Gå til innhold

Ungdom og bilkjøring

Ranger emnet


Marius

Anbefalte innlegg

jeg kommer med et forslag: slutt med bil, begynn å drekka. Det er en ting jeg har vurdert, da snuten nærmest provoserer fram en slik holdning nå.:drunk:

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 830
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Mange bra innlegg med mening i her. enig i mye av det som blir skrevet.

 

Jeg har sjøl mistet noen venner i ulykker av forskjellige slag og ser hvor mange om blir berørt.

 

Jeg er enig i at større tilbud til banekjøring for "vanlige amatører" er en av tingene som kan gjøre at ungdommen (og andre) får rast litt fra seg mens det er lov. Tror alle har en trang til å teste hva de sjøl greier med en bil. da er det bedre å prøve en breisladd på ei bane enn å prøve 200 km/t på en hompete norsk vei like etter at man har fylt 18 år.

 

 

også enig med turboperformance når det gjelder tungtransport. Skjønner ikke i huleste hvorfor ikke noe av godstransport kan skje via jernbane.

Har hørt rykter om at grunnen er at det er billigere å frakte med lastebiler, men tror ikke det hvis man regner hva ei dødsulykke koster...

 

Tror det må skje noe blant de folka som styrer rundt om kring i kommuner, fylker og LANDET.

 

grunnen til det er nok alle de innen varetransport med budbil og varebiler vil miste jobben, mange arbeidsplasser som vil gå tapt.

 

Jeg selv tror ikke alle men veldig mange ikke er "voksne" nok til å settes ut i det fri i trafikken i en alder av 18.

 

Mener og ha lest at noe sånt som ca. 90% av alle trafikkulykker skyldes menneskelig svikt, mulig jeg husker litt feil men tallet var hvertfall høyt, om ikke enda høyere

Bmw 530i v8 1996 gobilen
200sx 1993 solgt
Vento 1992 1,8cl restaureres
740glt 1990 2,3 16v solgt
Nissan primera 2000 solgt og dynget

Audi 80 1993 bruksbilen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grunnen til det er nok alle de innen varetransport med budbil og varebiler vil miste jobben, mange arbeidsplasser som vil gå tapt.

 

Det ville ikke nødvendigvis være en dårlig ting at endel av dem måtte finne seg et annet yrke.

I tiden før finanskrisa var det så stor etterspørsel etter lastebilsjåfører at endel av dem som IKKE burde ha kjørt lastebil i det hele tatt endte opp som lastebilsjåfører.

 

Når tom brukere av dette forumet står frem og forteller at de er yrkessjåfører og sier bent ut at å legge seg kloss opp i ræva på personbiler foran seg er en akseptabel måte å vise at de ikke er fornøyd med tempoet, da synes ivertfall jeg at å til enhver tid ha 2-3 personbiler mellom seg selv og eventuelle bakenforliggende Lastebiler er en grei måte å minske risikoen for å ende opp som sandwich mellom bakseteryggen og dashbordet.

(det er ikke noe trivelig å se et speilvendt Scania merke fylle takspeilet selv når en ligger "10-15 over")

 

Dessuten holder NSB seg på sporet, noe en desverre ikke alltid kan si om møtende vogntog

Endret av FE3T
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Å øke aldersgrense vil ikke hjelpe tror jeg. Et sted må man jo starte. De fleste som får førerkort kjører veldig pent og er oppmerksomme. Det er som oftest fordi de ikke vil miste lappen, men også fordi man er redd for bilen sin. Jeg tror det er skumlere med voksne folk som har hatt lappen en stund så de har begynt å slappe av bak rattet fordi de tror at de nå kan å kjøre så godt at de ikke trenger å følge med. Gamle folk som ikke legger merke til at fartsgrensa endrer seg eller som tuller seg ut i feil kjørefelt er også en grunn til ulykker. Jeg tror man må være interresert for å kjøre bra. Man må like det man driver med. Mye av problemet er også at man ikke kjenner sine egne grenser. Kanskje man burde bruke mer tid på kjøreskolen og lære at man ikke må overvurdere seg selv?

 

Det kunne vært en idé å påby banekjøring så man lærte å kontrollere bil i større hastighet. Og et tilbud i hver eneste by med en bane hvor man kan kjøre fra seg hadde vært noe det og. Når man har lyst til å kjøre litt gris, så bare stikker du innom bana og kjører fra deg.

 

Først vil jeg bare si at jeg er veldig enig med deg, banekjøring og et tilbud for å få kjørt fra seg ville vært bra, men norge er et land hvor detta desverre ikke vil bli mulig, takket være de utvalgte politikere (har forhørt meg litt ang Billig/gratis bankjøring for ungdom) ikke noe kjempe interesse akkurat!

 

Jeg er nå 19år, og har hatt bil og lappen siden jeg ble 18 år! Er veldig intresert i bil/motorsport og bruker masse penger og fritid på bilen min!

 

jeg kjører ikke akkurat en ungdoms bil, har en 94mod. nissan primera med 1,6L motor! alikvell er jeg utrolig glad i bilen og gjør hva jeg kan for at den skal være nyvaska, i teknisk god stand og de like nydelig ut som den gjorde da jeg ble eier av den. Dette fordi det er min egen bil, og eier den helt selv, noe som gjør at jeg føler et utrolig ansvar og vil aldri miste værken lappen eller bilen for en fille teing. Men har fått kjenne på føleslen av å dra av veien, krasje i en trailer og få fartsbot med Primeran :)

 

hver enest dag i vinter, var jeg ute med kompiser og sladda, grisekjørte på et industri område! selvfølgelig for å ha det gøy, men også for å trene på å rette opp en sladd, kontrolere bilen ved nedbremsing og svinge på glatt føre.

jeg har lært utrolig mye, og har skaffa meg masse nyttig egenskaper i trafikken ved å trene og ha det morro på et åpen og IKKE trafikert område. og det er BARE her jeg har det gøy og tester ut bilen, IKKE på en trafikert, smal og uoversiktlig vei. Noe Norge har jævelig mange av!

 

kompiser har mista lappen, totalvraka bilen og driti seg langt ut med fyllekjøring, det har gitt meg en ekstra push til å beholde lappen og bilen i lik stand som den var dagen lappen og bilen stod i gården!

 

PS: Primera er etter min mening en Kjempe ungdoms bil. Forde den har veldig gode kjøre egenskaper, sikker, økonomisk, billig å forsikre pluss at den er veldig lett å ha med å gjøre, starter og går som ei klokke hver eneste dag, 20+ som 20- grader:)

Ford Sierra 2.0 OHC 87 CL Sedan (Nye strøkne bruksbilen)

Mazda 929 86 2.0 (Bruksbil, solgt)

Mazda 929 87 2.2 (Delebil, spiker)

Nissan Primera P10 94 1.6 LX (Solgt) Nissan Primera P10 93 2.0 SLX (Spiker)

Ford Sierra 91 2.0 Doch CLX (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter og ha lest gjennom hver eneste kommentar i denne posten så har jeg et par meninger selv faktisk.

 

For det første så syns jeg at de eldre er JÆVLA plagsomme i trafikken, de ligger konstant 10-20 km under fartsgrensa og kjører som om de har benet på bremsen hele tiden, jada jeg skjønner at de vil kjøre forsiktig og alt det tullet der, men det er også sinnsykt provoserende og ligge bak disse, de lager kø, de gjør bilistene bak frustrerte og irriterte noe som igjen fører til farlige forbikjøringer o.l fordi du rett og slett blir sur av og ligge 10-20 km under fartsgrensa selv på åpne sletter hvor det er 80 sone!

 

Reaksjonseven dems er helt jævlig og de stopper som regel 5-8 meter UT i rundkjøringa eller i krysset fordi de er så trege i hue til og reagere.

 

 

Jeg ble 18 i Februar iår, fikk lappen 2 dager etter bursdagen min, hadde de obligatoriske kjøretimene og kun 4 normale kjøretimer utenom, betalte vell 15000 ca for hele lappen. Jeg syns jeg kjører veldig bra, men jeg er også klar over at jeg ikke vet hva andre bilister gjør og alt kan skje.

Jeg innrømmer lett at jeg kjører for fort ofte og tar mange tvilsomme forbikjøringer, men jeg lager heller ikke kø og provoserer andre.

 

 

Det med at ungdom ikke skal få ha bil med mer en 100/120 hester er faen meg det dummeste jeg har hørt :)

 

Slutt og skyld på ungdommen! ( Sier ikke at ungdommen er helt uskyldige men de får gjennomgå mer enn de burde )

 

da er vi to, lappen og bilen var i gården på samme tid som deg bare et år tidligere :)

er enig i mye av det du sier, og vi får jævlig ofte skylden for ulykker på veien. og har per dags dato ikke sett eller vært i nærheten av en ulkykke på veien med personer under 30 år!

 

men på tv og radioen hører vi jo stadig om "19åring hard skadet i trafikkulykke bla bla bla..."

Også enig i at en lov mot at ungdommer ikke får ha blier med mer enn 100/120Hp. Det vil jo bare føre til enda hardere kjøring for å holde tempoet på E6 og på landeveier, dessuten kan men FINT kjøre seg i hjel med en Opel Corsa med 1,0L motor, så hestekreft begrensing er Sprøyt så det hoder!

 

 

men deler ikke den oppfatnigen om at folk ligger så mye under fartsgrensen. kjøre aldri forbi biler, men ligger kanskje 5-10 kom over fartsgrensa stadig!

køer kommer altfor OVERBELASTA veinett! å toget går jo aldri har på Østre linje, så det er helt uaktuelt!!:assman

Ford Sierra 2.0 OHC 87 CL Sedan (Nye strøkne bruksbilen)

Mazda 929 86 2.0 (Bruksbil, solgt)

Mazda 929 87 2.2 (Delebil, spiker)

Nissan Primera P10 94 1.6 LX (Solgt) Nissan Primera P10 93 2.0 SLX (Spiker)

Ford Sierra 91 2.0 Doch CLX (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også enig i at en lov mot at ungdommer ikke får ha blier med mer enn 100/120Hp. Det vil jo bare føre til enda hardere kjøring for å holde tempoet på E6 og på landeveier, dessuten kan men FINT kjøre seg i hjel med en Opel Corsa med 1,0L motor, så hestekreft begrensing er Sprøyt så det hoder!

 

En slik lov er jo bare tull.. Jeg har en 90 hk corolla. Og jeg kjører den ofte mye hardere, enn folk med biler med 150 hk. Jeg har hatt bilen i ca. 1 år, så jeg har lært og kjenne den. Dette gjør at jeg kan bruke bilen minst på samme måte som folk med biler med 150 hk, bortsett fra at jeg langt i fra kommer opp i fart like fort som dem. Så det jeg egentlig vil frem til er at selv med få hester, kan man kjøre gris. En trenger ikke en bil med flere hundre hk, for å kjøre gris.

Mvh

Kenneth

1996 BMW 320i Touring - Prosjekttråd

1990 Toyota Corolla XLi 1,3 (SOLGT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg innrømmer lett at jeg kjører for fort ofte og tar mange tvilsomme forbikjøringer, men jeg lager heller ikke kø og provoserer andre.

 

 

..det kan faktisk for veldig mange være veldig provoserende at andre flyr rundt i trafikken og tar skumle og tildels livsfarlige sjanser, har du tenkt på det?

Jeg blir LETT provosert når jeg blir forbikjørt på de mest utrolige steder og de korteste rettstrekkene av drittunger ikke tror bilene deres går i det hele tatt under 100 kmt.

Å møte biler rundt en sving som kommer susende mot deg i kjørefeltet ditt fordi de driver på med harry forbikjøringer, så du må bremse ned og styre unna, er også en smule provoserende.

Pass deg! Jeg er en hjernevasket, kunnskapsløs og indoktrinert hasjrøykende miljøhippie med militantsosialistiske tendenser og stor tiltro til fascisme og totalitære styresmakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt morsomt og tenke på, i undersøkelser gjort viser de seg a over 75% av alle bilister spurt heveder at de er bedre en gjennomsnittet til og kjøre bil. og meste parten av de 25% som svarte dårligere/gjenomsnitlig var mellom 18 og 25... tenk på det dere! så feil at alle 18åringer tror de er konge av veien...

99 Saab9-3Turbo <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..og hvem kjøpte og betalte den undersøkelsen?

 

 

Sorry, jeg mener vel ikke egentlig at den nødvendigvis er bare tull, jeg mener bare at man på generelt grunnlag skal være skeptisk til alle slike undersøkelser. Med litt kreativitet kan man få statistikk og undersøkelser til å si hva som helst..

 

Forresten, av ren nysjerrighet, har du en link eller noe til denne undersøkelsen du snakker om? Jeg vil gjerne lese den ;)

Pass deg! Jeg er en hjernevasket, kunnskapsløs og indoktrinert hasjrøykende miljøhippie med militantsosialistiske tendenser og stor tiltro til fascisme og totalitære styresmakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo være det dummeste som går i to sko! "Jeg mener jeg er flink til og kjøre". Hvordan kan du si noe så dumt. Du kan ikke kjøre før du har kjørt i 10 år!! Du burde ikke kjørt noe større en en tråbil!

 

Var den utblåsninga til meg? :confused:

Pass deg! Jeg er en hjernevasket, kunnskapsløs og indoktrinert hasjrøykende miljøhippie med militantsosialistiske tendenser og stor tiltro til fascisme og totalitære styresmakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..og hvem kjøpte og betalte den undersøkelsen?

 

 

Sorry, jeg mener vel ikke egentlig at den nødvendigvis er bare tull, jeg mener bare at man på generelt grunnlag skal være skeptisk til alle slike undersøkelser. Med litt kreativitet kan man få statistikk og undersøkelser til å si hva som helst..

 

Forresten, av ren nysjerrighet, har du en link eller noe til denne undersøkelsen du snakker om? Jeg vil gjerne lese den ;)

 

se følgelig skal man ikke tro på det 100% og den var via radio for e halv år tilbake men de gir any way en liten idikasjon på at mange tror e er berede en det de er. ikke bare ungdom :)

 

(sikekrt ikke den mest pålitligeundersøkelsen men forsat morsomt og se på)

99 Saab9-3Turbo <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo være det dummeste som går i to sko! "Jeg mener jeg er flink til og kjøre". Hvordan kan du si noe så dumt. Du kan ikke kjøre før du har kjørt i 10 år!! Du burde ikke kjørt noe større en en tråbil!

 

 

Litt idiot du da? :thumb Gjelder kanskje for folk som kjører 5000km maks i året... For oss som kjører rundt 40000, så tror jeg erfaringen kommer i løpet av færre enn 10 år... :cab

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår