartsgrensene og vite at man kunne gi flatt jern å nesten fly forbi biler :)

 

Volvo V70en kjører jeg pent med, det er en diesel bil, med andre ord, ingen hastighets maskin. Automaten gjør også at jeg har fått en roligere kjørestil.

 

Jeg kolliderte også med moped når jeg var 16/17, og det fikk meg til å innse veldig mye, om hvor fort ting skjer, og konsekvenser etc. Dette skjedde i en forbikjøring, og jeg velger nøye ut hvor jeg kjører forbi, og passer på at det ikke er noen veier osv. :)

 

Men jeg er sjeleglad jeg solgte A3en, både fordi jeg hadde mye trøbbel med den, fordi den gikk for fælt (dra b.la. veien i vinter, ikke noe alvorlig, sklei av i 20km/h ca) og var egentlig redd for å kjøre meg ihjel med den bilen... Dermed kjøpte jeg meg V70en, mer praktisk, billig i drift osv.

 

En annen ting er disse som kjører rundt i skamsenka 240, ascona osv. Det er livsfarlig.

"Ja! Vi tar vek fjørene og kjører på bare demperne!" Det er jo så bra, greit nok at bilen blir lav, men den blir jo spent fjør på veien, som venter på å sprette av veien...

Penger som ikke durer er død kapital
Bor du i Østfold eller i nærheten, og har lyst på bilder av bilen din? Ta kontakt!
1993 Toyota 4Runner 3.0TD - 1977 Audi 82 LS - 1986 Yamaha XT350
x: 1997 Volvo V70 2,5TDi - 1991 Audi 80 1.8 Russebil Edition - 2000 Audi A3 1.8T Quattro - 1976 Volvo 244 1,9DL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig også for det forslaget om at folk under 20 ikke får kjøre på natten f.eks. Før jeg fikk lappen ble jeg hissig over dette forslaget, men etter at jeg ble brutalt kjørt ned av en drita kjerring midt på natta, har jeg begynt å tenke at det kanskje ligger noe i det.

 

Da er det vel heller de drita kjerringene man må passe på at ikke kjører på natten, ikke edru 18-åringer som kjører venner hjem fra fest og trygt til døra :)

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter og ha lest gjennom hver eneste kommentar i denne posten så har jeg et par meninger selv faktisk.

 

For det første så syns jeg at de eldre er JÆVLA plagsomme i trafikken, de ligger konstant 10-20 km under fartsgrensa og kjører som om de har benet på bremsen hele tiden, jada jeg skjønner at de vil kjøre forsiktig og alt det tullet der, men det er også sinnsykt provoserende og ligge bak disse, de lager kø, de gjør bilistene bak frustrerte og irriterte noe som igjen fører til farlige forbikjøringer o.l fordi du rett og slett blir sur av og ligge 10-20 km under fartsgrensa selv på åpne sletter hvor det er 80 sone!

 

Reaksjonseven dems er helt jævlig og de stopper som regel 5-8 meter UT i rundkjøringa eller i krysset fordi de er så trege i hue til og reagere.

 

 

Jeg ble 18 i Februar iår, fikk lappen 2 dager etter bursdagen min, hadde de obligatoriske kjøretimene og kun 4 normale kjøretimer utenom, betalte vell 15000 ca for hele lappen. Jeg syns jeg kjører veldig bra, men jeg er også klar over at jeg ikke vet hva andre bilister gjør og alt kan skje.

Jeg innrømmer lett at jeg kjører for fort ofte og tar mange tvilsomme forbikjøringer, men jeg lager heller ikke kø og provoserer andre.

 

 

Det med at ungdom ikke skal få ha bil med mer en 100/120 hester er faen meg det dummeste jeg har hørt :)

 

Slutt og skyld på ungdommen! ( Sier ikke at ungdommen er helt uskyldige men de får gjennomgå mer enn de burde )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter og ha lest gjennom hver eneste kommentar i denne posten så har jeg et par meninger selv faktisk.

 

 

 

 

 

 

 

Jeg innrømmer lett at jeg kjører for fort ofte og tar mange tvilsomme forbikjøringer, men jeg lager heller ikke kø og provoserer andre.

 

 

 

 

når vi må stå i kø fordi de prøver og få den daue kroppen din ut av en bil som sitter klistra i en fjellvegg, da lager du kø da :-)

 

ellers er jeg enig i at de over 75 ikke burde få kjøre om de ikke klarte visse reaksjon tester, oppkjøring hvert år osv.

 

 

pål

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Volvo V70 2,4D 2008

Kia Soul 2018

Golf 5 1,6L 2005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når vi må stå i kø fordi de prøver og få den daue kroppen din ut av en bil som sitter klistra i en fjellvegg, da lager du kø da :-)

 

ellers er jeg enig i at de over 75 ikke burde få kjøre om de ikke klarte visse reaksjon tester, oppkjøring hvert år osv.

 

 

pål

 

 

Selvfølgelig så kjører jeg ikke forbi i sving eller like før sving, så dum er jeg ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår